Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Då var det dags.  (läst 49609 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« skrivet: Mars 15, 2010, 12:18:13 »

Jaha, då har jag skickat mitt första preskriptionsinvändande. Jag misstänkte att den här dagen kanske skulle komma, även om jag hoppades att jag skulle slippa.

För 2-3 år sedan började jag ta tag i min skuldsituation, betalade allt jag hade hos Kronofogden och ordnade avbetalningsplaner med alla inkassobolag som fortfarande hörde av sig (alla skulder var mellan 6 och 8 år gamla, och eftersom jag fram tills nu studerat och levt på existensminimum så hade de inte fått mer än ett par ören genom åren). Jag ringde till och med upp några inkassobolag jag mindes att jag tidigare fått brev från och frågade om jag hade skulder där. I julas fick jag lån genom min sambo och betalade hela rubbet (120 000 kr), och betraktade mig därefter som helt skuldfri. Jag tänkte att om jag nu mot all förmodan missat någon så har de ju faktiskt inte hört av sig inom tiden för preskription.

OCH, naturligtvis, nu dyker det upp ett brev från Transcom Credit Management Services AB. De vill ha över 9000 från mig och tänker "kontrollera om de kan driva in skulden via rättsliga åtgärder" med tillhörande önskemål om kontakt för uppgörelse och information om att jag kommer att få ytterligare kostnader och en anmärkning. Det är fördelat på tre ärenden av "obetalda samtalsavgifter till Tele 2" daterade år 2000. Saken är den att jag VET att jag inte har tagit emot några kravbrev från dem de senaste tre åren, för även om jag tidigare haft en period då jag bara kastade brev oöppnade och stoppade huvudet i sanden så har jag gjort den exakta motsatsen under denna tiden.

Det riktigt jävliga är att jag vet vad det här är för skulder från början, jag var bara 19 år då och ganska dum i huvudet om jag får säga det själv, för jag minns att jag skrev på en intresseanmälan om förval Tele 2 utanför en matbutik (av en såndär påstridig "hallå fröken!"-säljare ni vet) som jag sedan inte ens kunde utnyttja en sekund av för dagarna innan hade Telia stängt av min hemtelefon. Räkningarna med månadsavgifter och abonnemangskostnader från Tele 2 började komma i posten trots detta, och hamnade till sist i den gigantiska slänghögen med oöppnade krav. Jaja, det är väl inget som går att göra något åt så här långt efteråt - jag borde ju hört av mig till dem då för annulering.

Jag antar hursomhelst att det här är ett "går det så går det"-försök av dem nu, men jag vill ändå höra med er vad ni tror jag har för chanser att få igenom preskriberingen? Jag har bott på samma adress de senaste två åren och jag vet GARANTERAT att här inte har kommit något brev från dem, men om de nu skulle hävda att de skickat någon påminnelse under 2007 så kan jag visa att jag flyttat minst tre gånger mellan 2005 och 2007 (utan att beställa eftersändning, det fick jag inte eftersom jag hade en skuld hos Svensk Adressändring då). De borde ha fått min invändan idag, med följande formulering (kopierat från det här eminenta forumet förstås):

-
Angående Era Aktnummer: 00000, 00000 och 00000.

Undertecknad vill härmed påpeka att gällande ovanstående fordran torde preskription
enligt Preskriptionslag (1981:130 ) inträtt varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register.


Ort och Datum

Namnteckning

Namn


Adress
111 11  Ort

Tel. XXX XXXX

-

Jag väntar mig inom kort svar från dem om att de tycker att ärendena inte är preskriberade, förstås. Vad gör jag då, ber dem ta det till Tingsrätten eller?
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #1 skrivet: Mars 15, 2010, 12:52:08 »

Eftersom ärendet är tvistig i och med din invändning, så är deras enda riktiga möjlighet rätten. Men var säker på att de tänker gå via olle bara för att öka kostnadsbördan för dig.

Bestrid tills ärendet ÄR hos rätten.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
cami
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 91


« Svara #2 skrivet: Mars 15, 2010, 13:47:03 »

Åhå jaja, du har numera påbörjat ett ärende hos de största r*vhålen i Sveriges Inkassobranch. Kan inte NOG uttrycka hur ledsen jag är för din skull...

TCMS lögnar, bedrar och struntar BLANKT i ev frågor du kan ha om deras påhittade ärende, du har en tuff kamp framför dig. I deras värld finns ingen lag om preskribering, men ge dig inte! Be att få ALL information skriftlig, gärna i mail. Alla frågor du har, maila dessa, då kan du i ett senare skede bevisa hur många mail du skickat utan att få svar tillbaka. Samla ALLT och slå sedan tillbaka, stenhårt! Ligg på, varenda dag, tjata, var jobbig och ge dig inte!! Glöm inte att hålla isär de ev svar du kan få, då alla kommer att innehålla olika svar på dina frågor. Jäkla skitföretag är det...

Lycka till!
Loggat
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #3 skrivet: Mars 15, 2010, 13:49:55 »

Ifall de skickar till KFM, och jag bestrider där också, då blir det väl inte ett nytt betalningsförel.utslag där innan det är avgjort i rätten? Har inte många månader kvar innan jag har ett helt "clean record" hos UC, så det hade varit för jävligt.

cami: Tack för tipset. Jag ska inte ge mig, det kan de glömma! För några år sedan kanske, men nu har jag ju allt att slåss för!
Loggat
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #4 skrivet: Mars 16, 2010, 15:50:53 »

Jag mailade Transcom igår också (har ju skickat via post, men tänkte börja direkt med att ligga på) hävdade preskription igen och begärde dessutom att få se originalavtal och samtalsspecifikationer. Självklart ville jag också ha svar på när eventuella påminnelser skulle ha skickats till mig och till vilken adress. Nu fick jag svar:

Hej

Vi anser inte att dessa ärenden är preskiberade och vi kommer inte att avskriva dem.

Vi har beställt avtalskopia och fakura kopia i ärende XXXXXX och XXXXXX. I ärende XXXXXX finns det ett utslag från Kronofogden coh detta utslag ersätter det avtal som du har gjort med Tele2.

Vi återkommer när vi mottagit avtalskopian.

Med vänliga hälsningar

Camilla Bengtsson
Handläggare Efterbevakning


Jag fortsätter givetvis bestrida, jag VET att de inte hört av sig på MINST tre år. Intressant att de inte nämnde ett dugg om påminnelser och utskicksdatum, trots att jag begärde detta.

Utslaget hos KFM måste vara från början av 2001, och ärendet har iallafall inte varit där igen efter 2005 då jag började få koll. Stämmer det att utslaget gör att de inte behöver visa avtalskopian? Det tycker jag verkar mycket underligt. Dessutom är just detta ärendet det största av dem alla, de andra två är bara på ett par hundralappar.
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #5 skrivet: Mars 16, 2010, 18:31:42 »

Jag mailade Transcom igår också (har ju skickat via post, men tänkte börja direkt med att ligga på) hävdade preskription igen och begärde dessutom att få se originalavtal och samtalsspecifikationer. Självklart ville jag också ha svar på när eventuella påminnelser skulle ha skickats till mig och till vilken adress. Nu fick jag svar:

Hej

Vi anser inte att dessa ärenden är preskiberade och vi kommer inte att avskriva dem.

Vi har beställt avtalskopia och fakura kopia i ärende XXXXXX och XXXXXX. I ärende XXXXXX finns det ett utslag från Kronofogden coh detta utslag ersätter det avtal som du har gjort med Tele2.

Vi återkommer när vi mottagit avtalskopian.

Med vänliga hälsningar

Camilla Bengtsson
Handläggare Efterbevakning


Jag fortsätter givetvis bestrida, jag VET att de inte hört av sig på MINST tre år. Intressant att de inte nämnde ett dugg om påminnelser och utskicksdatum, trots att jag begärde detta.

Utslaget hos KFM måste vara från början av 2001, och ärendet har iallafall inte varit där igen efter 2005 då jag började få koll. Stämmer det att utslaget gör att de inte behöver visa avtalskopian? Det tycker jag verkar mycket underligt. Dessutom är just detta ärendet det största av dem alla, de andra två är bara på ett par hundralappar.

Dom måste likväl efter ett utslag kunna bevisa att fordran ej är preskriberad även tiden före utslaget, alltså ända sen fordran uppkom.
Loggat
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #6 skrivet: Mars 16, 2010, 20:39:56 »

Dom måste likväl efter ett utslag kunna bevisa att fordran ej är preskriberad även tiden före utslaget, alltså ända sen fordran uppkom.

Misstänkte väl det. Tack för svaret!
Loggat
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2010, 17:23:07 »

Men att det finns ett utslag i ett ärende gör väl inte att det blir "immunt" mot preskribering för all framtid sedan?

Alltså om det blir ett utslag och de efter detta inte hör av sig på en sammanhängande period av tre år, ingen utmätning hos KFM, då är det väl att betrakta som preskriberat?

Ja, som sagt - jag är helt ny på det här.
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #8 skrivet: Mars 19, 2010, 19:31:11 »

Ja, jag följer dig i spåren nu, Alvedon, för jag har aldrig provat att hävda preskription så det här är högintressant att få lära sig. Mera, mera!
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #9 skrivet: Mars 20, 2010, 00:22:24 »

Men att det finns ett utslag i ett ärende gör väl inte att det blir "immunt" mot preskribering för all framtid sedan?

Alltså om det blir ett utslag och de efter detta inte hör av sig på en sammanhängande period av tre år, ingen utmätning hos KFM, då är det väl att betrakta som preskriberat?

Ja, som sagt - jag är helt ny på det här.

Givetvis! Är det en fordran med 3-årig preskription så är det det som gäller. Det sista presk avbrottet var ju vid utslaget.
Loggat
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #10 skrivet: Mars 23, 2010, 14:16:18 »

Ok, dags för uppdatering! Jag börjar tycka det här är lite roligt faktiskt, det är ju så uppenbart hur inkompetenta de är.

Mitt senaste brev till dem:

Citat
Hej igen,

Jag vidhåller fortfarande att ärendena är preskriberade. Även om det finns ett utslag i ärende XXXXX (vilket måste ha skett 2001) måste ni bevisa att preskriptionsavbrott skett under de senaste tre åren, vilket jag VET inte är fallet.

Jag uppskattar att ni säger er ha beställt avtalskopior, men önskar fortfarande följande information:

1. När eventuella påminnelser avsänts.
2. Till vilken adress de har sänts.
3. Vad som styrker att jag tagit emot dem.

Nu har jag tjajat om att få ta del av detta flera gånger, men de undviker frågan. Idag fick jag detta svaret:

Citat
Hej

Om du anser att detta är preskiberat hänvisar vi dig till tingsrätten.

Med vänliga hälsningar

Camilla Bengtsson
Handläggare Efterbevakning

Har de låtit en prao-elev ta hand om min bestridan eller? Nu har jag skickat ännu ett mail:

Citat
Hej igen,

Som ni borde veta är det ni som måste stämma mig vid tingsrätten, inte
tvärtom. Skulle ni försöka driva in ett tvistigt ärende via
Kronofogdemyndigheten stider detta mot god inkassosed - och ni kan då, förutom
att jag även bestider där förstås, förvänta er en anmälan till
Datainspektionen.

Men om ni önskar vända er till tingsrätten träffar jag mer än gärna er där. Jag
tolkar er underlåtelse att visa mig dokumenten jag begärt som att de helt
enkelt inte finns, vilket jag ju också visste.

Hälsningar

Återkommer när jag har fått svar  Smiley

Loggat
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #11 skrivet: April 07, 2010, 12:26:35 »

Jaha, nu har jag fått svar igen (bara 15 dagar efter mitt senaste mail):

Hej

Om du anser att detta är preskiberat så är det du som ska ta det vidare till tingsrätten.

Vi går endast vidare rättsligt om vi önskar få skulden fastställd för att senare lämna det på löneutmätning.

Med vänliga hälsningar

Camilla Bengtsson
Handläggare Efterbevakning


Är de helt bänga i huvudet eller? Vad ska jag svara nu? De verkar ju åberopa helt egna påhittade regler gång på gång. Ska jag bara skita i dem tills de skickar till KFM och bestrida där istället (eller också, snarare)?
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #12 skrivet: April 07, 2010, 12:40:38 »

Jaha, nu har jag fått svar igen (bara 15 dagar efter mitt senaste mail):

Hej

Om du anser att detta är preskiberat så är det du som ska ta det vidare till tingsrätten.

Vi går endast vidare rättsligt om vi önskar få skulden fastställd för att senare lämna det på löneutmätning.

Med vänliga hälsningar

Camilla Bengtsson
Handläggare Efterbevakning


Är de helt bänga i huvudet eller? Vad ska jag svara nu? De verkar ju åberopa helt egna påhittade regler gång på gång. Ska jag bara skita i dem tills de skickar till KFM och bestrida där istället (eller också, snarare)?

Jag skulle göra följande:

1) Kopia på all brev och mailtrafik.
2) Meddela inkasso att eftersom ärendet är tvistig så ska de skicka ärendet vidare till TR för bedömning om de fortfarande vill ha betalt. Allt annat är ett brott mot god inkassosed och kommer att anmälas till DI. Meddela även att ärendet kommer att bestridas ifall de skickar ärendet till KFM. Om de skickar den till KFM är det ett brott mot god inkassosed och kommer att anmälas.
3) Lycka till.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #13 skrivet: April 07, 2010, 12:57:33 »

Jag skulle göra följande:

1) Kopia på all brev och mailtrafik.
2) Meddela inkasso att eftersom ärendet är tvistig så ska de skicka ärendet vidare till TR för bedömning om de fortfarande vill ha betalt. Allt annat är ett brott mot god inkassosed och kommer att anmälas till DI. Meddela även att ärendet kommer att bestridas ifall de skickar ärendet till KFM. Om de skickar den till KFM är det ett brott mot god inkassosed och kommer att anmälas.
3) Lycka till.

Tack noctumlux, men jag har ju redan gjort allt detta (se tidigare inlägg i denna tråd). Det var efter det jag fick detta svaret. Eller du menar att jag ska skicka samma igen bara? Det verkar ju iofs vara en metod de är bekanta med Grin
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #14 skrivet: April 07, 2010, 13:09:27 »

Jag skulle göra följande:

1) Kopia på all brev och mailtrafik.
2) Meddela inkasso att eftersom ärendet är tvistig så ska de skicka ärendet vidare till TR för bedömning om de fortfarande vill ha betalt. Allt annat är ett brott mot god inkassosed och kommer att anmälas till DI. Meddela även att ärendet kommer att bestridas ifall de skickar ärendet till KFM. Om de skickar den till KFM är det ett brott mot god inkassosed och kommer att anmälas.
3) Lycka till.

Tack noctumlux, men jag har ju redan gjort allt detta (se tidigare inlägg i denna tråd). Det var efter det jag fick detta svaret. Eller du menar att jag ska skicka samma igen bara? Det verkar ju iofs vara en metod de är bekanta med Grin

Glömde en punkt: Meddela inkassot att all trafik är sparad för en eventuell rättegång där du kommer att begära ersättning för nedlagt eget arbete.

Problemet med inkasso att man måste ibland nöta in budskapet för att de ska fatta. Jag har varit tvungen att några gånger skicka in samma brev för att jag har precis som du fått likartad svar. Till sist sjönk den tydligen in. Har inte hört av den bolaget på snart ett år.

Edit: I det här fallet var det incassator...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: