Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjalp!! Ar det nagon som vet nagot om bolaget CIDRO DEBT RECOVERY SEVICES?  (läst 14735 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tjej79
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« skrivet: Mars 21, 2012, 14:44:01 »

Hejsan alla! Nu har jag dumt nog skrivit pa och mottagit brev( det kom rekomenderat) och trodde aldrig att det skulle vara nagot sadant:(  Brevet ar fran bolaget CIDRO LIMITED DEBT RECOVERY  SERVICES . Jag ar bosatt i chile nu sedan 2 ar tillbaka och har forsok betala av mina skulder, men da de inte ville samarbeta med mig om en avbetalningsplan sa hamnade jag till slut i denna sitsen. I brevet sa star det att de har sammarbete med folk i chile och att de kommer att ta "legal actions"  om jag inte svarar dom 3 dagar fran det att brevet skrevs...vilket e absurt da brevet skrevs den 12 feb och jag mottog det idag.

Ar det nagon som har nagon erfarenhet fran detta bolag eller kanske ni kanner nagon som har erfarenhet fran dom? Allt detta gor mig klart orolig o deppig Sad Ar tacksam for alla svar!
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #1 skrivet: Mars 21, 2012, 15:48:17 »

Hejsan alla! Nu har jag dumt nog skrivit pa och mottagit brev( det kom rekomenderat) och trodde aldrig att det skulle vara nagot sadant:(  Brevet ar fran bolaget CIDRO LIMITED DEBT RECOVERY  SERVICES . Jag ar bosatt i chile nu sedan 2 ar tillbaka och har forsok betala av mina skulder, men da de inte ville samarbeta med mig om en avbetalningsplan sa hamnade jag till slut i denna sitsen. I brevet sa star det att de har sammarbete med folk i chile och att de kommer att ta "legal actions"  om jag inte svarar dom 3 dagar fran det att brevet skrevs...vilket e absurt da brevet skrevs den 12 feb och jag mottog det idag.

Ar det nagon som har nagon erfarenhet fran detta bolag eller kanske ni kanner nagon som har erfarenhet fran dom? Allt detta gor mig klart orolig o deppig Sad Ar tacksam for alla svar!

Hej, det är inget bolag som jag haft vetskap om innan. Men vilket fall som helst fann jag denna hemsida,

http://www.cidro.net/EN/about_us.html

Tycker att det är lite konstigt att dom hotar med Legal Actions då jag inte kan se att dom har några kopplingar till Chile.....
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
tjej79
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #2 skrivet: Mars 21, 2012, 16:02:09 »

hejsan och tack for ditt svar  Smiley jag kollade med deras sida och tyckte med att det var konstigt, men da det ar swedbank som har kontaktat dom da det ar en skuld hos dom som jag har sa blev jag valdigt nervos. Speciellt eftersom de skriver: We have a partner in chile whom we will instruct to take immediate legal actions against you, if you dont respond to our demand letter immediately. Sen ville de ha svar 3 dagar fran det att brevet skrevs..det skrevs den 15 feb och jag mottog det forst idag. Usch man blir ju sa deppig  Sad

Loggat
tjej79
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #3 skrivet: Mars 21, 2012, 16:18:36 »

Sa har lyder deras brev: If we have no reaction from you within 3 days as from today 15 feb, we will have no alternative but to start a legal proceedings against you. Failure on you behalf to co-operate with us within the stated time frame will lead to immediate Legal Proceeding against you throught our local lawer without prior notice.  We are fully able to locate debtors and take any necessery action, local to them. We have a partner in Chile whom we will instruct to take immediate legal actions against you if you fail to respond to our demand letters promptly.

Blir sa arg att jag skrev pa for att ta emot breven men kunde aldrig tro att det var fran dem. De skickades rekommenderat..men antar att det gjordes for att ville forsakra sig om att breven kom fram for om jag har forstatt de ratt sa har det inte dragit mig infor ratta an. Har ju inte fatt nagra papper som jag maste skriva under utan detta kanns mest som ett hot. Vad som kommer att handa om jag inte betalar direkt...
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #4 skrivet: Mars 23, 2012, 07:27:29 »

Sa har lyder deras brev: If we have no reaction from you within 3 days as from today 15 feb, we will have no alternative but to start a legal proceedings against you. Failure on you behalf to co-operate with us within the stated time frame will lead to immediate Legal Proceeding against you throught our local lawer without prior notice.  We are fully able to locate debtors and take any necessery action, local to them. We have a partner in Chile whom we will instruct to take immediate legal actions against you if you fail to respond to our demand letters promptly.

Blir sa arg att jag skrev pa for att ta emot breven men kunde aldrig tro att det var fran dem. De skickades rekommenderat..men antar att det gjordes for att ville forsakra sig om att breven kom fram for om jag har forstatt de ratt sa har det inte dragit mig infor ratta an. Har ju inte fatt nagra papper som jag maste skriva under utan detta kanns mest som ett hot. Vad som kommer att handa om jag inte betalar direkt...

Jag finner deras skrivelse minst sagt osmaklig (och är att likna vid ett hot). Det är lite svårt att ge dig ett bra svar eftersom det inte framgår av din text om du vet vad skulden rör sig om eller ej? en mängd av oss på detta forum har blivit utsatta för felaktiga och otillåtna fordringar (vissa är preskriberade) och om din fordring skulle vara av denna karaktär har du en hel del "vapen" att tillgå.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
tjej79
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #5 skrivet: Mars 23, 2012, 14:54:02 »

Tack for ditt svar Smiley Det ror sig om en bank och kreditskuld. Banken ar swedbank. Jag har en skuld hos dom som jag forsokte gora en avbetalningsplan pa men de gick inte med pa det jag kunde betala. De glommer visst att har sa tjanar man mindre pengar...
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #6 skrivet: Mars 23, 2012, 17:02:01 »

Tack for ditt svar Smiley Det ror sig om en bank och kreditskuld. Banken ar swedbank. Jag har en skuld hos dom som jag forsokte gora en avbetalningsplan pa men de gick inte med pa det jag kunde betala. De glommer visst att har sa tjanar man mindre pengar...
Om jag var dig skulle jag skicka ett e-mail till fordringsägaren (SwedBank) och fråga om de anser att hota privatpersoner är ett korrekt agerande. Vidare skulle jag ifrågasätta hur deras delgivning går till där man inte ens har en chans att svara innan det är försent .....
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
tjej79
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #7 skrivet: Mars 23, 2012, 17:24:06 »

Tack an en gang for ditt svar Smiley Jag tankte med pa att gora detta,  men i brevet som jag fick sa stod det att all kommunikation gar via deras bolag nu da de har tagit over fallet och att jag endast far kontakta dom, detta verkade speciellt viktigt da de skrevs med stora bokstaver. Sen tankte jag att det kanske borde bast att inte kontakta dom alls da det anda ar forsent nu och om jag kontaktar dom sa forstar de att brevet har blivit mottaget. Men jag haller absolut med dig. Hur kan de krava ett svar inom 3 dagar da jag forst mottog brevet mer an 1 manad senare?

Vad ar det varsta som kan handa? Gar tusen tankar i mitt huved nu och ar minst sagt orolig.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #8 skrivet: Mars 23, 2012, 17:52:13 »

Tack an en gang for ditt svar Smiley Jag tankte med pa att gora detta,  men i brevet som jag fick sa stod det att all kommunikation gar via deras bolag nu da de har tagit over fallet och att jag endast far kontakta dom, detta verkade speciellt viktigt da de skrevs med stora bokstaver. Sen tankte jag att det kanske borde bast att inte kontakta dom alls da det anda ar forsent nu och om jag kontaktar dom sa forstar de att brevet har blivit mottaget. Men jag haller absolut med dig. Hur kan de krava ett svar inom 3 dagar da jag forst mottog brevet mer an 1 manad senare?

Vad ar det varsta som kan handa? Gar tusen tankar i mitt huved nu och ar minst sagt orolig.

Eftersom brevet skickades till dig rekommenderat så har ju som sagt ett preskriberingsavbrott skett, men jag finner att ärendet stinker av fel och konstigheter.

Därför kontakta SwedBank och strunta i skrivelsen att man inte får kontakta dom. Det blir ju fullkomligt sinnessjukt när en påstådd gäldenär inte längre skall ges rätt att kommunicera med fordringsägaren.

Uppenbarligen anser SwedBank att detta är ett helt OK agerande, vilket inte är en slump eftersom f.d VD på Intrum Justitia Michael Wolf numera är VD på SwedBank och han tycks tagit med sig vad han "lärt sig" inom Intrum Justitia där de i åratal hållit på med konstigheter av detta slag.

Glöm inte att SwedBank har ett avtal med Intrum Justitia där man sköter deras inkassoverksamhet. Därför är jag 99.9% säker på att IJ är inblandade.

Lycka till!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
wade
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 155


« Svara #9 skrivet: Mars 23, 2012, 21:55:31 »

Hej.
Du undrar vad är det värsta som kan hända?
Jag har också varit bosatt i Sydamerika i många år och har fått ett antal brev från IJ där de hotar med att kontakta deras lokala hantlangare och vidtaga rättsliga åtgärder
När jag fick deras första hotbrev så blev jag naturligtvis orolig, för indrivning här i Sydamerika går ganska handgripligt tillväga och jag skrev också till fordringsägaren om detta men de ignorerade min oro för vad som kunde hända mig!
Men när det gäller mig så hände det inget mer utan det kom endast det ena hotbrevet efter det andra, och vad kan egentligen hända??
Där du bor så gäller ju det landets lagar, inte Sveriges, och du har ju inte begått ett brott där du bor, inte heller i Sverige!!!
Så de kan ju omöjligen ställa dig inför domstol.
Kanske de kan göra utmätning på din lön eller något annat, men om du inte har någon inkomst från Sverige så tror jag att det blir svårt!!!
Detta är ju enbart min egen erfarenhet utifrån min situation i ett anat land än det du bor i men det kan ju ge dig en liten riktlinje i alla fall.
Ett råd kan jag ge dig när det gället rekommenderade brev, om du har någon möjlighet att kolla vem som är avsändaren innan du löser ut brevet, så gör det!!!

Ha det så bra det går!!!
Loggat
tjej79
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #10 skrivet: April 05, 2012, 16:10:37 »

Tack for alla era svar! Idag fick jag ett nytt brev av Cidro som skrevs den 5 mars och fick det forst idag. I den stod det att jag hade 5 dagar pa mig att svara dom annars sa skulle det tas rattsliga atgarder. Dom orden skrammer mig sa mycket och ger mig enorm angest Embarrassed Menar de verkligen att de kan dra mig infor ratta?? Nu kommer breven till en gammal adress som jag hade men da detta ar en liten by dar alla kanner alla sa kommer brevbararen men breven hit trots att de ar skrivna pa en annan adress. Min sambo sager att han ska be brevbararen att inte ta hit breven da det ar brev till nagon annan an mig pa sa satt skickas de tillbaka. Om ni har nagra rad eller fler tips ar jag tacksam  Smiley
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: