kent12345
Jr. Member
Antal inlägg: 60
|
|
« skrivet: Juni 25, 2008, 23:11:13 » |
|
Här är min största seger mot inkasso, besluten låg i brevlådan igår.
Har just vunnit en seger mot Intrum efter lite brevväxling med invändelser från min sida har de skrivit av 49 500:- den var ursprungligen på¨drygt 85 000:-! det som återstår är TFF med som det är nu 10 års preskriptiontid men det skall de få. Får ge dem lite kred för att de när de insåg att jag visste vad jag har rätt att kräva av dem och att de inte kunde få fram de handlingarna så skrev de av det utan allt för mycket krångel! Min budgetrådgivare kommer att ramla av stolen när jag träffar henne i augusti igen, hon trodde inte att jag skulle lyckas!
Säger tyvärr en del om kunskaperna hos budgetrådgivarna, men de får ju tydligen utbildning av KFM så man kan väl inte begära bättre. De verkar inte få någon utbildning hur man kan hitta sätt att bestrida krav på!
Att jag lyckades beror på vad jag lärt mig av er här på forumen! Intrum är det fjärde bolag jag fått att avskriva krav! Nu har jag bara cirka 48 000:- kvar i skuld till inkassobolag och cirka 30 000 hos KFM, eventuellt hinner det att ramla in 12 000 till från CSN till dem innan löneutmätningen är slut!
Läget ser betydligt ljusare ut nu än när jag tog tag i det här för några månader sedan!!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
|
« Svara #1 skrivet: Juni 25, 2008, 23:31:14 » |
|
Det glädjer mig att höra att detta forum är till nytta! Jag flyttade ditt inlägg till en egen tråd, hoppas att det inte gjorde något!
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
kent12345
Jr. Member
Antal inlägg: 60
|
|
« Svara #2 skrivet: Juni 25, 2008, 23:39:02 » |
|
Det är helt okay!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
biggan
Newbie
Antal inlägg: 34
|
|
« Svara #3 skrivet: Juni 26, 2008, 10:40:13 » |
|
Bra jobbat !! Stort Lycka till
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fattighjon
Newbie
Antal inlägg: 7
|
|
« Svara #4 skrivet: Juni 26, 2008, 13:31:49 » |
|
Det va jätteskoj ju. Skönt när skulder minskar..ofta är det ju tvärtom.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
tommy.a
Newbie
Antal inlägg: 4
|
|
« Svara #6 skrivet: September 11, 2008, 09:27:54 » |
|
Jag läser hur glada ni blir när ni slipper betala era skulder. Misstolka mig inte, jag är helt emot maffiametoderna som många inkassobolag använder sig utav. Men trots allt någonstans har ni lyckats med bedriften att ta ett lån, få en skuld och inte kunna betala av den utav alla de olika anledningar. Det betyder i sin tur att någon inte kommer få sina pengar och andra människor drabbas. Kom nu inte med en dålig ursäkt som: De tjänar ju ändå så mycket pengar. När "du" själv har ett företag och sliter dagarna i ända kanske du vill ha lön för mödan.
Jag är väl insatt hur det är att vara skuldsatt. Jag och min fru fick skulder hos KFM på totat 440tkr (sept 2005). Visst jag kan ha tusen anledningar och beklaga mig hur otur jag haft i livet, sjukdom osv. Men det tjänar inget till och det skrämmer mig att se hur lite ansvar ni är villiga att ta på er. Det var bara att bita i det sura äpplet och se över sin situation, flytta till en liten etta, göra sig av med sina kära katter(hade 5 st) värsta jag gjort i hela mitt liv. Sälja allt som gick att sälja till och med tv och nej jag var inte rik innan jag fick alla skulder så hade inte så mycket värdefulla ting. Allt som allt fick jag ner skulderna till 390tkr plus ränta när allt var sålt.
Sen var det dags att se över hur man skulle jobba. Började jobba helgskift på en industri och extra jobb på dagarna. Idag har jag 36tkr kvar hos fogden och är helt skuldfri i november. Med ränta på ränta har jag betalat närmare en halvmiljon under två år. Så alla ni arbetsföra (inkluderar inte folk med sjukdomar) som bara drömmer om en skuldsanering. Ta er i kragen och slit lite för att bli av med era skulder. Blir lika irriterad varje gång någon beklagar sig över sina skulder men vill bara sitta hemma och deppa och invänta skuldsanering som inte gagnar samhället utan är rena skattemedel. Naturligtvis går detta inte att genomföra när man har skulder på flera miljoner men det är väldigt få med så stora skulder.
Lycka till! Var meningen att vara ett glatt brev men inser när jag läser det att jag blev lite väl bitter i tonen. Men sanningen ska vara lite sur.
Tommy Andersson
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Driver
|
|
« Svara #7 skrivet: September 11, 2008, 10:03:15 » |
|
Tommy jag håller med i mångt och mycket men var går din gräns? Du klarade 440 men 880...1320...? Och vilka andra skulder utöver de 440 hade du? Du hade även en annan personlig "gräns" du har förmåga/möjlighet att kunna jobba extra...
Hade du sålt dina katter om skulden varit 1 500 000...hade du flyttat till ettan?
Tänk på att 42% av alla som får skuldsanering har sjukpension.
När jag läser din beskrivning så tycker jag inte du inte var överskuldsatt....men där finns många med 360 000 i skuld som är det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
tommy.a
Newbie
|
|
« Svara #8 skrivet: September 11, 2008, 10:19:13 » |
|
Just därför skrev jag
"Så alla ni arbetsföra (inkluderar inte folk med sjukdomar) som bara drömmer om en skuldsanering. Ta er i kragen och slit lite för att bli av med era skulder"
:-)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Leffa
|
|
« Svara #9 skrivet: September 11, 2008, 10:30:10 » |
|
Ja katter man göra sig av men hur är det när man har barn. Du gör det enkelt för dig Tommy.. Sedan pratar du om att du går ut helgen inom industrin var av taket är 200timmar övertid + 50 dispens detta gör ca 250 timmar. Var en industrins betalar, övertid är 39.10kr lördagstillägg är 58,05kr Söndag 81,43kr. Visst blir det lite pengar men samtidigt sticker skatten iväg. Jag vet för jag försöker göra samma sak. Sedan om man har som i mitt fall barn kan man inte bara sticka hela tiden.. Något lyx har nog ingen här för det har fogden redan tagit för länge sedan. Jag har efter 18år betalat mycket mer än vad du har mäktat med men har fortfarande runt 1,5 miljoner kvar. Sedan är det inte alla som har den fördelen som du och jag har. Att ha ett jobb och dessutom en möjlighet att jobba övertid.. Sedan kan jag se i din beräkning att du måste ha haft bra räntor på dina papper många har som jag efter en konkurs räntesatser (dröjesemålränta) på över 24%.. Skulle du ha haft den typen av ränta så har du fått slagit ett antal år till och då kommer du att känna att du vill skita idet. För när man betalar men skulden stiger ändå. Hur reagerar man då? Man tröttnar ut.. Men jag kan också hålla med dig att man ska göra sitt bästa och det gör många flera än du tror. En fråga hur länge har du haft dessa skulder?? Sedan är det inte så lätt att byta lägenhet när man är skuldsatt. Du påstår bara för att du är skuldsatt att du förstår. Nä du Tommy... Läs kfm rapport först som heter" alla vill göra rätt för sig" Dessutom håller jag med Driver att du inte var överskuldsatt eftersom du kunde hitta en lösning men den lösningen har inte räckt åt mig trots bra inkomst...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
tommy.a
Newbie
|
|
« Svara #10 skrivet: September 11, 2008, 10:55:30 » |
|
Det var hemskt vad ni försvarar er utan att läsa vad jag har skrivit. Jag säger klart och tydligt att när man har FÖR stora skulder blir det en jobbig situation kanske en omöjlig situation då är skuldsanering ett bra alternativ. Men om man är ARBETSFÖR och har skulder under en halv miljon SKA det gå att betala av. Snacket om att jag får inte tag i några jobb är bara en dålig ursäkt. Sen gäller det att läsa på hur man minskar sina skulder på enklaste sätt. Många är säkert inte medvetna om att KFM inte har en skydlighet att lämna ränteuppgifter till skatteverket utan det får man göra själv om man vill göra avdrag på dem och i många fall får man ringa inkassobolagen med för att få ränteuppgifter. Visst man får bara tillbaka 30% och bara upp till 100k men blir en fin liten avbetalning när skatteåterbäringen kommer. Hur länge jag har haft mina skulder? De kom till KFM 2005 sept, och var hos inkasso(lindorf bla) under ca 2 månader innan dess. Sen hade jag en massa "små" skulder av diverse slag. Anledning till skulderna är att jag fullständigt gav blanka fa.. i att betala dem pågrund utav sjukdom. Men det är likförbannat mitt ansvar. Visst håller med dig har andra förutsättningar, inga barn(för egoistisk) och en fru med en stadig inkomst.
Tommy
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Driver
|
|
« Svara #11 skrivet: September 11, 2008, 11:22:38 » |
|
Tommy...du kunde betala av 180 000:- om året !!! Vad är det du vill säga? Att man alltid kan fixa extrajobb som ger möjlighet att beta av 180 000 eller sin skuld? Sen ränteavdragen...om skulden är övervinnlig...menar du att folk medvetet struntar i att försöka få skatt tillbaka? Det handlar om kunskap och saknar man pengar går man inte till en revisor.Jag kan läsa skattelagen och förstå den men jag vet och förstår att de flesta inte kan det och har man inte rätt nätverk så förblir man i dina ögon oansvarig för det.
Lite OT...men man begår väl preskavbrott om man ringer ocg frågar ränta? Dessutom så floerar där ett rykte att man inte får avdrag för dröjsmålsräntor.
Tommy du har varit jätteduktig och ansvarig och på kort tid med hårt arbete och med stora försakelser (inte klappa katt) lyckats betala din skuld ...du är ett föredömme för andra medborgare och det svenska samhället... det var väl något i den här stilen du ville läsa....
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Phantera
|
|
« Svara #13 skrivet: September 11, 2008, 11:54:40 » |
|
Jag är arbetsför, visserligen obotligt sjuk, men jag VILL jobba och bli skuldfri, tyvärr ser arbetsgivare ner på oss sjuka och långtidsarbetslösa. Om du visste hur många jobb jag sökt under mina 10 år som arbetslös av och till. Jag har gått ett antal utbildningar som inte lett till jobb, kompetensen finns men arbetsgivarnas syn på arbetslösa är inte nådig. Har man som jag dessutom snart gått arbetslös i två år så är man ännu längre bort från att få ett jobb och kunna bli skuldfri.
Det är inte alla som vet vilka avdrag de har rätt till eller som ens vågar begära dem, många har nog gett upp kampen för att de inte orkar slåss mot drakar som Intrum med heltidsanställda jurister. Nu har jag läst några domar och även fått lite uppbackning men jag kan lätt säga att min mamma hade inte haft en chans i tingsrätten på egen hand. Inte jag heller om jag inte varit som en pitbull och frågat och ifrågasatt saker.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
britt
|
|