Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avdelning för kommunens budgetrådgivare  (läst 18436 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« skrivet: September 02, 2009, 08:37:39 »

Om jag förstått saken rätt så utbildas de av KFM. Vore det möjligt att via mail nå dessa och bjuda in dem till forumet? Dels skulle de kunna få en egen avdelning att diskutera kluriga problem i, men det vore också intressant att i samma avdelning få ta tempen på dessa rådgivare, genom forummedlemmarnas erfarenheter.

Vet inte om det här är dagens mest lysande förslag, men en idé i vart fall Smiley
Loggat

Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #1 skrivet: September 02, 2009, 10:22:14 »

Det var ett mckt bra förslag att bjuda in budgetrådgivare till en egen avdelning.
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #2 skrivet: September 02, 2009, 10:49:03 »

Det var ett mckt bra förslag att bjuda in budgetrådgivare till en egen avdelning.
Tack. Och ifall man kunde nå dessa budgetrådgivare skulle man kunna locka med att man kan bidra med att (även) höja kunskapsnivån hos deras klienter genom att de kan hänvisa till detta forum.
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #3 skrivet: September 02, 2009, 11:28:14 »

Jag försöker att fixa detta! Cool

Ska försöka få ut ett mail till kommunerna under veckan.

Tar ett tag att samla in mailadresser bara.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Villerider
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 737



« Svara #4 skrivet: September 03, 2009, 01:52:52 »

Hej! Av taktiska skäl tycker jag att man ska försöka att få med riksskatteverket också i den forumsavdelningen. Ni anar inte vilken hjälp man kan få därifrån.
Loggat

Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
Tore
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 144



« Svara #5 skrivet: December 26, 2009, 22:52:58 »

Om jag förstått saken rätt så utbildas de av KFM. Vore det möjligt att via mail nå dessa och bjuda in dem till forumet? Dels skulle de kunna få en egen avdelning att diskutera kluriga problem i, men det vore också intressant att i samma avdelning få ta tempen på dessa rådgivare, genom forummedlemmarnas erfarenheter.

Vet inte om det här är dagens mest lysande förslag, men en idé i vart fall Smiley

Jag har en del kontakt med "min kommuns" Budget/skuldrådgivare och dom blir/får utbildning från bla. konsumentverket men ingenting från KFM. (Dock får ju även KFM utbildningar därifrån enl. henne) Så dom har en del kontakt med KFM (Under gemensamma utbildningar)

Jag frågade henne sist jag var där.

Och jag vet (för hon sa det) att hon är här inne och läser.
Vet dock inte om hon är reggad.


Sen kan man ju diskutera vad hon tyckte/tycker. (Hon sa lite till mig vad hon tyckte)
Loggat

denna siGnatur innEhåller absolut inga subliMinala budskap!
aldrIG att Den INdivid jAg är skulle fläcka mitt
PErsoNliGA Rykte med sådana knep!
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #6 skrivet: December 27, 2009, 00:49:37 »

Vad jag vet är det många kommuners budgetrådgivare som är här inne och läser, och min erfarenhet är att dom inte har mycket gott att säga om denna typ av forum. Undecided
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Tore
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 144



« Svara #7 skrivet: December 27, 2009, 01:09:05 »

I mitt fall , tyckte nog hon att vissa är lite väl "hårda" med att dra mycket till tingsrätten och högre instans.
Hon sa att dom flesta "här" är lite väl "hetsiga".

Men annars sa hon "indirekt" att det fanns/finns mycket matnyttigt här.

Hon erkände inte direkt så, men jag såg och hörde på henne att det är så.
Loggat

denna siGnatur innEhåller absolut inga subliMinala budskap!
aldrIG att Den INdivid jAg är skulle fläcka mitt
PErsoNliGA Rykte med sådana knep!
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #8 skrivet: December 28, 2009, 10:30:58 »

Jo, det är nog lätt att få en konstig uppfattning om oss som skriver här, för vi är ju emellanåt inte helt i balans känslomässigt, tacka f-n för det när kravbreven haglar, man inte har råd med mer än maten och man när som helst kan bli störd av indrivare som bara går rakt in i ens hem... att må bra psykiskt när man har skulder man inte kan betala, är en helt omöjlig ekvation.

Å andra sidan, måste vi nog i mån av ork driva saker till sin spets. Varje vända i rätten, innebär prejudikat i en bransch som verkar vara helt utan spärrar. Ingen vet idag vad "God Inkassosed" innebär fullt ut, t.ex., och flera aktörer i inkassobranschen bär sig åt som svin mot skuldsatta bara för att de KAN det, för det finns inga konsekvenser om en delgivningsman exempelvis härjar med en skuldsatt persons grannar och pratar till höger och vänster om enskildas situation... på samma sätt är kunskapen om preskription dålig hos mångfa skuldsatta, och det utnyttjar osreiösa inkassobolag till det yttersta. Därför är det nog nödvändigt att dra saker till rätten, annars kommer vi inte framåt alls.
Loggat
Kraft
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 154



« Svara #9 skrivet: December 28, 2009, 11:15:41 »

Vad jag vet är det många kommuners budgetrådgivare som är här inne och läser, och min erfarenhet är att dom inte har mycket gott att säga om denna typ av forum. Undecided

Det är lätt att förstå det,eftersom dom aldrig själva helt haft problematiken dvs sjukdom,skilsmässa,konkurs,arbetslöshet,det är därför det SAKNAS hos dessa människor! och inte därför kan förstå hur det hänger ihop,eller dom har inte den erfarenhet som behövs för att fatta detta, ej heller har dom någon som helst empati man kan säga dock att dom är helt avstängda känslomässigt tillika borta med vinden,sen är det dock en annan sak hur man tänker.....
Loggat

Orsaken till alla negativa känslor är en störning i kroppens energisystem.
Gadreel
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 821


Hemsida
« Svara #10 skrivet: December 28, 2009, 21:57:42 »

Det finns bra och dåliga sidor av det som kommer fram på det här forumet. En del är bittra på sina fordringsägare och de ger inte alltid så konstruktiva råd. Om jag ska spekulera så är det sånt som budgetrådgivarna tycker är dåligt. Att budgetrådgivarna som hela dagarna arbetar med skuldsatta inte skulle förstå problematiken med skilsmässor, arbetslöshet, sjukdom etc. kan uteslutas.
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #11 skrivet: December 29, 2009, 09:39:53 »

Håller med dig till viss del, Gadreel, men jag förstår vad Kraft säger också. Även om du verkar ha stor livserfarenhet, kan du aldrig helt förstå en annan människas lidande, eftersom ni lever i olika kroppar, med olika livsöden och olika smärtgräns. Så även om jag själv t.ex. har stor erfarenhet av döden, genom tillbud i familjen, är jag väldigt försiktig med vad jag säger och gör när jag möter människor som nyligen förlorat/håller på att förlora en anhörig. Oavsett jag förstår processen, med chock, ilska, akut sorg och såsmåningom en nyorienteringsfas, kan jag aldrig säga eller göra "det rätta", däremot är det oerhört lätt hänt att göra fel, allrahelst som jag har en egen bild av hur det är/ska vara. På samma sätt kan en erfaren fogde eller budgetrådgivare förstå mycket av vad som händer i en skuldsatts liv, men aldrig veta något helt säkert, och aldrig kunna bemöta honom/henne på det "perfekta" sättet. Där ligger snarare en ganska stor risk att det blir fel på det personliga planet, och sedan är det svårt att mötas i överenskommelser efter det.

Så svårt är det när man jobbar med människor, vilket både Kronofogden och budgetrådgivarna gör om man tittar på yrkesrollernas innersta kärna. Vi är levande varelser, och därför händer saker hela tiden, inte minst känslomässigt.
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #12 skrivet: December 31, 2009, 17:46:55 »

Det finns bra och dåliga sidor av det som kommer fram på det här forumet. En del är bittra på sina fordringsägare och de ger inte alltid så konstruktiva råd. Om jag ska spekulera så är det sånt som budgetrådgivarna tycker är dåligt. Att budgetrådgivarna som hela dagarna arbetar med skuldsatta inte skulle förstå problematiken med skilsmässor, arbetslöshet, sjukdom etc. kan uteslutas.
De kanske förstår, rent teoretiskt.

Jag förstår att det måste vara jobbigt att leva i en krigszon, trots att jag aldrig varit i en sådan. Den dag jag behöver bearbeta en sådan upplevelse gör jag det helst med de som delat min erfarenhet, inte en teoretiker som bara väntar på att klockan ska bli 5 så h*n får återvända hem till sin sockervadd som är den egentliga huvudagendan.

Frågan är hur vassa budgetrådgivarna är på att ge konstruktiva råd? Jag tror/vet att de har mängder av luckor.

Ett forum likt detta ska ses som en pansarbrytande misil, den dag kunskapen som finns samlad här når ut till den gemene gäldenären då blir det inte helt lätt för "skuldindustrin". Vi jobbar på det.

Att då ett och annat råd kan uppfattas som mindre konstruktivt ligger i sakens natur. Vi är bröder och systrar som alla rott i samma läckande båt. Vår erfarenhet/kunskap är fantastisk och de råd vi delar med oss av är lika fantastiska, även om något skulle råka uppfattas som mindre konstruktivt. Och kanske till och med är det, men sett till helheten så finns det ingen som slår oss på fingrarna, oavsett utbildning eller titel. Aldrig.

Jag har själv besökt en budgetrådgivare men förstod rätt snabbt att själv är bäste dräng.

Den samlade kunskap och erfarenhet som finns här på forumet kan ingen budgetrådgivare ens komma i närheten av, och jag tror det kan kännas lite utmanande att inse det. Och då är det ju enklare att kalla oss hetsiga. Eller nå´t...
Loggat

noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #13 skrivet: December 31, 2009, 17:56:39 »

Det finns bra och dåliga sidor av det som kommer fram på det här forumet. En del är bittra på sina fordringsägare och de ger inte alltid så konstruktiva råd. Om jag ska spekulera så är det sånt som budgetrådgivarna tycker är dåligt. Att budgetrådgivarna som hela dagarna arbetar med skuldsatta inte skulle förstå problematiken med skilsmässor, arbetslöshet, sjukdom etc. kan uteslutas.
De kanske förstår, rent teoretiskt.

Jag förstår att det måste vara jobbigt att leva i en krigszon, trots att jag aldrig varit i en sådan. Den dag jag behöver bearbeta en sådan upplevelse gör jag det helst med de som delat min erfarenhet, inte en teoretiker som bara väntar på att klockan ska bli 5 så h*n får återvända hem till sin sockervadd som är den egentliga huvudagendan.

Frågan är hur vassa budgetrådgivarna är på att ge konstruktiva råd? Jag tror/vet att de har mängder av luckor.

Ett forum likt detta ska ses som en pansarbrytande misil, den dag kunskapen som finns samlad här når ut till den gemene gäldenären då blir det inte helt lätt för "skuldindustrin". Vi jobbar på det.

Att då ett och annat råd kan uppfattas som mindre konstruktivt ligger i sakens natur. Vi är bröder och systrar som alla rott i samma läckande båt. Vår erfarenhet/kunskap är fantastisk och de råd vi delar med oss av är lika fantastiska, även om något skulle råka uppfattas som mindre konstruktivt. Och kanske till och med är det, men sett till helheten så finns det ingen som slår oss på fingrarna, oavsett utbildning eller titel. Aldrig.

Jag har själv besökt en budgetrådgivare men förstod rätt snabbt att själv är bäste dräng.

Den samlade kunskap och erfarenhet som finns här på forumet kan ingen budgetrådgivare ens komma i närheten av, och jag tror det kan kännas lite utmanande att inse det. Och då är det ju enklare att kalla oss hetsiga. Eller nå´t...

Håller med. Hade jag följt rådgivaren, skulle jag sitta fortfarande och betala på en skuld som var FELAKTIG från första början.
Istället har jag genom bestridningar fått bort ca 200 000-250 000 (har förlorat kollet på hur mycket det gällt totalt för två personer) utan att betala ett öre. Samtidigt informerar man släkt och vänner om det man hittat här.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #14 skrivet: December 31, 2009, 18:10:43 »

Det finns bra och dåliga sidor av det som kommer fram på det här forumet. En del är bittra på sina fordringsägare och de ger inte alltid så konstruktiva råd. Om jag ska spekulera så är det sånt som budgetrådgivarna tycker är dåligt. Att budgetrådgivarna som hela dagarna arbetar med skuldsatta inte skulle förstå problematiken med skilsmässor, arbetslöshet, sjukdom etc. kan uteslutas.
De kanske förstår, rent teoretiskt.

Jag förstår att det måste vara jobbigt att leva i en krigszon, trots att jag aldrig varit i en sådan. Den dag jag behöver bearbeta en sådan upplevelse gör jag det helst med de som delat min erfarenhet, inte en teoretiker som bara väntar på att klockan ska bli 5 så h*n får återvända hem till sin sockervadd som är den egentliga huvudagendan.

Frågan är hur vassa budgetrådgivarna är på att ge konstruktiva råd? Jag tror/vet att de har mängder av luckor.

Ett forum likt detta ska ses som en pansarbrytande misil, den dag kunskapen som finns samlad här når ut till den gemene gäldenären då blir det inte helt lätt för "skuldindustrin". Vi jobbar på det.

Att då ett och annat råd kan uppfattas som mindre konstruktivt ligger i sakens natur. Vi är bröder och systrar som alla rott i samma läckande båt. Vår erfarenhet/kunskap är fantastisk och de råd vi delar med oss av är lika fantastiska, även om något skulle råka uppfattas som mindre konstruktivt. Och kanske till och med är det, men sett till helheten så finns det ingen som slår oss på fingrarna, oavsett utbildning eller titel. Aldrig.

Jag har själv besökt en budgetrådgivare men förstod rätt snabbt att själv är bäste dräng.

Den samlade kunskap och erfarenhet som finns här på forumet kan ingen budgetrådgivare ens komma i närheten av, och jag tror det kan kännas lite utmanande att inse det. Och då är det ju enklare att kalla oss hetsiga. Eller nå´t...

Håller med. Hade jag följt rådgivaren, skulle jag sitta fortfarande och betala på en skuld som var FELAKTIG från första början.
Istället har jag genom bestridningar fått bort ca 200 000-250 000 (har förlorat kollet på hur mycket det gällt totalt för två personer) utan att betala ett öre. Samtidigt informerar man släkt och vänner om det man hittat här.
Exakt! Här sitter vi inte med mössan i handen och säger ja tack och amen och slaviskt följer den regelbok som delats ut till laget gäldenärerna.

 Vi utmanar, delar med oss, upplyser om alternativa vägar och fram för allt vilka RÄTTIGHETER vi har. Där lirar inte riktigt kommunens budgetrådgivare enligt min mening. Inkassobranschen är extremt smutsig, men vi möter upp dem på deras egen planhalva. Måste vara otroligt irriterande, det är stora värden vi skjuter i sank, och vi växer oss starkare i takt med att deras argument och metoder klingar allt mer falska.

Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: