Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: LÖGNAKTIG DELGIVARE  (läst 19565 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lotta1234
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« skrivet: Maj 04, 2010, 19:45:44 »

Fick idag ett brev där de stod att elen skulle stängas av, jag kunde förhindra detta genom att betala 2700:-, kapitalskulden är på 1000:- Jag ringde då till Intrum och fick reda på att en delgivningskostnad var inkluderad. Saken är den att jag befann mig 9 mil från hemmet hos min mamma när delgivningsmannen var här. Min dotter på 16 år öppnade dörren och han frågade efter mig, min dotter svarade då att jag inte var hemma varefter han överlämnade brevet till henne och bad henne ge det till mig när jag kom hem. När jag ringde Intrum idag kontaktade de Unicol för att höra vad de sa om detta, svaret blev att delgivningsmannen skrivit att JAG öppnat dörren, ERKÄNT att det var jag men vägrat skriva på.... Allt är med andra ord LÖGN, har ju massa vittnen på att jag inte var hemma + att min dotter hade sin kille här som också kan intyga det. Hur ska jag göra nu? Känns ju inte så kul att betala in delgivningskostnaden, förklarade allt för elbolaget och de sa då att jag skulle betala bara kapitalbeloppet till dem och att jag får lösa det andra med Intrum själv.
Loggat
bruse99
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 268



Hemsida
« Svara #1 skrivet: Maj 04, 2010, 20:38:12 »

Dessvärre kommer du nog inte undan delgivningskostnaden, eftersom de har skickat ut en delgivningsman. Men däremot kan de inte bevisa att du fått delgivningen så länge du inte skrivit på. Det spelar ingen roll om det var du som öppnade eller ej, eftersom det är påskriften som intygar att du är du. Skillnad däremot om det är en stämmningsman, de kan delge genom spikning, eller surrugatsdelgivning.
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #2 skrivet: Maj 04, 2010, 21:07:36 »

Har för mig (99% säker) att det är så att om du betalar kapitalbeloppet så får dom inte stänga av elen.
Kostnadsanspråken får dom därefter bråka om separat.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #3 skrivet: Maj 04, 2010, 21:15:37 »

Har för mig (99% säker) att det är så att om du betalar kapitalbeloppet så får dom inte stänga av elen.
Kostnadsanspråken får dom därefter bråka om separat.

Kanske bäst att betala kapitalet direkt till fodringsägaren...  intrum kommer ju dra på kostnader först annars  Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #4 skrivet: Maj 04, 2010, 21:43:45 »

Satans Unicol, vilket rövarföretag det är! Vem fan vill egentligen göra affärer med såna som Unicol? Unicol är skit och ju mer vi skriver att de är skit ju mer kommer ploppa upp när folk googlar på Unicol. Så Unicol är skit och ohederligt företag bara så ni vet....!

Om jag googlar på Unicol kommer Fattiga Riddares forum upp på andraplatsen. Så jag kör lite till, för det kan ju funka så att det leder in folk hit så de får läsa vilket skitföretag det är:

Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol är skiiiiiiiit!
Funkar det, tror ni?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #5 skrivet: Maj 04, 2010, 22:25:20 »

Satans Unicol, vilket rövarföretag det är! Vem fan vill egentligen göra affärer med såna som Unicol?
Tja, de enda som vill göra affärer med Unicol är väl deras enda (?) kund Intrum Justitia? Evil
Same shit - different name.... Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Ska bara bli vit..
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #6 skrivet: Maj 27, 2010, 00:16:20 »

Bruse, jag har för mig att man numer inte personligen behöver skriva under delgivningen själv.
Utan surrogatdelgivning räknas också, tom då en 16 åring tar emot underrättelsen
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #7 skrivet: Maj 28, 2010, 08:28:48 »

Bruse, jag har för mig att man numer inte personligen behöver skriva under delgivningen själv.
Utan surrogatdelgivning räknas också, tom då en 16 åring tar emot underrättelsen
Gällande surrogatdelgivning så kan man nog inte anse att delgivning mot en 16-åring är utförd enligt lagen.
Surrogatdelgivning kan ske till vuxen medlem av hushållet, vilket inte en 16-åring är.

Efter det att sutrrogatdelgivningen skett (till vuxen!) så skall även ett meddelande om delgivningen skickas till den adressen per post!
Är inte heller detta gjort är inte delgivningen att anses som utförd.

Delgivningslagen 12 §:
Citat
12 § Har enskild person som sökes för delgivning känt hemvist inom riket och träffas han ej där, får handlingen lämnas till vuxen medlem av det hushåll, som han tillhör. Träffas ej heller sådan person, får handlingen lämnas till den söktes hyresvärd, om denne bor i samma hus, eller till annan som i hyresvärdens ställe har tillsyn över huset och bor där. Driver den sökte rörelse med fast kontor och träffas han ej där under vanlig arbetstid, får handlingen lämnas på kontoret till någon som är anställd där.

 Om en enskild person söks för delgivning på sin arbetsplats men inte träffas där under sin vanliga arbetstid, får handlingen lämnas till den söktes arbetsgivare. Med arbetsgivare avses en person i företagsledande eller därmed jämförlig ställning eller chefen för den personaladministrativa verksamheten på den söktes arbetsplats.

 Har handling lämnats på sätt som anges i första eller andra stycket skall meddelande härom sändas med posten till den sökte under hans vanliga adress. Lag (1990:1410).
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
mna
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 26


« Svara #8 skrivet: Juni 12, 2010, 11:24:50 »

Om jag googlar på Unicol kommer Fattiga Riddares forum upp på andraplatsen. Så jag kör lite till, för det kan ju funka så att det leder in folk hit så de får läsa vilket skitföretag det är:
Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol är skiiiiiiiit!
Funkar det, tror ni?

Den var fin! Cheesy
Loggat
HCP
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #9 skrivet: Juni 12, 2010, 12:40:19 »

Satans Unicol, vilket rövarföretag det är! Vem fan vill egentligen göra affärer med såna som Unicol? Unicol är skit och ju mer vi skriver att de är skit ju mer kommer ploppa upp när folk googlar på Unicol. Så Unicol är skit och ohederligt företag bara så ni vet....!

Om jag googlar på Unicol kommer Fattiga Riddares forum upp på andraplatsen. Så jag kör lite till, för det kan ju funka så att det leder in folk hit så de får läsa vilket skitföretag det är:

Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol Unicol är skiiiiiiiit!
Funkar det, tror ni?

Nej, det funkar inte.
Google snarare bestraffar flood av sökord.
Loggat
elwing
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 30


« Svara #10 skrivet: Juni 12, 2010, 19:42:06 »

Fattiga riddare ligger nu på förstaplats  när man söker på Unicol


unicol unicol unicol unicol
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #11 skrivet: Juni 12, 2010, 19:56:44 »

Med tanke på hur många som lagt negativa omdömen o Unicol, så är det jättebra att detta ligger HÖGT på sökningar på Google!
Jag får upp Fattiga Riddare som tvåa om jag använder sökordet "Unicol"! Det underlättar för nästa stackare som blir pådyvlad nåt skit på ett felaktigt sätt!
Loggat
juridikjuridik
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #12 skrivet: Januari 28, 2011, 22:36:12 »

Saken är den att jag befann mig 9 mil från hemmet hos min mamma när delgivningsmannen var här. Min dotter på 16 år öppnade dörren och han frågade efter mig, min dotter svarade då att jag inte var hemma varefter han överlämnade brevet till henne och bad henne ge det till mig när jag kom hem. När jag ringde Intrum idag kontaktade de Unicol för att höra vad de sa om detta, svaret blev att delgivningsmannen skrivit att JAG öppnat dörren, ERKÄNT att det var jag men vägrat skriva på....


Tre saker är viktiga här

1. viktigast av allt RING KRONOFOGDEN och medela vad som hänt. Dom kommer att skita i de du säger men tvinga dem att göra en notering på att du har ring och att du bestrider delgivningen ( spelar ingen roll om betalningsförelägandet är korrekt eller ej utan du bestrider i första hand den utförda delgivningen. ring 0771 737373 och säg åt den som svara att du har blivit utsatt för bedrägeri, okej. gör det nu och bestrid att du har blivit delgiven detta föreläggande.

2: Efter att du har ring gör du detta. Ring upp ursprungssökande och tala med dem. Om skulden är korrekt så lös den direkt med dem om det går (avbetalning etc ) går inte de så ringer du till ombudet och försöker med samma sak där.
 
3: Ring 0771 73 73 00 och begär att få tala med den teamleader som är ansvarig för det område som du bor i. Du förklarar för teamleadern ( som kommer att vara svår som fan att få tag i ) att - du har blivit utsatt för en "fejkad" delgivning. Team leadern kommer att fråga dig vart du bor och kolla upp vem som kör i ditt område. Detta är viktigt för dig för om du väljer att ta detta till tingsrätten så har du nu bevis för att du har ringt in till myndigheten, du har kontakt rätt kontor och teamleadern vet vem som är skyldig.

Jag vet detta för du är knappast den första som råkat ut för de här. Kronofogden är bara inte så speciellt stolta över detta och vill inte heller att allmänheten skall veta hur det igentligen går till med delgivningar....









Loggat
juridikjuridik
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #13 skrivet: Januari 28, 2011, 22:40:29 »

Kan tilläggas att detta kallas inte för en surrogatdelgivning ( som nämnts här ovan ) utan för en tillställelse dvs den svarande ( du ) har blivit tillställd handlingen vilket juridiskt innebär samma sak som en underskrift. En delgivning behöver ingen underskrift för att bli delgiven. Delgiven blir du när du beveserligen har rört eller på annat sätt förstått innebörden av det föreläggande som riktas mot dig. Med andra ord. Kan du bevisa att delgiaren ljugen så åker han dit på grov trolöshet mot huvudman och kan inkassera upp till 8år bakom galler Grin
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #14 skrivet: Januari 29, 2011, 14:56:05 »

Kan tilläggas att detta kallas inte för en surrogatdelgivning ( som nämnts här ovan ) utan för en tillställelse dvs den svarande ( du ) har blivit tillställd handlingen vilket juridiskt innebär samma sak som en underskrift. En delgivning behöver ingen underskrift för att bli delgiven. Delgiven blir du när du beveserligen har rört eller på annat sätt förstått innebörden av det föreläggande som riktas mot dig. Med andra ord. Kan du bevisa att delgiaren ljugen så åker han dit på grov trolöshet mot huvudman och kan inkassera upp till 8år bakom galler Grin
I teorin, ja.
I praktiken känner jag inte till att någon delgivare har åkt dit så det sjunger om det. Förhoppningsvis ryker någon delgivare rejält in som en markering till andra.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: