Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Delgiven av Unicol?  (läst 21773 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bruse99
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 268



Hemsida
« skrivet: Januari 22, 2010, 18:51:43 »

Idag kom en dam från Unicol och delgav min fru om en elskuld hos Eon. Vi vägrade skriva på, varpå hon la brevet i hallen och sa, "det spelar ingen roll om ni skriver på, ni är delgivna nu." Vi diskuterade en stund och jag svarade att vi inte var det, eftersom hon inte har några befogenheter att delge oss, om vi inte skriver på, men hon svarade att vi var delgivna, punkt slut, ha en trevlig kväll...

Är vi delgivna eller ej?

De får ju inte stänga av elen utan delgivning, kan de stänga av den nu? Undecided
Loggat

Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #1 skrivet: Januari 22, 2010, 19:08:48 »

Nej, ni är INTE delgivna....  och elen kan dom inte stänga av förren dom kontaktat sociala. Har ni inte fått brev från dom så är det bara vänta.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #2 skrivet: Januari 22, 2010, 19:11:08 »

Nej, ni är inte delgivna om inget bevis fanns att Ni verkligen tagit emot handlingen.

Detta är det "problem" som de privata delgivningsföretagen har, nämligen att dom måste kunna bevisa att Du faktiskt blivit delgiven.

När det gäller förordnade stämningsmän (Polisens delgivare) så är dom myndighetspersoner med andra befogenheter än dom privata autografjägarna.
En stämningsman kan lägga brevet framför dina fötter och du anses delgiven, då det är den forordnade stämningsmannens ord som anses vara tillräckligt trovärdigt. Så är det med myndigheter, och ibland kan vi nog vara glada för att det är på detta sätt, som i delgivningsfall tex.....
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
bruse99
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 268



Hemsida
« Svara #3 skrivet: Januari 22, 2010, 19:51:27 »

Vi har iof fått brev från sociala, men återigen, enligt lag, så får de inte stänga av elen utan delgivning, och vi är ju de facto inte delgivna. På måndag får jag dessutom lön och kommer betala skulden, dock ej delgivningskostnaden, eftersom vi inte är delgivna...
Loggat

siri
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #4 skrivet: Januari 22, 2010, 20:10:37 »

Delgiven eller ej, du får 30 dagar på dig att betala, gör du inte det så stänger dom av vad som än sägs. Har en bekant som råkat ut för det. Jättedyrt blev det också. Elräkning+ kostnader för koppla på elen. Kommer inte ihåg kostnaden, men billigt var det inte.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #5 skrivet: Januari 22, 2010, 20:34:53 »

Delgiven eller ej, du får 30 dagar på dig att betala, gör du inte det så stänger dom av vad som än sägs. Har en bekant som råkat ut för det. Jättedyrt blev det också. Elräkning+ kostnader för koppla på elen. Kommer inte ihåg kostnaden, men billigt var det inte.
Enligt lag så måste Du vara delgiven betalningsuppmaningen samt att meddelande skall ha skickats till soc.

Har din bekant råkat ut för en avstängning utan att ha blivit delgiven så är det något som SKALL anmälas!
Dock vet jag av erfarenhet att många påstår sig inte ha blivit delgivna, men att sanningen är att dom visst blivit det....
Menar nu inte att just Din bekant har ljugit eller "svamlar", för falska delgivningar förekommer säkert också.

Har din bekant INTE blivit delgiven, men ändå varit tvungen att betala delgivningskostnader och stängnings-/öppningsavgifter skall h*n kräva tillbaka de pengarna! Betalar inte elbolaget så rekommenderar jag att stämma dom!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Mats A
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 748



« Svara #6 skrivet: Januari 22, 2010, 20:40:20 »

Trodde på allvar att delgivningsmän bara existerade som i filmen Göta Kanal.  Grin
Det här är lika komiskt  Cheesy
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
siri
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #7 skrivet: Januari 22, 2010, 20:57:22 »

Hon har försökt med det mesta, till och med socialtjänsten ringde upp för att förklara för inkassobolaget och dom såkallade delgivningsmännen. Inget hjälpte. Även elbolaget kontaktades, men stopp även där. Det var bara för henne att betala.
Loggat
dumle
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 579


« Svara #8 skrivet: Januari 22, 2010, 21:46:25 »

Nej, ni är INTE delgivna....  och elen kan dom inte stänga av förren dom kontaktat sociala. Har ni inte fått brev från dom så är det bara vänta.
Vi har ett par gånger fått papper att skriva på från vattenfall då elen inte blivit betald, då har vi haft tre veckor på oss från den delgivningen att betala, annars stängs strömmen. De kontaktar även det sociala, men de gör ingenting åt det, ringde soc och frågade vad de gör: man får inte automatiskt elräkningen betald, däremot om det finns minderåriga barn kan de göra en utredning, och den tar ju tid och under tiden får man vackert vara utan el.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #9 skrivet: Januari 22, 2010, 22:27:54 »

Trodde på allvar att delgivningsmän bara existerade som i filmen Göta Kanal.  Grin
Det här är lika komiskt  Cheesy

I Göta Kanal ska det väl föreställa en Kronofogde som ska utmäta båten om jag inte fattat fel.
Kronofogdar är ibland ihärdiga, men riktigt som i Göta Kanal fungerar det tack och lov inte....

Men tyvärr är det precis så där som delgivningsmännen ofta fungerar.   Angry
Dom ger sig inte om dom så ska sätta livet till, dessutom för en provision oftast på ca 150kr minus skatt och omkostnader!! Roll Eyes
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
bruse99
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 268



Hemsida
« Svara #10 skrivet: Januari 22, 2010, 22:33:47 »

Men, de får väl inget betalt om de inte har en påskrift på att man faktiskt blivit delgiven, så min delgivningskvinna, kommer väl inte få en spänn,så länge hon inte förfalskar en namnteckning, och då polisanmäller vi för urkundsförfalskning...
Loggat

bruse99
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 268



Hemsida
« Svara #11 skrivet: Januari 22, 2010, 22:36:20 »

Nej, ni är inte delgivna om inget bevis fanns att Ni verkligen tagit emot handlingen.

Detta är det "problem" som de privata delgivningsföretagen har, nämligen att dom måste kunna bevisa att Du faktiskt blivit delgiven

Vad skulle det vara för bevis, i en rättegång skulle ju jag i pricip kunna kallas som vittne och under ed måste man ju säga som det är, eller?
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #12 skrivet: Januari 22, 2010, 23:06:09 »

Nej, ni är inte delgivna om inget bevis fanns att Ni verkligen tagit emot handlingen.

Detta är det "problem" som de privata delgivningsföretagen har, nämligen att dom måste kunna bevisa att Du faktiskt blivit delgiven

Vad skulle det vara för bevis, i en rättegång skulle ju jag i pricip kunna kallas som vittne och under ed måste man ju säga som det är, eller?
Bevis på att man delgivits kan ske på olika sätt och det vanligaste och säkraste är ju som sagt en underskrift.

Kan tänkas att man kan gå ett steg längre och utnyttja den teknik som finns tillgänglig för en billig peng genom att tex videoinspela delgivningen.
En sådan gång kan delgivningsmannen visa hur hela delgivningsförfarandet gick till, och tja, då är det väl inte så mycket att säga egentligen.
Självklart kan en film fejkas men det kan ju en namnteckning också göras.
Det råder ju fri bevisprövning i detta land, och det är då upp till domstol att avgöra om en sådan delgivning kan godtas.
Hmm, nu har jag väl gett nya ideér till delgivningsföretagen..... Grin

Själv använder jag sådan utrustning numera vid all kontakt med myndigheter eller suspekta personer/företag!
(finns lite mer info om mina prylar i en tråd här någonstans)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
birana
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 338


« Svara #13 skrivet: Januari 23, 2010, 09:52:15 »

Trodde på allvar att delgivningsmän bara existerade som i filmen Göta Kanal.  Grin
Det här är lika komiskt  Cheesy

I Göta Kanal ska det väl föreställa en Kronofogde som ska utmäta båten om jag inte fattat fel.
Kronofogdar är ibland ihärdiga, men riktigt som i Göta Kanal fungerar det tack och lov inte....



Nja säg inte det har varit med om liknande men någon båt fick dom aldrig Evil Evil
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #14 skrivet: Januari 24, 2010, 22:43:08 »

Inget ont om Magnus Härenstams kronofogde, jag tycker han är ganska söt...!
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: