Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tips  (läst 100794 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« skrivet: Mars 20, 2008, 21:35:29 »

Jag fick ett "avslag" av ett inkassobolag häromdagen för min preskriptionsinvändning om en skuld.
Så här svarade jag:

Citat:
Eftersom preskriptionslagen säger att ni genom bevisning ska styrka att jag tagit emot påminnelser från er,
för att det ska räknas som ett preskriptionsavbrott.
Det räcker alltså inte att ni påstår att ni sänt iväg påminnelser och det räcker heller inte att de inte kommit i retur.

Därför skulle jag vilja veta följande:

1. När påminnelserna avsändes

2. Till vilken adress har de sänts

3. Vad som styrker att jag tagit emot dem
Slut citat

Vem som helst får använda formuleringarna om det behövs.


Loggat
britt
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 683


« Svara #1 skrivet: Mars 27, 2008, 20:29:36 »

Jag har ett par gamla skulder som ligger hos KFM.
Jag har börjat fundera på om dessa är preskriberade.Visst kan man ifrågasätta det även om de har utmätning?
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #2 skrivet: Mars 27, 2008, 21:21:45 »

Om du menar att de var preskriberade innan de kom på fogdens bord. Javisst.

Bestrid så får du se vad som händer...........

När du bestrider under pågående utmätning så får du fortfarande betala varje månad men pengarna läggs undan och betalas inte ut till borgenären förrän det är avgjort om de ska ha några pengar eller ej.
Skulle du vinna i något mål så läggs de undanstoppade pengarna på resterande skulder, om det finns några. På så sätt blir du snabbare skuldfri.
Loggat
britt
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 683


« Svara #3 skrivet: Mars 27, 2008, 21:30:19 »

Jag har skrivit breven till kfm nu,vi får se hur det går.
En sak som jag undrar över,det här med underhåll.varför är det så att när bet, går över FK så
får man inte tillgodoräkna den utgiften.Det är inte vettigt.Men det är mycke som inte är det.
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #4 skrivet: Mars 27, 2008, 23:10:55 »

Underhåll är inte min starka sida.

Hoppas någon annan kan svara på det.
Loggat
britt
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 683


« Svara #5 skrivet: Mars 27, 2008, 23:26:31 »

Gå in på TV4.se se kvinnan som ska försörja sig själv och barn på 3500 i månaden.Titta på kommentarerna där ser man verkligen vad folk har innanför pannbenet.Men visst har väl KFM räknat in barnbidrag och bostadsbidrag i inkomsten tidigare?Har hon ljugit
Sedan Ulrika Ring pratar om utmätta cyklar och dvd?vad pratar människan om.
Inte kommer KFM hit och utmäter min cyckel eller mina vaser,kopparföremål,de kanske är värda någon hundring.
Man ska inte bli förvånad.De har lågt i tak på det där forumet.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #6 skrivet: Mars 28, 2008, 00:21:12 »

Hittade just till TV4:s forum som du skrev om.
De flesta kommentarerna var tack och lov samma som mina, men en och annan idiot tyckte tydligen att man får skylla sig själv.
En dåre menade till och med att det var bara att ta ett lån och betala skulderna med!
Vilken planet kom den muppen från?
Vem får ett lån med skulder hos KFM om man inte kan ta tex Bluesteplån då? Men det förutsätter att man redan har ett övervärde i en bostad som kan pantsättas.

Barnbidrag och bostadsbidrag har räknats med i mina utmätningsförsök genom åren.

Ulrika Rings uttalanden om cyklar och DVD är sannolikt utmätt egendom i samband med avhysningar eller liknande, om det inte handlar om mycket exklusiva prylar.
Så jag tror inte att du behöver oroa dig för att få en vas värd en hundralapp utmätt.....

Insolvens vill gärna framstå som politiskt korrekta i sina uttalanden.
Det har tidigare förts kritik då någon på deras forum skrivit något tips eller diskuterat något som kan tangera på gråzonen.
Det är därför jag med förvåning hör att U.R. nu uppmanar alla att plocka ut alla pengar och rensa på tillgångar så att inte KFM kommer åt dem.
Månde det vara så att även Insolvens kommit till insikt med att man som skuldsatt måste se om sitt eget hus?
Hur försvarar man sin uppmaning när man sitter och myser tillsammans i gruppmötena tillsammans med Adler och de andra i kronofogdegruppen? Roll Eyes

 
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #7 skrivet: Mars 28, 2008, 09:38:22 »


Hur försvarar man sin uppmaning när man sitter och myser tillsammans i gruppmötena tillsammans med Adler och de andra i kronofogdegruppen? Roll Eyes

 

Helt rätt Admin. Att sitta på två stolar samtidigt ger ingen trovärdighet. Tvärtom.
Min inställning är att jag hellre ställer upp på de skuldsatta, med allt vad det innebär, än att slicka röv i Stockholm. De skiter ändå i vad vi än säger för att skuldsatta är en suspekt grupp i samhället.
Kan man få fram siffror för vad skuldsatta kostar samhället så blir det nog fart på lagstiftarna.
Loggat
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #8 skrivet: Mars 28, 2008, 11:54:37 »

Kronofogden tog ju fram en siffra att det kostar 30-50 miljarder?! om året med överskuldsättningen.

Kronofogden verkar ju ha fått en massiv hjärnblödning sen efter årsskiftet då inte ens förbehållsbeloppet är heligt.
Finns det pengar på kontot så tar KFM dem utan att bry sig om det är pengar till hyra, mat osv.
Så jag förstår uppmaningen att rensa kontot om man har utmätning allt för att man faktiskt ska få behålla sitt förbehållsbelopp.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #9 skrivet: Mars 28, 2008, 12:04:26 »

Kronofogden tog ju fram en siffra att det kostar 30-50 miljarder?! om året med överskuldsättningen.

Kronofogden verkar ju ha fått en massiv hjärnblödning sen efter årsskiftet då inte ens förbehållsbeloppet är heligt.
Finns det pengar på kontot så tar KFM dem utan att bry sig om det är pengar till hyra, mat osv.
Så jag förstår uppmaningen att rensa kontot om man har utmätning allt för att man faktiskt ska få behålla sitt förbehållsbelopp.
Jodå, jag håller med om uppmaningen om att rensa kontot. Jag gör, och har alltid gjort så själv.

Jag ser dessutom till att betala min hyra så snart pengar kommer in till kontot så är det liksom gjort på en gång.
Därefter så plockar jag ut alla pengar!

Det som jag ser som något lustigt i hela denna soppa med U.R. uppmaning är att jag en gång i tiden blev rejält utskälld hos Insolvens för att jag gav just sådana råd! (jag blev tom utkastad för mina tips och råd)
Det var nämligen inte politiskt korrekt att ge sådana råd om man, såsom Insolvens, ville föra diskussioner med KFM och politikerna för att få till stånd en lagändring.
Deras samarbete med fogden verkar inte vara så lyckat. Det ser man främst på att dels KFM har tagit till hårdhandskarna med nya hårdare regler (det som skulle bli bättre, frågan är för vem?) samt att man nu på Insolvens går emot sin egen policy och ger "mina tidigare" råd och tips själva.
Har man börjat inse att "samarbetet" inte var så lyckat?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #10 skrivet: April 02, 2008, 14:50:56 »

Vad jag har förstått så har insynsrådet inte haft något möte än men den här massiva hjärnblödningen som är ska upp på bordet vet jag.

Sen tror jag, tyvärr, att de hårdare reglerna kommer från regeringshåll och inkassobolagsfolket och att de klubbades innan Insolvens erbjöds med i Insynsrådet.

Jag hoppas för allas skull att Insolvens kan få KFM att öppna ögonen för den hänsynslösa jakten på skuldsatta.
Vi hamnar väl snart på listan över utrotningshotade "arter"
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #11 skrivet: April 02, 2008, 15:00:20 »

Jag fick ett "avslag" av ett inkassobolag häromdagen för min preskriptionsinvändning om en skuld.
Så här svarade jag:

Citat:
Eftersom preskriptionslagen säger att ni genom bevisning ska styrka att jag tagit emot påminnelser från er,
för att det ska räknas som ett preskriptionsavbrott.
Det räcker alltså inte att ni påstår att ni sänt iväg påminnelser och det räcker heller inte att de inte kommit i retur.

Därför skulle jag vilja veta följande:

1. När påminnelserna avsändes

2. Till vilken adress har de sänts

3. Vad som styrker att jag tagit emot dem
Slut citat

Vem som helst får använda formuleringarna om det behövs.



Fick för tre minuter sedan ett mail av ett inkassobolag.

Tack Callemaja för formuleringen, den kom väl till pass då jag svarade dem direkt. Cool

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #12 skrivet: April 02, 2008, 16:48:13 »

Kan glädja er med att formuleringen gav resultat.

Jag citerar:

med anledning av din invändning har vi beslutat att avsluta detta ärende.

Slut citat.

Tackar tackar!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #13 skrivet: April 10, 2008, 13:04:09 »

Klistrar denna tråd längst upp, då jag ofta kopierar Callemajas formulering.

Orkar inte formulera själv då det redan finns en bra formulering att kopiera och klistra in i ens egna utskick.
Med en klistrad tråd behöver man inte hålla på att scrolla och söka efter den.

Hoppas att fler också har nytta av detta.

Förslag på andra bra formuleringar som kan vara användbara önskas!
Kanske bör vi klistra en egen tråd med sådana?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #14 skrivet: Juli 27, 2008, 14:58:42 »

Wow tack för tipset nu har jag stridit emot 2 av alla inkassobolag och fått rätt på bägge.Nu återstår bara resten av alla inkassobolag.Ojojoj vilka strider man tagit nu men nu finns det en ljuspunkt.Men jag måste verkligen säga vilket ruttet system detta med inkasso KF är,Jag har faktiskt möjlighet att rätta till mina skulder på ett snabbt sätt känns det som nu.Men det värsta av allt är att vill man göra upp med KF då dyker alla andra hökar upp.Vill man deala med alla inkassobolag då kan man inte det med tanke på att då ska KF ha sina pengar först av alla.Så det är ett jävla ekorrhjul som heter katastrof.
Men nu har jag fått lite mer kött på benen så det kommer att kunna redas upp ganska skapligt nu inom rimlig tid.Fördelen jag har är att jag fått in det i huvet nu att KF kan bara ta löneutmätning på min Bruttolön så räknar dom ihop min sambos pengar+mina så kan dom teoretiskt endast dra 875:- kom vi fram till:)Smiley.Så det känns helt ok att endast behöva betala den summan med tanke på att jag har bra övertid+traktamente på kanske 6000 netto/Mån.Så nu kan man visa sig ungefär offentligt och ta emot lite fler brev från Inkassobolagen eftersom jag inte kunnat vara nåbar i 4 år.Så om jag inte misstar mig så kan jag mest troligen förhandla bort de flesta inkassoskulderna  pga presk om jag inte är helt ute och seglar.Är det någon som kanske kan ge mig tips ska jag höra av mig till inkassobolagen eller ska man bara spela borta med vinden.Och vänta på breven så när dom kommer då bestrider man dom
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: