Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utan känd adress ett par år - preskription?  (läst 4777 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sadpat
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« skrivet: Januari 15, 2012, 10:13:18 »

Hittat till detta förträffliga forum, trevligt!

Jag har precis börjat jobba och har löneutmätning. Nu har vargarna vaknat till liv också och Alektum har lämnat in en massa 10-20 åriga ärenden till Kronofigden.

Inte hängt med de senaste domarna den senaste tiden.

Jag har under att par års tid varit utan känd adress, på församlingen skriven etc pga hemlöshet.
Går det att hänvisa till detta till KFM nu eller är det lönlöst med den nya domen?
De här skulderna måste sålts många ggr mellan inkassobolagen.
Finns det några tips hur jag skall lägga upp en preskriptionsinvändan till KFM?
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #1 skrivet: Januari 15, 2012, 12:01:01 »

Om skulderna har sålts så ska du kolla upp om du först har fått nån denuntiation om det har sålts (till alla). Sen måste det finnas en obruten led i och med de har sålts till flera led. Sen kan du kolla med hur dessa överlåtelser är verkligen riktiga (överlåtelsehandlingar)
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
sadpat
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #2 skrivet: Januari 15, 2012, 12:22:45 »

Tack för svaret!

Hmm jag förstår inte riktigt, om jag fått denuntiation gäller inte tidigare preskription då?
Dessa skulder är från -95. 26 år alltså.

Försöker läsa in mig på de nya domarna. Den för mig mest intressanta domen gäller ärendet med folkbokföringsadresser. Vad jag förstår fanns det en folkbokföringsadress, men den var felaktig?
I mitt fall saknas folkbokföringsadress under ett par år, var "på församlingen skriven" och "utan känd hemvistelse" dock ej fullt 3 år, men nästintill. Kan man använda sig av detta för att hävda preskription tro?

Till KFM räcker det med att bestrida va? Det blir i Tingsrätten bevisbörda måste framläggas?
Loggat
jacho
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #3 skrivet: Januari 15, 2012, 12:31:08 »

de ärende som gått till KFM bestrider du skulden med hänvisning till att skulderna är preskriberade det är allt du behöver skriva till KFM de skickar vidare till tingsrätten, spara dina eventuella bevis varför du inte fått brev post etc tills tingsrätten hör av sig där kan du ge allt och hänvisa till diverse domar i liknande fall, dina skulder är säkert tillräckligt gamla för att det ska preskriberas såvida de inte är 10 års presk då kan det bli lite knivigare.
Lycka till.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: