Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 20% av skulderna borta :-D  (läst 16648 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« skrivet: Juli 31, 2009, 16:45:44 »

Fick idag en stor hög brev från ett välkänt inkassobolag. De avskriver alla skulder utan en jag har hos dem. Så min skuldbörda minskade från 500 000 till 400 000 kronor idag. Ska öppna bankfack och lägga in dessa papper i!!!

Är sä jävla glad. Nu återstår bara 400 000 kr kvar att jobba med. Men jag ger inte upp. Jag skall bli skuldfri. Har skickat in en skuldsaneringsansökan till KFM också. Samt erbjudit alla fodringsägare ackord. Får se vilket som blir klart först.

Ge inte upp. Det skall inte jag göra.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Piapudel
Full Member

Antal inlägg: 195

« Svara #1 skrivet: Juli 31, 2009, 22:54:40 »

Jag undrar vad det innebär med accord?
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

« Svara #2 skrivet: Augusti 01, 2009, 09:40:07 »

innebär i korthet att man kommer överens om en fast summa man betalar in på ett bräde och sen skriver man av resten av skulden. Säg att du har en skuld på 100 000 till nån. Du och nån kommer överens om att du skall betala 30 000. Efter det är skulden borta!
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
marona61
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« Svara #3 skrivet: September 21, 2009, 10:43:46 »

Vad skönt för dig.
Jag har en skuld tll KFM som ligger sammanlagt på323000:-
Hur mycket kan man som lägst erbjuda som ackord tll fodringsägarna???

M.persson
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #4 skrivet: September 21, 2009, 12:30:34 »

Vad skönt för dig.
Jag har en skuld tll KFM som ligger sammanlagt på323000:-
Hur mycket kan man som lägst erbjuda som ackord tll fodringsägarna???

M.persson
Beror på många saker. Hur gamla skulderna är, vilket bolag som handlägger dem, vilken ekonomisk situation du befinner dig i just nu, hur din framtida ekonomi kan komma att se ut, ifall du har cash att lägga upp direkt vid ett ackord.

Sedan skriver du fordringsägare, i många fall agerar inkassobolagen bara som ombud, kan vara värt att gå förbi dem och direkt på fordringsägaren.

För egen del fick jag igenom en del ackord på 10% av kapitalet. Det var några år sedan och jag tror det blivit lite tuffare.
Loggat

marona61
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: September 21, 2009, 15:21:24 »

Om man har kontanter att lägga upp vid ackord med fodringsägarna vad nedskrivnings % bli?
Man måste få med alla fodringsägare på samma tåg.annars är det ju ingen ideFinns det någon manual hur det går till att begära ackord?
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #6 skrivet: September 21, 2009, 19:49:31 »

Om man har kontanter att lägga upp vid ackord med fodringsägarna vad nedskrivnings % bli?
Man måste få med alla fodringsägare på samma tåg.annars är det ju ingen ideFinns det någon manual hur det går till att begära ackord?
Mig veterligen finns det ingen manual, men du kan få några tips av mig. Cash is king och NU-faktorn är hög - jag betalar nu! Trilskas inkassobolaget, testa att vädja direkt till fordringsägaren. Oftast har de ändå någon rutten deal med inkassobolaget.

Börja ditt utgångsbud så lågt du kan, därför att troligen är det bara en öppning på förhandlingen, men stå på dig närmast in absurdum. Jag säger inte att du ska ljuga i din argumentering över varför ditt bud är bra, men var kreativ.

En del bolag skickar ut papper där du ska redogöra din totala ekonomi, den kan du koppa och använda även till de andra.

Storleken på den totala skulden spelar också roll, glöm inte att de närstående som du är skyldig pengar ser till att få sin skuld fastställd. Fler kan säkert fylla på.

Loggat

marona61
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: September 22, 2009, 08:08:06 »

Har en totalskuld på ca 323000:- med Ikano,ica.swebank som största fodringsägare,Har ca 180000:- att röra mig med i förhandling med fodringsägarna. Vilken % är rimlig att jag börjar med i min ackordsansökan?Har ej fast arbete är sjukskriven sedan snart 5 år.så min framtida ekonomi är osäker.Idag drar Kf 7600:- som också är baserat på min sambos inkomster.Men jag kommer antagligen ej ha samma inkomst framöver.Måste få en rätsida på mina skulder för det tär på mitt måeende
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #8 skrivet: September 22, 2009, 10:17:21 »

Har du benat ur vad som är ränta och kapital och i så fall, hur ser den fördelningen ut?
Loggat

Sjuksköterskan
Sr. Member

« Svara #9 skrivet: September 23, 2009, 09:32:45 »

Har en totalskuld på ca 323000:- med Ikano,ica.swebank som största fodringsägare,Har ca 180000:- att röra mig med i förhandling med fodringsägarna. Vilken % är rimlig att jag börjar med i min ackordsansökan?Har ej fast arbete är sjukskriven sedan snart 5 år.så min framtida ekonomi är osäker.Idag drar Kf 7600:- som också är baserat på min sambos inkomster.Men jag kommer antagligen ej ha samma inkomst framöver.Måste få en rätsida på mina skulder för det tär på mitt måeende

Du bör också direkt säga till att du vill betala av på kapitalet!!! HUr skall vi hjälpa dig? Här finns kunskap, det är ett stort steg på vägen att bara komma igång med att luska ut vilka skulder man egentligen har. Tyvärr tror jag att om dom får 7600 per månad och skulderna är så låga som 323000 så är det svårt med ackord, det tar bara ett par år så är dina skulder borta, vilket är bra och du kan starta på ny kula.
Loggat

marona61
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: September 26, 2009, 18:43:21 »

Har upptäckt att räntekostnaden för min skuld hade ökat skulden med 20000:- sedan maj-09 nu ligger min skuld på 366000:- och jag kommer ej att ha samma inkomst som nu eftersom jag beroende på min svåra sjukdom kommer att bli helpensionär så dom kommer ej att kunna dra 76500:-/månad av mig.Det är nu sista chansen för mig beroende på ett avgångsvederlag att kunna reglera mina skulder vad är det rimligt att erbjuda som ackord 25%?Huh??

mvh
M Persson
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #11 skrivet: September 26, 2009, 22:25:27 »

Du har närmare 50% att deala med, men det kortet har ju ingen synat. Måla upp det scenario som väntar och starta förhandlingen på max 20% av kapitalskulden. I de fall där inkassobolagen inte äger skulden, gå direkt på fordringsägaren. Måla med breda penseln, det är i bästa fall en människa som tar beslutet.

Räkna med att det tar tid, att det blir många rundor men stå på dig, vik dig inte vid första nej. Hämta pepp härifrån. Det kan gå, det går, om man har lite tur och ger sig f*n på det.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: