Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utmätning i ekonomiska föreningar  (läst 32157 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TarzanNe1
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: Augusti 15, 2012, 10:52:08 »

Hej på er alla

Jag har en fråga gällande ekonomisk förening. Vi är tre personer som håller på att utveckla ett koncept och funderar nu på viken företags form vi ska använda oss av. Två av oss har skulder hos Kronofogden och därmed har lite svårt att spara ihop till ett AB därför har vi tittat på möjligheten att starta en ekonomisk förening istället.

Fråga ett:

Har kronofogden möjlighet att mäta ut tillgångar som medlemmar har i en ekonomisk förening om föreningen har ett överskott?

Fråga två:

Kan man använda överskottet i den ekonomiska föreningen till att bilda ett AB (förutsatt att överskottet är större än de 50.000 som behövs) utan att beskattas på överskottet?

Vårt mål med företaget är att bli ett AB på sikt och om våra tillgångar utmäts kommer det att bli svårt att få ihop det kapital som krävs.

Jag  tackar på förhand för svaren.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #1 skrivet: Augusti 15, 2012, 15:47:43 »

Om jag inte har fel så kan inte kfm mäta ut ekonomisk förening, Handelsbolag och AB. Dessa tre former är Juridiska personer vilket har eget organisationsnummer.
Loggat
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« Svara #2 skrivet: Augusti 16, 2012, 07:53:21 »

Ni kommer inte få F-skattsedel, det är så dom stoppar er när det gäller handelsbolag, hur det är med förening vet jag inte säkert, förmodligen är det tilltäpp där också.. "Så kasta inte bort era pengar på att försöka starta det"

Som jag ser det så är det enda rätta att starta ett AB men om någon av dom 2 som har skulder hos krono står med som ägare, så får ni problem också!! Jag vet inte vad ni ska starta i för branch, men det är inte lätt med krediter och det förekommer ju alltid om ni ska köpa in någonting..

Sen återstår det att se om den 3:e personen vill stå som ensam ägare till företaget med alla risker som medföljer, personen i fråga har ju inte precis dom mest välbärgade personerna vid sin sida..

Min egna räddning för att inte hamna längst ner i träsket och förmodligen med självmord som slutresultat var att starta ett AB, jag personligen har inga pengar men företaget går bra... "Jag själv är inte ägare eller synlig på något vis"

Skulle kunna skriva mera om detta men det är kanske inte rumsrent på detta forum..

Själv anser jag mig inte skyldig att betala några mera pengar än jag gjort, det är jag som är lurad av mitt ex.. När det gäller vinstskatten, så har staten igentligen förstört mig som människa genom den behandling dom gjort mot mig.. bla bla bla tycker personer om jag skulle dra min historia, den självinsikten har jag så jag avstår ifrån att berätta den! "Men har planer att skriva ner allt i bokform, men bara för egen läsning"
Ni ska ju inte tro att personerna som driver vårt AB skulle starta det med mig om jag var en köpgalning som har struntat i att betala mina skulder, dom vet min historia! Det är jag som har nästan alla kundkontakter och det är jag som ser till att minst 4 personer har heltidsjobb och ser man på hela näringskjedjan så är det många fler.. Men att jag äter voltaren och alvedon samt ett antal treo för att ens kunna jobba, tar man ingen hänsyn till..

"Det jag vill säga att jag är ingen person som vill leva på systemet och det är väldigt många skuldsatta i samhället som vill göra rätt för sig men där det sätts käppar i hjulen genom att bla göra dom till evighetsgäldenärer"

Lite ironi: Det är jag som ser till att alla skatter och att alla räkningar betalas för företaget och det sköter jag kvällstid efter avslutat arbetspass.

Förlåt det blev onödigt långt svar eller text iallafall, kände att jag behövde skriva av mig!
Famnen
Loggat
MrSanoj
Full Member

« Svara #3 skrivet: Augusti 16, 2012, 08:16:40 »

Men har du privatskulder så är ditt handelsbolag inte ett företag helt plötsligt och KFM utmäter direkt.

Kopierade denna text av Patrik... Tyckte den passade in här..
Loggat
MrSanoj
Full Member

« Svara #4 skrivet: Augusti 16, 2012, 08:48:42 »

Oj, den texten var felskriven av patrik1 han menade enskild firma...

Men det spelar ingen roll, ni får inte F-skattsedel
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #5 skrivet: Augusti 16, 2012, 11:50:33 »

Oj, den texten var felskriven av patrik1 han menade enskild firma...

Men det spelar ingen roll, ni får inte F-skattsedel
Vad är det som säger att dom inte får F-skatt? (oavsett företagsform)

Jag har haft F-skatt som enskild näringsidkare i flera omgångar (dvs flera prövningar) och trots skulder på mellan 200.000 - 550.000kr hos fogden har jag inte nekats F-skatt vid någon av gångerna. (dock inga, eller ganska små skatteskulder)

Vad gäller skatteskulder så brukar man kunna få F-skatt om skulden är "obetydlig", vilket Skatteverket menar är under 20.000kr.
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/meddelanden/2012/meddelanden2012/skvm201205.5.71004e4c133e23bf6db800074414.html
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
MrSanoj
Full Member

« Svara #6 skrivet: Augusti 16, 2012, 15:21:09 »

Jag blev nekad och rekomenderar ingen att kasta bort tid och pengar på att registrera in ett handelsbolag som sen blir nekad F-skattsedel..
Dessutom var jag inte ensam i bolaget men endå nekades detta, nu får vi lägga ner pengar för att döda bolaget istället.. Kompanjonen hade inga skulder eller betalningsanmärkningar! Då hade jag inga skatteskulder...

Loggat
MrSanoj
Full Member

« Svara #7 skrivet: Augusti 17, 2012, 12:01:19 »

Har funderat på det här under natten...

Jag hade inte deklarerat året innan för jag kunde inte göra det då alla uppgifter fanns hos exet, men att öppna AB gick bra och då fick vi F-skattsedel...

Kanske hade med det att göra!!!
Men märkligt att det gick med AB men inte med Handelsbolag..
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Augusti 19, 2012, 19:19:27 »

Har funderat på det här under natten...

Jag hade inte deklarerat året innan för jag kunde inte göra det då alla uppgifter fanns hos exet, men att öppna AB gick bra och då fick vi F-skattsedel...

Kanske hade med det att göra!!!
Men märkligt att det gick med AB men inte med Handelsbolag..

Troligen så är detta orsaken. Även om Handelsbolaget är en juridisk person så är ägarna personligt ansvarig för skattepliktig liksom i enskild firma. Ekonomisk förening och AB är det bolagen som är skattepliktig. Så i ett handelsbolag eller enskild firma blir man direkt ansvarig för företagets skulder och tillgångar.
Loggat
TarzanNe1
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #9 skrivet: September 02, 2012, 23:04:04 »

Jag tackar för alla svara och ber samtidigt om ursäkt att jag inte har varit inne och tittat tidigare (livet kom emellan, min svärfar har gått bort)

Vi kommer inte att behöva några lån då vi kommer att öppna ett utbildningsföretag och har redan "hårdvaran" dvs. datorer och projektorer. Utbildningarna vi kommer att erbjuda kommer att genomföras på kundens arbetsplats så något kontor kommer inte att behövas initialt. Vår tanke var just att starta en ekonomisk förening just för att den är en egen juridisk person och så som jag har förstått det även när det gäller skulder och vinst. vi som startar den kommer bara att vara medlemmar och inte ägare även om vi sitter i styrelsen (rätta mig om jag har fattat det fel) så frågan jag hade var om vinsten går att använda som "insatts" till ett AB eller ej.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #10 skrivet: September 03, 2012, 22:07:06 »

Om man kan göra en ekonomisk till AB utan att lyfta ut pengarna ur bolaget? I ett aktiebolag så sätter ägarna in kapital. Aktiekapitalet är då redan beskattade. Hur det blir med pengar som finns i en ekonomisk förening måste tillhöra någon. I det här fallet dem som har del i den ekonomiska föreningen. Få se om jag får tid i helgen att studera men jag tror att ni måste lyfta ut vinsten för att sedan skjuta in dem som kapital i ett AB. Detta är bara vad jag tror.

Tänkte på att det inte behöver vara pengar som man skjuter in i ett aktiebolag utan den kan även vara maskiner, dator, bilar och andra saker som bolaget kommer att använda. Kan det vara så att eran utrustning kan vara ert aktiekapital?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiekapital
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #11 skrivet: September 03, 2012, 23:31:47 »

http://www.expowera.se/mentor/starta/starta_folder_foretagsformbyte.htm
Citat
5 Byte av företagsform

Enligt svensk lag kan man inte omvandla en företagsform till en annan, undantaget handelsbolag som kan omvandlas till kommanditbolag och tvärtom. Skall man för övrigt byta företagsform får man först registrera ett företag i den nya formen, därefter överföra tillgångar och skulder och slutligen, när det gamla företaget är helt tomt, avregistrera det eller, om det är ett aktiebolag eller en ekonomisk förening, likvidera det.

5.1 Omvandling till aktiebolag

När din enskilda firma eller handelsbolag växer och du vill övergå till att driva verksamheten i aktiebolagsform, finns vid bildandet av aktiebolaget möjlighet att använda de tillgångar som finns i din enskilda firma eller i handelsbolaget för betalning av hela eller en del av aktiekapitalet. Man talar om att aktiekapitalet tillförs i form av apport. Inget hindrar att du tillför betydligt större tillgångar än vad som skall registreras som aktiekapital. Detta övervärde kan behandlas på olika vis, t.ex. en skuld till dig på vilken du äger rätt att ta ut ränta och när bolagets ekonomi så tillåter återbetala. Vid högre värden på apporten, se även 4.14.3 Kapitalinsats.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Leffa
Hero Member

« Svara #12 skrivet: September 04, 2012, 00:20:55 »

Bra information. Vilket i grund säger det jag trodde. Handelsbolag är det ägarna som är skatteobjekt medan i Ekonomisk förening är det bolaget rättsobjekt. Sedan att det går att  gå mellan handelsbolag och kommanditbolag har med ansvarsfrågan att göra. Bolagsformerna nästan identisk. I enskild firma och handelsbolag så skattar ägarna och kan på så viss göra vad dem vill med vinsten.

Frågan om man kan ta pengar och bilda ett AB så är ju svaret trots allt ja. Kravet är att man gör en utdelning till ägarna. Vilket kommer att beskattas. Vad ägarna sedan gör med dem pengarna har ingen med att göra.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forforeningarstiftelser/ekonomiskaforeningar/driva/skatteregler.4.348a0e4412dd74b751f80001763.html

Noctumlux. Gillar sidan du har länkat till. Har själv den sidan då den är ganska bra. Senaste hemtentan hämta jag kontoklasser därifrån då dem har enklare system att hitta än Basplan.
Loggat
runa
Full Member

Antal inlägg: 243

« Svara #13 skrivet: September 04, 2012, 15:21:27 »

Tänkte på att det inte behöver vara pengar som man skjuter in i ett aktiebolag utan den kan även vara maskiner, dator, bilar och andra saker som bolaget kommer att använda. Kan det vara så att eran utrustning kan vara ert aktiekapital?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiekapital

Det mindre fina i krisåren om man ska bilda bolag med apport så måste man ha ett revisorsintyg, kostar mellan 8-10 tusen
Finns ju även möjlighet att bilda bolag utan krav på bankintyg men det kostar
Googla gärna
Loggat

valet är ditt Guds general eller djävulens korpral
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #14 skrivet: Februari 18, 2013, 11:46:32 »

Den ekonomiska föreningen kan ju äga AB... Hur som helst. Spelar det så stor roll vilken form av bolag man har om man inte har några skulder? Ja, lite skatteregler m.m. spelar in, men om man bortser från det?
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: