Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Få reda på hur en delgivning gått till?!  (läst 30846 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« skrivet: Februari 03, 2010, 18:53:50 »

*Pang*, så dyker ett mail från KFM upp om tid för avhysning där de vill att lokalhyresgästen hör av sig för att prata igenom de praktiska detaljerna.

För att göra en lång historia kort så handlar det om en hyrestvist där hyresvärden har ett krav på 1.000.000 och där hyresgästen dels bestridit samt inlämnat en stämning om 4.000.000 mot hyresvärden.

Hyresgästen har inte skrivit på någon delgivning och har heller inte blivit spikad, så pass god koll på sina papper har han.

Däremot har han haft ett besök från Unicol, men han bad Unicol dra dit solen aldrig når. Handlingen Unicolsnubben ville lämna över var ett meddelande om avhysning ställt från hyresvärden.

Har varit i kontakt med KFM som har en exekutionstitel för avhysningen. men fick tipset om att begära inhibition. Så kommer att ske. Tips om detta mottages tacksamt.

Men en sak får jag inte grepp på, hur kunde den här exekutionstiteln gå igenom? Kan det möjligen vara så att delgivningsmannen eller annat från motpartsidan förfalskat mottagarens namnteckning?

Går det att spåra delgivningshandlingen?

Kan jag som ombud ringa Intrum som äger Unicol och begära att de skickar en kopia på den handling de ingivit i samband med sin framställan om avhysning?
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #1 skrivet: Februari 03, 2010, 20:17:28 »

*Pang*, så dyker ett mail från KFM upp om tid för avhysning där de vill att lokalhyresgästen hör av sig för att prata igenom de praktiska detaljerna.

För att göra en lång historia kort så handlar det om en hyrestvist där hyresvärden har ett krav på 1.000.000 och där hyresgästen dels bestridit samt inlämnat en stämning om 4.000.000 mot hyresvärden.

Hyresgästen har inte skrivit på någon delgivning och har heller inte blivit spikad, så pass god koll på sina papper har han.

Däremot har han haft ett besök från Unicol, men han bad Unicol dra dit solen aldrig når. Handlingen Unicolsnubben ville lämna över var ett meddelande om avhysning ställt från hyresvärden.

Har varit i kontakt med KFM som har en exekutionstitel för avhysningen. men fick tipset om att begära inhibition. Så kommer att ske. Tips om detta mottages tacksamt.

Men en sak får jag inte grepp på, hur kunde den här exekutionstiteln gå igenom? Kan det möjligen vara så att delgivningsmannen eller annat från motpartsidan förfalskat mottagarens namnteckning?

Går det att spåra delgivningshandlingen?

Kan jag som ombud ringa Intrum som äger Unicol och begära att de skickar en kopia på den handling de ingivit i samband med sin framställan om avhysning?
Det är något som inte stämmer här....

För det första så är det första gången jag hör talas om att Unicol (eller något annat privat delgivningsföretag) skulle ha i uppdrag att delge sådana handlingar, men kanske är det helt i sin ordning...

Men, det som inte stämmer här är att vare sig det är Unicol eller någon annan som ska delge meddelande om avhysningen är att det vid det laget redan finns en exekutionstitel.
Den delgivning som det handlar om när det gäller meddelandet om avhysningen är för att uppmärksamma på datum och tidpunkt som Kronofogden kommer att genomföra avhysningen, och man bereds därför tillfälle att avflytta frivilligt samt har möjlighet att ge sina synpunkter på den sökta avhysningen. (inte för att det senare har någon praktisk betydelse, men...)

Av den anledningen måste det finnas delgivet handlingar som inte kommit fram här.
Kontakta fogden och/eller Tingsrätt/Hovrätt och gå igenom målet ordentligt. Finns en exekutionstitel så är den utfärdad av någon, och det är alltså lämpligt att börja gräva därifrån. Om du vill veta vilken exekutionstitel som åberopas kan du begära ut från KFM.

Skulle det vara så att det handlar om förfalskad namnteckning är det viktigt att omedelbart göra en polisanmälan samt begära inhibition avseende avhysningen. Bifoga kopia på polisanmälan i inhibitionsansökan!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Noomi
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 755


« Svara #2 skrivet: Februari 03, 2010, 20:55:59 »

Robert!
Är du jurist?
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #3 skrivet: Februari 03, 2010, 21:42:58 »

*Pang*, så dyker ett mail från KFM upp om tid för avhysning där de vill att lokalhyresgästen hör av sig för att prata igenom de praktiska detaljerna.

För att göra en lång historia kort så handlar det om en hyrestvist där hyresvärden har ett krav på 1.000.000 och där hyresgästen dels bestridit samt inlämnat en stämning om 4.000.000 mot hyresvärden.

Hyresgästen har inte skrivit på någon delgivning och har heller inte blivit spikad, så pass god koll på sina papper har han.

Däremot har han haft ett besök från Unicol, men han bad Unicol dra dit solen aldrig når. Handlingen Unicolsnubben ville lämna över var ett meddelande om avhysning ställt från hyresvärden.

Har varit i kontakt med KFM som har en exekutionstitel för avhysningen. men fick tipset om att begära inhibition. Så kommer att ske. Tips om detta mottages tacksamt.

Men en sak får jag inte grepp på, hur kunde den här exekutionstiteln gå igenom? Kan det möjligen vara så att delgivningsmannen eller annat från motpartsidan förfalskat mottagarens namnteckning?

Går det att spåra delgivningshandlingen?

Kan jag som ombud ringa Intrum som äger Unicol och begära att de skickar en kopia på den handling de ingivit i samband med sin framställan om avhysning?
Det är något som inte stämmer här....

För det första så är det första gången jag hör talas om att Unicol (eller något annat privat delgivningsföretag) skulle ha i uppdrag att delge sådana handlingar, men kanske är det helt i sin ordning...

Men, det som inte stämmer här är att vare sig det är Unicol eller någon annan som ska delge meddelande om avhysningen är att det vid det laget redan finns en exekutionstitel.
Den delgivning som det handlar om när det gäller meddelandet om avhysningen är för att uppmärksamma på datum och tidpunkt som Kronofogden kommer att genomföra avhysningen, och man bereds därför tillfälle att avflytta frivilligt samt har möjlighet att ge sina synpunkter på den sökta avhysningen. (inte för att det senare har någon praktisk betydelse, men...)

Av den anledningen måste det finnas delgivet handlingar som inte kommit fram här.
Kontakta fogden och/eller Tingsrätt/Hovrätt och gå igenom målet ordentligt. Finns en exekutionstitel så är den utfärdad av någon, och det är alltså lämpligt att börja gräva därifrån. Om du vill veta vilken exekutionstitel som åberopas kan du begära ut från KFM.

Skulle det vara så att det handlar om förfalskad namnteckning är det viktigt att omedelbart göra en polisanmälan samt begära inhibition avseende avhysningen. Bifoga kopia på polisanmälan i inhibitionsansökan!
Tack för svaret. Som sagt, något stämmer inte. Ska rota vidare imorgon, hann inte längre än att ställa frågan om det fanns en exekutionstitel vilket KFM hävdar. Får tillsänt mig alla handlingar i morgon.


Robert!
Är du jurist?
Nej, jag är att jämställa med killen i kvarteret som var hygglig på att laga punkteringar på cyklar, därför kommer en del med sina punkterade cyklar.

Det är alltid lättare att sitta med lite distans till saker som sker och försöka bena ut dem. Att gå in som ombud är mycket enklare än att sitta med sin egen skit och belöningen är att jag tycker om att ta fighten, även om det ibland kan handla om några hundra timmars obetalt arbete.

Men jag är inte ensam om denna udda hobby och många svar hittar jag bl.a. här.
Loggat

Noomi
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 755


« Svara #4 skrivet: Februari 03, 2010, 21:46:44 »

Robert! Du verkar vara en riktig medmänniska som är guld värd. Roligt att höra att det finns sådana som du som ställer upp för andra + alla andra på Forumet som gärna hjälper till. Känns tryggt tycker jag. Lycka till med uppdraget!
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #5 skrivet: Februari 03, 2010, 21:57:47 »

Robert! Du verkar vara en riktig medmänniska som är guld värd. Roligt att höra att det finns sådana som du som ställer upp för andra + alla andra på Forumet som gärna hjälper till. Känns tryggt tycker jag. Lycka till med uppdraget!
Det finns många fler här som gör betydligt mer än vad jag gör och engagerar sig i olika fall. Belöningen är värd mödan även om den inte stavas pengar, för min del är det helt enkelt lite av ett egorus att smälla någon på fingrarna. Speciellt som jag brinner för de fall där mindre trampas på.
Loggat

Mats A
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 748



« Svara #6 skrivet: Februari 03, 2010, 23:21:40 »

De e punka på min cykel Robert  Grin
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #7 skrivet: Februari 03, 2010, 23:35:11 »

Min cykel har KFM tagit  Cry   Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #8 skrivet: Februari 03, 2010, 23:36:20 »

...hoppas den som köper din cykel av KFM får blåsor i...."sadeln".
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #9 skrivet: Februari 04, 2010, 11:46:36 »

De e punka på min cykel Robert  Grin

Jag kan komma hem till dig och laga punkteringen. Sedan kan du ge din fender till mig så slipper du oroa dig för fogden. Kan inte bli bättre. Fungerande cykel samt mindre bekymmer med fogden Grin Grin
Loggat
Mats A
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 748



« Svara #10 skrivet: Februari 04, 2010, 14:52:24 »

mörkläggning, mörkläggning  Grin
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #11 skrivet: Februari 04, 2010, 14:58:05 »

Nu vet jag hur delgivningen gick till.

 KFM har spikat den enligt någon lag för delgivning av aktiebolag. Tyvärr har de spikat den på fel adress. En anmälan om adressändring har inkommit till Bolagsverket 9/12 men de har inte registrerat den eftersom den behövde kompletteras, däremot finns det en notering om "inneliggande ärende", i vilken det framgår vilken den nya företagsadressen är. Spikningen gjordes 23/12 på den gamla adressen.

Spontant tycker jag att KFM borde ha kollat av lite mer noggrant med Bolagsverket, en tjej jag pratade med där sa att de absolut hade upplyst om att det fanns ett inneliggande ärende på bolaget samt den nya adressen, om KFM hade hört av sig direkt till dem.

Lite scary att KFM går på icke uppdaterade uppgifter. Faktiskt så fanns det inte en chans att invända mot delgivningen då de inte ens spikade på rätt adress, men de kanske har något lagstöd för att få använda de vid tillfället tillgängliga uppgifter som finns på Bolagsverkets hemsida?
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #12 skrivet: Februari 04, 2010, 17:41:41 »

Nja, frågan är om verkligen spikningen är giltig då?

Jag skulle nog ha försökt att överklaga (och begärt inhibition) pga bristande delgivning.
Hinner inte just nu, men kolla gärna bland KFM:s ställningstaganden om det finns något som handlar om delgivning avseende juridiska personer.
Ställningstaganden hittar du på KFM:s sida.

En intressant fråga det här. Ska själv kolla lite mer på det senare ikväll.
Måste nu skriva ett överklagande till Högsta Domstolen angående domvilla från både TR och HR. Sad
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #13 skrivet: Februari 04, 2010, 19:29:50 »

Nja, frågan är om verkligen spikningen är giltig då?

Jag skulle nog ha försökt att överklaga (och begärt inhibition) pga bristande delgivning.
Hinner inte just nu, men kolla gärna bland KFM:s ställningstaganden om det finns något som handlar om delgivning avseende juridiska personer.
Ställningstaganden hittar du på KFM:s sida.

En intressant fråga det här. Ska själv kolla lite mer på det senare ikväll.
Måste nu skriva ett överklagande till Högsta Domstolen angående domvilla från både TR och HR. Sad
Tror att särskild aktsamhet måste vidtas vid avhysningar, det får inte finnas minsta frågetecken. Här är en fogde som gjorde fel och fälldes för tjänstefel http://www.juristguiden.com/UB/16KAPUB/avhysning.htm
(finns fler exempel för den googlesugna)

Jag ska kolla på fogdens hemsida men jag tror som du att det är felaktigt delgivet och det är ett av skälen som kommer att användas i inhibitionen.

Uppgifterna om spikningen fick jag från deras Suproavdelning och de hävdar att allt gått rätt till, att de går efter de uppgifter som är tillgängliga från Bolagsverket, men jag tror de har fel, om de hade kollat mer noggrant hade de sett att det fanns ett inneliggande ärende på företagets org.nummer. Och enligt tjejen på Bolagsverket verkade de inte vara något överraskande att KFM ringde eftersom hon tveklöst sa att alla hennes kollegor hade givit samma besked.

Det bara måste ju vara fel. Bevisligen har inte företaget eller dess ägare funnits på den felaktiga delgivningsadressen vid tillfället för spikningen. Att de flyttade var naturligt, de ville skära i kostnaderna och ha administrationen på samma ställa som verksamheten, alltså inget trix för att glida undan.

 Kommer att träffa en gubbe på verkställigheten nästa vecka och diskutera vidare innan inhibitionsinvändningen skickas.

Hittar du något användbart så mottages det tacksamt.

Loggat

Walker
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 40


« Svara #14 skrivet: Februari 04, 2010, 20:58:41 »

Jag fattar inte hur man får fram citat och därefter sina egna inlägg så jag skippar det..... Smiley

Särskild delgivning med aktiebolag används när ett AB har visat sig vara svårdelgivet. Förutsättningarna finns förtecknade i kfm:s bok "Utmätning" s. 435. Det går ut på att man skickar handlingarna till den adress som är registrerad hos bolagsverket. Att det finns ett inneliggande ärende har nog ingen juridisk betydelse är jag rädd. Men kolla om det går att yrka på att detta delgivningsätt var olämpligt med tanke på omständigheterna, tex. om det var semestertider när den utfördes eller annat. se JO 1999/2000 s.164
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: