Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fogden sålde stulna golfklubbor  (läst 5580 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« skrivet: Juli 12, 2008, 10:47:40 »

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1356716

Citat
Fogden sålde stulna golfklubbor

ALLMÄNT/KARLSKOGA Publicerad: 2008-07-12 01:54

Ett riktigt fynd. Det var vad Karlskogabon tänkte när han för 1 200 kronor ropade in två golfbagar på en auktion som kronofogden höll i. Men när fynden skulle säljas vidare på internet uppstod problem. Några dagar efter det att annonsen satts ut kom polisen och knackade på dörren.
- De sade att de ville prata med mig om golfklubborna som jag annonserade ut. En man hade känt igen sin stulna golfbag och polisanmält det, säger mannen till Nerikes Allehanda.

Senare visade det sig att även den andra golfbagen var stulen. Mannen tvingades lämna ifrån sig auktionsfynden. Men några pengar fick han inte.

Vad som händer nu är oklart. Vid polisen i Örebro har man inte mycket att säga om ärendet, mer än att tre olika polisanmälningar är upprättade. Kronofogdnyndigheten säger att den aldrig varit med om något liknande. Eventuellt går köpet tillbaka. Men det beror på vad polisen kommer fram till.

Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Juli 12, 2008, 11:26:28 »

Nytt lågvattenmärke för fogden. Häleri, jo jag tackar jag.  Grin Grin Grin
Loggat
kent12345
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #2 skrivet: Juli 12, 2008, 12:12:05 »

Man kan ju hoppas att KFM blir åtalde för häleri, men det lär väl inte hända i denna världen! Vad man också kan notera är att KFM (om man bortser från att golfbagarna var stulna) säljer saker till ett så lågt pris att människor kan köpa det så billigt att det går att göra bussines av det och sälja det vidare på nätet för ett betydligt högre belopp!
Kan väl erkänna att jag inte tycker så väldigt synd om mannen som trodde sig gjort ett klipp!
Loggat
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #3 skrivet: Juli 13, 2008, 09:40:16 »

Vad är där för skillnad på detta och ärendet där fogden mätte ut pengar som någon hade stulit från pensionärer.... då var fogden tydlig på sin hemsida att lagen var sådan och att allt gått riktigt till i det ärendet. Utmätna stulna pengar eller utmätna stulna golfklubbor borde väl behandlas lika...eller är jag fel på det eller varför tvekar fogden nu?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« Svara #4 skrivet: Juli 13, 2008, 11:38:55 »

Du har en bra poäng i det du säger, Driver!

Undrar just hur det gick i fallet med pensionärerna. Någon som vet?
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #5 skrivet: Juli 13, 2008, 18:28:29 »

finns en skillnad enligt lagen. Troligen kunde han bevisa att det var just dem klubborna medans det pensionärsparet fall kunde man inte säga om just dessa pengar var deras stulna pengar. Heja Sverige och vilka dårar det finns som stiftar lagar. Tongue
Loggat
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #6 skrivet: Juli 13, 2008, 19:01:23 »

En bank som blir rånad måste då bevisa att det var just dessa sedlarna som rånarna tog eller? jag förstår din poäng men jag undrar om det egentligen har betydelse... Det märkliga är fallet med pensionärerna...det sänder märkliga signaler.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #7 skrivet: Juli 13, 2008, 23:29:13 »

Jag tror faktiskt är något åt det hållet. Någonstans har jag läst det men är av naturliga skäl inte 100% säker att så är fallet. Men jag tror det var något med bevisbörda. Grejen är om bankrånana skulle rånat olika företags och pengarna man finner inte är tillräcklig så skulle det nog bli tvistig fråga.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: