Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp,hur gör jag nu??  (läst 73500 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #75 skrivet: November 04, 2011, 15:22:27 »

Inget svar an, men de kan ju ha ledigt idag da det ar dag fore helgdag. Da borde du ju utan problem kunna havda preskription, da det ju ar 4ar som de skickat ev paminnelser till fel adress. Skicka ett mail dar du havdar detta. Men spar breven sa du kan visa dem for fogde o tingsratt om de skulle krangla.
Typ: jag havdar att dessa skulder ar preskriberade da ni under perioden fran. till sager att ni skickat paminnelser till "aktuell adress" men jag har bott och varit folkbokford pa "gamla adressen."
Skulle ni valja att trots detta ga vidare med saken kommer anmalan att lamnas in till Datainspektionen da ni enigt lag inte far forsoka inkassera skulder som ni ar medvetna om att ar preskriberade. M.v.h. Ditt namn
Loggat
frillan
Jr. Member
**

Antal inlägg: 52

« Svara #76 skrivet: November 04, 2011, 18:03:17 »

Ja för enligt dom så har dom ju skickat ut allt till den adressen jag bott på nu ju, eller hur??
Så jag fattar de här rätt.
Och jag har varit skriven på en helt annan ju innan 09..... Visst menar du så Taxi1963?

Men jag skriver ihop ett mail.... men jag skickar de först en gång till dej Taxi1963 fall de e okej, kan väl du kolla fall de är nåt
jag ska tillägga Cheesy
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #77 skrivet: November 04, 2011, 18:05:03 »

precis vad jag menar Wink
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #78 skrivet: November 07, 2011, 12:54:28 »

Fick precis ett goddag yxskaft svar pa mitt mail till juristen pa di. Skickat ett fortydligande pa min ursprunliga fraga
Loggat
frillan
Jr. Member
**

« Svara #79 skrivet: November 07, 2011, 18:28:29 »

Fick ett svar oxå.. såhär skrev hon till mej :

Hej,

Datainspektionen är tillstånds- och tillsynsmyndighet enligt inkassolagen. En ren betalningspåminnelse eller en upplysning om att kravet kan komma att lämnas över till inkasso är inte inkassoåtgärder. Hur ett inkassokrav ska vara utformat framgår av inkassolagen (5§). Den som bedriver inkassoverksamhet bör bevara alla handlingar som har upprättats i form av kopior eller att det är möjligt att framställa utskrifter som är identiska med de handlingar som har skickats till gäldenären minst sex månader efter ärendet har avslutats.

Huruvida ett en kopia på ett inkassokrav ska vara vidimerat eller inte är inget som stadgas i inkassolagen. Det är i så fall upptill borgenären att bistå dig med detta. Tvister mellan gäldenären och borgenären/inkassoföretaget kring huruvida en fordran är riktigt/preskriberad eller inte avgörs av allmän domstol. Datainspektionen har ingen möjlighet att bistå vid eller avgöra sådana tvister.

Har du klagomål på företaget eller hur ett klagomål är utformat är du välkommen att skicka in ett klagomål till Datainspektionen. Se http://www.datainspektionen.se/om-oss/arbetssatt/klagomal/

Vänligen

Loggat
frillan
Jr. Member
**

« Svara #80 skrivet: November 07, 2011, 18:30:24 »

Den som bedriver inkassoverksamhet bör bevara alla handlingar som har upprättats i form av kopior eller att det är möjligt att framställa utskrifter som är identiska med de handlingar som har skickats till gäldenären minst sex månader efter ärendet har avslutats.

Huh?!!!!!!

Jaaa, dom kopiorna jag fick är ju inte identiska iaf!!
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #81 skrivet: November 07, 2011, 18:30:34 »

Iiiih
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #82 skrivet: November 07, 2011, 18:31:32 »

felo tråd, glöm det
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #83 skrivet: November 07, 2011, 18:34:56 »

Här är mitt mail till henne från idag.
For att fortydliga mig, ett inkassobolag har skrivit att de efter kontakt med dig fatt veta att det racker med att de skickar ett registerutdrag till galdenaren, och att denne inte har ratt att efterfraga annat material.
I detta arende sa hade de redan skickat kopior pa breven, det visade sig da att dessa brev var adresserade till fel adress.(inte den adress dar personen var folkbokford), galdenaren efterfragade da bevittnade kopior av dessa brev, da bevittnade har ett hogre bevisvarde, men efter ditt rad vagrar de skicka detta.
Din installning att de bara behover skicka registerutdrag innebar att var bevissituation som galdenarer forsvaras, och darfor fragar jag mig vad du grundar denna asikt pa?
Vidare fragar jag mig om du da menar att vi som galdenarer alltid maste driva civilrattsliga mal for att fa ta del av inkassobolagens handlingar i ett arende?
Loggat
frillan
Jr. Member
**

« Svara #84 skrivet: November 07, 2011, 18:49:39 »

Hehe gött Taxi1963.......  Grin Få se vad dom har å säga nu....

Jag skrev ner ett mail & skickade till Inkasso bolaget nu oxå... så som du skrev att jag skulle skriva....
Så får vi se vad jag får för svar av dom.
Dom har ju gjort ett kraftigt fel iaf, med adresserna å de här... hoppas dom inser de själva nu Smiley
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #85 skrivet: November 07, 2011, 18:50:39 »

håller tummarna  Cheesy
Loggat
nene
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #86 skrivet: November 07, 2011, 19:50:37 »

Jag väntar också med spänning, "frillan"    Jag har också fått mycket hjälp här på forumet, se tråden "
Juridikhjälpen  "   Hoppas det nu går bra för dig  Wink
Loggat
frillan
Jr. Member
**

« Svara #87 skrivet: November 08, 2011, 13:33:55 »

Har varit & läst på din sida nene & Stoooort grattis till Seger och bra kämpat!

Men va fan va lack jag blir nu då.... fick svar från Inkasso gruppen nu efter jag mailat dom igår.
Läs detta Taxi1963

Hej,
kopiorna du begärt har skickats till Östraekhultsgatan  medan varje enskilt inkassokrav är skickad till den folkbokföringsadress du hade vid varje akuellt tillfälle breven skickades vilket du fick svar på i första mejlet." Gällande ärende xxx har du fått sju brev från oss och gällande ärende xxx har ni fått 12 brev sammanlagt, till gällande adress enligt uppdaterade adressregister."

Med vänliga hälsningar.

alltså dom är ju helt ute å cyklar ju. Den adressen dom skriver där Östraekhultsgatan.. hmm.. där har jag aldrig bott ens tror inte ens de finns nån sån gata i denna stad...

Och kopiorna jag fick hem skickade stog de ju samma adress på alla ju....
herreguu de verkar inte som dom vet ett skit (ursäkta) va dom håller på med Undecided

Vad tycker ni jag ska göra nu?!
Känns ju helt onödigt å hålla på å maila dom ju....
 sen tänkte jag på... dom drog ju in KF i ett av mailen i början av våran kontakt...
jag menar allt är ju nerlagdt på KF ju... som dom borde veta om ju....
får dom verkligen hota med det då??
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #88 skrivet: November 08, 2011, 14:17:16 »

Har varit & läst på din sida nene & Stoooort grattis till Seger och bra kämpat!

Men va fan va lack jag blir nu då.... fick svar från Inkasso gruppen nu efter jag mailat dom igår.
Läs detta Taxi1963

Hej,
kopiorna du begärt har skickats till Östraekhultsgatan  medan varje enskilt inkassokrav är skickad till den folkbokföringsadress du hade vid varje akuellt tillfälle breven skickades vilket du fick svar på i första mejlet." Gällande ärende xxx har du fått sju brev från oss och gällande ärende xxx har ni fått 12 brev sammanlagt, till gällande adress enligt uppdaterade adressregister."

Med vänliga hälsningar.

alltså dom är ju helt ute å cyklar ju. Den adressen dom skriver där Östraekhultsgatan.. hmm.. där har jag aldrig bott ens tror inte ens de finns nån sån gata i denna stad...

Och kopiorna jag fick hem skickade stog de ju samma adress på alla ju....
herreguu de verkar inte som dom vet ett skit (ursäkta) va dom håller på med Undecided

Vad tycker ni jag ska göra nu?!
Känns ju helt onödigt å hålla på å maila dom ju....
 sen tänkte jag på... dom drog ju in KF i ett av mailen i början av våran kontakt...
jag menar allt är ju nerlagdt på KF ju... som dom borde veta om ju....
får dom verkligen hota med det då??

Att hota med åtgärder som man sedan inte fullföljer är otillbörlig inkassoåtgärd.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
frillan
Jr. Member
**

« Svara #89 skrivet: November 08, 2011, 14:25:54 »

menar du att dom inte får göra så Noctumlux?
Loggat
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: