Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 150 000 arbetslösa utan ersättning!  (läst 10436 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« skrivet: November 15, 2012, 13:23:39 »

150 000 arbetslösa utan ersättning!

Av de närmare 400.000 som var arbetslösa i september saknade 150.000 helt ersättning, enligt Arbetslöshetskassornas samorganisation (SO). 2008 var antalet som saknar ersättning 50.000.

Melker Ödebrink, kanslichef på SO, ser allvarligt på den stora ökningen. Det skadar legitimiteten för hela systemet om människor upplever att de inte får någon ersättning från arbetslöshetsförsäkringen vid arbetslöshet, säger han till Ekot i SR.

TT

IntrumCleaner notering.

Vilken tur att vi i Sverige har så fina SMS-lånebolag som står redo att "hjälpa" alla dessa människor som saknar inkomst - för det är väl hjälp de ger med sina fina ockerräntor och reklam som berättar att vem som helst kan låna pengar utan minsta problem.

Jag måste haft fel, men jag trodde Staten var ansvarig för att hjälpa människor som hamnat utanför systemet ... men som sagt det är tydligen skuldindustrin som är de nya "hjälparna" till medborgarna.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2918

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: November 15, 2012, 13:25:48 »

150 000 arbetslösa utan ersättning!

Av de närmare 400.000 som var arbetslösa i september saknade 150.000 helt ersättning, enligt Arbetslöshetskassornas samorganisation (SO). 2008 var antalet som saknar ersättning 50.000.

Melker Ödebrink, kanslichef på SO, ser allvarligt på den stora ökningen. Det skadar legitimiteten för hela systemet om människor upplever att de inte får någon ersättning från arbetslöshetsförsäkringen vid arbetslöshet, säger han till Ekot i SR.

TT

IntrumCleaner notering.

Vilken tur att vi i Sverige har så fina SMS-lånebolag som står redo att "hjälpa" alla dessa människor som saknar inkomst - för det är väl hjälp de ger med sina fina ockerräntor och reklam som berättar att vem som helst kan låna pengar utan minsta problem.

Jag måste haft fel, men jag trodde Staten var ansvarig för att hjälpa människor som hamnat utanför systemet ... men som sagt det är tydligen skuldindustrin som är de nya "hjälparna" till medborgarna.

Men enligt M (rättare sagt statsministern) så ska det vara anhöriga som stödjer de som inte kan försörja sig själva...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #2 skrivet: November 15, 2012, 13:55:11 »

Citat
Men enligt M (rättare sagt statsministern) så ska det vara anhöriga som stödjer de som inte kan försörja sig själva...

Noctumlux, då skall jag genast ge mig av till släkten och "håva in" pengar Smiley det är ju bara typiskt att större delen av släkten dött ut eftersom åren har gått och man inte själv är någon ungdom längre. Men någon släkting skall det väl finnas kvar som kan försörja en ...

Annars får väl dom ta ett SMS-lån  Grin
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #3 skrivet: November 15, 2012, 15:13:38 »

Källhänvisning till det påståendet tack.
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #4 skrivet: November 15, 2012, 16:42:44 »

Källhänvisning till det påståendet tack.

Det kommer när jag sitter framför datorn igen. Det finns källor men pga tidsbrist och en surfplatta har jag svårt att arbeta som jag vill just nu. (En dator, flera användare samtidigt...)
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #5 skrivet: November 15, 2012, 17:20:50 »

Här är en källhänvisning som jag tror Noctumlux tänkte på,

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fem-ar-med-alliansen-reinfeldtintervju_6566059.svd
Loggat

noctumlux
Hero Member

« Svara #6 skrivet: November 15, 2012, 20:15:44 »

Här är en källhänvisning som jag tror Noctumlux tänkte på,

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fem-ar-med-alliansen-reinfeldtintervju_6566059.svd

Tack, IC. Det var dels den och sedan var det en rapport av sociologen Tapio Salonen, scb-statistik, LO:s välfärdsutredare Kjell Rautio samt ett svar från en frågeställning i riksdagen mellan en sosse och en moderatminister (tappat både fråga och svar och kan ej hitta dem igen för tillfället - tror svaret kom från socialförsäkringsministern). Sen finns ju alltid boken Reinfeld skrev i sin ungdom "det sovande folket".
Loggat

---
---
Ollle
Full Member

« Svara #7 skrivet: November 16, 2012, 00:23:00 »

Vad Reinfeldt säger i länken ovan är att resultatet av att fler väljer att stå utanför a-kassan blir, att föräldrar, sambos och anhöriga får rycka in och stötta den som är arbetslös, något han inte tycker är bra, varför regeringen flera gånger föreslagit ett a-kasseobligatorium för att få det heltäckande.

Han säger vidare att situationen att folk väljer att stå utanför a-kassa inte är ny utan har även funnits med tidigare regeringar.

Hur i herrans namn kan någon få det uttalandet till att bli:
"Enligt statsministern så ska det vara anhöriga som stödjer de som inte kan försörja sig själva..."

Huh?

Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #8 skrivet: November 16, 2012, 10:10:21 »

Det som är intressant är att INGEN skall egentligen stå utanför A-kassan eftersom det finns något som heter Alfakassan (som betalar ut grundersättning till den som inte är med i en arbetslöshetskassa på uppdrag av regeringen).

Men som sagt det finns flera gråzoner i detta system som ingen pratar om - och därför är detta en av anledningarna till att det idag finns över 150 000 arbetslösa som inte har ersättning. Vidare får man inte glömma att de som är arbetslösa oftast inte ens haft möjlighet att komma in i systemet eftersom de saknar de krav som ställs för att få ut sedvanlig A-kassa ersättning.

Där några av kraven exempelvis är följande,

• Man måste de senaste 12 månaderna jobbat minst 6 kalendermånader.
  • Man måste varit medlem i A-kassan i 12 månader (betalande medlem)
o.s.v

Problemet är inte vilket parti som styr Sverige, det som är det stora problemet är att ingen från regeringen (både innan och nu) reagerar på att allt fler människor hamnat i de gråzoner som ingen vill se eller prata om. Där för övrigt de numera 500 000 skuldsatta människorna i vårt land tillhör denna alltmer växande grupp ... och vem vet kanske framledes någon smart politiker inser att det finns massa röster att vinna om man stödjer dessa grupper som hamnat utanför systemet.

Men som sagt det finns ännu inga tecken på att detta skett ...

Loggat

dumle
Hero Member

Antal inlägg: 575

« Svara #9 skrivet: November 16, 2012, 11:43:49 »

För att få ersättning från alfa kassan är det samma regler numera som den "vanliga" a-kassan, det går inte att få pengar därifrån heller. Jag kan tycka att väljer man att gå ur akassan så ja då har man sig lite själv att skylla, sedan kan man alltid diskutera utformningen och dessa faser 1,2 och 3.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1579

« Svara #10 skrivet: November 16, 2012, 12:45:48 »

Jag kan tycka att väljer man att gå ur akassan så ja då har man sig lite själv att skylla, sedan kan man alltid diskutera utformningen och dessa faser 1,2 och 3.

Om man upptäcker att man om man blir arbetslös, får så låg ersättning att amn ändå får söka om försörjningsbidrag (socialhjälp), då kan man förstå man lämnar A-kassan, varför betala till den, om man ändå inte får så man kan klara sig över bidragsnorm.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #11 skrivet: November 16, 2012, 12:48:15 »

För att få ersättning från alfa kassan är det samma regler numera som den "vanliga" a-kassan, det går inte att få pengar därifrån heller. Jag kan tycka att väljer man att gå ur akassan så ja då har man sig lite själv att skylla, sedan kan man alltid diskutera utformningen och dessa faser 1,2 och 3.
Så sant Dumle (det är detta jag menar med gråzoner), dock får man inte glömma att det är svårt för exempelvis ungdomar som ALDRIG jobbat i hela sitt liv eller just kommit ut från gymnasiet eller högskolan att komma in i det ordinarie A-kassesystemet eftersom det krävs pengar för att betala avgifter/medlemskap till A-kassan. Och vi får inte heller glömma att många tvingas att gå ur A-kassan då man blivit utstämplad då pengarna inte längre räcker till för att vara medlem.

Det är även ett stort problem att i dagsläget så pendlar (framför allt ungdomar) mellan arbetslöshet och arbete om vartannat där det är näst intill omöjligt att fylla dagens krav för att få ersättning. Därmed så leder detta till att allt fler hamnar utanför systemet. Och vad som händer när ungdomar i ett land tappar framtidshoppet samt lever under existensminimum - är som sagt något som de flesta inser inte är till ett lands fördel.

Jag håller med dig om att de som valt att lämna A-kassan kan få skylla sig själva ... men man får inte glömma att för vissa människor så finns det inget val och allt är tyvärr inte bara svart och vitt.
Loggat

noctumlux
Hero Member

« Svara #12 skrivet: November 16, 2012, 12:51:58 »

Vad Reinfeldt säger i länken ovan är att resultatet av att fler väljer att stå utanför a-kassan blir, att föräldrar, sambos och anhöriga får rycka in och stötta den som är arbetslös, något han inte tycker är bra, varför regeringen flera gånger föreslagit ett a-kasseobligatorium för att få det heltäckande.

Han säger vidare att situationen att folk väljer att stå utanför a-kassa inte är ny utan har även funnits med tidigare regeringar.

Hur i herrans namn kan någon få det uttalandet till att bli:
"Enligt statsministern så ska det vara anhöriga som stödjer de som inte kan försörja sig själva..."

Huh?

Tolkningsfråga.
Loggat

---
---
Fattig Menrik
Full Member

Antal inlägg: 151

« Svara #13 skrivet: November 17, 2012, 12:34:59 »

det är faktiskt kommunen som har yttersta ansvaret (sol)
Trodde fr var jurist?
Hur som helst får man förvänta att en statsminister gör sina läxor.

Kommer till att arbetslös är man ochså med en anställning kortare än 6 månader.
Definition ilo tror jag.
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
Ollle
Full Member

« Svara #14 skrivet: November 17, 2012, 15:06:35 »

Tolkningsfråga.

Ja, om man lägger ord i munnen på någon som vedebörande inte har sagt, är det ju därefter fritt fram att tolka uttalanden lite hur som helst.  Grin
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: