Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: varför agerar inte inkassobolagen i tid???  (läst 9843 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« skrivet: December 04, 2007, 12:34:34 »

Är det någon här som kan tala om för mig varför inkassobolagen inte agerar i tid. T ex om en skuld preskriptiontid på 10 år. Varför återsöker dem inte i tid utan söker hos kfm efter t ex 10,5år eller 12 år. Är dom dum eller finns det än idé med detta.
Efter en konkurs i slutet av 80-talet där jag var solidariskt ansvarig för skulder runt 5 000 000kr har bara två av runt 20 borgenärer återsökt i tid.  Den ena är Sparbanken vars jag är klar med och den andra förhandlar jag med just nu. Övrig borgenärerna är idag utsprida på diverse skumma inkassobolag. mer eller mindre seriösa bolag. Efter som en av dessa bolag har bestämt att prova via kfm så har jag bestämt att jag ska agera mot alla dessa galna inkassobolag. Jag måste säja att jag är lite rädd för att väcka den björn som sover. Men jag är så trött att leva med den här ständiga stressen varje dag.
Idag har jag ett mycket bra liv med två barn och fru men det känns som allt kan bli förstört över en natt. Det finns nog inga människor som måste vissa sån styrka så som överskuldsatta som måste leva med denna förnedring i åratal alt livet ut
Loggat
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #1 skrivet: December 30, 2007, 15:47:32 »

Hej.

Gör alldrig något utan låt borgenärerna agera bestrid kraven och
låt tingsrätten dömma,oftast har de inget att komma med,sist var
det krav på 200 ' solidariskt på min fru och mig efter ett år och några turer
blev blev det löneutmätning på mig på 25' och kraven på min fru var
preskriberade och då halveras kravet automatiskt.Sedan pendlar man till
Danmark där det inte finns löneutmätning på enskilda skulder.och så går tiden.
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #2 skrivet: Januari 05, 2008, 12:19:15 »

Vad jag menar är att om preskriptionstiden är låt oss säja 3år. Varför vänta tills det gått 4år. Om de agerar i tid så slipper borgenärerna snacketet om preskription och vinner mot gäldenären. Är det kostnaderna som dem försöker undvika eller vad?
Loggat
framtid
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 46


« Svara #3 skrivet: Januari 06, 2008, 11:29:08 »

Vad jag menar är att om preskriptionstiden är låt oss säja 3år. Varför vänta tills det gått 4år. Om de agerar i tid så slipper borgenärerna snacketet om preskription och vinner mot gäldenären. Är det kostnaderna som dem försöker undvika eller vad?

Tror på att det är relativt nytt att mängder med preskriptionsinvändningar. Förr kostade det kanske mer ön det smakade för dem att sköta detta, men det är nog på väg att ändras då fler skuldsatta blir medvetna om detta.

Tror även det delvis är "dåliga" rutiner hos många av dem.
Loggat
Callemaja
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1110


« Svara #4 skrivet: Januari 06, 2008, 12:49:16 »

Det är nog brist på tid/pengar som gör att inkassobolagen inte hinner med alla ärenden.

Tänk på att det är hundratusentals ärenden, allt från små påminnelseavgifter på 45 kr till miljonbelopp.
Får de inga pengar på en utsänd påminnelse så måste de gå igenom varje ärende innan de skickar dem vidare till fogden för utslag. Där får de vara beredda på ett bestridande som leder till att ärendet tas upp i tingsrätten.
Allt detta kostar pengar, dels den egna tiden samt att driva ärendet vidare.

Bättre datasystem kan nog göra att inkassobolagen snabbare kan välja ut fordringar som lönar sig att driva vidare. Käppen i hjulet för dem är att vi skuldsatta i alla föreningar och forum som nu poppat upp sprider information om inkassoverksamhet vilket har lett till att inkassobolagen måste vara ännu nogsammare med att driva ärenden vidare, vilket tar ännu längre tid.

Jag ska komma med ett litet tips: Om det handlar om småbelopp under ca 500 kr, bestrid kravet och i tingsrätten nekar ni till att ni har köpt varan. Då måste inkassobolaget leta efter ytterligare papper hos förra ägaren av fordran som kanske måste leta hos ägaren före det. Då blir helt enkelt de sk processkostnaderna för höga och inkassobolaget kanske väljer att lägga ner ärendet. Det rådet har jag gett några klienter och det funkar.......

Loggat
arne_virdi
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #5 skrivet: Januari 21, 2008, 23:17:48 »

En av anledningarna till att inkassobolagen låter dröja med att återansöka/skicka till KFM är att gäldenären redan har ett överbelastat skuldsaldo där. Då det inte är avgiftsfritt att driva ärenden till KFM, vill inkassobolagen först vara säkra på att skulden kan vara återbetald inom ett år av utmätning/utförsäljning av lösöre. Annars finns det stor risk för att onödiga kostnader debiteras såväl inkassobolag som gäldenär.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: