Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tips  (läst 100795 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #30 skrivet: September 04, 2009, 20:43:15 »

För att reda ut detta lite:

Preskription inträder om inget preskriptionsavbrott har skett, dvs "per automatik".
Ett preskriptionsavbrott kan ske genom att man exempelvis får en betalningspåminnelse.
Preskription är alltså inget man "ansöker om" som jag ofta märker att folk tror. Det man gör är att man själv hävdar att skulden är preskriberad, och fordringsägaren kan då motbevisa detta påstående genom att visa att preskriptionsavbrott faktiskt skett.

Detta faktum torde vara ostridit!? Huh?

Den följdfråga som då uppkommer är en bevis- och samvetsfråga.
Nämligen om man verkligen har fått den aktuella betalningspåminnelsen (eller annan preskriptionsavbrytande åtgärd), och det är här som det åligger fordringsägaren eller dess ombud att presentera bevis som styrker att verkligen ett preskriptionsavbrott har skett.

Detta kan man säkerställa genom tex delgivning, och det är därför många inkassobolag anlitar (eller har egna) delgivningsmän.

När jag skriver samvetsfråga är för att det kanske kan vara så att man faktiskt fått det preskriptionsavbrytande brevet, men låtsas som att man inte fått det. Här gäller det då att ha ett rymligt samvete.... Evil
Likväl gäller även här att fordringsägaren har bevisbördan att preskriptionsavbrott faktiskt har skett.

Många har felaktigt tolkat preskriptionsreglerna och tror att preskriptionsavbrott endast kan ske en gång, dvs förlängas en gång.
Detta är en felaktig tolkning och således kan konsumtionsskulder preskriberas i all evighet!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #31 skrivet: September 04, 2009, 21:16:24 »

Jag uttryckte mig nog lite luddigt när jag skrev att skulderna inte blir "automatiskt preskriberade"....
Men jag antog att det var absolut preskription som Bruse99 for efter! Så det var det jag menade...  Embarrassed
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #32 skrivet: September 05, 2009, 07:43:59 »

Jag uttryckte mig nog lite luddigt när jag skrev att skulderna inte blir "automatiskt preskriberade"....
Men jag antog att det var absolut preskription som Bruse99 for efter! Så det var det jag menade...  Embarrassed
Ingen fara, mitt svar var lite allmänt riktat då jag ofta får PM där många verkar ha missuppfattat hur preskription egentligen fungerar, så ta inte åt dig personligen! Det var inget illa menat! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #33 skrivet: September 05, 2009, 10:09:34 »

Det är lugnt!  Smiley
Jag vet ju hur detta med preskription funkar, men ibland går väl tangenterna fortare än huvudet!  Roll Eyes
Absolut jag håller med, det är väldigt mycket missförstånd kring preskription, och det tror jag beror på att det är ett system som är så sjukt att folk kan inte tro att det är sant att det är på det viset som det är! Att dom kan jaga dig i all evighet!
Loggat
lasseh
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 292


« Svara #34 skrivet: November 29, 2009, 16:39:51 »

Efter att ha läst texten i Kfm-dokumentet nedan inser jag att preskription är mycket svår att hävda. Upptäckte häromdan en skuld som varit vilande i nästan 20 år utan utskickade kravbrev och i princip varit preskriberad om jag hade vetat om den och hävdat preskribtion. I fjol dök den upp i regi av Alektum som skickade kravet till Kfm och fick till utmätning. I och med att Kfm startat utmätning så har preskriptionsavbrott inträtt och det är för sent för mig att bestrida den. Är det så?

http://www.kronofogden.se/rattsinformation/rkfochprocessagstallningstagande/2007/0407ind.4.19b9f599116a9e8ef3680001143.html
Loggat
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #35 skrivet: November 29, 2009, 17:34:31 »

Jag vet inte om du menar löneutmätning eller att den ligger för indrivning...
Men jag har fått lära mig att löneutmätning i sig inte är preskriptionsavbrott.
Tyvärr är ju detta inkassos fula knep, dom rotar fram/köper upp en gammal skuld, lämnar in den till Kfm och man blir delgiven, man skriver på i ovisshet och sen sitter man med skägget i brevlådan!  Angry  Man måste bestrida med en gång man får delgivningen!
Jag har själv gjort detta misstag, innan jag hittade detta forum och fick klart för mig hur det funkade!
Men jag har å andra sidan fått igenom preskription på skulder som har legat hos Kfm för löneutmätning, för det har ju betydelse vad som hänt innan den lämnades in för indrivning, har inte inkasso hört av sig på 20 år innan så fattar nog t.o.m Kfm att dom kör en rövare!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #36 skrivet: November 29, 2009, 19:41:18 »

Det är klart att det bästa är att alltid bestrida direkt!

Men en tanke som kommer är ju att om det är tex en 20 år gammal skuld som är så död och preskriberad som den bara kan bli, och inkasso sedan drar en rövare och skickar den till KFM, så borde ändå inte skulden återuppväckas av detta?
För att en preskriberad skuld skall kunna återuppväckas krävs det att man godkänner detta och samtidigt är väl medveten om att den är preskriberad.
Bara för att man delgivits den preskriberade skulden av KFM så betyder ju inte detta att man godkänt skulden, eller hur?
Därmed anser då i alla fall jag att KFM medverkar till att strida mot god inkassosed.

För inte är det väl så att det i brevet man får från KFM står denna relevanta information?
(att skulden är preskriberad och återuppväcks bara om man medveten om detta ändå går med på det)

Någon som har tid och lust att spinna vidare på detta? Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #37 skrivet: November 29, 2009, 20:21:50 »

Ja detta förfarande är rena vansinnet!  Evil
Men frågan är hur man ska komma åt det? Så länge Kfm inte har någon skyldighet att kolla om skulden är rätt och riktig, så vet jag inte vilken väg man ska gå? JO funkar ju inte.... inte JK heller...
Kfm gör ju inget fel!  Evil

Det som är självklart och logiskt, (att en skuld är preskriberad och död och därmed jämt), för en normalt tänkande människa INTE alls har någon logik, vett eller sans när det kommer till kritan!

Om det inte går att få någon förändring av Kfm`s sätt att jobba, så är enda möjligheten att bestrida och att få ut den infon, för så länge det funkar kommer inkasso att hålla på!
Och min erfarenhet är att när man bestrider just sådana här gamla uppköpta skulder så lägger sig inkasso direkt! För helt självklart och logiskt så har dom ju inget att komma med!


Loggat
lasseh
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 292


« Svara #38 skrivet: November 30, 2009, 02:09:05 »

Vid en ev skuldsanering spelar det iofs ingen roll om man har en skuld mer eller mindre. Det blir ju bara så att de andra borgenärerna får lite mindre. Men utan skuldsanering, om man bara har några skulder,  kan det ju spela stor roll.
Loggat
lasseh
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 292


« Svara #39 skrivet: December 11, 2009, 21:32:11 »

Jag har för ca en vecka sedan lämnat in ett bestridande av kravet ovan till Kfm eftersom den ursprungliga skulden var preskriberad redan på 90-talet. Samtidigt påpekade jag att borgenären/inkassofirman "saltat" den urspr kapitalskulden med 30000 kr och senare lagt detta belopp till ränteskulden istället. Jag bad Kfm yttra sig om detta förfarande. Jag fick snabbt svar om att Kfm:s jurist skulle titta på det. Nu undrar jag: är det Kfm som bestämmer om mitt bestridande godkännes eller avslås eller är det tingsrätten som bestämmer? Hur snabba brukar Kfm vara, veckor el månader. Kunde jag ha vänt mig till tingsrätten direkt?
Inkassofirman har långt om länge hänvisat mig till Kfm vg min begäran till dem att uppvisa kopior på kravbrev och datum för dessa fr o m 1989. Hade dom haft något att visa upp borde dom väl i eget intresse ha gjort det. (En otäck tanke är att dom håller på och....)
Loggat
lasseh
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 292


« Svara #40 skrivet: Januari 16, 2010, 21:45:55 »

Fick igår ett prel mail från Kfm att man avvisat ovan nämnda utmätning. So far so good. Men läste i en annan preskriptionstråd att ink bolagen inte ger sig utan kan återkomma med samma preskr skuld efter något år. Hur skall man bära sig åt för att definitivt få en preskr skuld ur världen? Måste man gå via TR? Någon som vet? Gadrel?
Loggat
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #41 skrivet: Januari 16, 2010, 22:02:02 »

Borgenären har 3 veckor på sig och överklaga kfms beslut, det kostar inget och få det prövat, så det lär dem säkert göra. Blir den avvisad där med och det inte blir någon överklagan till hovrätten, så är skulden preskriberad.
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
lasseh
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 292


« Svara #42 skrivet: Januari 28, 2010, 12:05:03 »

Ang bestridandet ovan: Efter diverse mail till Kfm fick jag klart för mig att det var Alektum själva som återkallat sin ansökan, jag fick tom en återbetalning av en månadsutmätning från A efter bestridandet. Men under förra året fick dom utmätt ca 10000 kr på denna preskriberade skuld. Har man chans att få tillbaka dessa pengar? Någon som har erfarenhet? Måste man gå via TR?
Hur skall man bära sig åt för att få denna preskr skuld slutgiltigt ur världen? Brukar ink bolagen frivilligt döda en sådan eller är det TR som gäller?
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #43 skrivet: Januari 28, 2010, 14:52:49 »

Det är nästintill svårt att få tillbaka utmätta pengar om dessa redan har hamnat i inkassos fickor.
Det enda sättet är genom civilrättslig stämning om de inte vill frivilligt betala tillbaka.

Om det finns andra sätt, meddela gärna.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #44 skrivet: Januari 28, 2010, 15:00:12 »

Det är nästintill svårt att få tillbaka utmätta pengar om dessa redan har hamnat i inkassos fickor.
Det enda sättet är genom civilrättslig stämning om de inte vill frivilligt betala tillbaka.

Om det finns andra sätt, meddela gärna.

Jajjamensan..  om man inte får tillbaka det från dom och förlorar via stämning med så slår man sönder 10 st backspeglar på 10 bilar som dom äger .. kommer kosta dom 15000 minst för att laga dom. Dom kommer inte blanda in försäkring då det kommer kosta dom 50000 minst i bara självrisker  Cheesy Evil Evil
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: