Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Häng med från 0 och framåt - affärsverksamhet  (läst 35962 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
HCP
Full Member

Antal inlägg: 149

« skrivet: Juni 14, 2010, 02:57:02 »

Så, då var vi här då.

Moderator/admin får ta bort tråden om ni inte tycker den hör hemma på forumet.
Tanken är inte bara att posta insättningar på banken (om det ens blir några) utan att fokusera på strategi, inriktning och hantering av den dagliga driften av en verksamhet, om den ens kommer lyckas.
Det ska finnas något att läsa mer än bara se hur det går, är tanken.

En ny idé har blossat upp i skallen för några veckor sedan.
Har tillbringat 60-80 timmar med att undersöka marknaden, presumtiva kundgrupper och möjligheterna att nå fram till dem tillsammans med affärsplan m.m.
Produkterna tillverkar jag själv och säljer i webbshoppen.

Inledningsvis, jag kommer självklart inte skriva URL eller liknande till webbshoppen här då en sökning inte skulle vara speciellt lyckad om denna tråd kom upp.
Ni personer som jag känner jag kan lita på kan vid förfrågan få URL i PM.

Redan när idén blossade upp började jag släppa mynt och sedlar (max 20-lappar) i en liten Idélåda, denna slant är vad jag har att röra mig med för att komma igång, innan den första slanten kommer in från kunden.

Startläget och liten checklist.
- Startslant: 3400kr (+/- några kronor)
- Marknadsundersökning - klar
- Affärsplan - klar
- Produktlinje och produktplanering (kommande/utvecklande) - klar
- Webbshopp - inte klar
- Betallösningar - klar
- Telefon till shoppen - klar (kontantkort, reggat sådant)
- Marknadsföring - delvis klar
- Antal produkter klara: 9
- Antal produkter att tillverka: 5
- Produkter under planering: 10+
- Leverantörsavtal - klart (förskottsbetalning Smiley )

Kostnadsåtgång, inledningsvis
- Domännamn - 99kr (webbhotell finns redan)
- Förbrukningsvaror, material: 1500kr
- Marknadsföring: 1000kr
- Licenstillägg för webbshoppen: 200kr

Häng med!
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Juni 14, 2010, 16:22:31 »

Ska bli mycket intressant att följa... tar gärna url:en om man är tillförlitlig  Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
petterniklas
Hero Member

Antal inlägg: 810

« Svara #2 skrivet: Juni 14, 2010, 16:57:05 »

Ser snyggt ut. Lycka till!

Loggat

Skuldfri efter 20 år...
livsrop
Hero Member

Antal inlägg: 890

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Juni 14, 2010, 16:59:51 »

Lycka till!
Loggat

Skam den som ger sig!
HCP
Full Member

« Svara #4 skrivet: Juni 14, 2010, 22:04:08 »

Kom just hem från en resa på 25 mil.
Träffat en leverantör av material och köpte på mig lite samtidigt.

Är lite tungrott just nu, håller på att översätta webbshoppen då versionen jag använder enbart är på engelska.
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #5 skrivet: Juni 17, 2010, 15:04:24 »

Mitt söta goyada mastercard är försenat en vecka, så jag kan inte köpa sista licensen för att brassa igång.

Denna byråkrati Smiley
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #6 skrivet: Juni 19, 2010, 22:52:36 »

Smög igång shoppen efter mitt förra inlägg, dock utan en speciell betalningsmetod som det krävs licens till.
Kör via Payson som betalning nu, funkar rätt okej förutom höga avgifter.

Liten status på hur det gått so far.
Håller på för fulla muggar och tillverkar en ny produkt, blir väl klar under natten så ska det bli intressant att se om försäljningen ökar med denna.
Marknadsföringen är också igång sedan en knapp vecka bara för att boosta adressen i google.

Början är inte så rolig, det är först när man är igång och ser vad som kan förbättras, om det man gör blir bättre eller sämre, rörelsemönster och strategi för besökaren m.m.

Av inkomna slantar står dryga 67kr för frakt, 12kr för emballage, resten vinst.

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« Svara #7 skrivet: Juni 21, 2010, 09:10:31 »

Smög igång shoppen efter mitt förra inlägg, dock utan en speciell betalningsmetod som det krävs licens till.
Kör via Payson som betalning nu, funkar rätt okej förutom höga avgifter.

Liten status på hur det gått so far.
Håller på för fulla muggar och tillverkar en ny produkt, blir väl klar under natten så ska det bli intressant att se om försäljningen ökar med denna.
Marknadsföringen är också igång sedan en knapp vecka bara för att boosta adressen i google.

Början är inte så rolig, det är först när man är igång och ser vad som kan förbättras, om det man gör blir bättre eller sämre, rörelsemönster och strategi för besökaren m.m.

Av inkomna slantar står dryga 67kr för frakt, 12kr för emballage, resten vinst.

Så du har alltså inga som helst inköps- och/eller tillverkningskostnader? Allt utöver frakt och emballage är alltså vinst?
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #8 skrivet: Juni 21, 2010, 10:15:40 »

Då tillverkningskostnaden är upptagen ur startkapitalet längre upp, så är den såklart inte medräknad igen.
Det är först efter 2-3 månader man kan se en generell utgiftspost i samband med tillverkningen, då saker jag köper nu inte behöver köpas senare och tvärtom.
Tiden jag lägger ner på utvecklandet får man ju slå med i tillverkningstiden för den unika produkten.
Allraminst då man kan effektivisera en tillverkning när man gjort ett par, att benhårt räkna tiden det tar idag som en måttstock visar inget annat än just idag.

Som det är nu lägger jag cirka 2 timmar per dag, programmering, utveckling, tillverkning, planering, struktur, bokföring, etc.
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #9 skrivet: Juni 21, 2010, 10:42:28 »

Fast det kanske var den projekterade tiden du tänkte på, ur affärsplanen.

Den lyder som följer,förkortad.

Tidsåtgång per 1000kr varuvärde (exkl.moms) - 6 minuter
Materialåtgång per 1000kr varuvärde (exkl.moms) - 4-19kr beroende på produkter
Löpande kostnader per månad: 62kr (webbhotell)

Reell tidsåtgång i kronor: 44kr/1000kr varuvärde
Total kostnad per 1000kr i varuvärde: 53,22kr
Krasst räknat, 900kr i vinst per 1000kr varuvärde som blir sålt. Utvecklingskostnad ej medräknat.

Idag har jag reell tillverkningskostnad på dryga 14 minuter och snitt på 9,22kr i materialåtgång, per 1000kr
(då jag väger och mäter densitet inför tillverkningen, vet jag också på grammet vad som åtgår)

Denna får man ner eftersom man får in vanan och hittar enklare saker att göra något på.

Min nya produkt jag tillverkade i helgen släppte jag nyss också, som addendum Smiley
Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #10 skrivet: Juni 21, 2010, 16:13:30 »

Det var en hyffsad vinstmarginal Grin Grin

Det enda jag har gjort som slog detta var att sälja ett parti tavelkopior
köpte drygt 18.000 st för ca 40öre styck

Hade ett trettital olika motiv som jag sålde på marknader

20kr styck eller 3 för 50kr
sällan man sålde för mindre än 3-4n tusen per dag
rekordet låg på 17,000 på en 2dagars marknad

Den sommaren tjänade jag grova pengar Evil
Om någon skattmas läser detta så är det nästan 20 år sedan och preskriberat Evil

Ps jag köpte in resterna också men då var det bara ett tiotal motiv kvar så det var inte riktigt lika bra men ändå en hyffsad förtjänst Roll Eyes
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #11 skrivet: Juni 22, 2010, 16:30:58 »

Blev lite miniräknare i eftermiddag.

Då jag inte dokumenterat de tidigare produkterna under framtagningen fick det bli den senaste.
Research: 2 timmar
Prototyp: 4 timmar
Materialåtgång: 300kr

Tänker mig en timlön på 100kr bara för att få en siffra.
Total utvecklingskostnad: ~1600kr (inkluderar skatt och avgifter)

Såhär är läget för ögonblicket i försäljning, sedan senaste uppdateringen.

Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #12 skrivet: Juni 22, 2010, 20:23:30 »

Kanonbra ju du tjänar massor ju.Duktig otroligt bra lysande applåderar hela dagen åt dina bra affärer.
Men jag måste fråga en seriös fråga,du verkar vara otroligt driftig kan lite olika brancher+hur man kan tjäna kulor.
Men jag vet iallafall stora förtjänster brukar innebära större fall den dagen man faller eller firman går sämre.
Ang dina skulder så fattar jag inte egentligen du som verkar vara klever och tjänar massa,hur kan du trots allt ha
så mycket skulder egentligen?Det jag mer är faschinerad av är egentligen du som verkar ha alla hönsen hemma och spass driftig
hur kan du ha hamnat i din skuldsituation.Det är jag lite imponerad av.Jag kan erkänna att jag varit korkat när jag var yngre genom att
typ leva ett lattjolajban liv.Men jag var inte så driftig som dig,tyvärr får jag inte ihop poängen men jag kanskeär ding i huvet ännu även
att jag har en del bra extraarbete där jag tjänar bra pengar.Men jag kommer inte ens i närheten av dina ideer
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #13 skrivet: Juni 22, 2010, 20:39:20 »

Själv ser jag inte mig själv nåt mer märkvärdig än någon annan.
Jag tar tokiga ideér och testar dem, endel funkar, andra inte, men man måste våga.

Jag har redan gjort ett stort fall, en konkurs med dryga 7 miljoner i skulder, 99,9% skatteskulder.
Av dessa kvarstår 1,1-1,2, inte kollat på några månader.
Största problemet var att firman och trycket tog över förståendet, bokföringen hamnade efter.
Har levt som medelsvensson hela livet, helt plötsligt hade man ett par miljoner att leka med och man fastnade i att livet enbart sträckte sig över dagen.
Personlig konkurs, det är det bästa som hänt mig. Vi snackar wake-up call som heter duga.

Av det har jag lärt mig att aldrig ha något på kredit, aldrig handla mot faktura och framförallt bryta ner alla utgiftsposter till 0, helst.
Man behöver inte ha fet mobil och abonnemang, man behöver inte fet firmabil på leasing, man behöver inte ha feta lokaler. Men framförallt, se till att någon sköter pappren Smiley

Sen vet jag väl inte om jag tjänar fett, jag behåller 15800kr (har småbarn + fru) i fickan varje månad, resten sätter jag in till KFM.
Men då jag överklagat alla upptaxeringar, ser jag det lite som att betala till mig själv.

Vad gäller branscher så har jag känt på ett par Smiley
IT-firma, bilrep, butik inom elektronik, tillverkningsföretag, tjänsteföretag som konsult, leksaker m.m.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #14 skrivet: Juni 22, 2010, 21:35:05 »

Ang dina skulder så fattar jag inte egentligen du som verkar vara klever och tjänar massa,hur kan du trots allt ha
så mycket skulder egentligen?Det jag mer är faschinerad av är egentligen du som verkar ha alla hönsen hemma och spass driftig
hur kan du ha hamnat i din skuldsituation.Det är jag lite imponerad av.

Men Kenny då, nu säger du ju indirekt att alla som har skulder är lite bakom flötet!  Shocked
Att vara skuldsatt har väl inte med intelligens att göra!  Huh?  Eller är jag så dum att jag inte fattar det!  Cool
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: