Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskription skatteskuld  (läst 24221 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Georg
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« skrivet: Juni 15, 2012, 15:37:24 »

Jag drog på mig skatteskulder 2006, skulden uppstod Oktober 2006 mao. Jag har fått vara ganska ostörd fram tills nu, men i dagarna fick jag brev om att jag skall deklarera min inkomst mm. Arbetsgivaren har även de fått brev där mina uppgifter skall fyllas i. Tidigare har de bara dragit min överskjutande skatt och inget från lön. Jag kommer nu att gå ner till 50% tjänst för att undvika att dom skall kunna ta något(det är inte mina skulder i grunden, därför vill jag inte ge dom en spänn!) Om jag skriver under det papper soch skickar in det, räknas det som preskribtionsavbrott? När försvinner mina skulder?
Tacksam för snabbt svar, då papperen ska vara inne senast 23/6
Loggat
Ljuset
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 319


« Svara #1 skrivet: Juni 15, 2012, 15:44:41 »

Vad jag läst här i forumet så ska det vara en absolut presk på 5 år när det gäller skatteskulder. Dock finns det säkert undantagsregler.
Loggat

http://evigskuld.wordpress.com

Mina tankar om världen runt mig
Georg
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #2 skrivet: Juni 15, 2012, 16:17:53 »

Tack! Men gäller det från oktober då, eller året ut?
Hur gör jag för att hävda preskribtion? Om jag lämnar den för tidigt, är det preskribtionsavbrott?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #3 skrivet: Juni 15, 2012, 21:13:39 »

Ur lagen om preskription av skattefordringar mm (1982:188):

3 § En fordran preskriberas fem år efter utgången av det kalenderår då den förföll till betalning ...

Det handlar alltså om absolut preskription, och till skillnad från de flesta andra brukar skattemyndigheterna ha ordning på sina grejor, så du behöver inte själv påpeka det (har aldrig hört talas om att någon utsatts för fel i frågan, men å andra sidan hör jag väl inte allt, om än ganska mycket!).

DOCK - om SKV anser att du tallar undan pengar "med flit" kan de alltså förlänga skuldperioden genom ett enkelt beslut, fast då ska man nog göra mer än gå ner till 50% i arbetstid. Dessutom är SKV dessutom INTE ute efter att jäklas med dig, så ring och fråga, helt enkelt. Du kan ringa anonymt om du vill och fråga vad allt pappersarbete nu innebär. Min tro är väl helt enkelt att de vill kontrollera att du inte har undanhållit pengar under dessa fem år som gått. Har du mao rena papper där, då är du snart fri från skattmasen iaf  Grin

Jag misstänker dock att du har missat något vad gäller själva tidpunkten för när skulden uppkom. Om jag vore du skulle jag kontrollera vad SKV har för datum internt. Paragrafen ovan fortsätter nämligen så här:

"Har en fordran fastställts till sitt belopp sedan den förfallit till betalning, räknas preskriptionstiden i fråga om sådan del av fordringen som dessförinnan inte har varit indrivningsbar från utgången av det kalenderår då fastställelsen ägde rum. Detsamma gäller om en fordran har fastställts till sitt belopp sedan föreskriven tid för avlämnande av deklaration eller annan redovisning för fordringen gått ut."

Det är alltså inte alltid helt lätt att avgöra vilket datum/år som gäller.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Georg
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #4 skrivet: Juni 15, 2012, 22:12:33 »

Skulden uppstod hos skv 2006, den gick till kf 2007.....då preskriberas den?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #5 skrivet: Juni 16, 2012, 07:42:49 »

Skulden uppstod hos skv 2006, den gick till kf 2007.....då preskriberas den?

Då preskriberas den alltså vid utgången av 2012. Men jag rekommenderar ändå att du ringer Skatteverket för att kolla upp det hela. Det är bättre att veta än att tro, om inte annat för nattsömnens skull  Wink
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #6 skrivet: Juni 19, 2012, 17:03:31 »

Jag har haft liknande situation och skuldern försvann vid "preskårets" utgång vill jag minnas...men det är ju 3-4 år sedan så regler kan ändras. Märkligt bara att politikerna i riksdagen inte vill ha absolut presk för alla skulder efter xx år eftersom det enligt dem hämmar betalningsmoralen (B. ASK:s ord). Men hos skatteverket tillämpar de det till fullo (liksom försäkringskassan) och då bara efter 5 år....vart tog skattebetalningsmoralen vägen då kära högavlönade riksdagsmän/kvinnor??
Loggat
klenis@hotmail.com
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #7 skrivet: Juni 19, 2012, 21:20:10 »

Faststäldes skulden oktober 2006 är det första året + 5år = 2011-12-31 preskreptionen sker om inte skatteverket sökt förlängning via dom hos förvaltningsrätten senast persrebitions året som du även ska få del av och kan överklaga till kammarrätten innom 3 veckor om jag inte minns fel ..

Mina skulder från 2006-01-31 - 2006-12-31 har redan preskriberats 2011-12-31 och är sedan mars 2012 gallrade ifrån utsöknings&indrivnings databasen.
Preskrebations avbrott kan alldrig ske på allmänna mål endast sökas förlängning via dom hos förvaltingsrätten.

Absolut preskription går inte så lätt att rubba på utan att det ska vara av särskilt intesse d.v.s jätte stora skulder ½ mille som för mig är alldeles för lite för att rubba den absoluta preskriptions tiden det ska var av allmänt intresse om det ska gå igenom i rätten d.v.s enorma skatteskulder för statens intresse för det ska gå igenom..
Loggat
bossen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« Svara #8 skrivet: September 07, 2012, 18:49:19 »

Gällande mina skatteskulder;
Har från 2005 och framåt. I mitt fall som jag hört så gäller det 5 år från den vunnit laga kraft. Taxeringsår plus 2 år och utgång av kalenderåret. 2012/2013 alltså! Så man kan säga att det blir 7 år på skatteskulder...
Loggat
karl1975
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 76


« Svara #9 skrivet: September 24, 2012, 23:32:40 »

mina är från 2008 och på kronofogden och skattverket har dom sagt att dessa avskrivs 2014.
och som jag minns 2014-12-31
Loggat
Vill bli kvitt
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #10 skrivet: November 23, 2012, 10:53:29 »

HEJ, skatteskulder skrivs av 5 år efter att dom hamnar hos KFM Evil plus det år dom uppstod. Så detta innebär i praktiken att vissa kan hålla på i nästan 6 år. Så om en skatteomräkning/upptaxering etc sker och ärenden kommer till KFM Evil 2007 oavsett om det är 1 januari eller 31 dec 2007 så preskriberas skulden nyår 12/13 kl 00:00.
Loggat
Billybacken
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« Svara #11 skrivet: Juli 14, 2013, 18:58:52 »

I samband med en konkurs i 2008 blev jag som "ovätande" styrelseledare kvarsittande med tilsammans nogra hundre tusen i skatteskuld av olik karaktär: Arbetsgivareavgifter, Avdragen skatt, Mervärdeskatt, debiterad preliminär skatt.  Jag utgår ifrån at alla dessa klassas som skatteskuld ?
I en skuldförteckning från KF (Feb 2012)  listas alla dessa upp, och i en separat kolonn anförs "Preskribtion" och datum 131231.  Jag er norsk statsborgare, bor i Norge - och ärendet handteras av norsk skattemyndighet å vägnar av KF.  Inget har tills nu åtgärdatds.  Från och med juli 2013 görs utmätning i min ålderspension (Det dras av just presis 100% !!!)  Detta gäller enbart mervärdeskatten, dom andra skattearterna er inte omtalade.
Frågan är:  Vill ALL denne skatteskuld endelig preskriberas 131231 - även om det har har satts igång løneutmätning (som vid årsskiftet inte ens er till hälften ferdig) ?  Ursäkta mitt späda forsök på att skriva en slags svenska....ß
Loggat
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #12 skrivet: Juli 14, 2013, 21:31:36 »

Världen är märklig i Köbenhavn finns inte löneutmätning för enskilda mål
men skulder till samfundet är det mycket svårt att komma ifrån,det är ju viktigare
att samhället finansieras än inkassoskojarna kan man tycka
OJOJOJ NORGE det är ju Norden Italien " ingen ordning"Jag producerade där i ca 15 år
Och tvistat med trygdeetaten, sedan NAV om Tolkningen av EG 1408/71 om
var vi Svenska pendlare skall stämpla Där jag och 2 kollegor vann  över Regeringen
i Efta -Court  nu i mars E 3/12 28 sidor,saken började 2003 och pågår fortfarande
för min del gäller det ca 15 papp men för den svenska statskassan  är det
någon miljard.

Min erfarenhet angående skatteskulder så är de nordiska länderna lite intresserade
av att hjälpa varandra i dessa saker så simma lugnt.

Det var inte smart att ovetande sitta kvar i styrelsen när alla sticker,det gäller att kunna
både räkna och läsa i det nya datoriserade samfundet inte bara titta.
Loggat
jontepojken
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« Svara #13 skrivet: Augusti 13, 2013, 11:36:18 »

Om en skatteskuld uppkom September 2010 så bör den avskrivas December 2015 om jag förstår det rätt.
Är det samma med skulder till försäkringskassan? Underhållsbidrag?
Vad är det som skulle kunna göra att den blir förlängd? Att man inte uppgivit ny inkomst? Eller vad?

Tack för en superbra sida..
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #14 skrivet: Augusti 13, 2013, 17:39:38 »

Om en skatteskuld uppkom September 2010 så bör den avskrivas December 2015 om jag förstår det rätt.
Är det samma med skulder till försäkringskassan? Underhållsbidrag?
Vad är det som skulle kunna göra att den blir förlängd? Att man inte uppgivit ny inkomst? Eller vad?

Tack för en superbra sida..

Hej Jontepojken och välkommen till forumet, när det kommer till skulder som rör undehållsstöd så gäller lite andra regler från de sedvanliga fem årens preskriptionstid som vi högre upp i tråden redan diskuterat (exempelvis om man begärt anstånd). Där Högsta Domstolen förra året tog en vägledande dom rörande underhållstöd (Ö 265-11). Om du tittar på sidan 62 (Preskription 6.5 och framåt) i broschyren "Betalningsskyldighet för underhållsstöd" som du har länk till här nedan - så ser du vad som gäller för regler,

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/fb17ba0c-1492-4505-97d6-7781f7c93754/vagledning-2001-02.pdf?MOD=AJPERES

Och rörande vad som kan vara skäl till att preskription på skatteskulder förlängs hittar du i Lag (1982:188)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820188.htm

Se utdrag:



7 § Preskriptionstiden får på Skatteverkets ansökan förlängas av förvaltningsrätten mot den som svarar för betalning av en fordran, om han
 
1. har överlåtit, undanskaffat eller upplåtit särskild rätt till egendom och det kan antas att han gjort detta för att försvåra det allmännas möjligheter att få betalt för fordringen,
2. har saknat känt hemvist och det inte har kunnat klarläggas var han uppehållit sig,
3. inte har kunnat anträffas på känt hemvist inom riket och det inte har kunnat klarläggas var han uppehållit sig samt det kan antas att han hållit sig undan eller
4. har stadigvarande vistats utomlands.

   En förlängning enligt första stycket 2-4 får beslutas endast om de förhållanden som anges där förelegat sedan fordringen överlämnats för indrivning och särskilda skäl inte talar mot en förlängning.
   Mot en juridisk person får förlängning enligt första stycket 2-4 beslutas, om sådana förhållanden som anges där har förelegat i fråga om en företrädare för den juridiska personen och detta med hänsyn till företrädarens inflytande över eller befattning med den juridiska personens verksamhet kan antas ha varit av betydelse för det allmännas möjligheter att få betalt för sin fordran. Lag (2010:9).
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: