Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskribtionsavbrott.  (läst 5480 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« skrivet: Oktober 26, 2009, 11:17:01 »

Jag avslutade just ett samtal med KF. Märkligt att de inte kan svara på vad som gäller. Det är så att jag har en gammal hyresskuld som ligger hos KF, sedan januari 2007. Således kommer den att preskriberas januari 2010. Jag har inte hört något från hyresföretaget under denna tid. Men de har tagit pengar från min överskjutande skatt, senast i år. Jag ringde nu och frågade fodgen huruvida det kan räknas som ett preskriptionsavbrott. Hon kunde inte svara och rådfrågade kollega, som inte heller kunde svara. Hon hävdade däremot att deras årliga skuldsammanställning som de skickar till mig kan betecknas som preskriptionsavbrott. Men i lagen står att det är avbrott om den som har rätt till betalning erlägger ett skriftligt krav, eller påminnelse, det kan väl knappast vara kronofogden.

Det är märkligt att en tjänsteman på ett statligt verk inte kan reglerna som de arbetar för att följa, jag är fortfarande fundersam, är skulden preskriberad i januari eller ej. 
Loggat

Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #1 skrivet: Oktober 26, 2009, 21:07:56 »

Jag kan svara nej.. Du har skapat något som kallas" Gäldenärskontakt har förekommit" Även att prata med kfm om sin skuld är preskriptionsavbrytande..I och med att kfm sköter införseln så behöver inte borgenären hålla kontakt med dig..Så tyvärr så kommer inte din hyreskuld att bli preskriberad 2010
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #2 skrivet: Oktober 27, 2009, 15:39:17 »

Men måste inte KFM bevisa att de pratat med bruse99? Jag kan ju ringa å fråga om vem som helst...
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Oktober 27, 2009, 18:04:32 »

Men är KF den som har rätt till betalning, de är ju bara en mellanhand?
Loggat

Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #4 skrivet: Oktober 27, 2009, 20:09:20 »

Så kan tyckas men det är därför jag letar efter en dom som någon har sagt sig att det finns.. Det jävliga är domstolarna köper det här som preskriptionsavbrytande..Övrigt håller jag med att det måste också bevisa men vi vet att idag behövs inte mycket till bevis utan bara påstående..

Det är så tokigt att det inte ens går att få fram vad för typ  av kontakt som har förekommit. Jag har försökt i mitt eget fall få fram information hur var och när denna kontakt har sket. Denna information har inte kfm. Likt förbannat så håller sådan skit i rätten.

Några här inne påstår att det ska finnas en dom som säger att detta inte är preskriptionsavbrytande men det verkar som ingen hittar den. Igen! Det skulle vara mycket bra om någon skulle hitta denna dom om den nu existerar.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: