Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hej alla! Behöver hjälp med 4 år gammal skuld!  (läst 2874 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ridill
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Oktober 13, 2010, 18:03:40 »

Hej alla duktiga människor!

Jag är ny här och kom in på denna sida igår när jag började söka lite information efter att jag fått ett brev i posten.

Mitt ärende lyder.

Bodde i Norge ett tag. Startade en kurs där hösten 2005, betalade 18k av 32k och avslutade sedan kursen pga av jobb och skulle fortsätta nästa år. Då det var dags igen avslutade jag kursen pga familjära anledningar. Fråga om det skulle vara problem med betalning av resten för det ville jag inte betala för. Fick inget svar så antog att det var lugnt. Flyttade hem efter ett halvår.

I april i år fick jag ett inkasso hem från norge på 40000 nok. Tänkte va tusan är detta. Struntade i det och tänkte att om det är något dom vill får dom försöka bättre. Fick väl 2 brev till och sedan var det dags för en svensk firma att ta över på 40 000 sek. Den hänvisningsfakturan hade utgått 2006-03-16. Det brevet skickade jag till en jurist jag känner och han sade att vi skulle lugna oss och se vad dom gör.

Igår fick jag ett brev från kfm angående delgivning på detta.

Hur gör jag nu?

Jag har verkligen ingen aning angående dessa saker. Är det ngn som har lite råd vad jag ska svara kfm? Har läst en del angående presk men vet inte riktigt vad som gäller etc.

Mvh
Ridill
Loggat
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« Svara #1 skrivet: Oktober 13, 2010, 18:48:45 »

pmar dig nu.

Edit. Hepp, frågan är vilket lands preskription som gäller. Är det enligt norsk preskription eller svensk? Vänta och skriv på delgivningskvittot tills vi kommit fram till vad som gäller. Men likväl är fordran inte giltig, med tanke på den räntan som gått från 14000 nok tills 40 000 nok på fyra år. Jag hade personligen skrivit på delgivningen och lämnat in en invändning med att fordran är preskriberad och historian som du skrev. Påpeka också den orimliga räntan till KFM.

Kan du inte nämna namnet på inkasso företaget?

Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: