Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Får KF driva in skulder som aldrig existerat ??  (läst 9251 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pemanika
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« skrivet: April 19, 2008, 18:23:26 »

Blev sköntaxerad under 2 år -98,-99 efter att deklarationern lämnades in, har jag fått upprättelse från skatteverket och samtliga skulder blev avskriva. Då taxeringarna lämnades till KF uppstod en kostnad på 500:- för varje månad (gällde arb.givaravgifter och moms i enskild firma varje månad ) det som blev kvar var endast dessa avgifter. Kan kostnader i samband med dessa sköntaxeringar som senare återkallades vara relevanta. Kan en gälenär påstå att en skuld finns och anlita KF som debiterar den icke skyldige för kostnader som aldrig funnits. Jag har inte tagit emot någon delgivning sedan 2003 så borde inte dessa skulder vara avskrivna, nu har KF begärt utmätning på min lön till april och majlönen.Kan jag göra något ??
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #1 skrivet: April 19, 2008, 20:04:58 »

Uppkomna kostnader behandlas som särskilda krav sk biförpliktelser.

Lag 1982:188 om skulder till det allmänna, står det att preskriptionstiden är fem år från utgången av året då skulden förföll till betalning.
Kolla när dessa skulder förföll till betalning.

Det låter konstigt/är dåligt att man inte skriver av dessa femhundringar.
Men det är typskt sverige: du ska betala skatter även om de är tvistiga. Gör du inte det så anlitas fogden och de vill ha betalt för sitt arbete.

Loggat
pemanika
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #2 skrivet: April 19, 2008, 22:15:30 »

Det jag inte kan se,är att KF har ingen arbete att utföra! Finns det något att ta betalt för?
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #3 skrivet: April 20, 2008, 12:59:02 »

Ja, de har fått in ett uppdrag från skattemyndigheten och vill ha 500 kr av dig för jobbet.

Det är ju det som gör det hela lite märkligt, men fogden vill ha betalt för sitt jobb oavsett att skattemyndigheten gjort ett fel och återkallat sitt krav.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #4 skrivet: April 20, 2008, 13:17:19 »

Frågan är bara om det är så märkligt.....

Pemanika har blivit skönstaxerad och har sedan lämnat in deklarationerna och "fått upprättelse".
Att man blir skönstaxerad beror ofta just på att man inte lämnat in deklarationen.

När man senare, efter att ha blivit skönstaxerad, lämnar in sin deklaration så tar man bort vissa avgifter.
Men har deklarationen kommit in först efter att man fått krav från Kronofogden så kvarstår deras ansökningsavgift.
Det är ju inte Kronofogdens fel att man struntat i att deklarera, så det är klart att deras "arbete" ska debiteras.
Okej, deras arbete består endast i detta läge i att ta emot och registrera Skattemyndighetens begäran, samt att skicka ut en betalningsanmaning till den skönstaxerade.

Inte för att jag vill försvara Kronofogden men samtidigt får man förstå den administrativa gången i det hela.

(usch, säkert första gången i mitt liv som jag skriver något försvarligt mot Kronofogdens arbete.... Sad)

P.S. Avseende preskription av avgifterna så är sådana här avgifter tio års preskriptionstid på.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #5 skrivet: April 20, 2008, 15:10:11 »

Är det verkligen 10 års preskription på fogdens avgifter?
De är ju en myndighet och borde sortera under "skulder till det allmänna" dvs fem år.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: