Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur går jag tillväga?  (läst 5201 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ankungen
Newbie
*

Antal inlägg: 28

« skrivet: November 18, 2010, 06:05:29 »

Om jag ska begära preskription. Hur gör jag? Skall jag skriva till inkassobyråerna och hävda att de måste vara preskriberade och peka på varje separat skuld? Finns det något särskilt som ska med som några paragrafer eller finns det någon mall att följa?

Min extremt stressade tillvaro har under alla år gjort det omöjligt för mig att hålla reda på vad jag har eller inte har. All min kraft har gått åt till att skydda mig själv om min dotter och när jag inte kunde skydda henne var jag nere så djupt att ni hade tvivlat på om jag levde om ni hade sett mig. Håller det för preskription och hur stor chans är det att lyckas med det och lyckas jag utan hjälp från en som klarar av rättsliga sammanhang bättre. Ska man ha advokat för sånt här?

Vet inte hur det fungerar riktigt på forumet, men jag skrev tidigare här: http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=4261.0

Suzanne
Loggat

"Vad många av oss mest av allt vill ha, är någon som får oss att göra det vi kan!"
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3984

« Svara #1 skrivet: November 18, 2010, 09:15:59 »

Tänkte läsa din "roman" senare, har bara inte hunnit. (den var ju rätt lång.... Cheesy)

Men för att ge generella regler kring preskription så finns det först och främst massor att läsa i ämnet här på forumet, samt att vi kommer att lägga upp en info-avdelning i de mest elementära reglerna inom kort här.

Till helgen släpps en beta-version av vårt senaste projekt, nämligen en efterlängtad mall-sida!
Denna kommer att finnas på www.dokument24.se, dvs juridiska dokumentmallar tillgängliga 24 timmar per dygn.
Detta blir rent generellt en betalsida där man kan köpa dokumentmallar online genom SMS eller med kortbetalning.

DOCK! En del mallar kommer att finnas tillgängliga gratis för Fattiga Riddares medlemmar!
Dessa mallar är tex preskriptionsinvändning, bestridanden av olika slag osv!

Som sagt, en betaversion släpps i helgen, och det med "gratismallarna".

----------------

När det gäller att hävda preskriptionsavbrott så är det många faktorer som spelar in.

Dels så beror det på hur lång tid som gått.
Det finns olika preskriptionstider för olika typer av skulder.
Tex konsumtionsskulder 3 år, skatter 5 år, banklån 10 år osv

Om en skuld är preskriberad eller ej beror helt på vad som hänt under åren som gått.
Dvs i första hand de närmsta åren för den preskriptionstid som gäller för just Din aktuella skuld.
Har du tex fått påminnelser, delgivning, delbetalat eller har skulden varit inne hos Kronofogden för utmätning?

Att komma ihåg: Vid kontakter med inkassobolag, fordringsägare etc bör man vara medveten om att detta kan innebära att preskriptionsavbrott sker. Därför bör man vara aktsam med all kontakt.
Det finns massor av råd och exempel kring detta skrivet på forumet.

Känner du att du hanterar reglerna och lagarna kring vad som gäller i ditt fall så behövs ingen jurist eller advokat.
Men ämnet är snårigt och man bör hålla reda på eventuella domar osv som finns i ämnet så att man inte "går på en mina" som försätter en i en allt värre situation!
Vid minsta osäkerhet är det bättre att låpta ett ombud hjälpa till. Detta kan vara en jurist eller kanske någon medlem på FR som ställer upp!

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: