Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min största seger  (läst 26394 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #30 skrivet: Augusti 15, 2009, 15:36:42 »

Årets trådlyft, vet inte hur jag snubblade över denna. Men recptet för att bli skuldfri är numera solklart redogjort. Sälj katten, tv:n och skaffa ett extrajobb där du drar in 20.000 i månaden.

Så, nu vet alla, ut och gör rätt för er.  Roll Eyes
Loggat

Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #31 skrivet: Augusti 16, 2009, 00:30:08 »

Behåll katten och sälj kärringen till ett tvålkokeri.  Grin Grin

Bara skoja lite.

Jag tycker nog inte att denne Tommy är något "troll".

Vi ska ju inte framstå som smitare av räkningar, för det är vi inte. Jag tycker att focuseringen på forumet har lutat åt det hållet.
Svenskarna är nog bäst i hela västvärlden att betala sina skulder och av de som har problem med ekonomin så betalas nog huvuddelen av dessa räkningar ändå.

Det vi ska opponera oss emot är ORÄTTVISORNA i kravsystemet.

Att sitta i en ekonomisk svår situation borde ha en lika stor rättighet att kunna rehabiliteras som vilken sjukdom som helst. Inte tar man ut fulla kostnader för hjärt- eller cancerpatienter. Det betalar samhället.
Men sitter du i en skuldfälla så får du stå för alla kostnader själv även om samhället vill ha dig tillbaka som en fullvärdig konsument som bidrar till det allmänna genom sin konsumtion. Eller är det inkassobolagets anställdas/ägares konsumtion som ska prioriteras?

Det är inte rättvist att skicka en påminnelse och kalla det inkasso och ta 160 kr för det.
Det är inte rättvist att kräva in småbelopp och lägga på uppåt 1000 kr för jobbet.
Det är inte rättvist att av inbetalda pengar lägga dessa på räntan och inte på kapitalet.
Det är inte rättvist att borgenären ska lägga fram egenproducerade bevis på utsända krav.
Det är inte rättvist att om du inte vistas på din adress så räknas det som ett preskriptionsavbrott.
Det är inte rättvist att en mindre del av gäldenärerna ska kunna få ekonomisk reabilitering (skuldsanering), emedan andra sitter kvar med skulderna. Sjukvården fungerar inte så. Där får alla sökanden hjälp.
Det är inte rättvist att borgenärer till 100% går fria från oansvarig utlåning/leverans.
Att inte få betalt för sin vara kan lika väl vara ett borgenärsproblem likväl som ett gäldenärsproblem.
Det är inte rättvist att jaga barn på skulder typ skolfoto och när de blir vuxna kräva dem på enorma belopp.
Det är inte rättvist att det finns ett sort mått av "skyll dig själv".

Fåna Sahlin tycker det är viktigare att få in kärringar i bolagens styrelser oavsett de är kompetenta eller ej. Att det finns 100 000-tals skuldsatta som inte omfattas av några jämlikhetstänkande, skiter hon i.
Hon har ju sin feta lön ändå.

Nu håller jag på att bli så djävla arg så jag slutar här, men skriv ner vad som är orättvist i dagens gäldenärssamhälle så ska vi nog ta tag i det under hösten.

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #32 skrivet: Augusti 16, 2009, 01:18:17 »

Behåll katten och sälj kärringen till ett tvålkokeri.  Grin Grin

Bara skoja lite.

Jag tycker nog inte att denne Tommy är något "troll".
Sorry, men det var han nog! Vet som sagt en del som jag inte kan skriva här!

Citat
Vi ska ju inte framstå som smitare av räkningar, för det är vi inte. Jag tycker att focuseringen på forumet har lutat åt det hållet.
Svenskarna är nog bäst i hela västvärlden att betala sina skulder och av de som har problem med ekonomin så betalas nog huvuddelen av dessa räkningar ändå.

Det vi ska opponera oss emot är ORÄTTVISORNA i kravsystemet.

Att sitta i en ekonomisk svår situation borde ha en lika stor rättighet att kunna rehabiliteras som vilken sjukdom som helst. Inte tar man ut fulla kostnader för hjärt- eller cancerpatienter. Det betalar samhället.
Men sitter du i en skuldfälla så får du stå för alla kostnader själv även om samhället vill ha dig tillbaka som en fullvärdig konsument som bidrar till det allmänna genom sin konsumtion. Eller är det inkassobolagets anställdas/ägares konsumtion som ska prioriteras.

Det är inte rättvist att skicka en påminnelse och kalla det inkasso och ta 160 kr för det.
Det är inte rättvist att kräva in småbelopp och lägga på uppåt 1000 kr för jobbet.
Det är inte rättvist att av inbetalda pengar lägga dessa på räntan och inte på kapitalet.
Det är inte rättvist att borgenären ska lägga fram egenproducerade bevis på utsända krav.
Det är inte rättvist att om du inte vistas på din adress så räknas det som ett preskriptionsavbrott.
Det är inte rättvist att en mindre del av gäldenärerna ska kunna få ekonomisk reabilitering (skuldsanering), emedan andra sitter kvar med skulderna. Sjukvården fungerar inte så. Där får alla sökanden hjälp.
Det är inte rättvist att borgenärer till 100% går fria från oansvarig utlåning/leverans.
Att inte få betalt för sin vara kan lika väl vara ett borgenärsproblem likväl som ett gäldenärsproblem.
Det är inte rättvist att jaga barn på skulder typ skolfoto och när de blir vuxna kräva dem på enorma belopp.
Det är inte rättvist att det finns ett sort mått av "skyll dig själv".

Fåna Sahlin tycker det är viktigare att få in kärringar i bolagens styrelser oavsett de är kompetenta eller ej. Att det finns 100 000-tals skuldsatta som inte omfattas av några jämlikhetstänkande, skiter hon i.
Hon har ju sin feta lön ändå.

Nu håller jag på att bli så djävla arg så jag slutar här, men skriv ner vad som är orättvist i dagens gäldenärssamhälle så ska vi nog ta tag i det under hösten.

Mycket bra sammanfattning av dig Callemaja!

Som du inleder det hela så verkar fokuseringen på forumet ibland tendera till att alla vill "smita undan".
Det kan nog stämma till en del, men långt ifrån alla här vill smita undan egentligen, men med det system vi har idag, där inkasso och myndigheter gör som i din sammanfattning, så innebär detta också att var och en (gäldenärerna) börjar se om sitt hus.
Varför ska vi betala felaktiga skulder?
Varför ska vi betala orimliga kostnader utan att det ställs några krav på dem som begär dessa kostnader?
Varför denna handel med preskriberade fordringar som används i skattesyfte och endast är fiktiva värden som egentligen inte existerar?
Osv, osv

När indrivningsbranschen kan agera på det oseriösa och orättvisa sätt som dom uppenbart får göra så reagerar gäldenärerna med samma mynt tillbaka: Varför betala till detta orimligt orättvisa system?
Detta ter sig rätt naturligt, vare sig det är rätt eller fel.

För att få till stånd reaktioner på denna idiotiska skitbransch så måste man nog agera kontroversiellt!
Eftersom det tydligen inte fungerar alltför bra med att kontakta myndigheter och riksdag i syfte att få igång deras hjärnkontor så måste man mer "punktmarkera" med klara och tydliga exempel. Tex i stil med tråden om Zeltz.
Jag har fått mycket bra reaktioner kring detta av medlemmar som hör av sig samt en tidning vill att jag ska kontakta dem till veckan.

Jag tror mer på såna "avslöjanden" från verkligheten för att försöka få lite mer genomslag.
Kanske har jag fel, men då har jag åtminstone försökt! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #33 skrivet: Augusti 16, 2009, 09:21:56 »

Jag har full förståelse för att man bara vill slippa sina skulder som år efter år blir större och som faktiskt förpestar tillvaron.
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: