Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Något att klura på för er som funderar på att starta eget  (läst 57847 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HCP
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #30 skrivet: Juni 15, 2010, 16:42:24 »

Strålande tråd. Tack HCP. Men jag tänkte. Det har väl ingen betydelse om man råkar starta något som genererar lite extra cash var månad. Det måste ju skattas för iaf. Och då står man ju där med samma j_vla förbehållsbelopp endå.

Om man har som inställning att söka skuldsanering, då kanske det inte är ett alternativ. Eller om man redan har ett ansträngt heltidsarbete.
Men känner man att det finns möjlighet att få skulderna fixade på mindre än fem år genom t.ex. en välfungerande verksamhet så är det mer passande.
Möjligen för de som är utförsäkrade, skadade eller på annat sätt inte klarar av att arbeta.
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #31 skrivet: Juni 16, 2010, 00:13:57 »

Jag har också lärt mig läxan med försiktighet, det är därför jag klassar just denna tråd till kategorin dumfällan. Fram med folk som har startat eget och som har lyckats lösa ut sin skuldsatta situation tack vare detta istället eller som Admin som pluggar för att införskaffa sig kunskap innan han kastar sig in i något. Allt kostar så är det bara, man kan inte starta en verksamhet utan ett öre i insats, inte ens trådskaparen har lyckats med den bedriften och genom att man satsar något så riskerar man också något. Värdesätt er tid bättre än att öda bort den på något som troligtvis inte kommer att generera något nämnvärt övervärde tillbaka.
Den dagen HCP har löst ut sin egen situation kan vederbörande gärna få komma med sitt mirakel medel. Till dess så säger jag återigen som Morvin. MONEY TALKS, BULLSHIT WALKS.

Så om jag postar kontoutdragen från mitt skattekonto och KFM-konto att jag minskat min skuld med dryga 4,5 miljoner kronor sedan 2006, blir du nöjd då? Blir då plötsligt mina inlägg något med substans?
Eller ska jag vänta ett drygt år till, när min kvarstående miljon är betald och sen uppdatera tråden igen?

Dessutom har jag inget mirakelmedel, det är ingen färdig verksamhetsbeskrivning eller lösning jag levererar vilket du verkar missa toootalt.
Jag har aldrig någonsin sagt att det inte kostar, jag har däremot sagt att det går utan banklån och krediter.

Men kan man inte spela fotboll, så får man heller inte spela i allsvenskan.
Kan man inte hantera en verksamhet med vad allt som ingår så är risken stor att något går galet, men detta handlar inte mina inlägg om utan allt annat, att de som bestämmer sig för att försöka satsa själva har insikten att deras kunskap möjligen behöver bättras på och hjälp med affärsplaner och budget finns på andra forum än detta.

Jag rycker bara i nervtrådarna till inspirationen.
Det finns massor med exempel därute där en god affärsidé drivs av fel personer som sänker den.

Hade jag däremot sagt: "gör såhär, så blir du rik", så hade jag förstått dina inlägg.
Nu ser jag bara en "Nightmare" som uppebart gett upp sin situation, vilket lyser igenom på de flesta av de inlägg du gör på forumet.

Jag har absolut inte gett upp min situation, snarare så börjar jag se ljuset i tunneln. Jag har det troligtvis ganska väl förspänt till skillnad mot massa människor här på forumet.
Johnny Rocker skrev "Det har väl ingen betydelse om man råkar starta något som genererar lite extra cash var månad. Det måste ju skattas för iaf. Och då står man ju där med samma j_vla förbehållsbelopp endå."  Tycker jag säger det mesta. Med nuvarande system så är det enda att göra att jobba svart. Jag undrar hur många av alla företag som startas varje år som finns kvar efter 5 år?Huh?Huh? Jag misstänker att statistiken på det skulle visa att det statistiskt sett är förkastligt att starta företag i Sverige, vidare så skulle man även vilja se hur många av dessa "nya" företag som genererar en dräglig avkastning till sina ägare efter dessa 5 år. Ska man satsa på eget företagande så är mitt råd att börja på hobbynivå typ fönsterputsar versionen, tills ni ser att det är bärkraftigt, eller sälj era ideér till något företag som kan genomdriva dom eller begrava dom för att dom hotar deras verksamhet. Pengar är inte allt, men har man inga alls, så betyder dom väldigt mycket.
Loggat
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #32 skrivet: Juni 16, 2010, 19:04:48 »

Har läst igenom avdelningen utan att finna något speciellt förutom några få förslag som funkar.
Resten verkar bara vara lall-lall

Jag kommer inte presentera några konkreta förslag vad gäller ideér, däremot väcka en klocka inom er att börja fundera, tänkt udda.

Först och främst
Det enda som krävs för att starta ett företag är enligt mig tre saker.
1: Kunskap på ett/flera områden
2: Fantasi
3: Tid

Om du nu läste min lista och för dig själv säger "4... pengar", så stäng denna sida direkt. Du är HELT ute och cyklar, totalt.
Att låna pengar o.s.v. är enbart en mycket mycket farlig genväg till att komma igång med en verksamhet, risken är så pass stor att allt halkar åt helskotta än att det fungerar i dagens företagsklimat.

Det absolut viktigaste
Döm inte ut dina ideér innan du strukturerat upp vad som inte kommer funka.
De absolut bästa ideérna är de som aldrig dras igång.

Din möjlighet att skapa något häftigt begränsas helt i Din fantasi i kombination med att komma på något i relation till Din kunskap.

När jag berättar vad min ena webbshopp pysslar med, så tittar folk på mig med tomma ögon, funderar på om jag skämtar och försöker hitta något bra att säga.
Det är oftast det som ingen gjort tidigare som är en fungerande ide. Gärna lite korkat, dumt och udda i kombination med sådant som inte kräver några större kostnader inledningsvis. (finns massor).

Jag lider dagligen av en sjukt massa ideer, ena mer korkad än den andre.
Skriver ner _allt_ och sjösätter möjligen en promille av alla konstigheter som blir nerskrivna.

Fasen när man tänker...
Det absolut viktigaste är total tystnad, du ska fasiken höra elektroniken i hjärnan snurra.
Sätt dig i soffan, favoritfotöljen eller liknande.
Block och penna, släck alla lampor och ha enbart en enkel läslampa.
I mitten på pappret skriver du något, ett område.
T.ex. Fiske, gå vidare, skriv det som är relaterat till fiske.
Ex.v. Fiskeutrustning, guider, utbildning o.s.v.
Gå vidare på t.ex. Fiskeutrustning, bryt ner allt i mikroskoper.
Fiskespön, linor, krokar, sänken... o.s.v.

Titta på dina ord, finns det något på dessa ord som saknas på marknaden idag?
Ta följande mening

Skulle marknaden behöva en webbshopp/tjänsteföretag med ______________ idag och skulle jag själv handla där ?
Sätt i orden du skrivit, fundera.

-------------------

För ett tag sedan kom jag på en idé, sjukt nishad. Åkte till garaget och provade labba lite, det funkade fint.
Hem igen, fram med kalkylatorn, räkna ut tidsåtgång och materialkostnad, på med moms och vinst.
La ut produkten i webbshoppen till 300kr inkl.moms vid 12-tiden, tillbaka till garaget och framställde 10st. Dagen efter 8st beställda, så jag fick pysa iväg och göra 10 till, idag omsätter den idén 10-15000kr per månad.

Bara man har en plattform att "öva" på så har man större chans att lyckas inom en viss nish.
Nu har jag redan en webbshopp, jag spottar ut ideér nästan varje dag, alla funkar såklart inte men det är en jäkla bra grund att prova på.

Några exempel på vad jag gjort.
Vill du ha förslag på något man kan göra, så ge mig förslag på några av dina intressen, så har jag något att tugga på för att komma på bra ideér.

-------------------------
När vi fick barn hade vi spjälsängar, men det kändes jobbigt att låta dem ligga i sängarna hela tiden och leka.
Jag gick ut i garaget och tog fram nya kortsidor till spjälsängen som gjorde den bredare samt hade öppningsbar sida.
Kombinerad säng och "lekhage", sålde kiten för 400kr styck, kostade mig 25 spänn och 20min produktion. Gjorde 50st sen slutade jag.

-------------------------

Är fiskeintresserad, så jag tog kontakt med endel tillverkare i utlandet på högklass-linor till bl.a. flugfiskare. Upp med webbshopp och ut med 50-tal varianter på linor, allt från budget till proffs.
Köptes upp av en annan fiskebutik 2007, 2,5 mille i fickan.

-------------------------

Tog fram ett kit för att reparera skoterhuvar 2008, såldes på lokala macken och nära stora skoterleder. Printade söta instruktioner och köpte tomma behållare för polyester, härdare och kastade ner några ark slippapper och glasfiber.
Sålde 200 kit under vintern 2008-2009, tog 200kr styck, hade materialkostnad på 65 spänn om jag inte minns fel. Gubben från macken kom och hämtade några lådor varje vecka = 0 distribution.
Lådor köpte jag på kontorsbutiker, sen ett a4-papper som var utskuren logga på + sprayburk, arme-style logga
Dog ut lite i samband med att det är lättare att få krediter = folk köper nyare snöskotrar = rep krävs hos ÅF.

-------------------------

Fotnot:
Anledningen till att jag inte säger vad jag pysslar med är helt enkelt för att jag vill slippa konkurrenter då jag idag är ensammen i Sverige, europa och världen på just detta. Andra shoppen har två konkurrenter på hela klotet, och vi samarbetar.
Folk fattar helt enkelt inte att det går att tjäna pengar "där"


Jag håller nog med om att tråden kan ge inspiration och hur man kan resonera kring sina eventuella ideér.
Men som sagt detta under vissa premisser som flera andra redan tagit upp.
Själv tror jag att jag skall ta till mig "tänket"

Men HCP nog fick du väl betala för de högklassiga fiskelinorna, innan du la upp dem, eller ordnade du så att du fick betala efter vad du sålt..(kallas för något som jag inte kommer ihåg)

Själv har jag länge tänkt på en webbshop som sköter sig självt...när den väl är i rullning ( ja, lite får man väl göra förstås)
Webbshopen ingår allt som oftast i ens eget webbhotell (finns för 400/år)
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
HCP
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #33 skrivet: Juni 16, 2010, 20:22:15 »

Innan jag kom igång med flödet av försäljning fick jag såklart köpa in ett par linor för fotografering etc.

Däremot köpte jag bara in en låda, tror det var 16 rullar, 8 olika typer.
Men jag hade 40 typer i webbshoppen.

Första veckorna hade jag "fördröjd leveranstid" på de varor som inte fanns hemma, sålde fakturorna och fick ut 94% av värdet samma dag som jag sedan köpte in linor för.
När allt väl snurrade löste det sig själv med inköp och pengar.
Hade aldrig krediter någonstans.
Loggat
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #34 skrivet: Juni 16, 2010, 20:58:12 »

Nej HCP du har absolut fel,jag påpekade absolut inte något om värvningar som du trodde.
Jag förstår din logik absolut den är visst bra.Men det är ett fel jag hakar upp mig på kanske.
Du är ganska driftig det fattar jag,många ideer bra framförhållning ang att sälja fakturor m.m.
Så långt tänker inte vanligt folk dvs du har absolut massa erfarenhet med inom försäljning.
Men visst detta kan inspirera andra,men jag tror inte det engagemanget finns hos såpass många här på FR.
De flesta vanliga personer dom tänker man måste ha kapital jag själv började med 1000:- dessa har förökats ca 130 ggr på 2 år.
Men det har krävt en massa med.Alla har inte den egenskapen att hitta något att sälja med bra förtjänst sedan omvandla dessa
extrapengar man tjänar till att föröka sig ännu mer.
Jag kan ha fel ang detta men jag vet ungefär hur det fungerar,många tänker jag vill jag vill jag kan men sedan skiter det sig på vägen dvs det ebbar ut pga pengar eller slut på orken.
3-4000:- det kan man tjäna ganska enkelt om man orkar att engagera sig men de summor du talar om lyckas kanske 0.2% med.
Loggat
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #35 skrivet: Juni 16, 2010, 21:59:54 »

Innan jag kom igång med flödet av försäljning fick jag såklart köpa in ett par linor för fotografering etc.

Däremot köpte jag bara in en låda, tror det var 16 rullar, 8 olika typer.
Men jag hade 40 typer i webbshoppen.

Första veckorna hade jag "fördröjd leveranstid" på de varor som inte fanns hemma, sålde fakturorna och fick ut 94% av värdet samma dag som jag sedan köpte in linor för.
När allt väl snurrade löste det sig själv med inköp och pengar.
Hade aldrig krediter någonstans.

"sålde fakturorna" hur funkar det?
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #36 skrivet: Juni 16, 2010, 23:48:51 »

Innan jag kom igång med flödet av försäljning fick jag såklart köpa in ett par linor för fotografering etc.

Däremot köpte jag bara in en låda, tror det var 16 rullar, 8 olika typer.
Men jag hade 40 typer i webbshoppen.

Första veckorna hade jag "fördröjd leveranstid" på de varor som inte fanns hemma, sålde fakturorna och fick ut 94% av värdet samma dag som jag sedan köpte in linor för.
När allt väl snurrade löste det sig själv med inköp och pengar.
Hade aldrig krediter någonstans.

"sålde fakturorna" hur funkar det?
Du betalar en fast avgift till ett factoringbolag som du överlåter fordran till, kostnad omkring 3-5K initialt. Bolaget tar sedan en kreditupplysning på de kundfakturor du sänder till dem och du får betalt på någon dag. Smidigt, du får betalt snabbt men losar 3-6% beroende på hur avtalet ser ut. Är du extremt faktureringsintensiv kan du säkert snickra ihop ett mer förmånligt avtal, men då kanske du ska sälja något annat än fiskelinor.
Loggat

Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #37 skrivet: Juni 17, 2010, 01:02:26 »

Nej HCP du har absolut fel,jag påpekade absolut inte något om värvningar som du trodde.
Jag förstår din logik absolut den är visst bra.Men det är ett fel jag hakar upp mig på kanske.
Du är ganska driftig det fattar jag,många ideer bra framförhållning ang att sälja fakturor m.m.
Så långt tänker inte vanligt folk dvs du har absolut massa erfarenhet med inom försäljning.
Men visst detta kan inspirera andra,men jag tror inte det engagemanget finns hos såpass många här på FR.
De flesta vanliga personer dom tänker man måste ha kapital jag själv började med 1000:- dessa har förökats ca 130 ggr på 2 år.
Men det har krävt en massa med.Alla har inte den egenskapen att hitta något att sälja med bra förtjänst sedan omvandla dessa
extrapengar man tjänar till att föröka sig ännu mer.
Jag kan ha fel ang detta men jag vet ungefär hur det fungerar,många tänker jag vill jag vill jag kan men sedan skiter det sig på vägen dvs det ebbar ut pga pengar eller slut på orken.
3-4000:- det kan man tjäna ganska enkelt om man orkar att engagera sig men de summor du talar om lyckas kanske 0.2% med.

Sen förstår jag inte varför man skall försöka uppmuntra skuldsatta till att starta eget, det låter mer som att denna HCP jobbar för inkasso eller något liknande och vill endast att vi i största möjliga mån ska öka vårt betalningsutrymme, oavsett om vi får en slavliknande ersättning för den möda vi i sådana fall lägger ner. Nä, jobba svart så avgör ni själva vart ni ska stoppa pengarna. Jag rippade denna länk av allas vår piggelinare fru/fröken/herr  Ulrikas  Wink blogg http://blogg.fattigariddare.info/foretagare-och-foretagande/ så kanske ni förstår lite varför min misstänksamma inställning till att starta eget.
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #38 skrivet: Juni 17, 2010, 07:15:25 »

Nej HCP du har absolut fel,jag påpekade absolut inte något om värvningar som du trodde.
Jag förstår din logik absolut den är visst bra.Men det är ett fel jag hakar upp mig på kanske.
Du är ganska driftig det fattar jag,många ideer bra framförhållning ang att sälja fakturor m.m.
Så långt tänker inte vanligt folk dvs du har absolut massa erfarenhet med inom försäljning.
Men visst detta kan inspirera andra,men jag tror inte det engagemanget finns hos såpass många här på FR.
De flesta vanliga personer dom tänker man måste ha kapital jag själv började med 1000:- dessa har förökats ca 130 ggr på 2 år.
Men det har krävt en massa med.Alla har inte den egenskapen att hitta något att sälja med bra förtjänst sedan omvandla dessa
extrapengar man tjänar till att föröka sig ännu mer.
Jag kan ha fel ang detta men jag vet ungefär hur det fungerar,många tänker jag vill jag vill jag kan men sedan skiter det sig på vägen dvs det ebbar ut pga pengar eller slut på orken.
3-4000:- det kan man tjäna ganska enkelt om man orkar att engagera sig men de summor du talar om lyckas kanske 0.2% med.

Sen förstår jag inte varför man skall försöka uppmuntra skuldsatta till att starta eget, det låter mer som att denna HCP jobbar för inkasso eller något liknande och vill endast att vi i största möjliga mån ska öka vårt betalningsutrymme, oavsett om vi får en slavliknande ersättning för den möda vi i sådana fall lägger ner. Nä, jobba svart så avgör ni själva vart ni ska stoppa pengarna. Jag rippade denna länk av allas vår piggelinare fru/fröken/herr  Ulrikas  Wink blogg http://blogg.fattigariddare.info/foretagare-och-foretagande/ så kanske ni förstår lite varför min misstänksamma inställning till att starta eget.
Nja, men jag förstår din tanke. HCP verkar strukturerad, en egenskap som dessvärre vattnas ut i takt med att man sjunker i kvicksanden. Men om HCP lyckats är det bara att gratulera, modellen funkade för honom, därmed inte sagt att den gör de för alla eftersom vi är olika som människor. Webbshop låter intressant, en fråga till HCP är hur han driver trafik till den?
Loggat

JohanHva
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 258


« Svara #39 skrivet: Juni 17, 2010, 08:22:34 »

Det är tråkigt att så många här tydligen inte kan läsa

Hcp och jag med för den delen har hela tiden skrivit om att man ska hitta saker där man INTE behöver låna pengar
Hcp har snackat mycket om försäljning via webbutik
Jag om fönsterputsning mm

Båda sakerna kan man komma igång med för några hundralappar
Men man måste inte stirra sig blind på just dessa förslag
Det finns hundratals sätt att tjäna extra pengar
Personligen föredrar jag de som genererar "cash" men även de som syns på bankkonton är att föredra framför att inte ha några alls
Loggat
Kickilina
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 346


« Svara #40 skrivet: Juni 17, 2010, 10:01:22 »

För mig är det frågan, vem ska sitta bakom ratten i mitt liv? Detta gäller både vad jag ska arbeta med i framtiden och min skuldsituation.
Situationen som både långtidssjukskriven och skuldsatt var under många år förödande för jag gav upp. Nu har jag äntligen börjat vädra morgonluft igen och börjat slåss. Vilket är ett friskhetstecken.
I och med att jag förmodligen blir utförsäkrad f  o m 2011 så gäller samma fråga där. Vem ska sitta bakom ratten? Ska jag passivt vänta och slussas runt till det som arbetsförmedlingen anser lämpligt? Eller ska jag vara kreativ och inventera mina egna förmågor och se om något av det jag redan gör kan genera inkomster.
Eftersom jag har många strängar på min lyra och dessutom en del knalleblod i mina ådror så är det inte helt omöjligt att något dyker upp.
Jag kommer att behöva ett arbete jag kan sköta hemifrån då jag har blivit överkänslig mot för många sociala kontakter, ljud mm. Så jag måste alltså hitta på något på egen hand. Så att starta något eget är inte alls någon tokig idé för mig utan kanske t o m den enda möjliga vägen.
Jag suger upp alla kreativa ideér jag kan hitta.
Att mana till försiktighet är en sak men man dumförklarar ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter och sin kreativitet.
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
HCP
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #41 skrivet: Juni 17, 2010, 11:55:41 »

Nej HCP du har absolut fel,jag påpekade absolut inte något om värvningar som du trodde.
Jag förstår din logik absolut den är visst bra.Men det är ett fel jag hakar upp mig på kanske.
Du är ganska driftig det fattar jag,många ideer bra framförhållning ang att sälja fakturor m.m.
Så långt tänker inte vanligt folk dvs du har absolut massa erfarenhet med inom försäljning.
Men visst detta kan inspirera andra,men jag tror inte det engagemanget finns hos såpass många här på FR.
De flesta vanliga personer dom tänker man måste ha kapital jag själv började med 1000:- dessa har förökats ca 130 ggr på 2 år.
Men det har krävt en massa med.Alla har inte den egenskapen att hitta något att sälja med bra förtjänst sedan omvandla dessa
extrapengar man tjänar till att föröka sig ännu mer.
Jag kan ha fel ang detta men jag vet ungefär hur det fungerar,många tänker jag vill jag vill jag kan men sedan skiter det sig på vägen dvs det ebbar ut pga pengar eller slut på orken.
3-4000:- det kan man tjäna ganska enkelt om man orkar att engagera sig men de summor du talar om lyckas kanske 0.2% med.

Sen förstår jag inte varför man skall försöka uppmuntra skuldsatta till att starta eget, det låter mer som att denna HCP jobbar för inkasso eller något liknande och vill endast att vi i största möjliga mån ska öka vårt betalningsutrymme, oavsett om vi får en slavliknande ersättning för den möda vi i sådana fall lägger ner. Nä, jobba svart så avgör ni själva vart ni ska stoppa pengarna. Jag rippade denna länk av allas vår piggelinare fru/fröken/herr  Ulrikas  Wink blogg http://blogg.fattigariddare.info/foretagare-och-foretagande/ så kanske ni förstår lite varför min misstänksamma inställning till att starta eget.
Nja, men jag förstår din tanke. HCP verkar strukturerad, en egenskap som dessvärre vattnas ut i takt med att man sjunker i kvicksanden. Men om HCP lyckats är det bara att gratulera, modellen funkade för honom, därmed inte sagt att den gör de för alla eftersom vi är olika som människor. Webbshop låter intressant, en fråga till HCP är hur han driver trafik till den?
Personligen har jag varit skuldsatt sedan 2002, överskuldsatt sedan 2004 och är inte urvattnad än, detta precis som möjligheterna man har att kunna driva något skiljer sig från person till person.

Då jag arbetat med IT i många år har jag redan många vägar att skyffla trafiken på, det räcker med att styra om lite landningssidor optimerade för slutmålet så börjar besöken ticka in.
Först när google hittar sajten och man blir indexerad som kundtillströmningen kommer.

Att jag lyckats vet jag inte, om jag hade lyckats vore jag skuldfri idag. Det är jag inte.
Jag kämpar på precis som alla andra Smiley
Loggat
HCP
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #42 skrivet: Juni 17, 2010, 11:58:13 »

Innan jag kom igång med flödet av försäljning fick jag såklart köpa in ett par linor för fotografering etc.

Däremot köpte jag bara in en låda, tror det var 16 rullar, 8 olika typer.
Men jag hade 40 typer i webbshoppen.

Första veckorna hade jag "fördröjd leveranstid" på de varor som inte fanns hemma, sålde fakturorna och fick ut 94% av värdet samma dag som jag sedan köpte in linor för.
När allt väl snurrade löste det sig själv med inköp och pengar.
Hade aldrig krediter någonstans.

"sålde fakturorna" hur funkar det?
Redan besvarat en bit upp, men jag använde mig av ett lokalt factoringbolag. Ingen startavgift och de tog 6% av fakturor värda under 1000kr och 4% upp till 3000kr, över 3000kr var det 3%.
Det kan man säkerligen reglera beroende på vad för fakturor man har.
Har även använt mig av de större, där var startavgiften 2200kr, som drogs ifrån de första fakturorna som kom in.
Loggat
JohanHva
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 258


« Svara #43 skrivet: Juni 17, 2010, 14:00:06 »

Kom på ett annat tips
Jag sålde och installerade dörrögon
Låg kostnad för inköp och verktyg
Jag kommer inte ihåg exakt var jag köpte dom men det var genom någon katalog typ claes ohlsson
Man kunde köpa dom i 10pack för ca 20kr styck
Tror det fanns 2-3 modeller så det var ju ingen större investering utan det räckte med en månads studiemedel för det

Sålde dom monterade och klara för 200-250kr
Gick och knackade dörr på de större bostadsområdena och sålde riktigt bra
Detta var på åttiotalet. Jag var 17 när jag började men trots att jag utökade till kedjor mm mättades marknaden efter ett tag men jag drog nog in närmare 300.000 på de ca 2 år jag höll på
Hade jag haft körkort och bil hade jag nog kunnat utöka till andra samhällen och fortsatt ett tag till
Då pluggade jag ändå samtidigt
Loggat
JohanHva
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 258


« Svara #44 skrivet: Juni 17, 2010, 14:02:02 »

Om du funderar på det här med dörrögon fråga gärna om tips innan för det finns en del man måste veta innan
så att man inte förstör  dörren b.l.a
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: