Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Delgiven i väntan på avbetalningsplan?  (läst 6200 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ljuset
Sr. Member

Antal inlägg: 319

« skrivet: November 07, 2011, 12:10:22 »

Halloj alla.  Smiley

Posten kom nyss och jag hittade ett tjockt brev från KFM, det har jag lärt mig känna vara en delgivning.
Det är Intrum Justitia som via KFM vill ha pengar via ett "Föreläggande". Nu är det så att när jag fick inkassokravet 111025 (kravet är skrivet 111021) så fanns det med en lapp där man kunde fråga efter avbetalningsplan, jag skrev i lappen och skickade in det 111027, sista dagen var 111029. Men istället för ett svar från IJ får jag nu detta från KFM.

Alltså, måste inte IJ svara mig om de går med på avbetalningsplan eller ej? Jag har inte fått något brev om varken eller, bara detta från KFM. Känner att det måste vara helt fel.
Hur ska jag bestrida detta?

/Ljuset
Loggat

http://evigskuld.wordpress.com

Mina tankar om världen runt mig
Ljuset
Sr. Member

« Svara #1 skrivet: November 10, 2011, 08:09:07 »

Svarar mig själv då.  Smiley

Fick ett brev nu från IJ om att de kan gå med på en avbetalningsplan(fast inte den summan jag ville förstås).
Hur gör jag nu med KFM? Ska jag bestrida det för att de inte ska vidare med det?
Inte ska jag behöva betala ansökningsavgifterna för delgivningen mm till IJ nu när de skickade avbetalningsplanen, för jag tror verkligen att de gått om varandra och att de skickades samtidigt av ev. två olika personer. Alltså en har bara skickat in delgivning innan de ens kollat om det kommit in någon förfrågan om avbetalningsplan.

/Ljuset.
Loggat

roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #2 skrivet: November 10, 2011, 17:34:41 »

Tror inte att det håller att bestrida något som du gått med på själv (avbetalningsplan)
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Ljuset
Sr. Member

« Svara #3 skrivet: November 11, 2011, 13:51:18 »

Nä, jag tänkte bara bestrida så att de stoppar maskineriet så att säga. Jag har fått avbetalningsplanen godkänd redan. Tänkte då skriva det till KFM.
Men samtidigt så är jag rätt säker på att IJ bara har skickat skulden vidare till KFM innan de fick talongen jag skrev på.

Alltså, jag fick ett inkassokrav. På den så fanns en talong där man kunde ansöka om en avbetalningsplan, vilket jag gjorde. Sedan väntade jag.
Fick sedan ett brev från KFM om att skulden gått dit. Jag blev lite förbannad eftersom jag inte fått nåt svar från IJ.
Efter någon dag så fick jag svar från IJ att de går med på en avbetalningsplan.
Det är här jag tror två personer har tagit hand om mitt ärende hos IJ, där den ene skickat vidare till KFM och den andra svarat på min talong(helt ovetande om varandra förstås).

Eftersom det kommit samtidigt, KFM och svaret ang. avbet.plan så känns det inte som att jag ska behöva bestrida till KFM eller ens betala ansökningsavgifterna. Förstår ni hur jag tänker?
Så för att KFM inte ska gå vidare så måste jag ju bestrida med motivation att IJ har godkänt en avbetalningsplan, dock innan det gick vidare till KFM.

Oj, lite snurrigt blev iaf.  Cheesy
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: