Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Deltra Kravek  (läst 30459 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bruse99
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 268



Hemsida
« skrivet: Oktober 08, 2009, 20:00:29 »

Snubblade in på denna hemsida http://www.kravek.se någon som vet något om detta företag. Det verkar vara ännu ett i raden av företag som vill leka polis. Enligt dem själva är det Sveriges största delgivningsbyrå, med 150 delgivningsmän runt om i landet. Enligt www.allabolag.se har de 6 anställda och omsätter 4.8 miljoner, inte speciellt imponerande.  
Men vad som slår mig är vad de skriver om sitt arbetssätt.

Kursiverat är citat från deras hemsida:
Våra delgivningsmän har noggranna arbetsbeskrivningar för resp. område för att vi alltid skall kunna garantera det vi kallar "100% korrekt delgivning". Varför har de citattecken runt 100% korrekt delgivning?
Vi scannar alltid av alla återredovisade delgivningsuppdrag, därav har vi alltid en kopia på delgivningskvitto eller hindersbevis kvar på media hos oss. Vad säger PUL om det?
Under rubriken "Vad är delgivning": Ett säkerhetsställande och bevis för emottagen/överlämnad handling.
Det sker genom att handling sökes tillställas någon i vittnes närvaro, det vill säga vår delgivningsman.
De behöver alltså inte ha påskrift för att anse att de utfört ett lyckat uppdrag... spännande, speciellt som de fick en dom emot sig (deltra delgivningsbyrå, som är ett av företagen som 2008 blev Deltra Kravek) https://lagen.nu/dom/rh/1998:53 Där de använt spikning som delgivningsmetod. I domen kan man läsa: Ompart medgetts att själv ombesörja delgivning, får han själv välja det delgivningssätt som han anser lämpligen kan leda till bevislig delgivning. Härvid kan även andra former än de i delgivningslagen angivna förekomma, t.ex. överlämnande i vittnens närvaro. Den handläggande myndigheten avgör om det bevis om delgivning som parten åberopar i målet kan godtas. I rättegång gäller principen om fri bevisprövning. Departementschefen uttalade (prop. 1970:13 s. 158) att det var praktiskt att ha schablonmässiga bestämmelser om att vissa intyg utan särskild prövning skall godtas som "fullt bevis" om delgivning, även om åtskilliga intyg och andra uppgifter genom principen om fri bevisprövning kan godtas som bevis om att delgivning har skett. Som "fullt bevis" om att delgivning skett på det sätt som anges i intyget gäller intyg som utfärdas av de i 24 § delgivningslagen angivna personerna, bl.a. stämningsman. Någon särskild bevisprövning behöver således inte ske i dessa fall. Har däremot enskild part utfärdat intyget, får kronofogdemyndigheten göra en bedömning av om delgivning skett på ett korrekt sätt. Kronofogdemyndigheten anser således att den enda skillnaden mellan stämningsman och delgivningsman är att ett intyg från delgivningsman inte utan vidare utgör "fullt bevis" om delgivning. Kort sagt en privat delgivningsbyrå kan inte bara lämna ett papper och anse det delgivet.

Vidare från deras hemsida:
Ofta är det svåra saker som skall förmedlas eller en tvist som ligger till grund för behovet av delgivning. Då kan det vara skönt att själv slippa utföra överlämnandet och ta oväntade konflikter. Eller osäkerheten i om mottagaren tar det på allvar och om det är "lagligt". Även här har de valt ett intressant ställe att använda citattecken på...

Någon som har erfarenhet av detta företag måntro???
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #1 skrivet: Oktober 08, 2009, 20:19:42 »

Ingen större erfarenhet av dem annat än det jag läst mig till om dem. Bla domar och liknande.
Dessutom vet jag lite om dem genom en reporter som gör research kring Zeltz Delgivningsbyrå.

Mycket intressant att Du tar upp sådant som citattecknen kring vissa ord på deras sida.... Undecided
Vi borde kanske börja kolla lite vad det är för några egentligen!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
runa
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 243



« Svara #2 skrivet: Oktober 29, 2009, 14:10:47 »

idag när jag kom hem så satt det en lapp på mi dörr från detta bolag Deltra Kravek om en avisering om delgivning och sedan då namn på delgivningsmannen och telfeon nummer

så då är frågan delgiver det inkasso skulder eller KF skulder eller kan jag ringa och höra mig för gällande vilken skuld det gäller
Loggat

valet är ditt Guds general eller djävulens korpral
Fattig_som_en_lus
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 41


« Svara #3 skrivet: November 20, 2011, 12:43:19 »

Ringde idag en från Deltra kravek samt en lapp i brevlådan. Kollade snabbt in deras hemsida och fattade snabbt detta är ännu ett hyckel och företag. Dom utger sig att ha varit med och tagit fram en ett nytt förslag. Kolla länken http://www.deltra-kravek.se/index.php/component/content/article/2-nyheter/24-vi-aer-auktoriserade-

Delgivningsmannen lämnar sitt privata mobilnummer på lappen. Funderar på att åka hem till han och prata etik en timmer eller två...

Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #4 skrivet: Januari 09, 2012, 10:53:12 »

Roligt med bolag som vill ge sken av att vara stora pojkar. Visst ser bolaget ut att gå bra men omsättning på 24 miljoner år 2010, samt en vinst marginal på 15%. Ungefär som en radiohandlare. Bolaget är sill i hajvatten. Dem växer men inte mer. Sedan kanske Admin kan svara på om man kan bli auktoriserad inom delgivningsbranschen?
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #5 skrivet: Januari 09, 2012, 13:03:42 »

Jag är inte admin, men kan ändå svara på det: ja, man kan bli auktoriserad. Man ansöker hos länsstyrelsen.

Jag hittade även en rolig sak i delgivningslagen...
När en vanlig delgivare har lämnat något till en familjemedlem kan man hänvisa att delgivningen har inte gått rätt till. Endast när en förordnad stämningsman eller en auktoriserad delgivare har lämnat till familjemedlem, så räknas det. (35 § delgivningslagen, under rubriken "stämningsmannadelgivning genom att handlingen lämnas till en annan person än delgivningsmottagaren."
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« Svara #6 skrivet: Januari 09, 2012, 19:04:31 »

Hos mig så gick delgivningsmannen och hämtade vaktmästaren och fick han att låsa upp min ytterdörr (när jag var hemma pga att jag vägrade öppna dörren för jag låg och sov och hade inte kläder på mig när jag vaknade) och klampade in.. så deltra kravek är ett skitbolag och deras delgivningsmänn oxå.. har flera sanna saker som hänt som jag bara inte orkar gå in på men dom är hemska
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #7 skrivet: Januari 09, 2012, 21:08:11 »

Om de inte är auktoriserade har det hänt lagbrott. Börja med inbrott, egenmäktig förfarande samt brott mot delgivningslagen.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« Svara #8 skrivet: Januari 09, 2012, 22:14:27 »

Jag anmälde och det blev nerlagt.. jag har till o med vittnen på det hela och allt lades ner..
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #9 skrivet: Januari 09, 2012, 23:23:22 »

Jag anmälde och det blev nerlagt.. jag har till o med vittnen på det hela och allt lades ner..

Nu vet jag inte hur du är som person och hur mycket ork och energi du har.

Jag hade skickat ärendet vidare till överprövning samt gjort en stämningsansökan.

Hade en delgivare klivit in hos mig som han gjorde hos dig, hade med all sannorlikhet han hamnat på sjukan och jag i finkan...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
lesspåallt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 152


« Svara #10 skrivet: Januari 10, 2012, 00:17:47 »

hade jag varit frisk hade han inte levt idag.. dessvärre så den energi jag har går till o klara av dagen annars hade jag aldrig gett mig
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #11 skrivet: Januari 10, 2012, 00:34:23 »

hade jag varit frisk hade han inte levt idag.. dessvärre så den energi jag har går till o klara av dagen annars hade jag aldrig gett mig

Vet hur det är... Varit i det läget själv.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Fattig Menrik
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 151


« Svara #12 skrivet: Februari 16, 2012, 06:28:31 »

På måndag fick jag 2 stycken polis i full kostum på jobbet som skulle delge mig en räkning av elbolaget.
De blockerade mig även vägen när jag sade att jag hade ingenting att tillägga i deras oönskade konversation.

Jag läste på pappret att det handlade om ....Kravek och ett himmelgråtande räkning av 1000 hela svenska kronor!
Snuten var otrevlig och betedde sig hotfullt, men enda skälet som stoppade honom att överväldiga mig fysisk, var att "han får inte tvinga någon att skriva under" (Hans egna ord)

På delgevningspappret stod även att jag skulle vara en hotfull person!
De skadar alltså min goda rykte medels förtal eller hur man kan kalles det.
Desstutom har jag aldrig sett något papper förut av Delta-Kravek, så det känns fakstiskt att de hopppar över några steg.

P:S Räkningen hade jag redan betalat.

Nu har jag faktiskt gått vilse hur det går till.

Elbolaget har antagligen såld en "skuld" till Kravek?
Kravek hyr in snutar för att de vill se pengar?

Det här förfarandet går emot alla mänskliga rättigheter (högsta universala lagen) som handlar om värdighet, förbud mot tortur eller omänsklig behandling osv.
Klippa av el är brott mot samma universal lagen rätt till liv.
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
kojak
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 978


« Svara #13 skrivet: Februari 16, 2012, 10:58:49 »

Vilket är elbolaget?!!!!!
Tycker det ligger i allas intresse att få veta att om man är kund hos dem kan det sluta med att polisen kommer till ens jobb.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Fattig Menrik
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 151


« Svara #14 skrivet: Februari 17, 2012, 06:16:34 »

I fjol har de skickat en polis i jeans med en annan räkning.
En vänn till husägaren; så gör vi här forståss.  
Vi hos Vattenfall eller Polis blir inte hindrade av moral, etik och lag, när den står i vägen.  Grin

Det var ett tag sedan att jag läste deras lagar.
"Får" polisen inte delge sådana grejer?!
Jag kände mig trygg på jobbet, men inte nu längre.
Oj, vad har jag varit naiv att tänka att polisen är där för att skydda oss!

Deras lagar handlar om hot, våld och förtryck.
Jag försöker leva utifrån värdighet, respekt och kärlek.
(som står nämnda i universal lag, ironisk nog)
Vi bor på samma planet dock...

Vattenfall är ett Statsbolag och har miljarder vinst.
Efter behov kan de trolla bort miljarder i (felaktiga) investeringar, som de gjorde i Tyskland.

Jo, miljarder och miljarder, rånad av bl. a. fattiga som oss,  används om de vore ett investeringsbolag.
Vad var definitionen av Maffia igen?
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: