Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: If you can´t beat them, join them!  (läst 155827 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #30 skrivet: Augusti 20, 2009, 09:35:35 »

Vänta nu, va? Jaha. Menade väldigt generellt, men ok. Jag försökte undvika området om vad som är rätt och vad som skulle kunna tänkas vara fel. Rätt och fel för vem, liksom? Jag ville bara få klart för mig huruvida de exempel som presenterats i tråden var lagliga eller ej.

En viktig fråga dock, enligt mej, är: Vem skulle kunna tänka sej att faktiskt gå vidare med detta och verkligen genomföra det? Och innan folk svarar på det vill jag att de tänker efter. Som ett slags tillägg till frågan kan jag ju påpeka att jag tycker bara att det är intressant att höra från folk som faktiskt är belastade med löneutmätning. Inte har varit, inte känner nån som är det, eller har drömt om att vara det. Utan är det. Varför? Jo, ett exempel: en polare till mej skall hoppa fallskärm här i dagarna. Han tvekade lite och undrade om det kanske ändå inte var en sån jävla bra idé. Jag kontrade genast med att "Det är klart att du skall göra det ffs! Skärpning!". Men, helt ärligt, jag hade aldrig någonsin gjort det själv.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #31 skrivet: Augusti 20, 2009, 10:28:29 »

Nu ska ju egentligen inte jag svara på ditt inlägg eftersom jag inte har löneutmätning.

Men jag kan lova och garantera att om jag hade det så skulle jag göra enligt förslaget!
Varför? Jo, för att få vara med och skapa debatt och "oreda i systemet".

För, om detta fungerar, vilket det garanterat gör, så måste våra lagstiftare sätta sig ned och fundera på hur många "felaktiga" ärenden ligger det hos fogden egentligen.
Därmed så skulle det sannolikt bli hårda krav på att fordringsägaren måste bevisa sin fordran på ett hållbart sätt.



En fråga som naturligtvis dyker upp är: Hur många är det som redan utnyttjar detta tillvägagångssätt?
(en fråga att bita i för våra kära fogdar! Evil)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #32 skrivet: Augusti 20, 2009, 11:24:43 »

Heh, vem som vill får givetvis svara. Jag har säkert fel, men jag tvivlar på att detta skulle få någon större genomslagskraft. Inte för att idén är dum, det är den nog inte, men det hela känns ändå osäkert. Och det finns nog många fall där detta inte ens är lämpligt. Jag tror ändå att det inte finns så många, om vi nu skulle sätta det i nåt slags perspektiv, som faktiskt skulle gå hela vägen och geomföra det.. och det var väl lite det som var frågan, finns det ens någon? Eller, kanske är det bara jag som är för feg för att inse hur det egentligen ligger till.
Loggat
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #33 skrivet: Augusti 20, 2009, 11:30:33 »

jag skulle kunna göra det lätt , då jag har skulder  till min syster som t o m har lånat pengar för att hjälpa oss. men vi betalar henne varje månad. men utöver det så skulle hon få tillbaka lite mer om hon fick del av löneutmätningen. utöver detta har min  mamma, pappa och min 18 åriga son lånat ut pengar till oss om det har varit kris...dom skulle nog inte säga nej om dom fick del av löneutmätningen. fast  nu kräver dom inga pengar av oss men för mig skulle det iaf kännas skönt om dom fick en del varje månad....När ksonofogden var hem hit då frågade dom om vi var skyldiga någon privatperson pengar. men vi sa ju nej, vi kanske inte skulle ha gjort det
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Ulrika Ring
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1169



« Svara #34 skrivet: Augusti 20, 2009, 11:45:58 »

Vi i Sthlm har medlemmar som påbörjat detta, så svaret är ja det finns människor som gör det vi tipsat om.

Carisma, om du vill kan du ta kontakt med mig, ulrika.ring@insolvensstockholm.se så hjälper jag dig att kolla om det finns någon vits för dig att få en skuld till en privatperson. Alltså om förutsättningarna finns för att förbättra din situation. Förutom att prata med den som ska driva skulden mot dig så tar själva det administrativa arbetet 10 minuter, 1 frimärke och ett kuvert. Sedan sköter KFM resten.

//Ulrika
Loggat
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #35 skrivet: Augusti 20, 2009, 11:58:03 »

Vi i Sthlm har medlemmar som påbörjat detta, så svaret är ja det finns människor som gör det vi tipsat om.

Carisma, om du vill kan du ta kontakt med mig, ulrika.ring@insolvensstockholm.se så hjälper jag dig att kolla om det finns någon vits för dig att få en skuld till en privatperson. Alltså om förutsättningarna finns för att förbättra din situation. Förutom att prata med den som ska driva skulden mot dig så tar själva det administrativa arbetet 10 minuter, 1 frimärke och ett kuvert. Sedan sköter KFM resten.

//Ulrika

Hej.låter toppen. sk aförst prata med syster , men jag tror att hon även skulle vilja ta del av löneutmätningen oxå...

sen har ju min sambo en skuld hos sin mor på närmare 20 tusen. och henne har vi inte haft råd ens att betala tillbaka något i månaden.

Jag hör av  mig till dig så fort jag pratat med syster om detta
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Ulrika Ring
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1169



« Svara #36 skrivet: Augusti 20, 2009, 14:00:00 »

Carisma: det blir bra, gör så. Prata med din syster så hörs vi senare. Om din syster känner - vilket en del gör - att hon inte förstår eller att någon annan än du ska förklara så kan du kontakta mig så hjälper jag till även där.

Detta gäller självfallet även andra som vill ta reda på om detta är något för henne/honom.

//Ulrika
Loggat
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #37 skrivet: Augusti 20, 2009, 14:52:32 »

vart det slut på diskussionen här nu  Grin
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #38 skrivet: Augusti 20, 2009, 21:59:29 »

Nädå, inte riktigt än............

För många år sedan så var jag sammanboende med ett fruntimmer.
Vi hade var sin ekonomi men delade på gemensamma kostnader såsom hyra, mat,
bensin och kostnader för våra hästar. När vi efter några år gjorde slut så fick den ene
efter en avstämning betala den andre för mellanskillnaden.
Om vi hade fortsatt att leva tillsammans så hade nog vår ekonomi skötts på samma sätt.

Oavsett vilket så uppstod en skuld som inte var påhittad. Den kunde vara stor eller liten
beroende på skillnader i våra inkomster. Hade den ene lägre inkomster eller utmätning av lön
så är det uppenbart att skillnaden att bidra till gemensamma kostnader hade varit stor.
Det finns ju ingen skyldighet att den ene ska stå för den andres livsnödvändiga kostnader.
Det är inte bedrägeri att kräva den andre parten på mellanskillnaden.


För att sedan återanknyta till denna trådens ursprung där kollegor på Insolvens tappat optimismen inför förväntade förändringar som kan leda till förbättringar för gäldenärer.
Jag delar den pessimismen när jag i mina försök att för egen del att hävda preskription dels för egna skulder samt som ombud för andra gäldenärer.
Preskriptionsinstrumentet har absolut krossats av dels HD-dom från 2007 där inkassobolag lyckats styrka avsändandet och man fann att åtminstone något krav kommit fram av ett flertal sända.
Dels av den Hovrättsdom som anser att man får skylla sig själv om man inte vistats på sin folkbokföringsadress. Det krävs ingen bevisning när det gäller mottagandet. All rättsskipning baseras på de bevis som kan läggas fram. Nu behövs det ingen sådan bevisning eller så kan borgenären på sin data producera egna sådana listor.
Den enda möjligheten att att få igenom en preskription av ett ärende måste bli att borgenären självmant erkänner att en fordran är preskriberad. Hur ofta kommer det att ske?
Det kan finnas en möjlighet till för ett fåtal gäldenärer (förutom att de avlider) att deras fall är så speciella att de kan få igenom sina ärenden som preskriberade.

Enda möjligheten som jag ser det är att någon gäldenär kan få en driftig advokat som kan få upp sitt ärende i HD och ytterligare förtydliga beviskravet.

Med tanke på det "juridiska underskott" som drabbat gäldenärerna så anser jag att det inte ens finns  moraliska/etiska hinder för att kräva sin sambo/make/maka på gemensamma kostnader. De är reella.


Loggat
Ulrika Ring
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1169



« Svara #39 skrivet: Augusti 20, 2009, 23:42:56 »

Callemaja, vad gäller preskription och din argumentation där håller vi helt med. Vad gäller ev moraliska/etiska uppfattningar så tror jag det står klart och tydligt vad vi tycker. Om "förslaget" hjälper en piskad och pinad evighetsgäldenär så tycker vi att det inte finns några som helst hinder. I bästa fall skulle ett massivt tryck från gäldenärskollektivet där det ramlade in betydande skulder från närstående kunna sätta fokus på kravlösheten bakom en indrivning/utmätning. Ett fokus som nog inte kunde stoppa nya privata skulder men som kanske fick den skenande skuldindustrin att åtminstone avstanna något. Om ni förstår vad jag menar.

Den pessimistiska synen på gäldenärskollektivets villkor och utvecklingen av densamma är något som vi inom Insolvens Stockholm givit uttryck för. Vi har diskuterat det ingående inom vår förening men inte med riksförbundet. Så vi kan inte säga att det gäller för alla Insolvensföreningar, eller riksförbundet.

Det låter kanske lite konstigt men organisationen är uppbyggd på så sätt att varje lokalförening är "sin egen". Eget organisationsnummer, egen styrelse och "egna" medlemmar. I riksförbundet är det lokalföreningarna som är medlemmar. Vi kan alltså inte tala för alla Insolvensföreningar utan endast för vår. Jag kan dock säga att alla föreningar nog är lika frustrerade över att gäldenären pressas så hårt och att alla ser ojämlikheten mellan ex Alektum el. Intrum Justitia och "Herr och Fru Johansson". Och att KFM inte balanserar upp den ojämna maktfördelningen. Samt vi alla har en gemensam strävan att åstadkomma systemförändringar.

Jag ville bara klargöra den biten. Så inga missförstånd uppstår. Vi har lite olika syn på en del saker men delar samma strävan (som säkert alla andra föreningar och nätverk också gör) FÖRÄNDRING! Indrivning och verkställigheten som vi idag känner den är ett orättvist och förlegat system som är totalt akterseglat av en modern och uppdaterad "skuldindusti" som inte drar sig ett ögonblick för att utnyttja systemet.
Loggat
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #40 skrivet: Juli 01, 2011, 14:19:18 »

Var det någon som faktiskt hoppade på den här idén?
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #41 skrivet: Juli 01, 2011, 21:04:11 »

Oxå nyfiken....
Loggat
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #42 skrivet: Juli 02, 2011, 21:06:29 »

Jag kör igång på måndag och driver detta då de vill ta 1396 sek på min svenska pension.
1976 lånade jag 50 000 sek från mina föräldrar för att få villan klar nu önskar de detta åter
med en normalränta på 12 % tillkommer 358 tusen .
Norsk pension får ej utmätas i Danmark finns ej utmätning av e-mål säger ensom vet så
där berörs jag inte.

Loggat
DLuXe
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 200


« Svara #43 skrivet: Juli 03, 2011, 11:10:32 »

Ursäkta för att jag är så pessimistisk men det är ju ingen lösning? Det där är en genväg/nödlösning för den person som tror att denne kommer att vara skuldsatt livet ut. Jag personligen har inget behov av den lösningen. Tänker betala av mina skulder utan ränta istället Smiley
Loggat
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #44 skrivet: Augusti 23, 2012, 12:42:48 »

GÖR SÅ HÄR DET FUNGERAR JÄTTEBRA!!!!!!
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: