Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Anmärkningar bäst före datum  (läst 9842 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
femton
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« skrivet: Juni 18, 2013, 09:03:37 »

Hej allihop, hoppas att jag har postat i rätt forumdel.
Jag har sedan ett tag tillbaka anmärkningar och skulder (ca 30 000 hos kfm).
Fram till hösten så har alla mina anmärkningar försvunnet från UC, dock så tror jag lite av skulden kommer vara kvar. Kan dom här anmärkningarna förlängas ytterligare i tre år? Allt är mer eller mindre parkeringsböter och tror det var en privat aktör gällande en tjänst som jag inte ens hade beställt som gick vidare till kfm.

Tacksam för seriösa svar.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #1 skrivet: Juni 18, 2013, 09:35:53 »

Hej allihop, hoppas att jag har postat i rätt forumdel.
Jag har sedan ett tag tillbaka anmärkningar och skulder (ca 30 000 hos kfm).
Fram till hösten så har alla mina anmärkningar försvunnet från UC, dock så tror jag lite av skulden kommer vara kvar. Kan dom här anmärkningarna förlängas ytterligare i tre år? Allt är mer eller mindre parkeringsböter och tror det var en privat aktör gällande en tjänst som jag inte ens hade beställt som gick vidare till kfm.

Tacksam för seriösa svar.

Hej Femton och välkommen till forumet. Det bästa sättet för att kontrollera om några fordringar ligger och samlar damm hos fordringsägare/inkassobolag samt KFM är att begära ut § 26 PuL-utdrag från de inblandade parterna. Där detta INTE är ett preskriptionsavbrott och därför det bästa sättet att få reda på vad som sker i bakgrunden utan att ställa till det för sig själv. Här är länk till hur man begär ut dessa registerutdrag,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Och en fordran som dragits tillbaka kan mycket väl dyka upp igen som en svamp i jorden - där fordringsägaren/inkassobolaget kan skicka in samma ärende igen till Kronofogden för begäran om betalningsföreläggande och bestrider du inte fordran där, så kommer en betalningsanmärkning dyka upp igen. Med andra ord de tidigare betalningsanmärkningarna "förlängs" inte utan det dyker upp nya för samma skuld (med nytt ärendenummer hos KFM).

Var också noga med att kontrollera saklegitimiteten på fordringarna (rätten för fordringsägaren att driva in fordran)! där du bör kontrollera noga om fordringarna är preskriberade, pålägg/räntor/belopp stämmer, när kravbrev påstås skickats ut o.s.v

Lycka till!

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
femton
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #2 skrivet: Juni 18, 2013, 10:54:26 »

Hej Intrumcleaner och tack för ditt svar. Skönt att en betalningsanmärkning inte kan förlängas per automatik utan att det i sådant fall skapas ett nytt "ärende" som man då kan bestrida. Vad kan man hävda då i det här fallet parkeringsböter? För jag menar om anmärkningen försvunnit, bör inte också skulden göra det för parkeringsböter (presk)? Jag kanske är helt ute och cyklar Smiley

Hej allihop, hoppas att jag har postat i rätt forumdel.
Jag har sedan ett tag tillbaka anmärkningar och skulder (ca 30 000 hos kfm).
Fram till hösten så har alla mina anmärkningar försvunnet från UC, dock så tror jag lite av skulden kommer vara kvar. Kan dom här anmärkningarna förlängas ytterligare i tre år? Allt är mer eller mindre parkeringsböter och tror det var en privat aktör gällande en tjänst som jag inte ens hade beställt som gick vidare till kfm.

Tacksam för seriösa svar.

Hej Femton och välkommen till forumet. Det bästa sättet för att kontrollera om några fordringar ligger och samlar damm hos fordringsägare/inkassobolag samt KFM är att begära ut § 26 PuL-utdrag från de inblandade parterna. Där detta INTE är ett preskriptionsavbrott och därför det bästa sättet att få reda på vad som sker i bakgrunden utan att ställa till det för sig själv. Här är länk till hur man begär ut dessa registerutdrag,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Och en fordran som dragits tillbaka kan mycket väl dyka upp igen som en svamp i jorden - där fordringsägaren/inkassobolaget kan skicka in samma ärende igen till Kronofogden för begäran om betalningsföreläggande och bestrider du inte fordran där, så kommer en betalningsanmärkning dyka upp igen. Med andra ord de tidigare betalningsanmärkningarna "förlängs" inte utan det dyker upp nya för samma skuld (med nytt ärendenummer hos KFM).

Var också noga med att kontrollera saklegitimiteten på fordringarna (rätten för fordringsägaren att driva in fordran)! där du bör kontrollera noga om fordringarna är preskriberade, pålägg/räntor/belopp stämmer, när kravbrev påstås skickats ut o.s.v

Lycka till!


Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #3 skrivet: Juni 19, 2013, 09:06:54 »

Hej Intrumcleaner och tack för ditt svar. Skönt att en betalningsanmärkning inte kan förlängas per automatik utan att det i sådant fall skapas ett nytt "ärende" som man då kan bestrida. Vad kan man hävda då i det här fallet parkeringsböter? För jag menar om anmärkningen försvunnit, bör inte också skulden göra det för parkeringsböter (presk)? Jag kanske är helt ute och cyklar Smiley


Som med alla fordringar så finns det en preskriptionstid - men problemet är att inkassobolag och övriga fordringsägare kan hålla fordringarna i liv i evig tid - samt även väcka till liv redan avskrivna och preskriberade fordringar om man inte som "gäldenär" är uppmärksam. Och för att man som företagare eller privatperson skall kunna hävda att preskription på en fordran skett - så måste man kunna bevisa att man inte fått ett enda kravbrev eller att någon annan preskriptionsavbrytande åtgärd skett under preskriptionstiden. För då börjar nämligen allt att räknas från noll igen.

Vidare så har som du kanske känner till handel med avskrivna och redan preskriberade fordringar ökat lavinartat där inkassobolag köper in stora fordringsstockar (i vissa fall över 100 000 ärenden) och sedan utan kontroll skickar ut kravbrev trots att de vet att fordringarna inte har rätt att drivas in längre. Och systemet fungerar som så att om man inte är uppmärksam och betalar på fordran så väcks den till liv igen trots att den varit avskriven/preskriberad och det ligger sedan på ditt ansvar att bevisa att du lurats att betala ...

Här har du några exempel på hur de största inkassobolagen i Sverige öppet på internet hänvisar till att man köper avskrivna fordringar, där alla dessa bolag avslöjats flertal gånger för att driva in medvetet oriktiga fordringar.

Intrum Justitia,

http://www.intrum.com/se/Vara-tjanster/Finansiella-tjanster/Kop-av-fordringar/

Lindorff

https://www.lindorff.se/services/service/52079/K%C3%B6p-av-fordringar

Sergel

http://www.relationbrand.com/secure/login/medit/users/sergel/_webbsida-Nyhetsbrev_Juni_09_Webb6/mail.html

Svea Inkasso

http://www.svea.com/sv/swe/inkasso/efterbevakning/


Det är olika preskriptionstid för olika fordringar där exempelvis banklån har tio års preskriptionstid, CSN-skulder 25 år och som i ditt fall "parkeringsböter" som det finns mycket information om i denna tråd på forumet där du bör kontrollera att saklegitimitet finns!

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6510.0
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #4 skrivet: Juni 19, 2013, 10:08:39 »

Hej Intrumcleaner och tack för ditt svar. Skönt att en betalningsanmärkning inte kan förlängas per automatik utan att det i sådant fall skapas ett nytt "ärende" som man då kan bestrida. Vad kan man hävda då i det här fallet parkeringsböter? För jag menar om anmärkningen försvunnit, bör inte också skulden göra det för parkeringsböter (presk)? Jag kanske är helt ute och cyklar Smiley
Nja, om ett ärende ligger hos KFM för indrivning så kan det visst bli en ny betalningsanmärkning "per automatik", om än inte just för varje enskild fordran.

Vi tar det lite förenklat:

Du får, genom att en skuld fastställts i dom eller utslag, en betalningsanmärkning för den enskilda skulden.
När KFM inte kan driva in skulden från dig så fortsätter indrivningsförsöken varje år.
Varje utredning av Dina ekonomiska förhållanden (utmätningsförsök) innebär i sin tur en ny anmärkning.

Låt säga att Du har flera skulder hos KFM så innebär det att man (oftast) slår samman alla skulder i samma utredning/utmätningsförsök, vilket då innebär att du får en ny anmärkning oavsett hur många ärenden som ligger.


Sen är det så att en skuld som ligger i utmätningsprocessen hos KFM har en exekutionstitel, dvs en fastslagen/lagakraft-vunnen dom eller utslag som är beviset att fordringen är utmätningsbar och riktig (ja, tanken är att allt ska ha gått riktigt till i varje fall.....  Undecided)
Detta i sin tur innebär att även om betalningsanmärkningen försvinner hos upplysningsföretagen, eller kanske till och med dras tillbaka hos KFM, så kan fordringsägaren komma tillbaka inom preskriptionstiden och återigen lämna in ärendet för indrivning.
Även om det skapas ett nytt målnummer hos KFM så ligger likväl den fastställda domen/utslaget som bevis för fordringens riktighet till grund i målet.
Visst kan man bestrida, men finns det en giltig exekutionstitel så ska det mycket till om ett bestridande ska vara lönt.
(tex att fordringen är preskriberad)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: