Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur gör man när man vart borgenär i ett bolag?  (läst 5824 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bogdano
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Juni 14, 2010, 00:40:38 »

Jag har vart borgenär vid hyra av lokal på bolaget, bolaget gick i konkurs med hyresskulder kvar. Dem fick igenom en treskodom mot mig som ligger på utmätning hos KFM, jag har fortfarande inte erkänt skulden men det är för sent att begära återvinning den är alltså fastställd. En jurist sade till mig att detta går som en skuld mellan näringsidkare och där är preskribitionstiden 10år och inte som en vanlig hyresskuld mot konsument 3 år. Någon som vet om detta stämmer?
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #1 skrivet: Juni 14, 2010, 01:49:02 »

Jag har vart borgenär vid hyra av lokal på bolaget, bolaget gick i konkurs med hyresskulder kvar. Dem fick igenom en treskodom mot mig som ligger på utmätning hos KFM, jag har fortfarande inte erkänt skulden men det är för sent att begära återvinning den är alltså fastställd. En jurist sade till mig att detta går som en skuld mellan näringsidkare och där är preskribitionstiden 10år och inte som en vanlig hyresskuld mot konsument 3 år. Någon som vet om detta stämmer?

Får nog instämma med juristen i detta fall.
Loggat
HCP
Full Member

Antal inlägg: 149

« Svara #2 skrivet: Juni 14, 2010, 02:25:07 »

Vilken typ av borgensförbindelse är det? Finns två typer som används mestadels
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #3 skrivet: Juni 14, 2010, 04:51:29 »

https://lagen.nu/begrepp/Preskription

Du räknas inte som vanlig konsument i det här sammanhanget, och därför blir det tio år.
Loggat
bogdano
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Juni 14, 2010, 17:18:20 »

Tror det är en proprieborgen, alltså så som för egen skull. Så antar att det är kört då, bara försöka träffa en uppgörelse eller flytta till Thailand i 10år? Fanns tydligen inga tillgångar kvar i bolaget vid konkursen och hyra är knappast prioriterad ändå.

tack/ Daniel
Loggat
bogdano
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Juni 14, 2010, 17:19:42 »

Vilken typ av borgensförbindelse är det? Finns två typer som används mestadels

Tror det är en proprieborgen, alltså så som för egen skull. Så antar att det är kört då, bara försöka träffa en uppgörelse eller flytta till Thailand i 10år? Fanns tydligen inga tillgångar kvar i bolaget vid konkursen och hyra är knappast prioriterad ändå.

tack/ Daniel
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: