Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Märklig delgivning  (läst 16254 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
magnea
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« skrivet: November 05, 2010, 19:08:14 »

Fick dett brev via facebook har 3 frågor
1. har han rätt att själv jaga mig för att överlämna delgivningen " det är hanns företag"
2. om så är fallet kan detta brev räknas som delgivning
3. vad ska man svara han


Hej! Var i dina krokar i Landskrona med en delgivning på den skuld du har till xxxxxx sen över 9 år tillbaka. se till att betala för den senast 30/11-2010 (skulden är inkl Kronofogdens avgifter o påminnelser 1510 kronor) annars läggs ränta 2% per månad sen fakturadatum på din skuld. Jag hade gärna tagit detta med dej personligen men du är svår att hitta på de adresser och arbeten som fanns angivna. Tur du är enklare att nå via FB.


Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #1 skrivet: November 05, 2010, 19:28:53 »

Hade det varit ett inkassobolag som skickat detta till mig, hade jag anmält det direkt till DI. Synd att det inte finns någonstans man kan anmäla sådant här "delgivning".
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #2 skrivet: November 05, 2010, 19:31:13 »

Du har pm
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #3 skrivet: November 05, 2010, 20:36:39 »

Jag är rimligt säker att inkassolagen ger näringsidkare rätt att driva in sina egna fordringar, dvs använda inkasso åtgärder. Men eftersom det troligtvis är en konsumentfordran är preskriptionstiden 3 år. Har du en skuld som näringsidkare är det 10 års preskription.

Jag hade förmodligen raderat hela inlägget så det hade blivit fullständigt obevisligt att kunna hävda du mottagit delgivning via facebook. Vet faktiskt inte om det går att bli delgiven via facebook eller via email heller för den delen. Mig veterligen vet jag inget fall där någon hävdad preskriptionsavbrott via email. Svårt att bevisa du läst det. Troligtvis går det inte.

Säg till han fordran är preskriberad ifall det är en konsumentfordran, annars hade jag nog låtit bli och svara, om ett år när det gått 10 år kan du hävda preskription.

1510 kr var dyrt för KFM utmätning. Han tycks sätta sina egna avgifter, har det varit flera rundor hos KFM?



Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #4 skrivet: November 06, 2010, 11:13:41 »

Låter som en märklig "delgivning" som du inte ska ta på så stort allvar.

En delgivning är ett bevis på att DU mottagit en handling eller liknande, och Facebook kan aldrig utgöra ett bevis för en delgivning.
Det finns massor av exempel på Facebook-profiler som inte stämmer, dvs personer som utgher sig för att vara någon de inte är.
Därmed kan man inte säkerställa att det faktiskt är just DU som är personen bakom profilen.

Nej, i mina öron låter detta som en amatör som vill spela cool och tror att han/hon kommit på det ultimata sättet att överrumpla dig.

Tycker att du absolut inte ska svara på mailet!

På frågan om fordringsägaren själv får delge så är det dock helt i sin ordning så länge lagar och regler följs!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #5 skrivet: November 06, 2010, 13:59:27 »

Admin vet bäst om delgivning, det är obestridligt.

Men i det här fallet om preskriptionstiden gått ut, är det läge att inte stoppa huvudet i sanden. Fordringsägaren skriver själv att han inte fått tag på magnea. Utomordentligt bra läge att få bort fordran.

Sen kan jag tycka att fordringsägaren varit shysst som inte lagt på ränta på 9 år. Varför inte försöka betala fordran, är ju inte så stor? Eller göra en avbetalningsplan.

Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #6 skrivet: November 06, 2010, 15:45:10 »

Stämmer alldeles utmärkt Petterniklas, jag förbisåg att det handlade om nio år!

Å andra sidan vet vi ju inte vad som hänt under dessa nio år, tex om skulden varit inne några vändor hos fogden, eller om det kanske är en skuld med tio års preskriptionstid.
Men, om det inte hänt nåt på dessa nio år och det är en konsumentfordran (3 år) så är det ännu ett skäl att bara vända ryggen mot den fordringsägaren och gå vidare i livet! Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
magnea
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #7 skrivet: November 06, 2010, 17:16:48 »

Tackar för hjälpen

Skulden har alldrig varit hos inkasso eller kf
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #8 skrivet: November 06, 2010, 17:58:24 »

Tackar för hjälpen

Skulden har alldrig varit hos inkasso eller kf
Men.... Huh?

Kostnaderna som det talades om från meddelandet på FB då? Undecided
Ja, är det så att det aldrig varit inne hos KFM eller inkasso, och inget giltigt preskavbrott skett under åtminstone de senaste tre åran, då är saken avgjord! Be h*n dra långt..... Evil

(förutsatt att det inte är en 10 års preskriptionstid på fordringen)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
magnea
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #9 skrivet: November 10, 2010, 20:44:47 »

Fick nytt brev av han idag på fb där han påstår det varit hos kf med en avgift på 730 kronor kan själv inte hitta något brev från dom ang detta får nog kolla upp det, inbetalning av 1500 kr innan 30/11 2010 annars kommer skulden drivas in. Då är det följande som gäller: 435 kr + 730 x 2% per månad i 114 månader = nästan 11000 kr.

Loggat
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #10 skrivet: November 10, 2010, 23:34:55 »

En fråga, vill du ha en massa problem för 1500 kr? Hittar golfaren på fordran eller har du varit skyldig honom pengar? Risken är väl att golfaren går till KFM, får fastställt att fordran nu är uppe i 11000 kr som du själv har räknat ut (jag utgår från din uträkning stämmer). Sen blir det mycket besvärligare med betalningsanmärkning och kanske utmätning?

Men jag är tveksam till räntesatsen, har du skrivit på något skuldbrev? Frågan är om man verkligen själv kan bestämma räntan utan något skriftligt avtal. Tveksamt.

Har det varit hos KFM ska det finnas ett utslag på detta, då har du fått en betalningsanmärkning. Lätt och kolla genom att ringa KFM, du behöver inte presentera dig med ditt eget namn, bara lämna ditt personnr och fråga om personen har skulder. Offentligehtsprincipen råder här.

Eller så tar du chansen och hävdar preskription. Vet du att du har andra skulder, kan du ju skita i han. Men är detta den enda skulden du har, hade jag nog betalat den bara för slippa riskera mer än vad det smakar.

Lycka till!



Loggat

Skuldfri efter 20 år...
magnea
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #11 skrivet: November 11, 2010, 05:57:10 »

Har inte skrivit på något skuldbrev och det är han som gjort uträkningen, har mycket ändå hos kf
ska ringa fogden i dag och kolla,
Loggat
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #12 skrivet: November 11, 2010, 08:23:46 »

Då hade jag hävdat preskription och varför inte försöka få bort rubbet? Du har tydligen varit svår att nå?
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: