Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur en betalningsanmärkning kommer till!  (läst 147962 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #15 skrivet: Mars 13, 2010, 18:10:44 »

Som lekman inom detta område tror jag
Som lekman med erfarenhet samlad från TV och programmet lyxfällan så borde du kanske vara lite försiktig i dina kommentarer, för det är väl inte så att du bara är här av den anledningen att du vill provocera?
Loggat

Grymtbald von Knövelsnorre
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #16 skrivet: Mars 13, 2010, 18:37:54 »

Halloj
Jag är på tok för gammal för att skriva ngt bara för att provocera.

Jag tänkte nog mer på att det vore bra om en mer heltäckande bild av era problem som "överskuldsatta" diskuterades.

Verkligheten är vanligtvis mer nyanserad än bara svart/vitt men på detta forum verkar råda en känsla av " mitt ex min kamrat m.m m.m har lurat mig"

Att vara godtrogen är ingen skam men likförbannat måste man göra rätt för sig,eller?
MVH grymtbald
Loggat
kenny
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 104


« Svara #17 skrivet: Mars 13, 2010, 18:50:37 »

Kanske bör man ta reda på lite fakta innan man häver ur sig en massa strunt. Få i t.ex. Lyxfällan är ju överskuldsatta. Övervägande delen disponerar ju bara sina medel fel.

Har man endast kunskap i ämnet från Lyxfällan, saknar man ju egentlig kunskap i ämnet överskuldsättning, eftersom det ämnet berörs sparsamt. Ha gärna en åsikt, men diskutera hellre fakta än din subjektiva åsikt. Din åsikt är ju knappast fakta, utan just en åsikt.
Loggat
Robert36
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1261



Hemsida
« Svara #18 skrivet: Mars 13, 2010, 19:02:56 »

Halloj
Jag är på tok för gammal för att skriva ngt bara för att provocera.

Jag tänkte nog mer på att det vore bra om en mer heltäckande bild av era problem som "överskuldsatta" diskuterades.

Verkligheten är vanligtvis mer nyanserad än bara svart/vitt men på detta forum verkar råda en känsla av " mitt ex min kamrat m.m m.m har lurat mig"

Att vara godtrogen är ingen skam men likförbannat måste man göra rätt för sig,eller?
MVH grymtbald
Skönt att höra att dina avsikter var goda.

Om du verkligen vill och tror dig kunna tillföra något om skuldproblematiken så rekommenderar jag dig att knalla in på min blogg, du hittar adressen längst ned.

Därifrån kan du lätt navigera dig runt bland mina bloggvänner och även ta del av deras berättelser. När du gjort det så kan vi ta ett nytt snack. Ok?!

Du ska även få en liten "läxa", berätta för oss andra hur man "gör rätt för sig". Vore intressant att se vad du drar för slutsats med tanke på att det gäldenären betalar in för att "göra rätt för sig" betalas av mot räntorna först. Ofta på en skuld som redan skrivits av mot resultaträkningen men som säljs vidare för kanske 5% och poppar ånyo upp i sitt ursprungsvärde. Vi har inte hittat någon lösning eftersom skulderna växer hur man än gör. Men du verkar skärpt, så jag ser fram mot ditt svar.

Det är jättekul att du hittat hit, vi behöver fler krafter, men lös ovanstående först så tar vi det därifrån. För du är viktig, det här problemet kostar samhället, jag-du-oss 50 miljarder/år.

Loggat

Thomas Sakshaug
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 132



Hemsida
« Svara #19 skrivet: Mars 14, 2010, 14:35:26 »

Halloj
Jag är på tok för gammal för att skriva ngt bara för att provocera.

Jag tänkte nog mer på att det vore bra om en mer heltäckande bild av era problem som "överskuldsatta" diskuterades.

Verkligheten är vanligtvis mer nyanserad än bara svart/vitt men på detta forum verkar råda en känsla av " mitt ex min kamrat m.m m.m har lurat mig"

Att vara godtrogen är ingen skam men likförbannat måste man göra rätt för sig,eller?
MVH grymtbald

Det flesta här undrar nog hur det ska gå att göra rätt för sig när det saknas förmåga att betala.  Jag har sedan 1991, då jag blev dömd till faderskap, varit föremål för KFM och det har sedan dess (i princip hela tiden) varit för låg inkomst för att kunna göra en utmätning.  Jag har varit arbetslös eller gått någon kurs, plus en del kortare arbeten, så det där med att öka inkomsten är ej lätt att åtgärda speciellt om du bara blir hindrad av olika skäl av andra.  A-kasse pengen är låg.  Nu är jag från år 2000 förtidspensionerad med sjukersättning på heltid.  När jag blir pensionerad på riktigt så är det väl inget annat att vänta än att inkomsten kan halveras mot nuvarande inkomst, beroende på hur pensionsfonder utvecklas och hur Regeringen med myndigheter beslutar.

Förändrad inkomst är det största problemet när du en gång skuldsatt dig och därmed blir det svårt att "göra rätt för dig".

Låter det logiskt eller är det något annat som du tänker på?
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #20 skrivet: Mars 14, 2010, 15:17:03 »

Halloj
Jag är på tok för gammal för att skriva ngt bara för att provocera.

Jag tänkte nog mer på att det vore bra om en mer heltäckande bild av era problem som "överskuldsatta" diskuterades.

Verkligheten är vanligtvis mer nyanserad än bara svart/vitt men på detta forum verkar råda en känsla av " mitt ex min kamrat m.m m.m har lurat mig"

Att vara godtrogen är ingen skam men likförbannat måste man göra rätt för sig,eller?
MVH grymtbald

klart man vill göra rätt för sig , MEN hur man än försöker så kan man inte göra rätt för sig så länge kf och inkasso arbetar på sitt sätt och sänker oss isf att hjälpa oss..(jag har INTE lyxkonsumerat mig till min överskuldsättning)
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Ludde
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 88


« Svara #21 skrivet: Mars 19, 2010, 03:58:12 »

Om jag minns rätt... Ett betalningsföreläggande som gått "igenom" men där man sedan begärt återvinning hos Tingsrätten (se mitt inlägg om dödsbo) och där TR beslutat om återvinning innebär tyvärr inte att betalningsföreläggandets betalningsanmärkning försvinner, däremot står det en not i UC om att TR si o så datum si o så beslutat om återvinning.
Vid en automatiserad Kreditupplysning leder detta till 100% avslag medans en manuell dito (som banker tar) passerar utan trubbel.

Att låna 1 mkr går därför bra men det går inte att teckna telefonabb eller köpa en TV på kredit i affären....
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #22 skrivet: Mars 19, 2010, 07:40:55 »

Det stämmer att en betalningsanmärkning inte försvinner om man begärt återvinning av utslaget från KFM.

Däremot om du senare vinner målet i domstol och det visar sig att Du hade rätt så kan du begära att anmärkningen skall tas bort.
Men det är inte heller alltid då som den tas bort, konstigt nog.....

Kan vara bra att veta så att man är uppmärksam på att bestrida betalningsförelägganden inom den förelagda tiden!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Ludde
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 88


« Svara #23 skrivet: Mars 19, 2010, 11:29:14 »

Det stämmer att en betalningsanmärkning inte försvinner om man begärt återvinning av utslaget från KFM.

Däremot om du senare vinner målet i domstol och det visar sig att Du hade rätt så kan du begära att anmärkningen skall tas bort.
Men det är inte heller alltid då som den tas bort, konstigt nog.....

Kan vara bra att veta så att man är uppmärksam på att bestrida betalningsförelägganden inom den förelagda tiden!

Ja nu var det så att jag bestred föreläggandet eftersom jag inte var avtalspart, det var dödsboet men bestridandet kom på avvägar hos myndigheten och kom till handläggaren först efter att fristen passerat med x antal dagar, därav återvinningsärendet.

Och i domstolen tog borgenärens ombud tillbaka kravet och stödde återvinning, men som sagt att få bort anmärkningen går icke.
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #24 skrivet: Mars 19, 2010, 16:27:35 »

Men det är inte heller alltid då som den tas bort, konstigt nog.....

Bl a behövs det svart på vitt att olle har brutit mot lagen som de kan sekretessbelägga ens uppgifter och det utan att knorra det minsta lilla.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
birmakatt
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 193



« Svara #25 skrivet: April 29, 2010, 18:31:49 »

en fråga till nån där ute som kan svara: imorgon meddelar tingsrätten tredskdom för att min man  inte kom till förhandlingen, han hade inte fått nån kallese och dessutom var han sjuk. eftersom man har 4 v på sig att ansöka om återvinning så tänker han göra det, men frågan är: får han anmärkning imorgon eller när domen vinner laga kraft? snälla! nån som kan?
kram på er!
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
Sam Hall
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 210



« Svara #26 skrivet: Maj 23, 2010, 20:54:42 »

En liten fundering om ett Inkassobolaget skickar till KF indrivning  och jag bestrider och hänvisar att saklegitimitet skall utredas hur länge tar processen för mig  under sommaren försöker vinna lite tid.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #27 skrivet: Maj 28, 2010, 08:39:10 »

En liten fundering om ett Inkassobolaget skickar till KF indrivning  och jag bestrider och hänvisar att saklegitimitet skall utredas hur länge tar processen för mig  under sommaren försöker vinna lite tid.
Svårt att säga, det beror nog på hur stor arbetsbelastning dom har.

Jag har varit med om att bestridanden har tagit ett par månader, men även gått så snabbt som någon vecka.
Du kan överklaga KFM:s beslut också, men tyvärr kommer antagligen indrivningen att fortgå under tiden.
Däremot kommer inget att betalas ut till fordringsägaren så länge det inte är fastställt om dom har rätt till pengarna.
Eventuellt kan du lyckas få inhibition (dvs att indrivningen tillfälligt stoppas) men det är rätt så svårt att få det.

Mitt råd är att försöka bestrida indrivningen så sakligt som möjligt, och har du rätt i att saklegitimitet saknas så ska du försöka få fram konkreta bevis för detta. Då bör det gå vägen!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sam Hall
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 210



« Svara #28 skrivet: Juni 10, 2010, 21:40:10 »

Ämnet betalningsanmärkning,om man får en betalningsanmärkning i slutet på 1999 på en skuld och  sedan köps skulden upp av ett Inkassobolag ca 6-7 år efter detta.Kan man då få en ny betalningsanmärkning på samma skuld och gäller det gamla utslaget från 1999 ? Kan någon
av våra Hero members ge mig ett svar på frågan ?
Loggat
JohanHva
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 258


« Svara #29 skrivet: Juni 10, 2010, 22:40:33 »

Ingen heromember
Men du får en betalningsanmärkning varje gång som en skuld lämnas in till Kfm
Om du inte hävdar preskription förstås
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: