Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Unicol är fan inte kloka.  (läst 16039 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bruse99
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 268



Hemsida
« skrivet: Mars 10, 2010, 17:05:28 »

Nu är hon i farten igen. Kärringen från Unicol, samhällets avskum. Idag, var hon här mitt på dagen. Min svärfar var barnvakt och svarade att min fru, inte var hemma, men var tillbaka vid 17:00. När hon kommer hem, så står kärringen runt hörnet och lurpassar. Hon kör fram bilen, när hon ser min fru. Jag öppnar dörren, frugan har nu gått in och stängt dörren. Hon ber att få prata med min fru och jag säger att hon inte är intresserad av att skriva på något. Hon försöker flera gånger få prata med min fru, men jag nekar. Då vrålar delgivningskärringen, "Ja, ni gör som ni vill, om ni vill ha elen avstängd är det erat val." Sen vänder hon på klacken och går.

Nu är det ju så att jag inte skriver på för att jag inte ska få elen avstängd, för såfort vi blir delgivna, så kan de ju stänga av elen, men inte förr...

Min fråga, hur kan hon veta att brevet hon ska delge oss från Intrum, innehåller beslut om avstängning av elen, bör hon verkligen veta vad det är hon ska delge? På kuvertet står det ju ingenting om vad det innehåller? Har inte intrum någon form av tystnadsplikt, gäntemot sina delgivningmän om vad handlingen innehåller?
 
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #1 skrivet: Mars 10, 2010, 18:47:27 »

Unicol ägs av Intrum så det är inte så konstigt att dom vet om det.
Däremot kan man diskutera att "kärringen" skriker ut högt med risk att andra hör det vad saken handlar om.

Enligt delgivningslagen så ska man agera diskret....

Tyvärr så finns det ingen tillsynsmyndighet som övervakar delgivningsföretagen, något som skulle vara önskvärt.
(tex så övervakas inkassobolagen av Datainspektionen)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #2 skrivet: Mars 10, 2010, 20:00:29 »

Unicol ägs av Intrum så det är inte så konstigt att dom vet om det.
Däremot kan man diskutera att "kärringen" skriker ut högt med risk att andra hör det vad saken handlar om.

Enligt delgivningslagen så ska man agera diskret....

Tyvärr så finns det ingen tillsynsmyndighet som övervakar delgivningsföretagen, något som skulle vara önskvärt.
(tex så övervakas inkassobolagen av Datainspektionen)


Jag är väldigt tveksam om delgivningsmannen får ha den informationen trots att det är under samma bolag. Mycket tveksam. Jag skulle vända mig till DI i erat fall.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #3 skrivet: Mars 10, 2010, 20:14:59 »

Jag är väldigt tveksam om delgivningsmannen får ha den informationen trots att det är under samma bolag. Mycket tveksam. Jag skulle vända mig till DI i erat fall.
Vad ska DI göra mot ett delgivningsföretag?

Som jag skrev så är det just detta som är felet! Det finns ingen tillsynsmyndighet mot delgivningsföretag!

Då Unicol i princip bara kör el-delgivningar så är det ingen hemlighet vad breven innehåller.
Det jag vet är att delgivarna brukar få delgivningsärenden som endast är el-ärenden. Ärendena kommer oftast klumpvis, vilket då innebär att man har en större samling uppdrag endast med el-ärenden.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #4 skrivet: Mars 10, 2010, 23:28:54 »

Jag är väldigt tveksam om delgivningsmannen får ha den informationen trots att det är under samma bolag. Mycket tveksam. Jag skulle vända mig till DI i erat fall.
Vad ska DI göra mot ett delgivningsföretag?

Som jag skrev så är det just detta som är felet! Det finns ingen tillsynsmyndighet mot delgivningsföretag!

Då Unicol i princip bara kör el-delgivningar så är det ingen hemlighet vad breven innehåller.
Det jag vet är att delgivarna brukar få delgivningsärenden som endast är el-ärenden. Ärendena kommer oftast klumpvis, vilket då innebär att man har en större samling uppdrag endast med el-ärenden.

Unicol är ju inte den som felat med avseende på innehållet i delgivningen. Det är ju mot Intrum man skall rikta sin kritik. Det är där "läckan finns".
Loggat
Thomas Sakshaug
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 132



Hemsida
« Svara #5 skrivet: Mars 12, 2010, 00:54:46 »

Pröva med Justitie Ombudsmannen (JO)
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #6 skrivet: Mars 12, 2010, 01:33:57 »

Pröva med Justitie Ombudsmannen (JO)
JO prövar endast ärenden avseende myndigheter.

UNICOL/Intrum är ett privat företag.

Som sagt, det finns ingen tillsynsmyndighet som kontrollerar delgivningsföretagen!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #7 skrivet: Mars 12, 2010, 12:56:33 »

Pröva med Justitie Ombudsmannen (JO)
JO prövar endast ärenden avseende myndigheter.

UNICOL/Intrum är ett privat företag.

Som sagt, det finns ingen tillsynsmyndighet som kontrollerar delgivningsföretagen!

Men det finns för inkasso företagen.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #8 skrivet: Mars 12, 2010, 13:29:46 »

Pröva med Justitie Ombudsmannen (JO)
JO prövar endast ärenden avseende myndigheter.

UNICOL/Intrum är ett privat företag.

Som sagt, det finns ingen tillsynsmyndighet som kontrollerar delgivningsföretagen!

Men det finns för inkasso företagen.
Japp, och det är dags nu att instifta en myndighet som övervakar delgivningsbranschen också.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Thomas Sakshaug
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 132



Hemsida
« Svara #9 skrivet: Mars 14, 2010, 12:14:24 »

Då måste det bli ett civilrättsligt ärende, om jag förstår saken rätt.  Om du överklagar unicol då? vilken instans hamnar det då?
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #10 skrivet: Mars 14, 2010, 12:51:17 »

Då måste det bli ett civilrättsligt ärende, om jag förstår saken rätt.  Om du överklagar unicol då? vilken instans hamnar det då?
Du kan inte överklaga Unicols ärende, däremot uppdragsgivaren Intrums ärende. Då skall Intrum vända sig till Tingsrätten med en stämningsansökan. (detta förutsätter en fordran som det inte redan finns utslag eller dom på)

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: