Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tradera!?  (läst 24295 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« skrivet: Mars 07, 2010, 22:07:49 »

Någon som har tips om hur man kan göra en hacka på Tradera?
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« Svara #1 skrivet: Mars 07, 2010, 22:27:50 »

För några år sedan försörjde jag mig rätt bra genom inkomster på Tradera.

Har ju reklamföretag och en maskin för dekaltillverkning.
La ut olika dekaler typ loggos med bilstereonamn, racingartiklar och andra biltillbehör som var (är) populära att sätta på hobbybilar.
Många köpte flera olika märken på en gång då dessa sattes i en lång rad längst ner på bilen.

Gjorde också en del "streamers" till bilrutorna med diverse texter på. Många "raggar-texter" var populära som tex "Eddie Meduza - the legend never dies" osv.

Nu kräver ju detta att man kan tillverka något själv, men har man möjligheterna till det så kan man tjäna en bra slant!
Fördelen var ju också att jag tillverkade inga av dekalerna innan de var "sålda" och betalda av kunden!!

Exempel på dekaler på en bil som jag gjort, men den har jag även gjort monteringen på:

En annan bil som jag gjort som uppmärksammades över hela Norden! Rullar idag i Norge.
En så gott som exakt kopia av en bil från Fast & Furious:
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #2 skrivet: Mars 07, 2010, 22:50:34 »

Vilka pengar talar vi om lite lagom eller överdrivet?Huh?
Sambon tjänar kanske ca 4-6000:- netto där av hennes försäljning.
Jag säljer inte men hjälper henne ocg arbetar gratis hos henne Grin
Men numer är det lite svårare på Tradera pga deras höjda avgifter för saker man säljer mellan 1-199:-
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« Svara #3 skrivet: Mars 07, 2010, 22:55:19 »

Jo, det var bättre förr på Tradera.

Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Mars 07, 2010, 23:04:55 »

Absolut tyvärr slutar många sälja där.Jag kollade de nya avgifterna många säljer för 1-9:- för att slippa osåltavgifter
Får dom tex bud på 1:- då ska dom betala 3:- i avgift+6.5%.Jippi bra deal för säljaren.
Säljer du då ex en vara för 4:- då ska du betala 3:-+6.5& vinsten blir inte ens en hel peng.
Såg vår faktura tjohooooo 3600:- den var goer.Men ok vi sålde bra ändå med ca 8.500:- netto.
Vår räkning kostade ca 1000:- mer än vanligt.
Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #5 skrivet: Mars 08, 2010, 01:58:01 »

Nja då har du nog räknat fel för oss har fakturan sjunkit från 8-9,000 till 6-900kr
1-3kr = gratis på tradera (90% av våra auktioner slutar här, totalt 22-25,000 per år)
4kr o upp = 3kr i avgift (och uppåt)
Tricket ligger i frakten.
Du kan tex köra med 39kr i frakt per vinst
med 3 vinster betalar man 2 frakter osv

Allt detta beror naturligtvis på vad man säljer
säljer man lätta 5grams saker kan man kanske ta9-12kr i frakt
då tjänar man 3-6kr  per brev
Har man tyngre saker kan man kolla med Dhl och få rätt hyffsade rabatter
dessa kan man själv behålla.
Säljer man tillräkligt kan man tex skicka 1kg för 29-39kr men ta bet 65-69
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Mars 08, 2010, 09:25:45 »

Spelar frakten någon roll? De gånger jag handlat från Tradera har jag som kund fått stå för frakten.
Loggat

JohanHva
Sr. Member

« Svara #7 skrivet: Mars 08, 2010, 10:06:22 »

Ja Det är på frakten vi tjänar våra pengar
Vi köper billigt porto (60-70%) och emballage mm i storpack
Vi säljer saker vi gett max 3kr för (med några få undantag)

En vanlig frakt vi tar ut är 29kr
Om dom köpt en sak för 1kr ser det ut så här

Inkomst 1+29=30kr (vara + frakt)
Utgift 2kr+(16-20kr)+2kr=20-24kr (inköp+porto+emb=kostn)
Vinst 6-10kr

Det vi har absolut minst vinst på är småsaker 5-20gr där tjänar vi oftast bara någon femma per brev.
Men ju tyngre varor desto högre vinst

Alla köper ju inte bara 1 sak och då blir ju vinsten inte så bra per vara men det är bara i extrema undantagsfall vi går back/med förlust.
Loggat
JohanHva
Sr. Member

« Svara #8 skrivet: Mars 08, 2010, 10:19:38 »

Vi kommer ju aldrig bli miljonärer men i vår situation är även dåligt betalt arbete bättre än inget arbete.
Vår försäljningen gör att vi har råd med en bil och lite bättre mat mm.
Vi behöver inte leva på pasta, ris eller gröt mm en del av månaden.
Vi har båda små inkomster och om vi inte hade detta hade vi inte haft något att röra oss med.

Fördelen med det nya avgiftssystemet är att nu har vi möjligheter att utöka varulagret
förr så stampade man mest vatten de få kronor man fick in gick direkt till utgifter och man kunde knappt köpa in nya saker
Nu har vårt varulager så smått börjat öka och därmed förhoppningsvis även vår försäljning på sikt.

Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Mars 08, 2010, 10:31:10 »

Visst kan man öka fraktkostnaden och mer eller mindre stjäla från sina köpare.
Men vi har valt att endast ta ut det dvs den faktiska kostnaden.
Våra saker vi säljer säljer mycket bättre än flertalet andra men jag vet varför vi har kanonservice
snabba leveranser.Kunder ger oss bra betyg sen säljer vi ju mycket pga våra ok omdömen.
Att nu tex öka frakten dvs fula sig som jag anser då tappar man troligen många kunder,
Vi väljer därför att ha det som förr samma porto
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #10 skrivet: Mars 08, 2010, 10:42:06 »

Absolut Kenny, helt klart bättre att vara ärlig, det lönar sig i längden!
Jag köper och säljer också lite på Tradera, inte alls dom mängderna som ni gör, men jag blir jäkligt irriterad på dom som trixar med fraktkostnaderna!  Evil Jag lägger aldrig bud på auktioner med fraktkostnader som är för höga!
Loggat
JohanHva
Sr. Member

« Svara #11 skrivet: Mars 08, 2010, 11:06:37 »

Trixa?
så man får inte ta betalt för nyinköpt emballage? (jo enligt tradera)
Ta betalt för portot? (jo enligt tradera)

Om vi tar 29kr´s frakten som exempel så är portot 24kr
Är 5kr för mycket för emballage mm?

Att vi inte betalar 24kr i porto utan kommer billigare undan är det något kunden har rätt att dela på?

Vi betalar ju 16-20kr för portot men enligt posten ska det kosta 24kr
(jag tar inte upp skrymmande diskussionerna)

Vi säljer som företag, vi följer traderas regler och struntar ärligt talat i att en del föredrar att packa i skitigt beg emb
Vi använder till 99,9% nytt emballage.
Jag avskyr att få leveranser i gamla fiskpinnspaket mm.(har hänt)

VI HAR TUSENTALS NÖJDA KUNDER!!!!

Har fått kanske 4-5 klagomål på frakt men då av folk som inte förstått att dom faktiskt tjänat på vår frakt, istället för rent porto + emballagekostnader mm
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #12 skrivet: Mars 08, 2010, 11:33:53 »

Jag är benägen att hålla med JohanHva, det tar ju lite tid att packetera också, vilket kan tyckas vara en futtig sak att ta betalt för, men säljer man typ 1000 st av samma artikel och det tar 1 minut st att packetera så blir det en hel del obetalt arbete man lägger ner, fast o andra sidan kan tyckas att denna kostnad skall redan ingå i varans pris. Men smaken är ju som baken, hur man ska lägga upp saker och ting.
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Mars 08, 2010, 12:10:53 »

Visst Johan jag har absolut förståelse för att du tar ut extra porto
Men vet du vi har en del kunder ja jösses otroligt känsliga och du likaväl som jag vet att alla anser inte det samma
Vi kunde visst ta ut lite extra hit och dit men jag tror ärligt att det genererar i att man får mindre bud.
Därför tycker vi att bättre att få sålt saker för ok pengar än att inte få det sålt.
Jag har full förståelse för att det tar tid att packa emballage kostar om man inte tar det via DHL där får man emballage gratis.
Sen bensinkostnader för att man bor långt från inlämningsstället tex.
Men kunderna har lite förståelse för det.Kolla bara tex om någon kund inte skulle få sin vara.Tjosan vilket jävla liv det blir då är man en idiot lurendrejare och allt vad man nu kan hitta på.Även att man har skickat över 7000 saker.När det kostar extra så har sällan folk förståelse tyvärr
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #14 skrivet: Mars 08, 2010, 12:13:53 »

Jovisst, det är upp till var och en, och så länge man skriver tydligt i sina auktioner vilka avgifter som gäller så har man ju ett val att buda eller inte!
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: