Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Grupp köper fordringar - och efterskänker dem. (video + på engelska)  (läst 10708 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« skrivet: November 11, 2012, 10:44:31 »

http://www.addictinginfo.org/2012/11/10/occupy-group-buys-consumer-debt-and-throws-it-away-video/
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Fattig Menrik
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 151


« Svara #1 skrivet: November 11, 2012, 10:52:11 »

 najs Grin
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #2 skrivet: November 11, 2012, 12:42:04 »


Noctumlux - Sånt här önskar man även kunde ske i Sverige! och vem vet ... en dag kanske de skuldsatta och de som sympatiserar med dom enar sig till en gemensam handlingskraftig grupp som vägrar att låta skuldindustrin använda dom som pengamjölkkor.

Vidare vägrar acceptera att exempelvis tjänstemän på Datainspektionen, rättsväsendet och Kronofogdemyndigheten sitter i inkassobolagens knä och tillser att inkassolag 1974:182 samt Personuppgiftslagen i dagens Sverige inte längre har någon funktion.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Ollle
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 109



« Svara #3 skrivet: November 11, 2012, 13:24:47 »

Är det någon som skulle kunna dra igång något sånt här i Sverige så är det du Intrumcleaner.   Grin

Starta en insamling genast, jag skriver upp mig på donationslistan här och nu.

Smiley
Loggat
hebbe
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 133


Yrkespessimist


« Svara #4 skrivet: November 11, 2012, 14:46:52 »

Har fört detta på tal tidigare;) vi skapar Troende Gäldenärers Samfund!

Kyrkoskatten går då till Samfundet och är det tillräckligt många så finns det kapital att jobba med.
Du får som medlem i detta Samfund ha din egen tro, den bästa är att tro på en skuldfri framtid i en rättvis värld!

Själv låter jag frälsningsarmen få min slant. Kommer att lära mig mer hur deras arbete bedrivs.

Man kan vara civil medlem där. Och jobba ideelt. Alltid lär man sig något nytt varje dag.

Framför allt försöker jag lära mig om regler och bestämmelser. Ur verksamhets- och skattesynpunkt är det en fördel med samfund.

Man löser skulderna i tur och ordning. Ju förr dess bättre! När lät man sig omvändas osv.

häls/hebbe


 
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #5 skrivet: November 11, 2012, 15:43:14 »

Är det någon som skulle kunna dra igång något sånt här i Sverige så är det du Intrumcleaner.   Grin

Starta en insamling genast, jag skriver upp mig på donationslistan här och nu.

Smiley

Ollle, insamlingar av pengar är något som IntrumCleaner inte ägnar sig åt. Dock så är denna ide minst sagt intressant och den skiljer sig mot vad exempelvis Riksförbundet Insolvens aktivt arbetar för, där deras ide är att köpa fordringar för att sedan själva bli fordringsägare och ta ut "humana" räntor av de skuldsatta som man "hjälper". Man kan lätt räkna ut vad som sker om de skuldsatta som fått "hjälp" av Insolvens inte kommer att kunna betala tillbaka i tid pågrund av exempelvis sjukdom, förlorat jobb, dödsfall i familjen o.s.v

Den ide som Occupy (We are the 99%) i USA gör är att man köper fordringarna men sen DÖDAR MAN DOM direkt. Med andra ord de upphör att existera och skulden försvinner upp i rök. Och tänk då på att banker och övriga fordringsägare säljer i de flesta fall fordringar för bara 3-5 % av nominellt värde. Och det är köparna (inkassobolagen) som sedan driver in fullt värde och lägger sedan på massa extra räntor och övriga kostnader. Med andra ord de är vår tids ockrare och borde för länge sedan rensats ut från vårt land tillsammans med alla SMS-lånebolag och annat pack.

Tyvärr stödjer Staten dessa ekonomiska vampyrer och har även tillsett att lag och rätt har upphört att gälla eftersom tillsynsmyndigheten Datainspektionen och dess tre stycken "utredare" vet inte ens vad utredning är för något.

IntrumCleaner har varit ett intressant projekt men det krävs nya metoder framledes för att sätta käppar i hjulen för skuldindustrin ... så vem vet vad som dyker upp i framtiden samtidigt som kanske IntrumCleaner som grupp försvinner  Evil
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Appleblossom
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #6 skrivet: November 11, 2012, 16:56:28 »


[/quote]
Ollle, insamlingar av pengar är något som IntrumCleaner inte ägnar sig åt. Dock så är denna ide minst sagt intressant och den skiljer sig mot vad exempelvis Riksförbundet Insolvens aktivt arbetar för, där deras ide är att köpa fordringar för att sedan själva bli fordringsägare och ta ut "humana" räntor av de skuldsatta som man "hjälper". Man kan lätt räkna ut vad som sker om de skuldsatta som fått "hjälp" av Insolvens inte kommer att kunna betala tillbaka i tid pågrund av exempelvis sjukdom, förlorat jobb, dödsfall i familjen o.s.v

Ursäkta, men vad svamlar du om?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #7 skrivet: November 11, 2012, 17:44:56 »

Citat
Ursäkta, men vad svamlar du om?

Det är svårt att veta exakt vad man skall svara på ditt fina inlägg Appleblossom. Det första klargörandet är att vi på INTRUMCLEANER inte vill ha något med pengar att göra (vilket vi tydligt påpekat flera gånger). Men jag antar att ditt inlägg beror på att det kära Riksförbundet Insolvens nämndes ...

Och det är som så att Insolvens har i flera års tid försökt att ordna till en fond, och har i detta ivriga arbete inte tvekat att "sälja sig" till skuldindustrin.

År 2011-01-11 försökte man med hjälp av ett antal parter från Moderaterna, Kristdemokraterna samt Folkpartiet att få sig extra kosing i fickan med ett belopp på 100 000 kr ur Olof och Caroline Wijks utdelningsfond (se länk)

http://www.goteborg.moderat.se/overskuldsatta-kan-fa-hjalp-av-skuldsaneringsfond/

Och så har det fortsatt ...

Du har antagligen missat alla inlägg om Insolvens så det kan vara en bra ide att du läser dessa inlägg så får du se vad pengar kan göra med människor ... och hur lätt det är att glömma bort vad pengarna egentligen skall gå till ...

http://intrumcleaner.nu/intrumcleaner-granskar-insolvens-haller-de-mattet/

http://intrumcleaner.nu/riksforbundet-insolvens-fortsatter-sitt-bedrageri-obehindrat/

http://intrumcleaner.nu/649/

Så nu kanske du förstår vad jag svamlar om?

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #8 skrivet: November 14, 2012, 18:56:56 »

Men kanske nån trevlig själ kunde öppna "AB Inkasso" och sen erbjuda oss alla skuldsatta att köpa våra fodringar till 3-4%, i mitt fall skulle det innebära en kostnad på ca 20-22 tusen, sen var jag ju skuldfri...det skulle jag kunna vaska fram. Att döda fodringarna direkt innebär ju att den som gör det måste ha en väldans massa stålar...men det är klart en del har så mycket att de inte vet vad de ska göra av dem och då är ju ett gott syfte att döda fodringar,,,,men men, jag har aldrig sett någon sån ängel tyvärr.

Sen kommer ju frågan, varför ska jag betala mer än 0% på en oriktig fodran...
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #9 skrivet: November 18, 2012, 22:04:57 »

http://samuel-warde.com/2012/11/occupy-movements-offshoot-set-to-cancel-millions-in-debt/

Mer info om den tidigare länken (på engelska)
Detta skulle behövas göras i detta land för att media förhoppningsvis får hela huvudet ur sanden och inte bara några reportrar pö om pö.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #10 skrivet: November 20, 2012, 00:25:07 »

Har fört detta på tal tidigare;) vi skapar Troende Gäldenärers Samfund!

Kyrkoskatten går då till Samfundet och är det tillräckligt många så finns det kapital att jobba med.
Du får som medlem i detta Samfund ha din egen tro, den bästa är att tro på en skuldfri framtid i en rättvis värld!

Själv låter jag frälsningsarmen få min slant. Kommer att lära mig mer hur deras arbete bedrivs.

Man kan vara civil medlem där. Och jobba ideelt. Alltid lär man sig något nytt varje dag.

Framför allt försöker jag lära mig om regler och bestämmelser. Ur verksamhets- och skattesynpunkt är det en fördel med samfund.

Man löser skulderna i tur och ordning. Ju förr dess bättre! När lät man sig omvändas osv.

häls/hebbe


 
Hahaha, ja det där var ju en variant jag aldrig hört tidigare!  Grin
Problemet är väl att det känns lite som en suspekt verksamhet, om man startar ett religöst samfund för att den vägen komma åt kyrkoskatten, för att sedan använda de pengarna för att betala skulderna.....  Undecided

Nåja, det är alltid roligt att leka med tankarna och spekulera fram diverse lösningar!  Cool

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
hebbe
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 133


Yrkespessimist


« Svara #11 skrivet: November 20, 2012, 08:23:05 »

Vi ser så olika på tingens ordning! Som överskuldsatt vill jag visa så lite pengar som möjligt! Däremot vill jag äta gott och bo bra! Mina Borgenärer ska inte få ett smack! Först då blir även dessa individer förhandlingsbara!

De dagar jag "jobbar" ideelt har jag mat för dagen och har möjlighet att påverka människor i min närhet för att få en större förståelse för oss överskuldsatta!
Många vet inte hur skuldindustrin ser ut och vilka följder det får för hela samhället!

Man kan se två spår: kan du betala :betala. Kan du inte betala, pga penningabrist, visa detta i öppen dager!

Som ålderman ( och snart död) behöver jag inte bry mej om min egen tillvaro. Jag kräver ett nytt synsett! Tänker då på alla unga som lurats in i skuldfällan! Köp nu betala sen! Reklam! Konsumenten sitter sedan med skägget i brevlådan! I min frustra: död åt HD! Vilka skenheliga Djävlar! Död åt ombuden! Satans blodiglar! Däremot tingsrätterna: där kan du få rättelse! Lär känna din tingsrätt! Tips som du får gratis!

häls/hebbe
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #12 skrivet: November 20, 2012, 14:59:17 »

Vi ser så olika på tingens ordning! Som överskuldsatt vill jag visa så lite pengar som möjligt! Däremot vill jag äta gott och bo bra! Mina Borgenärer ska inte få ett smack! Först då blir även dessa individer förhandlingsbara!

De dagar jag "jobbar" ideelt har jag mat för dagen och har möjlighet att påverka människor i min närhet för att få en större förståelse för oss överskuldsatta!
Många vet inte hur skuldindustrin ser ut och vilka följder det får för hela samhället!

Man kan se två spår: kan du betala :betala. Kan du inte betala, pga penningabrist, visa detta i öppen dager!

Som ålderman ( och snart död) behöver jag inte bry mej om min egen tillvaro. Jag kräver ett nytt synsett! Tänker då på alla unga som lurats in i skuldfällan! Köp nu betala sen! Reklam! Konsumenten sitter sedan med skägget i brevlådan! I min frustra: död åt HD! Vilka skenheliga Djävlar! Död åt ombuden! Satans blodiglar! Däremot tingsrätterna: där kan du få rättelse! Lär känna din tingsrätt! Tips som du får gratis!

häls/hebbe

Nja, snarare TRE spår: Kan betala, men vill inte!

Många av oss sitter med fastställda "skulder" som uppkommit genom felaktigheter, bedrägerier osv.
Sitter själv med en skyhög "skuld" som är falsk, men som inte går att göra så mycket åt då den är fastställd i en förlikningsdom i hovrätten.
Den så kallade fordringsägaren, ett bedragar-par lurade såväl mig som hovrättsdomaren samt till och med deras egen advokat!
Inte mycket att göra åt nu, utan det är att "gilla läget".

I övrigt kan jag tyvärr inte dela din uppfattning om tingsrätternas förträfflighet precis.....
För några år sedan så var det en ganska enkel match att "vinna" i tingsrätterna runt om i landet.
Tyvärr har det under de senaste åren förändrats dramatiskt. Det är inte alls lätt att "få rätt" i tingsrätten längre, utan snarare har det blivit så att det är hovrätten man får förlita sig på numera.
Vad detta beror på kan vi nog bara sia om, men klart är att tingsrätterna, i likhet med övriga myndigheter, har en mer negativ syn på gäldenärer numera....
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #13 skrivet: November 20, 2012, 17:00:18 »

Vi ser så olika på tingens ordning! Som överskuldsatt vill jag visa så lite pengar som möjligt! Däremot vill jag äta gott och bo bra! Mina Borgenärer ska inte få ett smack! Först då blir även dessa individer förhandlingsbara!

De dagar jag "jobbar" ideelt har jag mat för dagen och har möjlighet att påverka människor i min närhet för att få en större förståelse för oss överskuldsatta!
Många vet inte hur skuldindustrin ser ut och vilka följder det får för hela samhället!

Man kan se två spår: kan du betala :betala. Kan du inte betala, pga penningabrist, visa detta i öppen dager!

Som ålderman ( och snart död) behöver jag inte bry mej om min egen tillvaro. Jag kräver ett nytt synsett! Tänker då på alla unga som lurats in i skuldfällan! Köp nu betala sen! Reklam! Konsumenten sitter sedan med skägget i brevlådan! I min frustra: död åt HD! Vilka skenheliga Djävlar! Död åt ombuden! Satans blodiglar! Däremot tingsrätterna: där kan du få rättelse! Lär känna din tingsrätt! Tips som du får gratis!

häls/hebbe

Nja, snarare TRE spår: Kan betala, men vill inte!

Många av oss sitter med fastställda "skulder" som uppkommit genom felaktigheter, bedrägerier osv.
Sitter själv med en skyhög "skuld" som är falsk, men som inte går att göra så mycket åt då den är fastställd i en förlikningsdom i hovrätten.
Den så kallade fordringsägaren, ett bedragar-par lurade såväl mig som hovrättsdomaren samt till och med deras egen advokat!
Inte mycket att göra åt nu, utan det är att "gilla läget".

I övrigt kan jag tyvärr inte dela din uppfattning om tingsrätternas förträfflighet precis.....
För några år sedan så var det en ganska enkel match att "vinna" i tingsrätterna runt om i landet.
Tyvärr har det under de senaste åren förändrats dramatiskt. Det är inte alls lätt att "få rätt" i tingsrätten längre, utan snarare har det blivit så att det är hovrätten man får förlita sig på numera.
Vad detta beror på kan vi nog bara sia om, men klart är att tingsrätterna, i likhet med övriga myndigheter, har en mer negativ syn på gäldenärer numera....


Skulle gissa att det också beror på TR samt vem som dömer i målet.
Det har ju framkommit tidigare på forumet att TR är en lotteri som man får hoppas att det lyckas gå genom samt att borgenären inte söker till HovR ifall domen går mot dem.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #14 skrivet: November 20, 2012, 17:29:13 »

Skulle gissa att det också beror på TR samt vem som dömer i målet.
Det har ju framkommit tidigare på forumet att TR är en lotteri som man får hoppas att det lyckas gå genom samt att borgenären inte söker till HovR ifall domen går mot dem.
Jo, det är nog sant till stor del, men jag får väldigt mycket rapportering från olika håll att tingsrätterna blivit så mycket borgenärsvänligare än tidigare.

 
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: