Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: får fogden gå in i lägenhet innan en delgivning  (läst 31597 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« skrivet: Juli 13, 2010, 20:26:19 »

Har legat sjuk i hettan och har inte orkat gå upp när det rignt på dörren..  Ikväll ringer min mamma o säger att fogden varit där och att under onsdagen så kommer dom gå in i min lägenhet för o delge mig något och att dom kommer ta kontakt med hyresvärd och gå in med nyckel från vaktmästare.
 till saken är att jag fick delgivet att mitt kontrakt var uppsagd för hyresskuld men återfick lägenheten genom besiktningsrätten då skulden betalades innom en vecka. pratade med collector o allt var ok.

där trodde jag allt var löst med min bostad tills ikväll ..
så min fråga får dom bara gå in med hjälp av vaktmästare. jag har inte sett några brev från fogden och har inte fått ut vanliga brevet och chans o bestrida saker..

någon som vet hur det ligger till?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #1 skrivet: Juli 13, 2010, 21:04:18 »

Låter lite konstigt det där.

En liten rättelse till att börja med, det heter besittningsrätt, inte besiktningsrätt! Cheesy

Nåja, när det gäller delgivning från KFM så beror det lite på.
Är "delgivningsmannen" från KFM deras civilanställda delgivningsmän så har dom ingen rätt att gå in alls.
Dessa civilanställda delgivare genom KFM har inga fler befogenheter än du eller jag.

Däremot kan delgivningen möjligtvis utföras av en kronofogde, vilken åtnjuter samma stämningsmannaförordnande som Polisens stämningsmän, och då har dom tvingande möjligheter.

Dock har jag ALDRIG någonsin hört talas om att en delgivning ändå skulle gå till på det sättet. (Du måste ha gjort något väldigt stort! Grin)
Det vanliga förfarandet vid en "svår" delgivning är att dom gör en så kallad "spikningsdelgivning" vilket innebär att handlingen läggs i din brevlåda alternativt spikas upp på dörren till din bostad som du är mantalsskriven på.
Därefter skickas samma sak i lösbrev, och man har därmed ansett att personen är delgiven.

Ett alternativ: Är det något privat delgivningsföretag som hotat med förfarandet?
Det är tyvärr inte heller ovanligt, men det är ABSOLUT förbjudet att göra på detsättet!
I sådana fall: Anmäl direkt!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« Svara #2 skrivet: Juli 13, 2010, 21:12:58 »

haha sorry febern jäklas här..

nej jag har hört att det ringt på dörren o hunden reagerat men inte orkat ta mig upp just dom 3 ggr det ringde på dörren..

Min mamma sa att dom var i normala kläder och att dom minsann skulle ta kontakt med värden o gå in med huvud nyckel då dom visste att ajg var hemma men inte öppnade dörren. Att dom visste att jag var hemma var pga att min hund var hemma.

det jag tycker är lustigt är att jag inte fått ett enda brev från fogden och tycker detta är jäkligt lustigt..
och dom brukar inte skicka ut delgivningspersoner förrens brev har skickats..

så det är bara ringa snuten om nån kommer o öppnar dörren imorrn då eller?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #3 skrivet: Juli 13, 2010, 21:26:39 »

Att hunden skäller innebär inte att du behöver vara hemma för det!

En sak som jag funderar på, du säger att dom varit och pratat med din mamma.
Bor ni ihop, eller i samma hus eller hur kom dom över huvud taget i kontakt med din mamma.
KFM brukar inte ta kontakt med föräldrarna, och definitivt inte utan att legitimera sig!

Jag tror att du är utsatt för privatdelgivare, och det är tyvärr inget ovanligt arbetssätt.
Läs tex om Zeltz som utgav sig (inför Polis!) för att vara förordnad stämningsman, dvs kollega och anställd hos Polisen!!
Många privatdelgivare tror att dom kan leva utanför lagen, och tyvärr tror många att dessa "delgivningsmän" åtnjuter myndighetsstatus, men så är det alltså inte! Dom är endast postbud vilket både du och jag kan bli!
Kan det vara så att hyresvärden har bett KFM om att själv få delge handlingarna?
Detta kan dom ha bett om och det får endast ske om det sker på ett schyst sätt! Dessutom så skall du ABSOLUT inte skriva på NÅGONTING om det är på det sättet!

Jag tycker att du borde polisanmäla det hela!

En annan sak jag tycker att du ska göra PÅ EN GÅNG I MORGON BITTI är att ringa inkassobolaget som du tidigare hade fått höra att allt var i sin ordning ifrån.
Be dom gärna maila en bekräftelse på detta, i annat fall kanske dom kan kontakta hyresvärden eller KFM och förklara att saken är ur världen.

Konstig historia, och jag hoppas att du berättar hur det gick!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« Svara #4 skrivet: Juli 13, 2010, 22:18:55 »

mamma står som borgenär på min lägenhet ... men jag har pratat med collector o dom säger allt är betalt och bestittningsrätten till min lgh är tillbaks till mig så ingen aning.. funderar på o ringa fogden imorrn bitti o snacka med dom
 mina förälldrar bor för övrigt inte på min adress ..

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #5 skrivet: Juli 13, 2010, 23:20:14 »

Om allt du berättar stämmer (och jag har ingen anledning att misstro dig) så kan jag inte tro att det är Kronofogden som ligger bakom delgivningen.
Det måste handla om privatdelgivning, och då kan dom verkligen gå och dra nåt gammalt över sig! Angry
Skulle det verkligen vara KFM så tycker jag att du ska anmäla dom, för jag har ALDRIG hört talas om såna delgivningsmetoder!

Enda gångerna som dom kommer med huvudnyckel för att ta sig in är väl vid utmätningsförsök och man vägrar släppa in dom, eller vid avhysning, och så långt har det ju inte gått!

Kontakta collector och be att dom skickar en bekräftelse, helst per mail, så har du absolut allt på det torra!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« Svara #6 skrivet: Juli 14, 2010, 08:14:17 »

Har nu pratat med världens trevligaste tjej på fogden för o få klarhet i saken..
Hon sa att jag har 3 ärenden som ligger sedan 2008 och är från csn på 19000 och har inte haft några nya ärenden sendan dess.
Hon sa att som jag beskrev ovan skulle dom aldrig göra och hon sa tag legitimation och visar han inte det be han fara och flyga lol..
Hon sa även att jag ska polisanmäla för detta är fördjävligt och hon sa att hade varit hon hade hon tagit legitimationen och stängt dörren o gett legget till polisen även om det är ett kk lol..

återkommer under dagen för jag antar att personen kommer senare idag.
Loggat
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #7 skrivet: Juli 14, 2010, 09:12:32 »

 Evil Ja det är verkligen för jävligt hur dessa privata delgivningsföretag beter sig!  Evil
Vad tror dom att dom är? Går runt och spelar allan och tror dom har befogenheter som dom inte har!
Hade jag varit du hade jag definitivt polisanmält, det är ju för sjutton kriminellt och framför allt kränkande att skrämma livet ur folk och påstå att man kan gå in i ens hem!
Man blir vansinnigt arg när man läser detta!  Evil  Evil
Loggat
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #8 skrivet: Juli 14, 2010, 09:46:28 »

Hade gett nästan vad som helst för att "spela" dig för denna dagen.... Oj Oj Oj...

 
Jag tycker du ska ringa din hyresvärd med och hota med polisanmälan om han ger den personen tillträde till din lägenhet...

Du måste berätta hur detta går..... ska bli MYCKET intressant.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« Svara #9 skrivet: Juli 14, 2010, 10:42:41 »

jag snackade med min vaktmästare när jag var ute med doggen och han sa att en person sa att han var från fogden o skulle komma tillbaks idag o kräva att han öppnar dörren för han.
har bott här i 5 år så min vaktmästare känner mig väl.. han sa att han aldrig öppnar dörren för sånna personer o fogden tar låssmeder till hjälp. min vaktmästare sa att han skulle försökt få tag i mig idag o berätta om det men jag hann före lol
Snackade även med delgivnningsmannen från fogden o mycket riktigt han har inga ärdenen till mig..
jag har satt min videokamera i hallen utom synhåll med bara för o ha vad som sägs på band för jag är något förbannad just nu..
så jag hoppas verkligen han kommer för jag är taggad till 1000  Smiley
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #10 skrivet: Juli 14, 2010, 10:51:23 »

 Evil Ge järnet.

Dessutom visar det råd du fick från olle-tanten att det finns ibland hjärnor där också.
Hoppas du orkar gå hela vägen till polisanmälan och eventuell rättegång.
Vi här ger dig all stöd som behövs.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #11 skrivet: Juli 14, 2010, 11:09:21 »

Yes! Kläm till den fan till oseriös "delgivningsman" nu!! Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #12 skrivet: Juli 14, 2010, 11:14:56 »

Ha även för säkerhets skull en vittne i lägenheten. En som du kan lita på ifall delgivaren är från Zeltz och med "tvång" försöker få dig att skriva på.

Helst en som kan i sådana fall gå emellan och avbryta ifall det går över styr.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Annsie
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 233



« Svara #13 skrivet: Juli 14, 2010, 11:27:59 »

Vad menas med kläm till den fan?
Loggat
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #14 skrivet: Juli 14, 2010, 11:34:27 »

Vad menas med kläm till den fan?

Rättsligt....
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: