Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lögn kring delgivning  (läst 9291 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tennis031
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 148


« skrivet: April 29, 2010, 12:18:06 »

Hejsan

Sitter och funderar lite. Min sambo har blivit sökt i en annan bostad vi har. Hon är delgiven för en el-räkning från Intrum som enligt dom själva vart lyckad. Man säger sig ha fått en dörr öppnat, talat med min sambo som vägrat att skriva på. Min fråga är nu, om man aldrig träffat någon delgivningsman och det aset ljuger, hur går man vidare i det?

Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #1 skrivet: April 29, 2010, 12:57:43 »

Begär att se en eventuell namnteckning och sen visa en jämförelse när ni gör en polisanmälan för urkundsförfalskning.

Det är iaf vad jag skulle göra.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Tennis031
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 148


« Svara #2 skrivet: Maj 03, 2010, 10:28:09 »

Hej

TAck för svar. Saken är den att dom säger att personen "vägrat skriva på" men godtagit delgivning. Därav en lyckad sådan. Jag e så jävla förbannad eftersom jag VET att min sambo är minst 3 mil från den aktuella adressen. Jag har iallafall fått betala en delgivningsdebitering och det är den jag är intresserad av att kräva tillbaka.

Jävligt läskigt detta, en "lyckad" delgivning innebär ju att en dom till och med skulle kunnas skrivas ut utan en persons medgivande...
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #3 skrivet: Maj 03, 2010, 11:14:52 »

Det du skulle gjort är att ha dragit detta inför domstol.

Dvs bestridit åtminstone delgivningskostnaden, men betalt kapitalbeloppet.
Därmed är del av fordran tvistlig och om dom ändå ville kräva in delgivningskostnaden så skulle dom varit nödgade att stämma dig i Tingsrätten. Till 99,99% så hade dom inte vunnit det målet.

Att nu få tillbaka pengarna innebär förmodligen att du måste stämma Intrum, eller förmodligen Unicol Delgivning, som deras delgivningsavdelning heter.

Prata med elbolaget och förklara situationen om att varken du eller din sambo blivit delgiven, och att du kräver att dom ska plocka fram hållbara bevis för deras påstående om lyckad delgivning.
"Hota" också med att du överväger att gå vidare med detta.

Btw, jag drar slutsatsen av att det är Unicol som delgav dig, eller gick det genom Polisens stämningsmän?
Det finns viss regelskillnad där avseende delgivningsförfarandet.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Tennis031
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 148


« Svara #4 skrivet: Maj 03, 2010, 14:01:09 »

Hallå.
Delgivningen kommer från Intrum så i detta fallet bör det vara Unicol. Problemet som jag ser det är att jag har en inneboende i lägenheten dom besökte som bor där utan att det finns några papper så att säga. Delgivningsmannen påstår att denna personen har öppnat - sagt sig vara min sambo - men vägrat skriva på. Det är detta som gör frågan lite känslig. Man har enligt Unicol öppnat dörren till vår lägenhet medans tjejen i lägenheten säger att hon aldrig gjort detta. Hon det en ter sig så är det för mig en stor gåta hur en delgivning kan gå till när man inte ens träffat rätt person, att man ens kan delge någon utan namntäckning är oxå helt sjukt. I ett bostadshus skulle ju vem som helst kunna kliva fram och säga sig vara en person. På samma sätt som en person även skulle kunna ta emot bud eller försändelser med personlig leverans.
Loggat
anno
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 246

Kunskap är makt !


« Svara #5 skrivet: Maj 03, 2010, 14:08:07 »

Hallå.
Delgivningen kommer från Intrum så i detta fallet bör det vara Unicol. Problemet som jag ser det är att jag har en inneboende i lägenheten dom besökte som bor där utan att det finns några papper så att säga. Delgivningsmannen påstår att denna personen har öppnat - sagt sig vara min sambo - men vägrat skriva på. Det är detta som gör frågan lite känslig. Man har enligt Unicol öppnat dörren till vår lägenhet medans tjejen i lägenheten säger att hon aldrig gjort detta. Hon det en ter sig så är det för mig en stor gåta hur en delgivning kan gå till när man inte ens träffat rätt person, att man ens kan delge någon utan namntäckning är oxå helt sjukt. I ett bostadshus skulle ju vem som helst kunna kliva fram och säga sig vara en person. På samma sätt som en person även skulle kunna ta emot bud eller försändelser med personlig leverans.

Läs det här, kanske du hittar något !   
http://www.jk.se/Beslut/Tillsynsarenden/4919-05-22.aspx
Loggat

Anno92
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #6 skrivet: Maj 04, 2010, 10:01:17 »

Läs det här, kanske du hittar något !   
http://www.jk.se/Beslut/Tillsynsarenden/4919-05-22.aspx
Det där handlar om spikningsdelgivning, medans Tennis031 dilemma är en surrugatdelgivning.
Två olika delgivningsförfaranden alltså.

Även om det skulle anses vara en spikningsdelgivning så skall det finnas beslut om att spikning får användas och detta skall alltså ske med stämningsman eller likvärdig.

Det du, Tennis031 skriver nu innebär att delgivningen mest troligt inte kan anses riktig, även om din "inneboende" skulle ha tagit emot handlingen.

Du har tre saker som talar emot att delgivning skett:

Ingen namnunderskrift eller annat som bevisar att delgivningen är utförd. Då Unicol inte är förordnade stämningsmän har dom heller inte de möjligheter till "tvångsdelgivning" som stämningsmännen har. Dom behöver alltså rena bevis för sin påstått utförda delgivning!

Det andra är att surrugatdelgivning kan ske under följande förhållanden:

Citat
S.k. surrogatdelgivning innebär att delgivning sker med annan
än den sökta fysiska eller juridiska personen. Enligt 12 § första
stycket DelgL får, när enskild person som söks för delgivning
inte påträffas på sitt kända hemvist inom riket, handlingen
lämnas till vuxen medlem av den söktes hushåll. Påträffas inte
heller sådan person får handlingen lämnas till den söktes hyresvärd,
om denne bor i samma hus, eller till annan som i hyresvärdens
ställe har tillsyn över huset och bor där. Om den
sökte driver rörelse med fast kontor och träffas han inte där
under vanlig arbetstid får handlingen lämnas på kontoret till
någon som är anställd där.
Om en enskild person söks för delgivning på sin arbetsplats
men inte träffas där under sin vanliga arbetstid får handlingen
enligt 12 § andra stycket DelgL lämnas till den söktes arbetsgivare.
Med arbetsgivare avses en person i företagsledande
eller därmed jämförlig ställning eller chefen för den personaladministrativa
verksamheten på den söktes arbetsplats.
Enligt 13 § första stycket DelgL får handling lämnas på kontoret
till någon som är anställd där i det fallet att annan juridisk
person än staten har kontor där förvaltningen förs. Detta förutsätter
dock att någon som har rätt att ta emot delgivning för
den juridiska personen normalt har sitt arbete på kontoret men inte påträffas
där under vanlig arbetstid.
Som vuxen medlem av hushållet får man tolka som vuxen person som är skriven eller styrkt som boende i samma bostad som dig.
Du skriver själv att din "inneboende" inte är skriven där, vilket innebär att man hamnar i en bevisfråga där delgivningsföretaget får bevisa att personen bor där.

Citat
Meddelande om delgivning

Vid delgivning enligt 12 eller 13 §§ DelgL ska meddelande om
delgivningen
enligt 12 § fjärde stycket respektive 13 § andra
stycket DelgL sändas med posten till den fysiska respektive
juridiska personen under den vanliga adressen.
Enligt 19 §
tredje stycket samma lag ska delgivningen anses ha skett när
de beskrivna surrogatdelgivningsåtgärderna har fullgjorts.
Har Du fått något meddelande tillsänt Dig i lösbrev i enlighet med det som jag markerat i citatet?

Stå på Dig, annars gör någon annan det! Cool

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Lotta1234
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #7 skrivet: Maj 04, 2010, 19:28:14 »

Har idag varit med om precis samma sak, fick en elräkning från Intrum, där delgivningskostnad var inkluderad. Saken är den att jag befann mig 9 mil från hemmet hos min mamma när delgivningsmannen var här. Min dotter på 16 år öppnade dörren och han frågade efter mig, min dotter svarade då att jag inte var hemma varefter han överlämnade brevet till henne och bad henne ge det till mig när jag kom hem. När jag ringde Intrum idag kontaktade de Unicol för att höra vad de sa om detta, svaret blev att delgivningsmannen skrivit att JAG öppnat dörren, erkänt att det var jag men vägrat skriva på.... Allt är med andra ord lögn, har ju massa vittnen på att jag inte var hemma. Hur ska jag göra nu? Känns ju inte så kul att betala in delgivningskostnaden, har dock betalat kapitalbeloppet till elbolaget.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: