Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elisabeth vann över Radiotjänst  (läst 5181 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« skrivet: Augusti 02, 2008, 11:47:05 »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3018017.ab

Elisabeth vann över Radiotjänst

Slipper betala TV-avgiften för sin prydnadsteve

Länsrätten i Luleå har löst en två år gammal tvist mellan Radiotjänsten och Elisabeth Glans från Helsingborg.

Elisabeth vann – och slipper betala TV-licens för apparaten som numera används som prydnad.

– Jag är inte jublande glad, det här kunde ha ordnats på en halvtimme, säger Elisabeth Glans till aftonbladet.se

Det är idogt nagelfarande av reglerna som pågått i två år:

– Regeln är att man ska betala TV-avgift om man har en TV-mottagare inom sin bostadsyta. Jag har en 20 år gammal apparat som varken fungerar eller står inne i mitt hus. Jag har den bara kvar för att jag tycker så mycket om den, säger Elisabeth Glans.

Upptakten till tvisten var ett e-postmeddelande som Radiotjänst tog emot från Elisabeth i augusti 2006. De tolkade det som att hon ville anmäla TV-innehav. Men Elisabeth skickade också ett nytt meddelande några dagar senare, som klargjorde att TV:n som är från 1986 inte har kunnat ta emot rörliga bilder sedan 2002. Hon har den som prydnad.

Tittar inte på TV
– Jag tittar inte på TV, men den här har ett affektionsvärde för mig, säger hon.

– Det är en liten bärbar variant, som jag tycker är jättefin. Jag har flyttat många gånger och alltid tagit den med mig. Jag har till och med räddat den från en eldsvåda. Just nu står den ute i min trädgård. Hela historien är en principsak jag vill själv bestämma hur länge jag ska behålla den utan att betala pengar för att ha den, säger hon.

Jobbiga år
Tvisten som varat i två år har vait påfrestande för Elisabeth. Det har varit flera turer fram och tillbaka i rättssytemet innan det på fredagen äntligen fick sin lösning. Länsrätten gick på Elisabeths linje och beslutade att hon inte behövde betala för TV-innehav.

– Skulden hos Radiotjänst hamnade hos Kronofogden eftersom jag vägrade att betala. Det har varit en jobbig tid så det är skönt att det äntligen är över, säger hon.

Karin Holmberg
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #1 skrivet: Augusti 02, 2008, 12:16:43 »

Radiotjänst i ett nötskal. Jag avanmälde TV innehav och fick till svar. Vi förstår inte varför du avanmäler ditt TV innehav.
Jag lite spydigt, det borde vara underförstått att jag inte har en TV mottagare längre och därför avanmäler mitt TV innehav.

Jag kan hålla med om att det finns vettigare saker att lägga pengar på och att TV-licensen borde ingå i skatten.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: