Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trafikförsäkringsföreningen?  (läst 13267 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sanne67
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 44


« skrivet: Februari 05, 2008, 12:44:28 »

Fick idag ett brev därifrån om att jag har en skuld hos dem och betalar jag inte omgående eller kontaktar dem om en avbetalningsplan så kommer domj att skicka det vidare till KF.
Skulden är alltså sedan 1998!Är den inte då preskriberad?
Vad är de olika preskriptionstiderna?En del säger 3 år...sen verkar det som det finns längre oxå?Vad är längsta tiden innan en skuld försvinner?
Tack på förhand/

Sanne
Loggat
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #1 skrivet: Februari 05, 2008, 13:01:46 »

TFF hävdar 10 år på sina ärenden. Jag har aldrig riktigt lyckats fatta varför men både KFM och tingsrätten går på deras åsikt.

Eftersom den uppstod 1998 så preskriberas den 2008. Vet du att det hände i januari så kan du kanske komma undan men är det senare på året så är det kört. De har kommit med preskriptionsavbrottet i tid.

TFF är dessutom bland de vidrigaste att ha och göra med när det gäller preskribering och uppgörelser.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Sanne67
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 44


« Svara #2 skrivet: Februari 05, 2008, 13:23:31 »

Fick den som sagt idag och den är från juni 1998!Så även om jag inte kan betala den o fogden inte kan ta något från min lön så ligger den alltså kvar 10 år till?Eller fattar jag så tokigt?Har inte riktigt förstått mig på de här med preskription ännu...får nog läsa på lite mer:(

Sanne
Loggat
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #3 skrivet: Februari 05, 2008, 13:40:31 »

Ett preskriptionsavbrott sker när borgenären/inkassobolaget tar kontakt med dig och då börjar en ny preskriptonstid löpa. Det är på det sättet som inkassobolagen håller skulder levande tills du dör.
Så i det här fallet så löper en ny tio års period eftersom du fått kännedom om skulden.

Vad gäller TFF så vet jag inte om det är någon ide att bråka och hävda preskription eftersom de måste ta kontakt med dig inom den här perioden och det har de ju gjort.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Sanne67
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 44


« Svara #4 skrivet: Februari 05, 2008, 13:46:59 »

Tack för svar Phantera:)

Sanne
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #5 skrivet: Februari 05, 2008, 14:07:12 »

Det viktigaste är ändå att inte hamna i Trafikförsäkringföreningens klor!

Antingen betala trafikförsäkringen eller ställa av bilen.
Är den oförsäkrad och inte avställd så blir det orimligt dyrt.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #6 skrivet: Februari 05, 2008, 15:19:52 »

Ett preskriptionsavbrott sker när borgenären/inkassobolaget tar kontakt med dig och då börjar en ny preskriptonstid löpa. Det är på det sättet som inkassobolagen håller skulder levande tills du dör.
Så i det här fallet så löper en ny tio års period eftersom du fått kännedom om skulden.
Visst, om han fått kännedom om skulden så gäller en ny preskriptionstid.
Men vad säger att han fått reda på skulden bara för att dom skickat ett brev till honom.
Har brevet delgivits?
(ibland måste man ta till "fulingar"! Det gör inkassobolagen också...)

Citat
Vad gäller TFF så vet jag inte om det är någon ide att bråka och hävda preskription eftersom de måste ta kontakt med dig inom den här perioden och det har de ju gjort.
Mitt råd är att vänta tills i Juni/Juli då det gått tio år.
En liten "fuling" kan vara att ringa till dem och diskutera eventuell uppgörelse.
Låt gärna en kompis ringa (om samtalet spelas in), använd #31# innan telenumret så blir det skyddat nummer samt försök att förhala allt så länge det går.
Efter sommaren kan du förhoppningsvis hävda på preskription! Grin

(Jodå, detta har fungerat alldeles utmärkt många gånger om! Wink)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lillstark
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 611



« Svara #7 skrivet: Februari 05, 2008, 16:49:52 »

Hej

Håller helt klart med Admin. För att du rent juridiskt skall anses ha fått handlingen i din hand skall denna delges vilket normalt sett sker vid att handlingen skickas rekommenderat med mottagningsbevis. I annat fall är det bara att neka till du har fått denna.

Om kronofogden hör av sig har du rätt att yttra dig och här kan du göra gällande att du ej har fått några papper. Som sagt; förhala så långt det går och kom för guds skull inte med några utfästelser om betalning - vara sig i tal eller skrift - då detta verkar preskriptionsavbrytande.

Jag har ej heller förstått regeln med att just TFF´s fordringar har tio års preskriptionstid och ej heller ger rättsfallet någon vägledning.
Försäkringar är konsumentfördringar och torde således ha tre års preskriptionstid.....Huh? Tydligen åtnjuter dessa fordringar en särställning i rättstillämpningen, for de gör det inte i lagstiftningen...

/lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Sanne67
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 44


« Svara #8 skrivet: Februari 05, 2008, 20:44:56 »

Jag försöker vänta ut dom då Evil
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: