Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Handläggningstider  (läst 6249 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Örnen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« skrivet: Januari 24, 2010, 00:26:50 »

Jag har varit inne på dessa frågor tidigare men undrar om någon kan svara på följande frågor, observera att svaren gärna får vara "från xxx veckor till xxx månader".
Vid bestridande av faktura -> bestridande av inkasso -> bestridande av betalningsföreläggande från KFM -> tingsrätten. Ungefärlig handläggningstid för hela processen? Nån som vet?

Om man godkänt en avbetalningsplan med inkasso, men finner att man inte klarar av inbetalningarna. Avbetalningsplanen bygger också på den lägsta summan som inkasso kan gå med på. Kan man även i detta läge bestrida fodran och gå in i ovan nämda process?

Om man söker skuldsanering, hur lång är KFMs handläggningstid tills man får ett utslag?
Tacksam för alla svar som kan ge en "hint" om dessa handläggningstider.
Loggat
Mats A
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 748



« Svara #1 skrivet: Januari 24, 2010, 00:30:54 »

Handläggningtiden för sanering är himla olika. Allt från 1 vecka till flera månader. DE ANDRA FRÅGORNA ÄR NOG NÅN ANNAN EXPERT PÅ
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #2 skrivet: Januari 24, 2010, 00:37:45 »

Beror nog lite på var man bor och hur belastad KFM och TR är just där och just då, men min erfarenhet är att hela processen tar 2-3 mån., när man bestrider en fordran!

Om du har godkänt en avbetalningsplan, vad ska du bestrida då, menar du? Har du godkänt avbet. planen har du ju liksom erkänt skulden! Om det nu inte är så att du har betalat på en skuld som du har vetat om är preskriberad, men det gör ju ingen!  Shocked  Sen är det möjligt att du kan hävda preskription på den och mena på att den redan var preskriberad när du började betala på den! Har själv ingen erfarenhet av det men det har säkert någon annan här!  Smiley


Loggat
Örnen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #3 skrivet: Januari 24, 2010, 07:21:27 »

Hjälp admin! Min tråd om handläggningstider hamnade fel i hastigheten. Är det möjligt att flytta den så att den blir en ny tråd under "Allmänt forum" ?
Loggat
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #4 skrivet: Januari 24, 2010, 12:29:21 »

allt ifrån några månader till 10 år kan en process ta
jag hade en skattesak som tog ca 10år där jag vann ,men jag gick i KK
och fick börja om.
Nuvarande tvister är inne på år 2 och har ingen aning om när sakerna blir klara.

Tålamod är ett måste.
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #5 skrivet: Januari 24, 2010, 12:42:10 »

allt ifrån några månader till 10 år kan en process ta
jag hade en skattesak som tog ca 10år där jag vann ,men jag gick i KK
och fick börja om.
Nuvarande tvister är inne på år 2 och har ingen aning om när sakerna blir klara.

Tålamod är ett måste.

Även om det känns att man går i bitar under tiden man väntar på svar, besked och beslut.
Men som nillsson skriver: Tålamod är en dygd.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: