Fantastisk redogörelse och skrämmande läsning..
Skönt att du börjar se ett slut på fängelset..
Lycka till...
Tack så mycket.
En av omgivningens attityder har jag svårt för: pratet om "Lyxfällan".
Av vad alla FR-medlemmar skriver, av min egen situation och av vad min skuldrådgivare (med 25 år erfarenhet) berättat, förstår jag att beskyllningar om "överkonsumtion" i de allra allra flesta fall inte är sanna.
Men förklaringsmodellen passar väldigt bra den.. lutheranska skuldmentalitet vi omges av i vår kultur. Bortsett från det är medialt framgångsrikt och slående att skildra omoraliska människor som lever låtsas-jetset-liv. Vi omges av stränga berättelser från barnsben om Spara och Slösa och ansvarlösa gräshoppor. Fan, tillochmed Folktandvården försöker ge folk skuldkänslor.
Jag arbetar i ett sk "kreativt" yrke. Jag har flera kollegor och vänner som är mycket skickliga på sin kärnverksamhet - men samtidigt (precis som jag själv) ekonomiskt fullständiga idioter. Och visserligen är det dumt att vara en idiot, men straffet för det bör inte vara personlig konkurs och hemlöshet.
Min
egentliga skatteskuld (200 000) hade förmodligen varit avsevärt lägre om jag hade haft några veckors längre tid på mig med deklarationerna. Sannolikt hanterbar.
Nästa steg nu är att se över vilka räntor och avgifter mina borgenärer redovisat till SKV. Med lite tur kan min fantastiskt snälla mamma få tillbaka sitt lån snabbare än vad hon tror. Jag hoppas det.
Jag kommer också förmodligen att ombilda min enskilda firma till aktiebolag - framför allt för att minska de personliga riskerna i framtiden. Att separera privat ekonomi från företagets kan vara bra för oss idioter.
Lycka till igen, alla Riddare.