Som jag förstår saken så är det endast konsumtionsskulder med treåriga preskriptionstider.
Därför kan du börja med att backa tillbaka tre år, och undersöka vad som hänt under dessa tre år, dvs preskriptionstiden.
Att dom åberopar HD-domen är mer regel än undantag för både inkasso och KFM....
Men, allt är inte svart eller vitt, och domen gäller egentligen endast i vissa fall.
Som man kan utläsa av domen så räcker det med ungefär fem brev utskickade till den adress man är skriven på för att man bör kunna anse att åtminstone något av breven har hamnat i din hand.
Men, som du själv skriver så har du flyttat en del under dessa år, vilket inte den person som domen avser hade gjort, och då kan det av den anledningen finnas en rimlig förklaring till varför du inte fått breven.
Om jag vore dig skulle jag skriva ett mail, samt ett fysiskt brev, och bestrida deras krav med anledning att därendena synes vara preskriberade.
Därmed är det upp till dom att bevisa motsaten, och skulle dom skicka det till KFM skall du omgående bestrida även där.
KFM brukar dock ofta gå på inkassobolagens linje (för inkasso är ju ärliga) och KFM:s beslut är inte sällan till nackdel för gäldenären.
Nedslås dock inte av det, utan bestrid i så fall även KFM:s beslut så att det hamnar i tingsrätten.
I tingsrätten kan du visserligen i värsta fall drabbas av småkostnader så länge det handlar om FT-mål. (förenklade tvistemål)
Ersättningsbara kostnader brukar vara starkt begränsade. I ordinära tvistemål (T-mål) kan man bli skyldig att betala motpartens kostnader till fulla beloppet.
Men, om det är som du beskriver saken så har du stora möjligheter till framgång!
Det är viktigt att inkasso och KFM får ett motstånd att arbeta mot av gäldenärer som anser att ärenden är fel.
Tyvärr är det vanligt att man "som den lilla människan" inte orkar/vill/vågar sätta sig upp mot "överheten".
Men ska man få till en förändring måste vi våga sätta stopp.
Behöver du hjälp med detta kan du höra av dig så kan vi se vad vi kan göra åt saken!