Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utlandsflytt, någon?  (läst 40852 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
emigrerat
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can


« Svara #30 skrivet: Juli 16, 2009, 10:06:12 »

Funkar aldeles utmarkt att flytta utomlands for att fa skulder avskrivna, jag har bott utomlands rattlange nu sa lange sa kronkalle har fattat gallopen och gett upp, de ar tom himla trevliga och ger mig rad pa hur jag ska slippa betala.
Loggat
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #31 skrivet: Juli 16, 2009, 10:18:46 »

 Grin
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Spenat
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #32 skrivet: December 17, 2015, 14:42:26 »

Vill lyfta denna tråd och höra om flera gjort samma sak och lyckats?

Saken är den att jag kommer få löneutmätning inom kort, men kommer att flytta utomlands med CSN till en början på 10-12 månader. Min plan är då att medan jag studerar så kommer jag att öppna ett bankkonto i detta EU-land, söka arbete och om jag får tag på ett så sätts ju lönen in på det utländska kontot.

Finns det någon möjlighet att KFM i Sverige kan få reda på att jag jobbar i det landet?
Efter studierna så hoppas jag att jag kan hålla mig kvar i det landet och fortsätta att arbeta där, i hopp om att få ett normalt liv och få bort min stress jag har idag.

KFM i Sverige kommer alltså inte att få reda på min adress vid flytt, och ingen annan heller
Loggat

/ Spenaten
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #33 skrivet: December 17, 2015, 15:04:49 »

Tror inte att du får det helt så enkelt, om du väljer ett EU land, då man håller på att utveckla en gemensam rättspolitik, som bl.a. kommer att innehålla att det blir lättare för företagare att kräva in pengarna inom EU. Det var bl.a. därför att Danmark nu röstade emot att ingå i detta rättssamarbete, då man inte ville att ett utslag från ett annat land inte skulle prövas i Danmark, innan det blev giltigt där, så du skall nog söka dig utanför EU för att vara säker.
Samtidigt skall du vara uppmärksam på hur reglerna är runt att meddela en adress till svenska myndigheter, även när du flyttar utomlands, har för mig att det finns någon regel om att ifall du inte meddelar ny adress, kommer du fortfarande att vara skriven på en adress i Sverige, och det räcker för inkasso/KFM att skicka brev till denna adress för att det skal vara preskriptionsavbrott.
Kolla reglerna noga.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #34 skrivet: December 17, 2015, 15:10:10 »

Jag hade nog föredragit en ny tråd istället för att återuppliva en gammal tråd. Men här är mitt inlägg i frågan i vilket fall.

Du kommer antagligen inte kunna hålla din adress gömd som du tror.

Upplysningsföretag är väldigt internationella, och det vi använder på mitt jobb täcker i stort sätt hela den civiliserade världen.

skattemyndigheter i olika länder har informationsutbytesavtal för att inte folk ska kunna försvinna hur som helst.

Du kommer alltså få svårt att skapa preskriptionsbrott genom en bosättning utomlands, om det inte är till nått mer avlägset land.

Även där kan man undra över praxis-utveckling, då det inte för så länge sedan omnämndes i en dom att man faktiskt är skyldig att folkbokföra sig på rätt adress. (det stämmer, och är i teorin straffsanktionerat)

Däremot är det väldigt få länder som har löneutmätning på civilrättsliga skulder. Det lär troligen inte komma någon sådan utveckling inom EU heller, då det är Sverige som sticker ut där.

tldr: Bosätter du utomlands är det väldigt många typer av skulder som är svåra att angripa dig med. Du kommer dock få det så mycket lättare att skapa preskriptionsavbrott.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
conair
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 169


« Svara #35 skrivet: Februari 12, 2016, 17:44:36 »

man kommer inte undan för att man flyttar utomland , det vet jag av egen erfarenhet.
det som händer när du flyttar utomlands är det att adressen står kvar hos folkbokföringen med en anteckning
UV=utvandrad , men NJA 2012 s.172 gör det omöjligt att smita undan , där står det klart och tydligt att du ska bevaka din post där du är folkbokförd....

de man ska göra är att man ska se till att man får OKÄND ADRESS hos folkbokföringen , det kan ju vara så att nån bor kvar på adressen och får dina brev ,, han ska då ställa till ett helvete hos posten varje gång det kommer ett brev till dig ,,, till slut måste dom ta bort din adress ,, det är då du får adress okänd....
Loggat
Deagle
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #36 skrivet: Februari 17, 2016, 12:30:03 »

Jag har nyligen flyttat från Sverige.
I pappret till skatteverket skrev jag bara Österrike men ingen adress.
Det gick igenom för vi är nu urskrivna ur Sverige.
Loggat
conair
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 169


« Svara #37 skrivet: Februari 18, 2016, 22:04:04 »

då är du med största sannolikhet folkbokförd på din senaste adress i sverige, fast utvandrad.
kolla får du se , moment 22 .
NJA 2012 s.172
Loggat
Deagle
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #38 skrivet: Februari 23, 2016, 07:05:55 »

då är du med största sannolikhet folkbokförd på din senaste adress i sverige, fast utvandrad.
kolla får du se , moment 22 .
NJA 2012 s.172


Loggade in på skatteverket igår och skrev ut ett personbevis.
Där står det "Avskriven" samt datum.
Kollade även andra dokument men finns ingen adress kvar på något.
Loggat
conair
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 169


« Svara #39 skrivet: Mars 08, 2016, 22:05:33 »

ring till folkbokföringen o kolla med dom vad dom säger
Loggat
Deagle
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #40 skrivet: April 02, 2016, 12:34:34 »

ring till folkbokföringen o kolla med dom vad dom säger

Nä varför det?
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: