Är ny här men vill berätta hur jag och min man äntligen efter nära nog tjugo års kamp är så gott som skuldfria
Vi började tidigt att ställa till det, glada åttio talet ni vet, tog lån och hade kreditkort och tänkte inte ett dugg på framtiden utan levde för dagen.
Plötsligt kom bygg krashen och gubben förlorade jobbet och inkomsten ändrades drastiskt men inte vårt sätt att leva, tyvärr.
Gjorde som andra, tog nya lån för att lösa gamla skulder osv. Givetvis faller allt till sist och det gjorde det också, med dunder och brak. Det enda positiva var att vi iallafall inte hade några barn så det drabbade bara oss själva.
Sen började resan med kronofogden och deras total stränga syn på att inga borgenslån räknades utan dom utmätte vad dom kunde och på pengarna som blev över skulle vi betala allt annat plus borgenslån, som tur hade vi nära anhöriga som kom med mat så vi åtminstone kunde äta, men det håller heller inte.
Är ju det där med att jobba tjänar inget till för fogden ändå tar det lilla man lyckas få in så man försöker tjäna pengar på de sätt man kan. Hur som flyttade vi, fick jobb och började betala varje månad och det som såg nattsvart ut började plötsligt kännas lite ljusare, när skatte återbäringen kom försvann det en stor del av skulden och efter hand sjönk den mer och mer.
Vi hade nära 300 000kr i skuld när vi började.
Sen när det var betalat kom den jobbiga tid som vi fortfarande är inne i att det dyker upp ur gamla skulder sedan långt över tio år tillbaks i tiden så det är inte lätt att komma ur fogdens grepp när man en gång väl hamnat där tyvärr, men det går
Nu har vi ett annat ekonomiskt läge så det är attraktivt för inkasso bolagen när man kan göra en avbetalningsplan, då är dom snabba på att skicka ut sina brev.
Idag har jag överklagat min första skuld, betalat allt annat dom kommit med men idag fick det räcka, 6000 kr för en skuld sedan -96 det känns inte okej...
Det enda jag ångrar är att vi försökte rädda situationen från början med att ta borgenslån, när det väl börjat gå till kronofogden skulle vi låtit allt gå dit, hade besparat oss en hel massa.
Men vi har haft kul för pengarna, eller en del av dom -s- reste mycket vilket vi aldrig kunnat utan Ving kortet =) och hade en ur snygg lägenhet, vilket var möjligt pga Ikea kortet =) Nu äger vi inga kort, har inga lån och nästa år är gubben av med alla prickar så det går att ta sig ur det dessutom kan jag titta mig i spegeln utan att skämmas, har betalat vartenda öre själv och mer därtill
En sista sak, bråka inte om pengar, om dom inte finns finns det heller inget att gräla om, det går att komma vidare jag lovar, är fyrtio nu och om två år är mina prickar borta