Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Då var det dags.  (läst 48794 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« Svara #15 skrivet: April 07, 2010, 14:44:36 »

Ok, nu har jag skickat ett liknande mail igen. Tog upp det där med att jag kommer att kräva ersättning för eget nedlagt arbete vid eventuell rättegång också.

Jag blir inte klok på om de verkligen inte vet hur ett bestridande går till (det visste visserligen inte jag heller, men det tog jag ju reda på på fem minuter här) eller om de bara spelar dumma och hoppas att jag ska bli rädd. Det får det t.ex. att låta som om det är DEM som bestämmer om löneutmätning, inte Kronofogden.

Det bästa av allt är att jag inte blir ett dugg stressad av det här, deras idioti bara sporrar mig - jag vet att jag har rätt, och möter dem med glädje i tingsrätten om det kommer till det. Bring it on!
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #16 skrivet: April 07, 2010, 17:03:07 »

Glöm inte att be någon av oss vara ombud så får vi också pengar :-)
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
alvedon
Sr. Member

« Svara #17 skrivet: April 07, 2010, 18:14:10 »

Grin Grin Egentligen borde hela forumet räknas som ombud! "Och så har vi kommit till kostnadsposten för min stab på Fattiga Riddare..."
Loggat
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #18 skrivet: April 07, 2010, 19:56:39 »

Även om inkasso är medvetna om att enskuld är preskriberad kan den skickas till Kfm, om inte gäldenären dessförinnan som du har bestridit den. Jag fick också kravbrev, men eftersom jag inte var lika välinformerad som du bestred jag inte till inkasso. Så Kfm utmätte i ett år innan jag via FR fick tillräcklig insikt. Då bestred jag varefter inkasso drog tillbaka ärendet. Det är deras taktik. Då kan dom fortfarande hävda att skulden inte är preskriberad och förmodligen återkomma till Kfm med den. Hade dom inte dragit tillbaka kravet hade ärendet via Kfm gått till TR med preskdom som följd. Vill du få en preskdom på din skuld måste du nog driva ärendet själv till TR.
Loggat
alvedon
Sr. Member

« Svara #19 skrivet: April 07, 2010, 20:24:07 »

Även om inkasso är medvetna om att enskuld är preskriberad kan den skickas till Kfm, om inte gäldenären dessförinnan som du har bestridit den. Jag fick också kravbrev, men eftersom jag inte var lika välinformerad som du bestred jag inte till inkasso. Så Kfm utmätte i ett år innan jag via FR fick tillräcklig insikt. Då bestred jag varefter inkasso drog tillbaka ärendet. Det är deras taktik. Då kan dom fortfarande hävda att skulden inte är preskriberad och förmodligen återkomma till Kfm med den. Hade dom inte dragit tillbaka kravet hade ärendet via Kfm gått till TR med preskdom som följd. Vill du få en preskdom på din skuld måste du nog driva ärendet själv till TR.

Ja, jag blir mer och mer övertygad om att du har rätt. De vill inte skicka till KFM, eller Tingsrätten för den delen, för att de vet att skulden är preskriberad och att de skulle förlora där. Nå, jag behöver ingen preskdom - det blir ju mycket roligare om de fortsätter försöka, tills jag har blöja och löständer om de så vill.

Vill förresten tillägga att jag har betalat en hel del på preskade skulder genom åren jag också, det här forumet är enda anledningen till att jag är välinformerad nu.

Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #20 skrivet: April 07, 2010, 21:44:53 »

Grin Grin Egentligen borde hela forumet räknas som ombud! "Och så har vi kommit till kostnadsposten för min stab på Fattiga Riddare..."

Grin Grin Grin Grin Grin Grin!
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #21 skrivet: April 07, 2010, 23:06:43 »

Ja du Alvedon jag kan verkligen intyga dig att de flesta Inkassobolag är ena ski---övlar.
De flesta skickar inte in till KFM pga dom är medvetna om att 1 skuld kanske kan eller är preskriberad.
Hade dom haft 100% rätt och allt hade stämt då hade det varit skitenkelt att bara hinka iväg till KFM.
Men månag inkassobolag chansar lite på att fasen han kanske betalar//Går det så får det ungefär.
Det gäller att man har bra koll på  saken skulden och bestrider den om man anser att den är felaktig eller att denna skuld
borde vara preskriberad.Ett tips om du lyckas preskribera bort en skuld se till att ALLTID FÅ EN PÅSKRIFT på att just detta ärende
är preskriberat och avskrivet för då kan dom inte återkomma med samma krav igen.
Jag har bestridit hur mycket som helst och fått rätt till 90% men jag har ett par till kluriga men ska nog reda detta.
Ta bara detta exempel jag ger dig.Inkassobolagen anser jag är rötägg med anledning av detta
1--Jag sitter med ett papper framför mig daterat 2005 totala skulder till detta inkassobolag då var 118.000:-
Efter samtal med detta oseriösa bolag så ifrågasätter jag vad är min skuld idag.Svaret jag får blir då 189.000:-
Min fråga jaha???Vaaaaa hur kan det vara jag har aldrig under 5 år fått något brev från er pga ingen känd adress.
2 dagar efter kom samtal.8000:- var min skuld allt annat preskriberades.Hade man inte lärt sig på FR så hade dumhuvvet betalat hela livet+även när man låg graven.Där kan man snacka om går det så går det.Så mitt råd är stå på dig alla har varit korkade tom jag när man var ung och snygg ;DNu är man bara mest gammal å ful som satan på gatan
Loggat
alvedon
Sr. Member

« Svara #22 skrivet: April 07, 2010, 23:16:01 »

Nu är man bara mest gammal å ful som satan på gatan

Det där tror jag inte ett dugg på! Smiley Tack för ditt stöd.
Loggat
alvedon
Sr. Member

« Svara #23 skrivet: April 08, 2010, 14:23:54 »

Nytt svar från Transcom idag:

Citat
Hej

Vi skickar aldrig ett tvistigt ärende till Kronofogden utan vi går då till tingsrätten.
Om du anser att ärendet är preskiberat så ska du ta ärendet vidare till Tingsrätten.

Med vänliga hälsningar

Camilla Bengtsson
Handläggare Efterbevakning

Goddag yxskaft.

Jag svarade iallafall:

Citat
Hej igen,

Vad bra, för jag har ju bestridit detta ärendet och det är därmed tvistigt. Er enda möjlighet att få betalt är således att vända er till Tingsrätten. För min egen del tänker jag inte lägga tid på att själv gå dit för att få en preskriberingsdom, utan jag emotser i framtiden handlingar därifrån eller inget alls.

Hälsningar

Är det ens lönt att fortsätta den här meningslösa konversationen med dem? Jag har ju bestridit, och jag har sparat all trafik. Det är väl bara att luta sig tillbaka och vänta på deras nästa juridiska drag egentligen, eller ser det illa ut sedan ifall jag inte har svarat på deras nästa korkade mail (det kommer garanterat ett) och "haft sista ordet" så att säga? Isåfall kan vi ju hålla på hur länge som helst.
Loggat
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #24 skrivet: April 08, 2010, 16:28:28 »

Dom känner sig väl tvungna att svara på dina mail, med tanke på god inkassosed, så på så sätt kan det säkert fortsätta i evighet om inte du avbryter konversationen.
Loggat
cami
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #25 skrivet: April 09, 2010, 08:54:05 »

Jösses, som sagt, TCMS handläggare tillhör ju inte begåvningsreserven.

Det här är bara så jäkla dumt, man nästan inte kan göra annat än att skratta. Högt och rått.
TCMS drar sig icke för att skita i precis allt du skriver, var glad så länge dom svarar dig överhuvudtaget, man kan ju behöva ett gott skratt emellanåt. Snart nog ignorerar dom dig totalt, sker när dom inte har något försvar eller kan förklara sina handlingar eller argument. Nästa steg är ett brev från KFM, har du otur där också, så jobbar KFM helt och fullt för TCMS, den sisten jag befinner mig i nu.

Mina sista fyra mail till TCMS har inte blivit besvarade, KFM tyckte inte det var så konstigt, "dom har säkert  mycket att göra". Det är exakt en månad sen jag fick ett brev från KFM där TCMS hade skickat med en massa papper, bl a vår berömda mailkonversation, där det klart och tydligt och svart på vitt framgår att TCMS har bitit sig själv i tummen. Men KFM skulle då, i början på mars, fråga TCMS vad dom menade med vissa mail, men jag har inte hört ett skit. Förmodligen så får dom hur lång tid dom vill på sig att svara...

Oj, liten parentes bara, men jag ville bara med min historia visa vad du eventuellt kan stå inför. Har du tur, så får du en KF som är ojävig och ser dumheten och skickar tillbaka ärendet med vändade post!! Håller tummarna för det!

Loggat
alvedon
Sr. Member

« Svara #26 skrivet: April 09, 2010, 13:24:12 »

Tack cami, och jag uppskattar verkligen att du delar med dig av dina erfarenheter av dem.

Ja, skulle det komma ett brev från KFM får de iallafall förklara varför jag då har ett mail från dem där det står att de "aldrig skickar tvistiga ärenden till Kronofogden".

Även om KFM nu skulle hålla med dem, som du säger att de verkar göra i ditt fall, måste de väl skicka ett bestridet ärende vidare till tingsrätten? KFM får väl inte agera både domare och bödel. Sista ordet är inte sagt innan dess, så håll ut!
Loggat
alvedon
Sr. Member

« Svara #27 skrivet: April 15, 2010, 10:10:14 »

Hej och hå! Nu verkar de ha tagit praoeleven av fallet, då kanske det äntligen händer något. Fick precis det här mailet:

Citat
Hej,

Har lämnat över detta ärende till vår jurist.

Återkommmer till dig.

//Micke 

Loggat
cami
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #28 skrivet: April 15, 2010, 15:01:56 »

Hej och hå! Nu verkar de ha tagit praoeleven av fallet, då kanske det äntligen händer något. Fick precis det här mailet:

Citat
Hej,

Har lämnat över detta ärende till vår jurist.

Återkommmer till dig.

//Micke 

Oookkkkeeejjjj...?  Snälla, säg att detta inte är kopierat rakt av?

Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #29 skrivet: April 15, 2010, 15:24:51 »

Och vi är dyra i drift... Grin Wink
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: