Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Köpa bilar & göra iordning för er som kan och har tid...  (läst 15940 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« skrivet: Mars 16, 2010, 12:33:54 »

Jag har ju världens chans att tjäna lite extra pengar men då behövs en buffert som jag inte har. Men så fort bufferten finns så ska jag köpa dom rätta bilarna för en bra peng och göra iordning.

En kompis gjorde ett fint klipp för ett tag sen. Köpte en pickup för 10' som hade en rasad motor.. han köpte den och kom över en beggad motor för 5'. Bytte motorn och besikta & skatta bilen, sen såld efter en vecka för 35'  Utlägg, 17' och 2 dagars jobb.

Vinst 18'  på en vecka.   Men det gäller ju att hitta dom "guldklimparna"  annars så kanske vinsten ligger mellan 2-10' beroende på skick & hur mkt jobb man får lägga.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #1 skrivet: Mars 16, 2010, 13:50:37 »

Höll på och köpte och sålde bilar för en massa år sedan, mest av intresse och för att kunna åka "gratis". Visst går det att göra en slant men det har blivit mycket svårare eftersom allt fler håller på med att köpa och sälja. Kanske beror det en del på var man bor.

Många som säljer idag har helt fel utgångspris på sin bil, läs in dig på modellen, se vad rätt prisbild är och ha som mål att aldrig pruta mindre än 30%. Med tiden känner du hur mycket du kan pruta, vilket du måste bli bra på. Många säljer för att de bara måste ha pengar snabbt. Ta reda på typfelen så slipper du göra bort dig på enkla saker. Kolla ägarhistorik innan du köper, 0771-141516.

Lägg tid på en rekond, en polermaskin kostar 3-400 på biltema. En in/utvändig rekond betalar sig alltid. glöm inte rutorna. Undvik bilar med synlig rost, om du inte är duktig på att fixa sådant. Många köper med ögonen.
Köp alltid en bil som är besiktad minst ett halvår. En ac som bara ska fyllas på är alltid trasig.

Sommartid funkar större bilar bäst, vintertid mindre. Ha alltid ett bra svar på varför du säljer, den frågan kommer nästan alltid, speciellt som du bara har haft bilen en kort tid och de flesta brukar kolla historiken.

Lägg tid på annonsen både vad gäller text och bilder. Blocket tycker jag funkar bäst.

Fungerar men är betydligt svårare än vad man tror , speciellt om man saknar erfarenhet och is i magen. Se det mer som en kul hobby som i bästa fall betalar sig. Historier om de stora "klippen" finns alltid men är sällsynta i verkligheten. Speciellt om man lirar i den klass du hintar om.


Loggat

Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #2 skrivet: Mars 16, 2010, 13:57:09 »

Höll på och köpte och sålde bilar för en massa år sedan, mest av intresse och för att kunna åka "gratis". Visst går det att göra en slant men det har blivit mycket svårare eftersom allt fler håller på med att köpa och sälja. Kanske beror det en del på var man bor.

Många som säljer idag har helt fel utgångspris på sin bil, läs in dig på modellen, se vad rätt prisbild är och ha som mål att aldrig pruta mindre än 30%. Med tiden känner du hur mycket du kan pruta, vilket du måste bli bra på. Många säljer för att de bara måste ha pengar snabbt. Ta reda på typfelen så slipper du göra bort dig på enkla saker. Kolla ägarhistorik innan du köper, 0771-141516.

Lägg tid på en rekond, en polermaskin kostar 3-400 på biltema. En in/utvändig rekond betalar sig alltid. glöm inte rutorna. Undvik bilar med synlig rost, om du inte är duktig på att fixa sådant. Många köper med ögonen.
Köp alltid en bil som är besiktad minst ett halvår. En ac som bara ska fyllas på är alltid trasig.

Sommartid funkar större bilar bäst, vintertid mindre. Ha alltid ett bra svar på varför du säljer, den frågan kommer nästan alltid, speciellt som du bara har haft bilen en kort tid och de flesta brukar kolla historiken.

Lägg tid på annonsen både vad gäller text och bilder. Blocket tycker jag funkar bäst.

Fungerar men är betydligt svårare än vad man tror , speciellt om man saknar erfarenhet och is i magen. Se det mer som en kul hobby som i bästa fall betalar sig. Historier om de stora "klippen" finns alltid men är sällsynta i verkligheten. Speciellt om man lirar i den klass du hintar om.



Märkesmekaniker så tillgång till det mesta finns  Wink

Men självklart hittar man inte dom där klippen ofta.. men det är fan så skönt när/om man gör det.

Men som sagt.. måste ju ha bufferten först.. sen ska jag försöka mig på det iaf. Flera på jobbet som lyckas hela tiden känns det som. JAG VILL MEEED !!   Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #3 skrivet: Mars 16, 2010, 14:24:19 »

Höll på och köpte och sålde bilar för en massa år sedan, mest av intresse och för att kunna åka "gratis". Visst går det att göra en slant men det har blivit mycket svårare eftersom allt fler håller på med att köpa och sälja. Kanske beror det en del på var man bor.

Många som säljer idag har helt fel utgångspris på sin bil, läs in dig på modellen, se vad rätt prisbild är och ha som mål att aldrig pruta mindre än 30%. Med tiden känner du hur mycket du kan pruta, vilket du måste bli bra på. Många säljer för att de bara måste ha pengar snabbt. Ta reda på typfelen så slipper du göra bort dig på enkla saker. Kolla ägarhistorik innan du köper, 0771-141516.

Lägg tid på en rekond, en polermaskin kostar 3-400 på biltema. En in/utvändig rekond betalar sig alltid. glöm inte rutorna. Undvik bilar med synlig rost, om du inte är duktig på att fixa sådant. Många köper med ögonen.
Köp alltid en bil som är besiktad minst ett halvår. En ac som bara ska fyllas på är alltid trasig.

Sommartid funkar större bilar bäst, vintertid mindre. Ha alltid ett bra svar på varför du säljer, den frågan kommer nästan alltid, speciellt som du bara har haft bilen en kort tid och de flesta brukar kolla historiken.

Lägg tid på annonsen både vad gäller text och bilder. Blocket tycker jag funkar bäst.

Fungerar men är betydligt svårare än vad man tror , speciellt om man saknar erfarenhet och is i magen. Se det mer som en kul hobby som i bästa fall betalar sig. Historier om de stora "klippen" finns alltid men är sällsynta i verkligheten. Speciellt om man lirar i den klass du hintar om.



Märkesmekaniker så tillgång till det mesta finns   Wink
Men då så, kör på Grin
Loggat

kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #4 skrivet: Mars 16, 2010, 16:25:57 »

Ett tips är med att var försiktig för visst kan man göra bra affärer med bilar.
Men du går alltid på 1 mina om du gör ett antal affärer då gäller det ju att ha kvar en liten buffert
av det du kanske har tjänat.Hade det bara vart vinst så hade fler personer sysslat med denna verksamhet.
Det finns alltid falluckor i denna branch+att hitta klippet är inte alltid så enkelt som det verkar
Loggat
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #5 skrivet: Mars 16, 2010, 16:30:18 »

Ett tips är med att var försiktig för visst kan man göra bra affärer med bilar.
Men du går alltid på 1 mina om du gör ett antal affärer då gäller det ju att ha kvar en liten buffert
av det du kanske har tjänat.Hade det bara vart vinst så hade fler personer sysslat med denna verksamhet.
Det finns alltid falluckor i denna branch+att hitta klippet är inte alltid så enkelt som det verkar

Så sant så.. men jag tänker inte stressa med flera bilköp.. jag tar tillfällena när jag känner att det känns bättre än bra. Men tack för varningen.. många tänker nog inte på det.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #6 skrivet: Mars 16, 2010, 16:34:57 »

Det stämmer så otroligt bra för om man tror på en sak så blir man tyvärr lite förblindad ibland.
Många speciellt män/Karlar drömmer högre än vad dom kan åstadkomma.
Jag önskar jag kunde lite mer om bilar men jag hatar verkligen att krångla med skitiga motorer etc.
Jag tjänar helt ok på att köra långtradare+mitt extra här hemma.
Loggat
Roffe2010
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #7 skrivet: Mars 16, 2010, 20:02:52 »

Har även jag testat detta en del..

Men kommer oftast över bilar som är mest intressanta för MIG, så bilen jag köpt in vill jag behålla. Eftersom man gjort ett klipp så känns det bra och bilen får stå kvar ett tag. Kommer sedan på att den skulle säljas, och oftas då det är riktigt tomt i plånboken. SÅ den säljs i panik, utan vinst oftast! Smiley

Ska titta efter bilar som jag inte gillar hädanefter!

Det går att göra riktiga fynd ibland, om man är SNABB! Man är ju inte ensam om att leta billiga bilar..

ELLER så köper man billiga bilar av rätt sort, och säljer delar från dessa. Om man vill lägga lite tid på att skicka saker hit och dit.
Loggat
sneeze
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 105



« Svara #8 skrivet: Mars 18, 2010, 21:14:11 »

Jag har för mig att man inte kan byta ägare på hur många bilar som helst per år. Jag har ingen källa på det men kolla upp det innan Bosse-syndromet drabbar er för mycket.  Wink
Loggat

what comes around, goes around
Thomas Sakshaug
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 132



Hemsida
« Svara #9 skrivet: Mars 18, 2010, 21:23:53 »

Samhället är på väg mot grönare bilåkande.  De gamla bilarna måste förmodligen få nya gröna motorer för att i framtidsperspektivet bli värda nåt.  Naturligtvis kan du tjäna pengar om du kan laga upp själv, om du har tur.  Det är ungefär som med konstnärer, det går aldrig att räkna arbetstid, så frågan är ju då om det kanske är bättre att hitta andra sätt att tjäna pengar... på tid.
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
Roffe2010
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #10 skrivet: Mars 19, 2010, 09:57:57 »

Jag har för mig att man inte kan byta ägare på hur många bilar som helst per år. Jag har ingen källa på det men kolla upp det innan Bosse-syndromet drabbar er för mycket.  Wink

Nu är inte jag 100 på detta, men jag har för mig att det inte fanns en gräns per år. Utan att man fick äga x antal bilar samtidigt.
Men jag kan ha fel!
Loggat
JohanHva
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 258


« Svara #11 skrivet: Mars 19, 2010, 10:17:21 »

Jag var s.k bilhandlare med kontoret på fickan i yngre dar (preskriperat)
Om man omsatte för många bilar per år riskerade man att klassas som bilhandlare
kommer inte ihåg hur många det gällde men kan ha varit 6-8 per år.
 Lösningen var att familj och vänner ställde upp och skrev sig som köpare och att jag sedan sålde för deras räkning.

På åttiotalet var det bättre kvalitet på beg bilar tycker jag och det var definetivt lättare att tjäna pengar på dessa

Men det går nog fortfarande tjäna pengar för den händige
Loggat
sneeze
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 105



« Svara #12 skrivet: Mars 19, 2010, 23:30:26 »

Jag var s.k bilhandlare med kontoret på fickan i yngre dar (preskriperat)
Om man omsatte för många bilar per år riskerade man att klassas som bilhandlare
kommer inte ihåg hur många det gällde men kan ha varit 6-8 per år.
 Lösningen var att familj och vänner ställde upp och skrev sig som köpare och att jag sedan sålde för deras räkning.

På åttiotalet var det bättre kvalitet på beg bilar tycker jag och det var definetivt lättare att tjäna pengar på dessa

Men det går nog fortfarande tjäna pengar för den händige

Det var precis det jag hade för mig.
Loggat

what comes around, goes around
DLuXe
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 200


« Svara #13 skrivet: Mars 16, 2011, 00:16:53 »

Ehm ursäkta att jag förstör glädjen...men de flesta svenskar är snåla och behåller en bil tills den börjar strula och av den anledningen vill de sälja bilen. Så ibland kan det dyka upp oförutsedda utgifter efter du köpt bilen. Sedan är det bara att räkna med att det finns fler som håller på som nämnt i tråden. Så du lär inte vara ensam om idén...men annars var det en fin tanke.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: