Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Otydliga krav från inkassobolag  (läst 5530 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
johnan69
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 74


« skrivet: November 22, 2012, 12:02:22 »

http://www.svd.se/naringsliv/otydliga-krav-fran-inkassobolag_7691502.svd
Loggat
Mimosa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 901



« Svara #1 skrivet: November 22, 2012, 15:00:25 »

Gäller inte bara internet, tv och teleavgifter. jag har fått ifrån Lindorff där jag vet att det inte gäller sånt (har inga sådana skulder). Så visst fortsätter dom att inte tala om vad skulden avser.
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #2 skrivet: November 23, 2012, 22:28:58 »

Bara det här borde leda till att det inte kan räcka med historiklistor för att hävda att preskriptionavbrott har infunnits. DI säger klart och tydligt att många kravbrev är otydlig vilket vi har vetat i åratal men inte fan lyssnar domstolarna med det öra.

Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #3 skrivet: November 24, 2012, 09:50:26 »

Och som ni ser finns ju "kära" gamla Intrum Justitia med på listan över inkassobolag som struntat i ordna till sin röra trots att det nu gått över två år sedan de lovade att ordna till allt. DI har varit smarta eftersom de endast inriktat sig på otydliga krav som gäller Tele, TV och Internetavgifter när vi skuldsatta vet att samma bolag som nu blivit "varnade" igen för samma sak som tidigare (och hundratals andra) dagligen skickat samt skickar ut otydliga inkassokrav rörande andra fordringar också.

Men som sagt hur skulle det se ut om DI erkände detta för massmedia? och där det då skulle framgå väldigt tydligt att inkassobolagen har INGEN kontroll på fordringarna själva ... och vet inte ens vem som är fordringsägare eller ombud. Vidare har noll koll på om fordran är preskriberad eller ej. Vi på IntrumCleaner har avslöjat detta mängder med gånger och anmält detta till DI om och om igen och resultaten blev - DI gör inte ett skit!

Ta bara detta avslöjande som exempel,

http://intrumcleaner.nu/den-som-graver-en-grop-at-andra-faller-ofta-sjalv-dari/

Där vi kan informera er om att personen fortfarande inte fått sina §26 PuL-utdrag från varken Intrum Justitia eller Sparbanken i Karlshamn och DI har fortfarande inte lyft ett finger för att tillse att Intrum Justitia som struntade i jurist Malin Fredholms "fina" beslut  (dnr 1227-2012) skall följa lag och rätt. Vilket leder till att personuppgiftslagen i Sverige inte längre har någon funktion eftersom inkassobolag och annat pack kan i månader/år strunta i att lämna ut §26 PuL-utdrag utan minsta risk för repressalier. (se länk).

http://intrumcleaner.nu/datainspektionen-myndigheten-som-skapade-anarki/

Och läs noga beslutet dnr 1227-2012 där ni ser hur Intrum Justitia yttrade sig på följande sätt till datainspektionen 2012-10-03,

"Vid sökning bland efterlämnade handlingar har Intrum nu funnit den
aktuella begäran, så det förefaller som om handlingen ändå kommit In-
trum till handa. Registerutdrag kommer snarast möjligt att, som begärt,
sändas till klagandens ombud. Intrum beklagar dröjsmålet."


Det är idag 2012-11-24 och §26 PuL-utdraget har fortfarande inte kommit till gäldenären ... men som sagt vem bryr sig om detta? ja ... en sak är säker och det är att statliga tillsynsmyndigheten Datainspektionen och dess fina tjänstemän som jurist Malin Fredholm, avdelningsdirektör Håkan Meurling samt tillsynschef Catharina Fernquist m.fl. torkar sig i arslet med era anmälningar och er rättvisa ...

Frågan är hur länge vi medborgare tysta och lydiga skall acceptera att tjänstemän som detta ges fortsatt rätt att sudda bort alla våra chanser till rättvisa?

Nu under november 2012 har flertal av Er på detta forum fått följande e-post meddelande från statliga datainspektionen (inklusive den person som ovanstående ärenden berör),

_______________________________________

Hej XXXXXXXXXX!

Vi kommer att genomföra en inspektion hos Intrum Justitia under december. Då kommer vi att ta upp bland annat ditt klagomål om registerutdrag. Därefter kommer vi att återkoppla till dig.

Vänliga hälsningar

Malin Fredholm

Jurist, Datainspektionen

www.datainspektionen.se

________________________________________________

eller kanske ni fått detta?

________________________________________________

Vi kommer att genomföra en inspektion hos Intrum Justitia under december. Då kommer vi att ta upp frågan om preskription och svarstider. Därefter kommer vi att återkoppla till dig.
 
Vänliga hälsningar
 
Malin Fredholm
Jurist, Datainspektionen

_________________________________________________

Vi kommer nu få se vad jurist Malin Fredholm och resten av tjänstemännen på DI kommer att göra för kraftfulla åtgärder mot Intrum Justitia som redan bevisat sig skita i både personuppgiftslagen, att deras kravbrev är otydliga, att man försöker driva in medvetet oriktiga fordringar, deras gäldenärswebbar har ingen erforderlig säkerhet m.m

Där det finns 1000-tals anmälningar för exakt samma saker om och om igen ... vad tror ni oddsen är att datainspektionen drar in deras inkassotillstånd? eller ålägger dom med ett högt vite? i motsats till att tjänstemännen på DI återigen kommer låta Intrum Justitia precis som resten av inkassobolagen slinka undan igen ...
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
dumle
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 575


« Svara #4 skrivet: November 24, 2012, 19:41:28 »

Lindorff är duktiga på att skicka krav utan att tala om vad det gäller. Jag fick för några veckor sedan ett brev med en summa, jag visste egentligen vad det var men ringde upp och skällde, hon jag pratade med sa att" men nu fick du ju veta när du ringde". Ridå! Man måsta alltså ringa för att få veta, puckon!
Loggat
elsy
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 115


« Svara #5 skrivet: November 25, 2012, 07:59:15 »

Alektum är också ute och cyklar, de skickar avbetalningsplan under pågående överklagan av ett preskriberat ärende och hotar med att skicka till KFM med tillägg för inkassokostnader och ansökningsavgifter.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #6 skrivet: November 25, 2012, 14:14:52 »

Dumle, Mimosa och Elsy - glöm inte att skicka in anmälningar till Datainspektionen! eftersom just nu är det rätt tid för detta. Och kräv att få ett ärendenummer!.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2918


raising hell against injustice


« Svara #7 skrivet: November 26, 2012, 14:32:03 »

http://www.dagensjuridik.se/2012/11/svidande-kritik-mot-inkassobolagen-har-inte-rattat-till-allvarligt-fel-pa-tva-ar

Och nu har det nått Dagens Juridik
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #8 skrivet: November 26, 2012, 18:36:23 »


Kunde inte låta bli att kommentera där  Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2918


raising hell against injustice


« Svara #9 skrivet: November 26, 2012, 21:56:24 »

Allihopa! Dags att klottra på DJ:s sida!  Grin
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: