Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: ROBIN HOODS HANDBOK för skuldsatta i kris  (läst 30965 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« skrivet: December 31, 2010, 01:33:35 »

Man borde handplocka några kloka huvuden och göra en handbok vid namnet:

Robin Hoods Handbok
- för skuldsatta i kris -

Problemet är ju att den kan hamna i fel händer, även om vägledningen är en grå-zone till lagligt. e

Kategoriskt skulle den kunna handla om tex ,,,

1) Hur man får försäkringskassan att betala dina skulder vid löneutmätning eller skuldsanering osv ...
2) Nu kan du xxx xx xxxxxxx xxx osv ...

Men då kommer det förmodligen plantera ett nytt frö för regelverket, så att det senare inte blir möjligt osv ...

Men visst vore det roligt projekt :-)
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #1 skrivet: December 31, 2010, 01:49:47 »

Eller att om man pröjsar typ 600 :-/år så kan man hämta hem all löneutmätning bakvägen så att säga.
Ett väldigt seriöst system som tillåter sådant. Cheesy
Loggat
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #2 skrivet: December 31, 2010, 10:02:24 »

Eller att om man pröjsar typ 600 :-/år så kan man hämta hem all löneutmätning bakvägen så att säga.
Ett väldigt seriöst system som tillåter sådant. Cheesy

Förstår inte riktigt ditt inlägg N men kan instinktivt uppleva att jag förstår.
Min åsikt och avsikt är nobel och tänkte alla slags tips, enkla såsom avanserade.

Personligen så tycker jag och känner följande, vänligen läs inte vidare om du har lätt för att bli irriterad eller respekterar andras åsikter.

Med enkel psykologi och logik, så kan man överbrygga och ta sig ur en räddsla, depression, samt ta klivet ut ur svakan med hjälp av uppmuntran.
Jag tror att om man bemöter sig själv och andra skuldsatta på ett sätt där man erbjuder nya lösningar på våra gamla och ny-upp-komna problem, så blir livet åtminstone lite lättare.

Visst det kan tyckas vara dravel, men jag hävdar att vara skuldsatt handlar inte endast om hur mycket man har i skulder och drömma om att få det där stora lånet som skulle kunna lösa alla problem.
För mig är det en orealistisk tanke med ingen verklighetsförankring.

Nu slutar jag älta, mina förslag och huvudtanke rörande en handbok är som följer.

Ämne:

Robins Hoods Handbok - för skuldsatta i kris

Huvudtanke 1

Hur skaffar man sig en bättre ekonomi som skuldsatt?

Genom att skaffa sig en överblick över sin situation, att först och främst inte förtränga eller skita i sina skulder, utan skaffa sig en pärm och samla dom i någon slags ordning.
För att komma till insikt med vilka skulder man har, nya som gamla, att få en överblick.
Därför det behövs ett uppvaknande, vilket borde vara första steget i rätt riktning, att ha någon slags kontroll på sina skulder.

Sedan kommer nästa steg, att göra en kalkyl eller budget för sitt hushåll.
För att se vart alla pengar går till varje månad och förstå vilka räkningar som är måsten och vilka utgifter man har till olika saker och ting.
Genom att ta itu med dessa två bitar så har man ju en god grund att stå på, innan man skaffar sig olika alternativ till hur man kan öka sin inkomst på olika sätt, samt spara in på olika saker.
För att tanken är ju att man någon form av uppoffringar och inte fortsätter lägga pengar på ovanor, utan på sin nya och eftertänksamma ekonomi, som kanske även ger utrymme till att börja betala av skulder.

Huvudtanke 2

Vilka skulder kan du bli av med och vilka måste du ta itu med

Huvudtanke 3

Vad och hur man kan tjäna extra pengar

Huvudtanke 4

På vad och hur man kan spara pengar

Huvudtanke 5

Hur man undviker tvångsåtgärder från Kronofogden.

a) Familj
b) Ensamstående
c) Ensamstående med barn

Här ovan kan det tex handla om hur man kan få bostadbidraget som mjölk-ko vid löne-utmätning osv

Huvudtanke 6

- - -

Skriften borde vara kort, snabb och innehålls-rik.
Lätt läst och lätt att ta till sig.
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #3 skrivet: December 31, 2010, 19:32:59 »


Nu ska jag testa och göra en PDF med en komplett text och posta den här, när den är klar.
Då är ni mer än välkomna med åsikter, skräp eller lovord.

Gott Nytt År  Smiley
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #4 skrivet: Januari 01, 2011, 10:18:10 »

Kom gärna med åsikter.

Tanken är att hitta en enkel grov modell med utgångspunkt från skuldsatta i kris.
Detta är dom huvudtankarna jag tror är grundläggande, för att få koll på sin situation, samt få till en dräglig förhållningsätt i hur man för ett resonemang med bra hörnstenar i att bygga upp en önskvärd modell.

Är helt övertygad om att många kanske tycker annorlunda och att det finns andra eftersträvandsvärda sätt att bygga upp en god grund att stå på med ett helt annat tänk.
Här är mina huvudtankar till mitt första PDF och tycker att saker och ting ska komma i sin rätta ordning.

Del 2 av detta PDF ska vara hur man kan utnyttjar vissa saker till sin fördel genom att man gör vissa uppoffringar för att skaffa sig fler inkomster än en, samt hur man kan dra nytta av lagar och bestämmelser för att få ut en så stor behållning som möjligt OBS dessa Huvudtankar är inte färdiga än.


SYNOPSIS pdf 1 av 2


Huvudtanke 1

Vanor och beteende betyder mycket för att spara och ändra sin ekonomi.

Belysande och förstärkande moment:

*
*
*

Huvudtanke 2

Budget och kalkyler för att få en överblick och stenkoll på sin ekonomi.

Belysande och förstärkande moment:

*
*
*

Huvudtanke 3

Att ändra till bättre avtal, abonnemang och tjänster.

Belysande och förstärkande moment:

*
*
*

Huvudtanke 4

Använda kontanter och kuvertmetoden som en naturlig del av sin vardag.

Belysande o förstärkande moment:

*
*
*


Huvudtanke 5

Buffertsparande för att täcka upp en oförutsedd kostnad.

Belysande och förstärkande moment:

*
*
*

Huvudtanke 6

Att spara långsiktigt och göra investeringar.

Belysande och förstärkande moment:

*
*
*

Tar bort 7 för den passar bättre i pdf 2.  Smiley

Huvudtanke 7

Ta ett lån och belåna egen egendom vid akut behov av pengar.

Belysande och förstärkande moment:

*
*
*
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #5 skrivet: Januari 01, 2011, 16:12:24 »

Vet inte, men klura på ett förord, kanske man ska göra det hela omvänt och skriva om hur man skaffar sig en pärm, samt kör presk på det som går, innan man börjar med dom andra bitarna.

Utkast ...

ROBIN HOODS HANDBOK
- för skuldsatta i kris -

Förord.

Skulder upp till öronen och livet löper på som vanligt - tills kronofogden knackar på dörren - så har det väl varit för oss flesta.
Alla har vi vår egen historia.

Denna handbok är till för dig som bestämt dig för att ta itu med din situation och bli skuldfri framöver.
Det är väl inte ovanligt att man känner sig vilsen, när man plötsligt inser att man måste göra något drastiskt, för att få kontroll över sitt liv igen.

Nu är tiden inne, för att göra ett avstamp och markera för sig själv vart man befinner sig.
Att få kontroll och insikt över sin ekonomi och livssituation, för att senare kunna förbättra sitt liv, samt på olika sätt ta tag i sin skuld situation.

Notera.
Jag råder dig till att avstå från all muntlig och skriftlig kontakt med kronofogden, samt olika Inkasso bolag, tills du har läst igenom hela handboken, det kan löna sig.

Med vänliga hälsningar

ROBIN HOOD


Tränar lite på er och tycker faktiskt texten är enkel, snabb och framför avsikten med vad som komma skall med ett kort förord.
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #6 skrivet: Januari 02, 2011, 10:30:35 »

Nu har den första iden tagit form till ett fungerande utkast.
Det är min synopsis till PDF 1 av ROBIN HOODS HANDBOK - för skuldsatta i kris -

Nu ska det ändras och finslipas.
Målet är att omfånget ska vara tillräckligt och samtidigt enkel och snabb läsning att ta till sig.

Utkast av synopsis PDF 1


ROBIN HOODS HANDBOK
- för skuldsatta i kris -


Huvudtanke 1

Är det dags för förändring?
Dina skulder, din ekonomi och livsituation med invanda vanor och beteenden.

Belysande och förstärkande moment:

* Du likt många andra är inte så olika, tvärtom med likartad situation.
* Du kan nå 0-punkten och inte många kommer kunna mätta sig eller bredda din ekonomi, om du uppnår dina mål.
* Det finns många måsten här i livet, men du väljer själv i vilken takt och utifrån dina personliga förutsättningar.
* Är du redo att ta klivet ur gropen för att nå 0-punkten som skuldfri med ett rikare liv än flertalet andra.

Huvudtanke 2

Samla ihop alla dina skulder och sortera breven efter datum, samt ärende nummer i en pärm.

Belysande och förstärkande moment:

* Ditt första steg till en bättre framtid, att få insikt och överblick av din skuld situation.
* Ta reda på hur gamla dina skulder är och gör anteckningar om detta.
* Med detaljerad överblick, kan du sorterar dom efter storlek och vilka som genererar mest i ränta.

Huvudtanke 3

Gör en enkel budget och få en överblick över din ekonomi.

Belysande och förstärkande moment:

* Börja med en enkel budget.
* Vad är fasta utgifter och måsten i din budget.
* Förslag till hur du gör en detaljerad budget, för att använda sig av nålsögat, vilket har sina fördelar på lång sikt.

Huvudtanke 4

Vilka skulder kan du bestrida och vilka måste du senare ta itu med.

Belysande och förstärkande moment:

* Preskription
* Ackord
* Kronofogden
* Övriga alternativ

Huvudtanke 5

Att använda kontanter och inte bank kort och använda sig av kuvertmetoden.

Belysande och förstärkande moment:

* Du har nu översikt och stenkoll på vart dina pengar tar vägen, din ekonomi.
* Dina fasta utgifter och måsten är avklarade och nu kan du fördela pengarna, ett kuvert för varje vecka.
* Allt efter som tiden går, så kommer du konsumera smartare och vara mer prismedveten än tidigare.
* Du kommer upptäcka att det kommer bli pengar över, vilka du sätter undan.

ETT TILLÄGG - VET INTE I VILKEN ORDNING DENNA HUVUDTANKE KOMMER  Smiley

Huvudtanke

Hur mycket pengar kan du spara per vecka, månad och år.

Belysande och förstärkande moment:

* Efter att du gort din budget, så är det dags att jämka och förbättra din ekonomi.
* Via illustrationen ser du hur enkelt det är att spara in flera 100:- per månad.
* Att ändra till bättre avtal, abonemang och tjänster, såsom försäkringar, mobil/telefon, internet, el, mm
* Mat kassen, att laga god och näringsrik mat till lågt pris, samt baka eget bröd, mm

MVH

ROBIN HOOD
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #7 skrivet: Januari 02, 2011, 14:36:59 »



SYNOPSIS PDF 2 HUVUDTANKAR


ROBIN HOODS HANBOK
- för skuldsatta i kris -


Inledning.

Nu har du förmodligen utfört preskription och har en fungerande budget, efter att sänkt kostnader, samt en eller annan uppoffring.
Vissa är inte offer för kronofogdens järn grep, medan andra har löneutmätning eller skuldsanering.
Återigen vi alla lever vi våra liv med olika förutsättningar.



Huvudtanke 1

Ett moment 22 och andra alternativ, så du kan tjäna mer med både hälsa och pengar.

Belysande och förstärkande moment:

* Har du bostadsbidrag, men inte hela beloppet och arbetar ihjäl dig för att betala av dina skulder.
   Då går du ned i arbetstid och kommer förmodligen må bättre, samt få mer tid till annat.
   Sedan får du rätt till högre belopp från försäkringskassan, vilket jämnar ut situationen till samma ekonomi som   tidigare.
   Nu har du skapat ett moment 22, eftersom nu är det dom som betalar den större eller en mer del av dina skulder och inte du som löneslav.

* Om man har a-kassa och inget jobb.
   Då är det bara att sätta upp en lapp i matbutiken eller en annons och erbjuda tjänsten som hundvakt.
   Standard för heldag är 100:- och mer information hittar du på internet om du googlar lite.
   Det är ens egen kreativitet och förutsättningar som begränsar, kanske du föredrar att vara barnvakt eller erbjuda andra tjänster.

* Lämna blod-plasma är både trevligt och en god gärning.
   Två gånger i månaden och 60:- per gång blir 120:- i månaden.
   Ett spar-kuvert för detta ändamål ger 1.440:- på ett år, vilket kan bli årets julklappar eller något annat, utan     att anstränga sin        befintliga ekonomi.
   Lämna blod är också ett alternativ, men kontanter lämnas inte av alla, googla och kolla upp vad som passar dig.

FORTS FÖLJER

MVH

ROBIN HOOD


Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #8 skrivet: Januari 02, 2011, 15:49:17 »


Notera, att jag skriver vad jag anser är rimligt och användbart utifrån mig själv.
Kan även samtidigt föreställa mig att andra kan ta fördel av vad som sagts.

Vill härmed att ni noterar, att alla är ansvariga för sina egna handlingar.
Även notera, att jag personligen inte tar ansvar för dina handlingar om du väljer eller inte väljer ta till dig av det som sagts och vad jag kommer att skriva framöver.


Ha en trevlig kväll.

Robin Hood
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
Piapudel
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 195


« Svara #9 skrivet: Januari 02, 2011, 16:58:52 »

Wow, wow!
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #10 skrivet: Januari 02, 2011, 23:14:11 »

Bra Wow funkar inte ditt upplägg och man känner desperationen och uppgivenheten komma så kör man på mitt inlägg i denna tråden.  Grin
Loggat
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #11 skrivet: Januari 03, 2011, 07:51:03 »

Tack P och N för er uppmuntran, det sporrar för att fortsätta skriva  Smiley lite som egen terapi hehehe

FORTS ...

* Familjen.
   Ser inget annat val, min åsikt, för barnens bästa (psykosociala tillvaro) och ert, att ni blir Särbos.
   På detta sätt får ni hur ni än vrider och vänder på omeletten bästa ekonomin som skuldsatta.
   Mer behållning till er som individer, samt om möjligt att den med lägst inkomst har huvudvårdnaden och den dyraste lägenheten.
Av detta följer lägra dagis/fritids avgift och större bostadsbidrag.
Pst, om inte två lägenheter finns, så kan man ju få det snyggt på papper och som sista alternativ, att ena är inneboende hos någon annan.
Detta skapar flera tusen mer per månad.



Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #12 skrivet: Januari 03, 2011, 08:05:05 »

PDF 3 sista Huvudtankarna.

1) Gratis juridisk hjälp.

Du kan få gratis jurist hjälp och ställa vilken fråga du vill, för att kolla upp saker och ting och få lite vägledning.
http://lawline.se/ kan ta lite tid, men vad gör det när det är gratis och om det sedan rör andra ting, så vet man bättre och kan anlita en advokat, utan att det är bortkastade pengar, eftersom du redan vet med dig att du har rätt.
Tänk på att när du skriver en fråga till lawline, var enkel och saklig.

2) Buffert och belåna egen egendom vid nödfall.
 
* En buffert är bättre än ingen buffert, två månadslöner på ett Visa Electron, är ett bra alternativ eller mindre.
* Guld för 5000 till 10.000 är en bra personlig egendom, eller mindre, för att belåna och få ett mindre lån hos pantbanken till rimlig ränta.

3) Avslut.

* Mitt personliga dravel.

Detta tycker jag kan vara en enkel, snabb och lärorik vägledning till ett alternativ om hur man kan ta itu med sin situation.
Återstår att se om jag har ork och tid att skriva denna som komplett handbok i PDF format, för att utveckla varje belysande och förstärkande moment, med mer information och detaljer.

Ha det
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
wow
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 113


« Svara #13 skrivet: Januari 03, 2011, 09:15:47 »


Poängen med detta upplägg är 0-punkten, vilken nås som skuldfri, vilket innebär ofantliga fördelar.

De flesta människorna idag kommer aldrig nå 0-punkten och dö med krediter, lån och räkningar som aldrig tar slut.
Men når man 0-punkten och samlar på sig juridiska och smarta erfarenheter, så kommer du förmodligen aldrig hamna där, samt bevara din 0-punkt tills du går i graven, för att du inser fördelarna.

Många hushåll idag lever i en grå-zone.
Där många är nära eller nästintill gränsen för existens minimum med alla sina utgifter, räkningar, krediter och lån.
Stressen och allt detta blir en cirkel man aldrig kan ta sig ur och bara kämpar vidare, för att ha och få ett drägligare liv.

Men uppnår man 0-punkten, så har man minimalt i fasta utgifter till det nödvändigaste, utan lån, krediter och en massa avbetalningar, vidare onödiga abonnemang och tjänster, samt betalar för mycket för dessa.
Alltså så blir en 0-punkt melodin, där man aldrig belånar eller hamnar i en situation där ens nya skuld man skaffar sig överstiger vad man själv är i god fö - sparat eller buffert eller investeringar eller vad man äger.

Detta leder till att om en vanlig familj kan spara upp till 30.000 per år, med sin situation, så kan du bättre för du besitter 0-punkten.
För mig och oss är 0-punkten individuell och personlig, men enligt mig så handlar det om att åldras och bli gammal och möta en ålderdom med dom sista ljuva åren i lyx, med ordnad ekonomi.
Alla har vi våra mål, mitt är att bo vinter halvåret i Thailand som pensionär i en ok 2:a för 500 000 till 700 000:- utan lånade pengar, samt bo i en billig 1:a under sommar halvåret i Sverige.


Tack för ordet och insikt är kunskap.

Robin Hood
Loggat

Preskription infaller om inte fordringsägaren (bevisligen) har gjort preskriptionsavbrottm eller att Du själv genom betalning, delgivning eller egen kontakt med fordringsägaren orsakat preskavbrott!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: