noctumlux
|
|
« skrivet: April 17, 2009, 12:59:57 » |
|
Fick ett brev från Tingsrätten idag med mitt namn på. Ärendet mot Lindorff m.a.o. Öppnar brevet med darriga händer och efter att ha läst genom hela brevet med domslut ramlar jag ner på knäna med en glädjetjut. Lindorffs verkställighetsansökan avvisas!!!!!!!!!!!!! Citerar: "Mot denna bakgrund och i enlighet med det synsätt som kommit till uttryck i tidigare avgöranden här (se t.ex. beslutet i (januari) i ärendet X 0000-00) kommer tingsrätten till slutsatsen att Lindorffs verkställighetsansökan att avvisas och att det överklagade utmätningsbeslutet men även det eller de beslut om utbetalnig och om utmätning som Kronofogdemyndigheten må ha meddelat och som inte hade vunnit laga kraft vid tindpunkten för överklagandet skall undanröjas."
Ni som känner lagar bättre än jag, så har jag två frågor: 1) Vad händer med skulden ifall Lindorff inte överklagar? 2) Kommer kronis betala tillbaka det de hann mäta ut eller måste jag gå till dem med detta papper och kräva det?
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
britt
|
|
« Svara #1 skrivet: April 17, 2009, 21:21:06 » |
|
Du ska skicka in en kopia av Domen till fogden. Då får du tillbaks pengarna om du inte har andra ärenden.I så fall fördelas de på dem. Skulden kvarstår,men de kan inte lämna in den till Kfm. Troligtvis avskriver de den. Grattis.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
|
« Svara #2 skrivet: April 17, 2009, 22:13:54 » |
|
120 000 mindre, inga andra ärenden hos kronis. Det skulle innebära 4 månaders utmätning tillbaka på nästan 2 000 spänn/månad. 8 000 behövs hos två personer med väldigt låg inkomst.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
britt
|
|
« Svara #3 skrivet: April 17, 2009, 22:24:11 » |
|
Ännu en gång ett stort grattis. Visst är det en skön känsla.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
|
« Svara #4 skrivet: April 17, 2009, 23:04:27 » |
|
Visst är det en skön känsla med tanke på hur skulden över huvud taget hamnade på min nacke. Suttit och läst brevet flera gånger om och om igen, särskilt med tanke på att utan denna forum hade jag aldrig troligen startat processen.
Vad jag inte får ur huvudet är formuleringar i brevet bl a domvilla, hänvisningar till rättegångsbalken. Finns tyvärr ingen i närheten som kan hjälpa mig.
Undrar ifall det finns möjlighet för mig och kräva en extra slant kanske? Det står bl a: "Om Kronofogdemyndigheten beslutar om verställighet i ett fall där sökanden inte har visat att han är saklegitimerad, har utsökningsmålet tagits upp trots att det har förlegat ett hinder som är jämförligt med ett rättegångshinder i en vanlig rättegång. Frågan om det finns ett sådant hinder skall Kronofogdemyndigheten uppmärksamma ex officio, dvs. oavsett om det i denna del har gjorts någon invändning eller ej. Skulle Kronofogdemyndigheten ha underlåtit att göra en sådan kontroll men likväl ha tagit upp verkställighetsansökningen, är myndighetens utmätningsbeslut och efterföljande beslut om fördelning och utbetalning att jämställa med domvilla (jfr 59 kap. 1 § första stycket 1 rättegångsbalken)."
Ifall det finns en lagtextkunnig person på forumet som vill hjälpa mig, skannar jag in detta brev (med mina personuppgifter borttagna förstås) och mailar det. Vad jag har reagerat på är felaktig myndighetsutövande, felaktig utmätningsbeslut med ekonomisk skada till följd, psykisk lidande pga felaktig utmätning.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
birana
|
|
« Svara #5 skrivet: April 19, 2009, 12:02:10 » |
|
Men jösses vad bra STOOORT GRATTIS
|
|
|
Loggat
|
Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
|
|
|
noctumlux
|
|
« Svara #6 skrivet: April 19, 2009, 12:26:03 » |
|
Tack, Birana. Förresten, är det någon som vet hur jag ska gå till väga när det gäller att ta bort den betalningsanmärkning denna historia orsakade på mig. Är det kronis jag ska meddela det, så att de ordnar upp det eller vilka upplysningscentraler jag måste vända mig till? Räcker det med UC eller måste man ta kontakt med varenda en. Vet inte ens hur många det finns. Har letat på forumet och vet att det finns ett svar någonstans, men har inte hittat det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
|
« Svara #7 skrivet: April 19, 2009, 12:34:51 » |
|
Det är Lindorff som orsakat hela skadan, och därför är det dom som skall kontakta upplysningsföretagen och reda ut detta.
Gör dom inte det så måste du nog tyvärr begära detta genom de olika upplysningsföretagen.... Eventuellt skulle du kunna göra en anmälan till Datainspektionen om dom inte gör detta.
Du skulle eventuellt också kunna begära skadestånd av Lindorff för att du fått en betalningsanmärkning felaktigt.
MEN, kom ihåg att dom förmodligen har möjlighet att överklaga Tingsrättens dom, så därför är du inte "säker" föränn domen vunnit laga kraft. Dvs överklagningstiden gått ut.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
noctumlux
|
|
« Svara #8 skrivet: April 19, 2009, 12:46:40 » |
|
MEN, kom ihåg att dom förmodligen har möjlighet att överklaga Tingsrättens dom, så därför är du inte "säker" föränn domen vunnit laga kraft. Dvs överklagningstiden gått ut.
Det vet jag. Jag är bara glad över denna första rond. En andra rond är jag säker på pga summans storlek. Jag försöker ta reda på allting i förväg, så att jag vad jag kan göra efter det att domen förhoppningsvis hinner vinna laga kraft 5:e maj. Admin: Med tanke på vad som står i domen har även kronis gjort sig skyldiga till tjänstefel, så jag sitter just nu med näsan i lagboken...Beroende på Lindorffs agerande i frågan hädanefter avgör vad jag gör och till vem jag skriver kravbrev.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
|
« Svara #9 skrivet: April 19, 2009, 12:57:43 » |
|
Får hoppas att Lindorff accepterar Tingsrättens dom så du kan lämna det där bakom dig och att du får tillbaka stålarna av Kronofogden. (det kan i sin tur också bli en procedur...) Jag glömde förresten att säga GRATTIS till (del)segern i mitt förra inlägg! (jag lät istället bara negativ, vilket inte var meningen) Är negativt inställd idag då jag sitter och skriver på en överklagan mot ett löneutmätningsbeslut från Kronofogden mot en psykiskt sjuk man... Mer om detta kommer jag att berätta i en egen tråd sedan.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
noctumlux
|
|
« Svara #10 skrivet: April 19, 2009, 13:01:59 » |
|
Ingen fara, Admin Kör hårt. Det är alldeles många psyksjuka i kronis och inkassos fälla.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
|
« Svara #11 skrivet: April 23, 2009, 10:52:19 » |
|
Du kan också begära rättning hos Kronofogdens rättningsteam i Visby.
Om dom rättar den felaktiga uppgiften så skall det även uppdateras i kreditregisterna.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Driver
|
|
« Svara #12 skrivet: April 23, 2009, 15:02:28 » |
|
Jag vann mot Fogden i Länsrätt och skickde domen till UC och förklarade att den var överklagad men krävde likväl borttagning ...UC tog bort anmärknimngen efter tre dagar. Om Lindorf överklagar begär då att fogden lägger sekretes på din anmärkning för även om UC tar bort så finns den kvar i fogdens register om någon ringer fogden och frågar om dej.
Stort grattis till dej... Vad förlorade Lindorf på???
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
|
« Svara #13 skrivet: April 23, 2009, 15:41:38 » |
|
Icke bestyrka kopior, överlåtelsehandlingar med ej behörig personal, Ej styrkt att de skulle vara saklegitimerade (här får även KFM en känga för att de inte tagit reda på fakta. Det talas om domvilla-jämförelser och rättegångshinder bl a.) och saker som inte fått laga kraft.
Där har de torskat 120 305 kronor. En skuld kronis försökte börja driva in igen igår (22/4), men har lyckats få den inhiberad tills beslutet får laga kraft 5:e maj eller att den går via Svea Hovrätt.
Nu ska jag klura ut ifall denna dom kan användas på frugans utmätningar...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Driver
|
|
« Svara #14 skrivet: April 25, 2009, 20:00:46 » |
|
Låter som musik i mina öron... "Överlåtelsehandling med ej behörig personal" berätta mer...då det troligen drabbat andra också.
"Icke bestrykta kopior" var det datalistor som inte godkändes eller?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|