Sidor: 1 [2] 3 4 ... 14   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Följ min resa på Tradera!  (läst 164615 gånger)
0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Mats A
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 748



« Svara #15 skrivet: Mars 20, 2010, 18:54:45 »

Räkna med att förhandla en del om priser mm
Har du ett antal säljare med samma artikel (nästan alltid) välj då en s.k Gold supplier.
Denna har nämligen redan genomfört ett antal lyckade affärer och är troligen ingen bedragare.

Såg att den säljare du fastnat för har över 1600 objekt i sitt showroom
Detta brukar innebära att du kan hitta dem billigare hos en annan säljare.
Dom tillverkar dom knappast själva utan är grossister.

bra info. tack

Sedan har du problemet med märkningen. (om det står RayBan)
Du kan få dom beslagtagna vid tullen (även få böter).
Bli avstängd från tradera (först får man auktionerna nedstängda, om man lägger ut fler = avstängning)
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #16 skrivet: Mars 20, 2010, 18:55:14 »

Nu har de svarat. Känns stabilt, jag har en ny vän i Kina, Alice. Hade hoppats på en Cheng, men what the heck.

Priset per glajja är alltså 10 dollar inklusive frakt. Med en kurs på 7.1075 gör det cirkus 72 kronor styck. 12 par kostar 864 kronor och Western Unions avgift gissar jag rymmer sig inom min 1000-lapp som var startkapitalet.

Rådet att förhandla är bra, men jag har ingen lust, 72 pix styck känns ok. Jag är helt grön på det här och känner mig inte riktigt mogen för att börja deala, dessutom var det inte att tjäna så mycket som möjligt som var det som lockade mig, mer själva affärsmekanismen. Så dealbiten sparar jag, men tackar för tipset.

Tullar och andra eventualiteter väljer jag att blunda för, det skulle ta bort tjusningen.  Wink

Är lite osäker på om jag ska välja Ed Hardy-brillor istället. Stekhett varumärke.

Vad säger ni, ska jag gasa in i den här dealen?

RE?10usd/per sunglasses
lördag 20 mars 2010 17.11
Från:
Den här avsändaren har verifierats med DomainKeys
"Huh?" <firstbrandshop@yahoo.cn>
Lägg till avsändaren i Kontakter
Till:
Dear Mr Robert:
Thanks for your inquiry,We can offer brand name sunglass with the best quality,This is our website: http://www.firstbrandshop.com/index.php/Class/index/cname/edhardy/cid/53.html
The price we can offer
 
CIF:     brand sunglass: 10usd/per
MOQ: 12 pcs
ship time: 4-7days
 
The price includes ship fee,We can offer cheaper price if you order more,We do business over the world.the price and service we can offer the best,welcome to inquiry more information
msn: firstbrandshop@hotmail.com
yahoo: firstbrandshop@yahoo.cn
Thanks
Best regards
Alice
Loggat

Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #17 skrivet: Mars 21, 2010, 00:18:06 »

Min bästis i Kina, Alice, har nu svarat att det går att blanda ur sortimentet. Om ingen viftar med röda flaggor så beställer jag 12 brillor imorgon, det blir 4x3 av olika sorter. Kan inte släppa Ed Hardy, samtidigt som Ray Ban är en klassiker. Känns som en kul mix.
Loggat

Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #18 skrivet: Mars 21, 2010, 00:37:32 »

Robert, Helt rätt tänkt. Kollar hur det funkar sedan tar man resten sedan. Lite läropengar är det värt. Att du inte krånglar till det för mycket tycker jag är rätt. Detaljer och vinster får komma senare. Först se och lära. Litet kapital, vilket ger liten risk. Ska följa det här med spänning Grin
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #19 skrivet: Mars 21, 2010, 01:03:40 »

Robert, Helt rätt tänkt. Kollar hur det funkar sedan tar man resten sedan. Lite läropengar är det värt. Att du inte krånglar till det för mycket tycker jag är rätt. Detaljer och vinster får komma senare. Först se och lära. Litet kapital, vilket ger liten risk. Ska följa det här med spänning Grin
Tack. Att krångla var inte syftet, nog så krångligt ändå för en nybörjare och läropengarna hoppas jag kan räknas in i ett +/- 0-scenario.

Ska sova på vilka glasögon jag väljer och göra beställningen i morgon. Varför jag fastnade för Ed Hardy är för att jag får en bättre mix, Ray Ban funkar för alla, men med Ed kanske jag kan få en "stickare". Går det åt pipan med Ed så har jag ju basen i Ray ban.
Loggat

Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #20 skrivet: Mars 21, 2010, 01:11:09 »

 Flagga det här meddelandet
Huh? SV: RE?10usd/per sunglasses
lördag 20 mars 2010 21.35
Från:
Den här avsändaren har verifierats med DomainKeys
"Huh?" <firstbrandshop@yahoo.cn>
Lägg till avsändaren i Kontakter
Till:
"Robert
Hi friend,
thanks for your reply me
yes friend,we can offer mix order of 12 pcs sunglass,
ok.pls send me the id numbers of sunglass ,then i check
thanks
best regards
Alice

--- 10?3?21?Huh?

Stabilt, hon kallar mig vän, också får jag mail med kinatecken, bara det är värt en hel del Grin

Edit. Såg nu att kinatecknen omvandlas till smileys när jag kopierar och lägger in texten. Där det dyker upp  Huh? i svarsbreven är det ursprungligen en massa konstiga tecken, kinastuff  Cool
Loggat

Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #21 skrivet: Mars 21, 2010, 01:50:50 »

Drog iväg en orderförfrågan. Valde att sprida det lite, det blev 6 klassiska Ray Ban, 3 Ed Hardy och 3 Dior. Ed Hardy "killbrillor", Dior "tjejbrillor". Mixen gjorde jag för att ha dels en som jag bedömer det bra bas, Ray Ban, de andra för att de kittlar lite att chansa på något, även om de glasögonen inte ligger i min smak.

SV: Huh? SV: RE?10usd/per sunglasses
söndag 21 mars 2010 01.42
Från:
"Robert
Visa kontaktinformation
Till:
"Huh?" <firstbrandshop@yahoo.cn>
Hi my Friends.

I will order this:

3 pcs Ray Ban_8 Prod. ID 1020
3 pcs Ray Ban_6 Prod. ID 1018
3 pcs Ed Hardy_6 Prod. ID 964
3 pcs Dior_69 Prod. ID 943

If this is possible I will arrange the transfer of money via WU tomorrow.

Best Regards

Robert
Loggat

Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #22 skrivet: Mars 21, 2010, 12:58:52 »

Ostabilt i glasögonbranschen, fick detta mail från Alice.

Hon har givit fel pris på en vara, så totalpriset går upp 85 kronor. Funderar på om jag ska strunta i det, det gör mig lite sur. Fast å andra sidan, det gör mina glasögon 7 Kr dyrare per styck, kanske inte så mycket att sura över?! Jag gör så här. Prishöjning till trots så ligger själva produkterna fortfarande inom ramen för min 1000-lapp. Så jag tror jag ljuger lite för mig själv och bokför avgiften för W.U under kontot "hoppsan". Ska fundera lite på det, inga stora pengar men ett litet avsteg från planen. Tar en sväng på Alibaba och kollar priser. Men, oavsett om de försöker "blåsa" mig så känns det rätt ok, 12 dollar, jag har varit med om värre Smiley Eller; om det är ett bra bolag så vet de att ta betalt därefter, sådant kan vara värt en del.

RE?10usd/per sunglasses(the total and payment details)
söndag 21 mars 2010 09.28
Från:
Den här avsändaren har verifierats med DomainKeys
"Huh?" <firstbrandshop@yahoo.cn>
Lägg till avsändaren i Kontakter
Till:
"Robert
Hi friend,
thanks for your reply
sorry i made the mistake .the number of id 1018 sunglass price is 14usd/per,others are all 10usd/per
so the total is : 9*10+3*14=132 usd
so 132usd is the right price,
 
the western union payment is
 
first name: zhigong
last name: li
address: guangzhou city guangdong province china
zip: 510000
thanks
best regards
Alice
Loggat

Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #23 skrivet: Mars 21, 2010, 13:23:31 »

Nu har jag surat färdigt, jag accepterar det lite högre priset. Jag uppskattar Alice snabba svar, och sedan får jag en bra magkänsla runt deras prylar. Åker till Western Union och betalar idag. Tydligen kan man göra det via nätet, men så kul ska vi inte ha idag, det får bli en annan gång.  Grin

Tror min glasögonmix är en dräpare, skulle ju sova på saken men bestämde mig redan igår. Faktiskt så känns det som brillorna jag hade valt även idag.
Loggat

Mats A
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 748



« Svara #24 skrivet: Mars 21, 2010, 13:44:30 »

Råbert. Du fårbli min chef....any day Grin Grin Grin Grin
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #25 skrivet: Mars 21, 2010, 15:49:43 »

Råbert. Du fårbli min chef....any day Grin Grin Grin Grin
Ha-ha, tack, tror vi skulle kunna ha rätt kul Grin

Nu är det klarrt å bettart. Med avgiften W.U tog samt deras "flexibla" dollarkurs slutade notan på 1.168 kr. Det gör att varje glasögonpar har kostat 97 kronor, vilket också blir min breakeven. Om jag, kameran och Badongo kommer överens ska jag lägga upp en bild på kvittot.

168 kronor över budget, det kan jag leva med. Hoppas nu bara prylarna är ok och kommer inom rimlig tid, max en vecka är utlovad. Om allt är bra med den här leverantören så fortsätter jag, ett lite högre pris är inte alltid det billigaste i slutändan om man ser till helheten. Givetvis kommer min bästis Alice att få smaka på Herr Prut, men det blir nästa vända, om det nu blir någon.

Så nu är det bara att vänta. Mina Pokemonspel borde dyka upp i början av veckan. Dessa får fungera som läroobjekt på Tradera. Funderar på om jag ska splitta dem i 4 auktioner? Kanske gör jag en "portofuling", om det är inom rimliga gränser, målet är hur som helst att bärga hem de 232 kronor de kostat mig.
Loggat

Noomi
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 755


« Svara #26 skrivet: Mars 21, 2010, 16:41:35 »

Är det 12 glasögon du har köpt Robert? Ju mer du beställer ju billigare bör det bli.
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #27 skrivet: Mars 21, 2010, 16:42:33 »

Bonusinfo. Alice heter egentligen Zhigong Li. Tunga prylar att svänga sig med på årets fasanjakt med Rotary Grin
Loggat

Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #28 skrivet: Mars 21, 2010, 16:46:01 »

Är det 12 glasögon du har köpt Robert? Ju mer du beställer ju billigare bör det bli.
Japp, 12 glasögon som var deras minimikvantitet/order. Givetvis så borde det bli billigare att beställa fler, men just nu har jag inte råd att spekulera med mer än en lax, men om detta slår väl ut så blir nästa beställning större.  Smiley
Loggat

Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #29 skrivet: Mars 21, 2010, 16:47:51 »

Bonusinfo. Alice heter egentligen Zhigong Li. Tunga prylar att svänga sig med på årets fasanjakt med Rotary Grin
Hoppas inte "Zhigong Li" på kinesiska betyder "du är blåst din feta västerlänning"  Grin
Loggat

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 14   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: