Leffa
|
 |
« Svara #15 skrivet: September 11, 2008, 13:14:28 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #16 skrivet: September 11, 2008, 13:31:19 » |
|
Gode Gud,hur kan man vara så korkad.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
cami
Jr. Member

Antal inlägg: 91
|
 |
« Svara #17 skrivet: September 12, 2008, 08:07:27 » |
|
Vad skönt Tommy A, att du snart är skuldfri!! Grattis!  Men; Vad gör du här då? Vad kan du tillföra detta forum? Goda råd? Pessimism? Uppmuntran? Jag blir lika förundrad varenda någon går in på ett forum där dom uppenbart inte hör hemma, för att genast blåsa sitt eget horn. Varför? Läs gärna, men har du inget att tillföra mer än hur duktig du är och hur lata alla andra är, låt bli att skriva. Jag vet inte vad du förväntar dig för reaktion på dina inlägg, ska det gå upp ett ljus för oss, eller är du bara...elak..? Du säger att sanningen är sur, men det som är sanning i en livssituation, är inte samma i en annan. Förstår du vad jag menar? Varför mår man bättre själv när man får klanka på ner andra?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
biggan
Newbie
Antal inlägg: 34
|
 |
« Svara #18 skrivet: September 20, 2008, 11:57:09 » |
|
Tommy Grattis till att du är himmla duktig . En del här inne känner jag Och de sliter och gör rätt för sig . Även jag . Jag har ett fast arb *vilket jag kan skratta mig lycklig för * Jag vet att arbetsgivare inte vill ha folk med skulder . Jag vet att man inte får bo man kan inte byta när man har skulder om det inte sker i lönndom. Jag vet att man snällt får sitta i sin dyra lägenhet så länge man har betalningsanmärkningar. Om man nu har någon lägenhet man kan få vara tvungen att bo i 2hand svart, Det är skamligt av dig och håna folk som du gör . Ledsamt att det finns elaka människor som hutter med näven istället att ta fatt fakta . Min katt vill jag inte göra mig av med för allt smör i småland , Vem ska då trösta när man har svarta dagar
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
johanna
Newbie
Antal inlägg: 36
|
 |
« Svara #19 skrivet: September 21, 2008, 01:01:12 » |
|
Med risk för att bli missförstådd vill jag kommentera Tommys inlägg, då jag faktiskt inte för ett ögonblick upplevde tillstymmelsen av elakhet i det som han skrev. Jag ser inte att det skulle vara elakt att skriva för att berätta hur han bestämt sig för att bli skuldfri, och hur han gått till väga för att nå målet.
Jag ser inte heller att det skulle vara elakt att belysa det faktum att trots omständigheter bär vi alla ansvaret för den situation som vi hamnat i. Jag ser inte allting svart eller vitt, utan tänker nyanserat, varför jag har full förståelse för att det inte alltid är så enkelt. Skulder som är en direkt konsekvens av en skilsmässa, en misslyckad verksamhet, konkurs eller liknande - är ingenting som man medvetet valt, medan många av oss med öppna ögon har försatt oss i skuldfällan genom onödiga köp, krediter och andra lån vilka vi senare inte klarat av att återbetala.
Jag är väl medveten om att jag aldrig någonsin kan jämföra mig med någon som är överskuldsatt och inte heller med någon som har hundratusentals kronor i skuld, - men jag är ändå själv av den bestämda uppfattningen att det är mitt eget fel att jag per dagens datum har ett flertal betalningsanmärkningar och ett par års bakomliggande avbetalningar till alla möjliga olika inkassobolag.
I mitt fall rör det sig helt enkelt om obetalda fakturor. Det kan ha varit telefonräkningar, postorderköp, köp via konto och/eller faktura, apoteketkonto, dyra lån hos WASA kredit och diverse mindre räkningar.
Det är ju jag själv som en gång i tiden, för många år sedan, struntade i att betala. Jag bodde i Athen under några år och brydde mig inte om skulderna som givetvis växte och det är dessa skulder som jag idag håller på att betala av. Jag har vid flera tillfällen vänt mig till inkassobolagen för att försöka få ränta och kostnader avskrivna, men jag har aldrig någonsin ifrågasatt den ursprungliga skulden. Kapitalbeloppen är oavsett vad jag hävdar eller påstår något som jag är skyldig att betala, och tyvärr har det inneburit tusentals kronor som avser ränta och andra kostnader vilka jag faktiskt också betalat av den enkla anledningen att jag inte anser mig ha ett val då jag har för avsikt att bli av med allt gammalt.
Jag accepterar dock detta, och jag betalar, och jag gör det inte med ett leende på mina läppar utan för att jag vill bli klar med det som legat bakom mig under de senaste åren, - men jag betalar.
Jag menar att i mitt fall finns inget godtagbart skäl till att försöka få skulder avskrivna, då jag ju är medveten om att skulderna är mina och dem är obetalda för att jag själv inte har betalat.
Situationen är självklart helt annorlunda när det handlar om miljonbelopp och när situationen påverkar en hel familj. Jag är 28 år och har inte barn, men jag är inte dum, och jag saknar inte förmågan att känna empati. Jag skulle förmodligen göra allt som stod i min makt för att med alla tänkbara medel bli fri från skulderna om det skulle innebära att mina barn skulle få det avsevärt mycket bättre genom att jag skulle slippa betala största delen av min inkomst varje månad till KFM, exempelvis.
Jag kan inte föreställa mig hur ont det skulle göra att behöva säga till mitt barn att hon eller han tyvärr inte kan få följa med på klassresa eller få nya kläder till skolstarten, för att jag behöver amortera till kronofogden. Jag förstår däremot dem som inte tänker långsiktigt i sådana situationer, och jag förstår även dem som struntar i att betala för att dem inte längre orkar.
Jag tror att Tommy menade generellt, att det finns en generell vilja bland många skuldsatta att inte vilja betala sina skulder. Därmed inte sagt att alla skyller på andra. Jag tror att de flesta klandrar sig själva i alla fall.
Vad som förefaller sorgligt i sammanhanget är att man ifrågasätter vad Tommy gör på det här forumet. Så vitt jag vet finns det en rubrik som lyder "jag lyckades".
Det kan väl inte vara meningen att man som skuldfri efter flera års arbete och kamp inte är välkommen till Fattiga Riddare, för den sakens skull? Det är väl glädjande för oss andra, att få inblick andras kamper och tillvägagångssätt? För mig är elakhet när man som människa utstuderat skadar en annan av illvilja. Jag tycker inte att Tommys inlägg utstrålar elakhet.
Utan att fästa mig vid detaljer eller märka ord, vill jag säga att jag tycker att det är fantastiskt att en människa ger sig fan på att klara något, och ger sig in i en strid som säkert varit fruktansvärd under långa perioder. Tommy berättar inte om hur jobbigt det faktiskt varit, utan om att det faktiskt går.
Han skrev inte någonstans att han prisar sig själv för det han gjort, men äger man inte rätten att vara stolt? Varför denna missunnsamhet?
Jag tycker att vi skall vara försiktiga med att döma, och att vi inser att allt är inte svart eller vitt. Jag tolkade Tommys på ett helt annat sätt än vad vissa av er har gjort. Det måste ju ändå betyda att det är förenat med vilken typ av människa som man är och att vi alla har olika utgångspunkter.
Jag klandrar ingen och jag är absolut inte pessimistisk. Tvärtom, - jag är övertygad om att det förr eller senare kommer att lösa sig för alla som verkligen vill bli skuldfria.
Till er alla som jobbar och kämpar för att påverka era situationer vill jag säga att jag beundrar er.
Tack för mig.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #20 skrivet: September 21, 2008, 10:41:19 » |
|
Jag tror ingen här vill slippa betala sina skulder men jag tror vi har kommit till en gräns och känner att nu får det fanemig vara nog. Ett exempel, på en skuld som är på 13 900 så har jag betalt en bit över 36 000, för att Intrum ska vara nöjda så ska jag betala in 21 000 till, alltså ska jag betala in över 56 000 för att jag ska ha ansetts gjort rätt för mig. Av dessa pengar är det en spottstyver som tillfaller borgenären, dvs den som borde ha rätt till pengarna. Det är horribelt vad inkassobolag kan få tjäna pengar på skuldsatta. Visst det är mitt fel att jag inte betalade räkningarna men när man är svårt deprimerad och inte ser någon annan utväg än självmord så är liksom räkningar inget man orkar bry sig i.
Tommys inlägg tolkar jag som skryt och undrar om det ligger någon sanning i det. Jag skulle aldrig göra mig av med min katt för att göda inkassobolagen, aldrig.
Sen så är inkassobolagen inte helt ärliga alla gånger utan kör med diverse fula metoder för att få in pengar oavsett om de har rätt till pengarna eller inte. Så kan vi genom lite kreativitet åsamka dem lite skada så fine, jag ställer upp för jag är duktigt trött på att höra och läsa hur inkassobolagen kör över folk och tillåts bete sig och det enda de får är ett pekfinger och Aja baja, inte göra så av Datainspektionen.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
Driver
|
 |
« Svara #21 skrivet: September 21, 2008, 10:54:07 » |
|
Det är märkligt med hans belopp och tider. Om han nu kan betala 20 000 i månaden och se att skulden är borta på 24 månader....säljer man verkligen TV då?...menar skuld en vecka till?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
johanna
Newbie
Antal inlägg: 36
|
 |
« Svara #22 skrivet: September 21, 2008, 12:44:00 » |
|
Phantera, jag förstår dig och jag tycker också att det är galet att en skuld ökar så pass mycket som den du beskriver från Intrum. De pengarna som räntan avser hade du kunnat lägga in på någon annan skuld istället. Jag betalade själv nyligen 7000 kronor för en skuld som ursprungligen var på omkring 2000. Det känns för jävligt, men det är ändå bättre för mig att bli av med den nu, än att gå och delbetala under en lång tidsperiod då jag har så mycket annat på samma gång. Det blir bara en belastning varje månad.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Crackjack
Newbie
Antal inlägg: 11
|
 |
« Svara #23 skrivet: Januari 26, 2009, 06:36:12 » |
|
Är väl inga problem att betala en skuld på säg 500 000 som är kapitalbelopp... Men vem är den egentliga boven, personen som försöker få en skuldsanering eller den som sätter en ränta som gör att du i slutet betalat 3x det belopp du faktiskt var skyldig, ev. gör att du aldrig blir av med skulden. Det borde i mina ögon ligga i en fordringsägares intresse att få igen sina pengar så snart som möjligt, tyvärr verkar inte fallet med de flesta vara så, istället tänker dom "Åh, Svensson kan betala 2000:- i månaden och med räntan minskar skulden bara med 1000:- han kan vi fiska pengar ur många år!" Edit: Begåvat, lika gammal tråd som mig nästan 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lektor
|
 |
« Svara #24 skrivet: Januari 26, 2009, 10:36:36 » |
|
Crackjack, jag var på väg att göra samma blunder som du. En tråd jag gärna hade kommenterat, men nu känns det onödigt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
cami
Jr. Member

Antal inlägg: 91
|
 |
« Svara #25 skrivet: Januari 27, 2009, 15:31:54 » |
|
Nej nej nej, kvittar ju HUR gammal en tråd är, den är kanske aktuell för någon annan? Bara skriv på, det är ju det som håller forumet vid liv! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Driver
|
 |
« Svara #26 skrivet: Januari 27, 2009, 18:37:27 » |
|
Jag håller med då en tråd som denna är en intressant principdiskusion och då känns det verkligen sådär att en person som arbetar inom inkasso på arbetstid gör inlägg som motsäger en fortsättning på tråden.
Hade inte Ertsborn en diskusion om att införa ett Norskt system där räntan som ska gälla efter ansökan sätts av staten?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Lektor
|
 |
« Svara #27 skrivet: Januari 27, 2009, 21:21:02 » |
|
"och då känns det verkligen sådär att en person som arbetar inom inkasso på arbetstid gör inlägg som motsäger en fortsättning på tråden".
En helt fantastiskt observation. You're a delight.
suck..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
cl0
Newbie
Antal inlägg: 29
|
 |
« Svara #28 skrivet: Januari 27, 2009, 22:52:59 » |
|
Tommy A var väl ett troll? Registrerade sig 11 sept, skrev 4 inlägg och har inte loggat in sedan 12 sept.
Taskigt att kapa någon annans tråd för att ljuga och överdriva bara.
|
|
|
Loggat
|
Karriärstegen: Steg 1 - Snattare >> Steg 2 - Tjyv >> Steg 3 - Hälare >> Steg 4 - Rånare >> Steg 5 - Kronofogde
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #29 skrivet: Januari 28, 2009, 09:37:47 » |
|
Tommy A var väl ett troll? Registrerade sig 11 sept, skrev 4 inlägg och har inte loggat in sedan 12 sept.
Taskigt att kapa någon annans tråd för att ljuga och överdriva bara.
Mycket bra observation, cl0! Jag vet en del om personen bakom, och tycker att man gör rätt i att ta inläggen med en nypa salt.... edit: tar bort en del uppgifter här då det kanske är onödigt... hur som helst så verkar inte personen bakom tommy.a vara annat än ett troll
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
|